Kierreongelma moottorilohkossa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti »

Nyt tuli ongelma kaverille. Opel 1.3ohc lohkosta lähti kierteet kannenpultin reijästä.
Pultit ovat M10 hienokierre M10x1 tai M10x1.25.
Mihin kokoon voi siirtyä että voi tehdä kestävät kierteet onko tuumanen unf 7/16-20 jotain mitä voisi ajatella vai opelin diesel tai 1.6-? M11 pultit ja jos mistä löytää kierretapin ja mielellään niin pitkä että yltää läpi ettei tarvii avata kansi.
Kansi kiinni ei nesteitä ei ajettu ja kiristysvaiheessa korkkasi.
Eka kerran avattu oli alkuperäiset pultit ym. eikä ollut kiinniruostuneet pultit
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja transit »

Suosittelen helicoil korjauskierrettä.
Vaikka tälläinen:
https://www.ikh.fi/fi/kierrekorjaus-sar ... -1-0-pc024
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja tane II »

TIME-SERT olisi ilmeisesti vielä parempi ratkaisu. Würth myy. Tosin ei taida myydä yksityishenkilöille, mutta kai se jotenkin järjestyy..
lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti »

Miten on helicoil-recoil ja muut kierrekorjaus sarjat onko kierre tarpeeksi pitkä että kestää kansipultti momentin??
Onko kokemuuksia??
LauriR
Viestit: 187
Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:31 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja LauriR »

Kyllä meidän kylän Wyrth myy yksityiselle, pitää vain maksaa kortilla.
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Nuo irtokierteet on liian lyhyitä kansipulteille alumiinireikään, hädin tuskin kestävät valurautalohkossa. Ebay.ssa on myynnissä joihinkin autoihin korjauspultteja kannen kiinitykseen. Homma toimii siten, että lohkoon tulee ylikokoiset pinnapultit. Ne asennetaan sarjan mukana tulevalla poralla/kierretapilla. Sarjassa tulee myös kierreliimaa, millä varmistetaan pinnapultin paikallapysyminen. Tämän jälkeen kansi kiinni muttereilla. Toyota verson bensakoneessa nuo ovat toimineet kolme vuotta ja reilu satatuhatta kilsaa. Idea on siinä, että pinnapultti on originaalin paksuinen, mutta lohkoon tuleva kierreosa on ylipaksu.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja solihull »

ääni tuolle pinnapulttiratkaisulle. ylivoimaisesti paras korjausmetodi ja onnistuu!
TT
MasaP
Viestit: 368
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja MasaP »

Aika haasteellista on Helicoil/Recoil asentaa kantta irrottamatta. Kierre-elementti (10x1) on ulkomitaltaan n.11,5mm eli ainakin tuon kokoinen reikä pitäisi kannessa olla. Todennäköisesti pitäisi nuo työkalut jatkaa. Valmiina tuskin löytyy riittävän pitkiä. Jos näistä selviää ja onnistuu reiän kierteittämään sopivaksi, niin kannattaa tuon elementin asennusta harjoitella johonkin irtokappaleeseen, jossa on läpireikä, niin saa hyvän näppituntuman. Tuo hieno kierre hyppää tosi helposti yhden kierteen yli jos vähänkään painaa sitä asentaessa. Jos näin pääsee käymään on elementti poistettava reiästä, mutta se on lähes mahdoton tehtävä syvästä reiästä.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja sköne »

Sorvarilta ylikoko pinnapultti.
oppia ikä kaikki
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tuosta moottorista on niin helppo ja nopea ottaa kansi pois että hirveästi ei kannata patentteja miettiä. Pinnapultti on hyvä ja kestävä ratkaisu.
lumivalmetti
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja lumivalmetti »

Eikö mielestänne helicoil ja muut coilit kestä siinä.
Niiden pituushan on 1.5x halkaisija ja kävin mittaamassa kaverin osat ja kun ynnää nokkaakselikansi -kansi-tiiviste -prikka pultin alla ja se 6-7mm ennen kierteitä isompi reikä lohkossa niin kierteen pituus pultissa on 15-16mm mikä kiertyy kanteen eli saman verran kuin coil kierteessä.
Sen kun liinaa laakerilukitteella vielä lohkoon niin eiköhän se on saman vahvuihin kun alkuperäinen.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yhden suuttimen korkanneen kierteen kanssa painitiin, ja kun on pitkä 6 mm ruuvi ja kierre kannessa siellä pohjalla niin ei onnistunut helocolin laitto, tuli ylös kiristettäessä. Sitten piti tehdä 8,5 mm reikä ja siihen 10 mm pultti johon tein reiän ja 6 mm kierteen. Sen pultin kun ruuvasi paikalleen kierrelukitteen kanssa niin onnistui. No tuo projekti ei kyllä onnistu tuossa ilman kannen irrotusta, mutta on yksi mahdollisuus kuitenkin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja transit »

lumivalmetti kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 3:55 pm Eikö mielestänne helicoil ja muut coilit kestä siinä.
Niiden pituushan on 1.5x halkaisija ja kävin mittaamassa kaverin osat ja kun ynnää nokkaakselikansi -kansi-tiiviste -prikka pultin alla ja se 6-7mm ennen kierteitä isompi reikä lohkossa niin kierteen pituus pultissa on 15-16mm mikä kiertyy kanteen eli saman verran kuin coil kierteessä.
Sen kun liinaa laakerilukitteella vielä lohkoon niin eiköhän se on saman vahvuihin kun alkuperäinen.
Ihan satavarmasti kestää.
Toki elementti pitää olla tarpeeksi pitkä , tässä taulukko:
https://www.masino.fi/wp-content/upload ... Repair.pdf

Olen korjannut kansipulttien kierteitä alumiinilohkoihin eikä ole ikinä ollut mitään ongelmaa.
Myös monessa kalliimmassa sovelluksessa kuin autoissa on helicoilit kierteinä jo tehtaalta lähtiessä, on paljon vahvempi kuin kierre suoraan perusaineessa.
Tarvitset kierre elementin lisäksi työkalut eli helicoil kierretapin oikean kokoisen poranterän sekä asennustyökalun , se hännän katkaisu tappi ei ole välttämätön sen voi lyödä millä tahansa tuurnalla , mutta on lyötävä poikki ennen pultin asennusta.
valtsu864
Viestit: 1536
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

Ajomies kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 4:58 pm Yhden suuttimen korkanneen kierteen kanssa painitiin, ja kun on pitkä 6 mm ruuvi ja kierre kannessa siellä pohjalla niin ei onnistunut helocolin laitto, tuli ylös kiristettäessä. Sitten piti tehdä 8,5 mm reikä ja siihen 10 mm pultti johon tein reiän ja 6 mm kierteen. Sen pultin kun ruuvasi paikalleen kierrelukitteen kanssa niin onnistui. No tuo projekti ei kyllä onnistu tuossa ilman kannen irrotusta, mutta on yksi mahdollisuus kuitenkin.
Samalla periaatteella olen korjannut vuosien mittaan autoon, traktoriin, kaivuriin, moottorisahaan, perämoottoriin, kymmeniä kierteitä, eli pultista tai jos ei ole ollut sopivaa pulttia, niin sorvannut holkin ja ulkopintaan ja sisäreikään sopivat kierteet tapauskohtaisesti. Alumiinista ropanneen kierteen saa tuolla tavalla paljon kestävämmän kuin alkuperäinen kierre.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alumiinihan ei tähän liity mitenkään, sillä opelin lohko on valurautaa.

Wurth time-sert pitää varmasti. M10 venyvässä kun on aika olematon momentti. Ja eikä niitä pultteja saa käyttä kahta kertaa. Ne pitää uusia kun ovat ekassa kiristyksesaä venähtäneet.

Ongelma time-sertissä on se että sitä ei taida saada kuin vakiikierteellä. Eli M10x1,5.


Ja sama minkä korjausholkin tai pinnapultinnsinne laittaa niin kansihan pitää irroittaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja manner »

Onko noissa eri kierrekorjaussarjoissa keskenään jotain merkittäväksi tulkittavia eroja jonkin asian suhteen?
Mulla on völker coileja ihan vaan käytännön syistä kun paikallinen joppaa niitä. Ekaa kertaa kun noita irtokierteitä katseli niin mietitytti miten nämä voi kestää kiristämistä. Nehän on tosi lyhyitä mutta eihän tavallinen mutterikaan pitkä ole ja kiristää silti.
Kyllä nuo irtokierteet on tuntuneet toimivan ihan hyvin myös alumiinissa ja magnesiumissa. Ainoa ongelma että lähtee pyörimään. Pitää lukita tai olla tarkka reiän syvyyden kanssa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Wurth Time-Sert saa kahta eri pituutta.

Time-sert asennus:
Porataan aloitusporalla vanhat kierteet pois
Senkataan mukana tulevalla senkkiterällä
Tehdään uusi kierre mukana tulevalla tapilla
Laitetaan time-sert holkki valssaavan kierretapin nokkaan.
Kierretään holkki kappaleeseen ja holkin kaulukset pohjatessa senkkaukseen, jatketaan pyörittämistä kunnes valssaava tappi on mennyt läpi kierreholkista.


Eli tuo valssaava tappi ”mankeloi” holkin kappaleeseen. Holkin ulkokierre on myös karhennettu ja puraisee siten hyvin kiinni. Lisäksi voi käyttää lukkoliimaa jos haluaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Time-sert huono puoli on hinta. Joudut hankkimaan holkkieb lisäksi asennustyökalut eli aloitusporan, senkkaustyökalun, ylikokokierretapin ja valssaavan kierretapin.

Itse holkithan on halpoja. Mutta nuo kalut maksaa 100-200€ per kierrekoko. Koko sarja m5-m12 maksaa 400-600€
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onkos lumivalmetti saanut mieleisensä vastauksen?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
simis
Viestit: 576
Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
Viesti:

Re: Kierreongelma moottorilohkossa

Viesti Kirjoittaja simis »

Jos on lohkossa tilaa kierteen ympärillä niin näillä vois koittaa:

https://aircooled.fi/tuote/220/case-sav ... eille-m142

Onnistuu ihan perustyökaluilla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni ja 19 vierailijaa