Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

take
Viestit: 415
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja take »

Tuli aikoinaan ostettua tuollainen 110 kun etuvetoladoja jaksetaan moittia jopa ladamiesten kesken. 11v ikää ja kilometrejä 114tkm. Katsastusremonttina piti vaihtaa vetonivelet, etuiskarit ja valojen korkeussäädin. Lisäksi jakopäällä oli vuodet täynnä. Remonttiin upposi 400e ja sen jälkeen on 3 kertaa leimattu moitteetta. Ukko osti sen kohta pois kun primera mätäni korjauskelvottomaksi. Ukko ajelee kyllä aika vähän, ja pitempiä matkoja kun Espoo-Lieto väliä höylää. Tänä aikana tyhjäkäyntimoottori on irtisanoutunut. Nyt näkyi kilometrit olevan jotain 140tkm pintaan. Että kyllähän Ladalla pääsee ja melko edullisesti. Ehkä hiukan enemmän remonttia, mutta huomattavasti mainettaan parempi. Monessa kohtaa oikeastikin suunnittelu vielä tuhoa-se-itse asentajia silmälläpitäen. Esim. Jakopää yllättävän simppeli tuplanokkaiseksi. Vai tuntuuko se vaan siltä volkkarin jälkeen?
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eihän tuo 110 ihan niin yksinkertainen peli ole kuin vanhat Ladat, joiden kanssa veli venäläinen selviää melkoisen vähillä opeilla ja työvälineillä. Mutta kyllä tuollakin matkaa tekee, yhdellä tuttavalla on sellainen ollut kohta 10 vuotta, ja tuntuu olevan tyytyväinen. Vaikka taitaa olla muutenkin enempi autosta huolta pitävä immeinen kun Talbotilla ajoi ennen Ladaa 15 vuotta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tuollaista ladaa kerran ajaneena jäi mieleen avanten määrä, melkein joka lukkoon oma. lisäksi oli sellainen tikku jolla kuitattiin ajonesto pois päältä käyttämällä sitä kojetaulussa olevassa pistokkeessa. Ei nuo autoa varsinaisesti huononna, oli vaan huvittava yksityiskohta jo vuosituhannen alussa tuo moniavaimisuus.
skhamala
Viestit: 357
Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:56 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja skhamala »

Itsellä oli uutena ostettu 110 farmari noin 15 vuotta. Ajoi asiansa ihan hyvin. Lopussa alkoi takapuolen lokasuojien liepeiltä ruoste vaivaamaan, jolloin päätin luopua siitä yksilöstä. Koneen puolella ei siinä ollut ikinä mitään vikaa. Iskareita ja joitain niveliä jouduin siihen vaihtamaan, kun monttuisia teitä tuli ajeltua aika paljon. Ilmastoinnin puute oli ehkä suurin miinus nykyautoihin verrattuna.
Kauko-ohjatun keskuslukkosysteemin siihen asensin, jolloin yksi avain riitti sen ajonestopompulan lisäksi. Peräkonttihan aukesi kyllä alunperinkin jo sähköisesti ratin vierestä nappia painamalla.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja EKo »

skhamala kirjoitti: To Heinä 18, 2019 3:04 pm Peräkonttihan aukesi kyllä alunperinkin jo sähköisesti ratin vierestä nappia painamalla.
Peräkontti vai peräkontin lukko?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
skhamala
Viestit: 357
Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:56 am
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja skhamala »

Peräkontti aukesi raolleen ei kuitenkaan ylös asti.
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Lada oli alkujaan Italialainen Fiat 124 jonka valmistuksen Fiat myi venäjälle tuotanto linjoineen
1970 luvun alussa tulivat suomeen ensimmäiset ns: pappa Ladat , kori oli Fiat 124 ovia 4. ja 1200cc kone
vaihteisto ja perä fiatin kopio, moottori mersun kopio
Samara taasen lähinnä Seatin kopio ja Moottori , porssen (seatin ) mottorin kopio , sekä etu veto
Tällä ns.pappa Ladalla Suomea autoitestiin kun hinta oli kohtullinen sekä laatukin kohrallaan
Näitä Farmari mallin Ladoja oli paljon työ käytössä eri firmoilla ,kun yhren Saapin hinnalla sai 3. Ladaa
Jos Lada huollettiin ohjeen mukaan sillä ajoi 200.t.km ilman remonttia jopa työ käytössä
Suurin osa kaiketi mennyt Ladoista käytettynä Venäjälle tai Viroon ?
Myöskin Puolassa tehtiin Polski Fiiattia joka oli lähinnä Fiat 125 kopio ,laatu nyt oli mitä oli ?
Myöhemmin Poloneesi nimellä tehtiin samaa autoa
Korjatkaa tietäjät jos ei pirä paikkaansa
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kyllä se Ladan moottori oli Fiatin suunnittelema.
Niinku koko aut... kulkuvälinekkin.
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:07 pm Kyllä se Ladan moottori oli Fiatin suunnittelema.
Niinku koko aut... kulkuvälinekkin.
Saako olla eri mieltä? :roll:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:14 pm Saako olla eri mieltä? :roll:
Ihan vappaasti.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

PuuhaPate kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:17 pm
Ajomies kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:14 pm Saako olla eri mieltä? :roll:
Ihan vappaasti.
No, kerro ny mistä halusit olla erimieltä?
Sammy
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
Paikkakunta: Sippola
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Sammy »

pikikoura kirjoitti: To Heinä 18, 2019 5:55 pm
Samara taasen lähinnä Seatin kopio ja Moottori , porssen (seatin ) mottorin kopio , sekä etu veto
Kyllähän Samaran ja Seatin (todennäköisesti Ibizaa nyt tarkotettiin) yhtäläisyydet rajoittuvat samaan kokoluokkaan, korimalliin ja siihen että kummankin moottoria on suunnitellut Porschen suunnittelutoimisto. Molemmat on itse asiassa esitelty liki samaan aikaan, Ibiza syksyllä 1984 ja Samara saman vuoden joulukuussa joten aika nopea kopioitsija saisi olla...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja 361 »

PuuhaPate kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:07 pm Kyllä se Ladan moottori oli Fiatin suunnittelema.
Niinku koko aut... kulkuvälinekkin.
Ladan moottori ei ole Fiatin moottorin kopio eikä missään fiatissa käytetty. Osittain se oli Fiatin suunnittelema.
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja 429 »

361 kirjoitti: To Heinä 18, 2019 7:53 pm
PuuhaPate kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:07 pm Kyllä se Ladan moottori oli Fiatin suunnittelema.
Niinku koko aut... kulkuvälinekkin.
Ladan moottori ei ole Fiatin moottorin kopio eikä missään fiatissa käytetty. Osittain se oli Fiatin suunnittelema.
Ei tainnu alkuperäinen Fiatin työntötankokone kelvata venäläisille vaan halusivat modernimman ja sitten yhdessä Fiatin kanssa sen suunnittelivat. Koko autohan muokattiin paremmin venäjänmaan koviin oloihin sopivammaksi siitä 124 mallista eli ei se ihan 1:1 kopio ollut muutenkaan.
Sammy
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
Paikkakunta: Sippola
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Sammy »

429 kirjoitti: To Heinä 18, 2019 8:12 pm
361 kirjoitti: To Heinä 18, 2019 7:53 pm
PuuhaPate kirjoitti: To Heinä 18, 2019 6:07 pm Kyllä se Ladan moottori oli Fiatin suunnittelema.
Niinku koko aut... kulkuvälinekkin.
Ladan moottori ei ole Fiatin moottorin kopio eikä missään fiatissa käytetty. Osittain se oli Fiatin suunnittelema.
Ei tainnu alkuperäinen Fiatin työntötankokone kelvata venäläisille vaan halusivat modernimman ja sitten yhdessä Fiatin kanssa sen suunnittelivat. Koko autohan muokattiin paremmin venäjänmaan koviin oloihin sopivammaksi siitä 124 mallista eli ei se ihan 1:1 kopio ollut muutenkaan.
Juu, moottorin lisäksi eroa on ainakin jousituksessa ja muistaakseni lämmityslaitteessa, joita oli muokattu paremmin Venäjän oloihin sopivaksi.
Joskus muistelen lukeneeni että jos laskettaisiin yhteen Fiat 124:n ja kaikkien siihen pohjaavien lisenssiversioiden valmistumäärät niin kokonaisuudella pärjättäisiin kohtuullisen hyvin eniten valmistettujen autojen listalla.

Polski Fiattihan sitten taas oli kahden Fiatin yhdistelmä: 125 (kori) ja 1500 (tekniikka, kojelauta). Tai siis 125p oli, valmistettiinhan siellä muidenkin Fiattien lisenssiversioita. 126p taitaa olla tunnetuin mutta jossain vanhassa Tekniikan Maailmassa muistelisin nähneeni pikku-uutisen 132p:stä ja 127p:stä. Noiden valmistusmääristä ei ole kyllä mitään käsitystä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja 361 »

...fiatissa oli levyjarrut myös takana joka oli melko edistyksellistä -60 luvun tavallisessa perheautossa. Ladaan laitettiin perinteisesti rummut tosin alumiiniset.
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Joka tapaukseesa Fiaatti myi tuon tuotanto linjan Fiat 124. venäjälle ,
Fiiatin osat sopi perään ja vaihteistoon Ladassa mutta mottori oli lähinnä mersua 180.vanhaa mallia hyvin pitkälle ,
Olihan mossessakin BMW moottorin kopio jopa osatkin sopi
Venäläinen Katsi maasto auto oli kopio Dotken sota jeepistä ,jopa etuaksila sopi Foson major Manueliin jossa oli USA.n jeeppi Dotken vetävä aksila
Seatti oli Fiiatin omistuksessa tuohon aikaan ,ehkä myivät tuon moottorin Samaraan ?
Olihan 125. Fiiatissa Wingamin kone jota sai myös 124 malliin
Tässä Fiat 125 Pesiaalissa oli siihen aikaan autoa , kulki torella reipaasti ei BMW,t eikä Mersut pärjännyt nopeuressa ,puhumattakkaan sinivuokkojen saapista ,kokemusta on
Polski Fiiatti ja 125 oikea Fiat olivat näöltään lähes indenttiset jopa tuo P. oli kummankin nimi kyltissä ,Toinen rarkoitti Polska toinen Pesiaali
8400
Viestit: 9814
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Nyt pikikoura legendat vähemmälle ja faktat haltuun. Ladan moottorissa ei ole mitään mersua, ehkäpä ketjujakopäätä vähän matkittu? Samaten siinä mossen moottorissa ei ole bmw:tä muutakuin ulkonäössä.
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja t-40 »

bemarin ja mossen kone tullu aikanaan purettu vierekäin, ei niistä kyä sekasi sotketavia osia löytynnä... ladan perän ja lootan osat ei käy fiatiin eikä toisinpäin, esim mirafiorin lukkoperä ei menny ihan heittämällä ladaan...

reikä myöskään se fiatin tc mene ilman sovitusta ladaan, eikä avolava pollleen mene ladan kone ihan vain laittamalla.

gazin tuotteissa on ford sukuisuutta havaittavissa, mutta siitä ehkä sitten henry fordilla näppisä pelissä.
ja taas niisäkin niin volga ja uaz eroovat koneeltaan hieman toisistaan.

nuitten kanssa on pien ikä tullu nenää kaivettua... enkä kyä samaraa tai 110 ppiä, turhan likeltä niitä seurannu. kardaani lada löytyy ja 24 volga.

mut see samara on kyä puhtaaasti rajan takasta suunnitelua
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sitkeessä tuntuu olevan nuo wanhat, jo aikoja sitten kumotut "väitteet" noiden koneiden ym. samanlaisuudesta ja vielä että kävisi päikseen osat. Koneissa ainoa mikä käy kaikkiin on moottoriöljy!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone ja 37 vierailijaa