Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
-
- Viestit: 213
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
- Paikkakunta: Sippola
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Aikalailla alkaa legendaa olemaan jutuissa... Seat ei ikipäivänä ole Fiatin omistuksessa ollut, samanlainen lisenssivalmistussopimus noiden välillä on ollut kuin Ladan tai Polski Fiatinkin kanssa. Ibiza nimenomaan on suunniteltu itse (kansainvälisten suunnittelutoimistojen avulla tosin) Seatin toimesta sen jälkeen kun yhteistyö Fiatin kanssa päättyi; olkoonkin että alustaltaan se vielä on selvä 128-Ritmo-linjan jatke.
Samaran suunnittelu taasen on neuvostojen maassa aloitettu jo 1970-luvun puolella, ensimmäisiä huhu-uutisia taisi löytyä vuoden 1980 Tuulilasissa. Vastaavan kokoluokan kilpailijoita on varmasti tutkailtu (niinkuin ovat kaikki valmistajat ympäri maailman eittämättä tehneet) mutta suoraa kopiointia mistään siitä ei löydä, edes siinä määrin kuin esim. viimeisen Mossen, Alekon kohdalla. Sen suunnitteluhan aloitettiin ostamalla Moskovaan pari 1307 Simcaa joiden pohjalta kehitystä käytiin viemään eteenpäin. Loppuperiksi lieköhän Alekoonkaan jäänyt juuri muuta tuosta Simcasta kuin korin muotoilu...
GAZin akselin sopivuudesta Manueliin en ota kantaa, mahdollistahan se on vaikka tuo Selenen akseli onkin kyllä ihan toiselta jenkkikonsernilta lähtöisin kuin Dodgelta. Todennäköisempää on kuitenkin nuo Ford-yhteydet, yhtiön alkuhistoriahan on kuitenkin ihan laillisissa Ford-lisenssituotteissa.
Samaran suunnittelu taasen on neuvostojen maassa aloitettu jo 1970-luvun puolella, ensimmäisiä huhu-uutisia taisi löytyä vuoden 1980 Tuulilasissa. Vastaavan kokoluokan kilpailijoita on varmasti tutkailtu (niinkuin ovat kaikki valmistajat ympäri maailman eittämättä tehneet) mutta suoraa kopiointia mistään siitä ei löydä, edes siinä määrin kuin esim. viimeisen Mossen, Alekon kohdalla. Sen suunnitteluhan aloitettiin ostamalla Moskovaan pari 1307 Simcaa joiden pohjalta kehitystä käytiin viemään eteenpäin. Loppuperiksi lieköhän Alekoonkaan jäänyt juuri muuta tuosta Simcasta kuin korin muotoilu...
GAZin akselin sopivuudesta Manueliin en ota kantaa, mahdollistahan se on vaikka tuo Selenen akseli onkin kyllä ihan toiselta jenkkikonsernilta lähtöisin kuin Dodgelta. Todennäköisempää on kuitenkin nuo Ford-yhteydet, yhtiön alkuhistoriahan on kuitenkin ihan laillisissa Ford-lisenssituotteissa.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Nuo mossen moottorit Ei ne mitään suoria kopioita ole. BMW:n moottori varmasti ollut suunnittelun aikaan viereisellä pöydällä levällään että oppeja siitä varmasti saatu.
Ja lopputulos oli ettei ELITE huono kulkemaan ollut.
Aika moni muukin venäläinen "kopio" on loppupeleissä erilailla tehty vaikka sukulaisuus jonkin muun valmistajan laitteeseen on selvästi havaittavissa.
Joku piikkinokkamosse on tehty sota-aikana venäläisille jääneillä muoteilla.
Ja lopputulos oli ettei ELITE huono kulkemaan ollut.
Aika moni muukin venäläinen "kopio" on loppupeleissä erilailla tehty vaikka sukulaisuus jonkin muun valmistajan laitteeseen on selvästi havaittavissa.
Joku piikkinokkamosse on tehty sota-aikana venäläisille jääneillä muoteilla.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
idän ihmeet ja tuhannet legendat... vaikka aikanaan kaikki valmistajat hieman toisiaan kurkineet niin idästä tulee aina se kopio.
on sitä kilpailijan tuotetta tiiramlala "tuotekehitystä" suomesakin tullut vierestä seurattua ja tuskin se ennenkään sen kummoisempaa ollut
400 sarjan belkun ilmajäähy ja deutsikin sinnepäin, mutta ei kuitenkaan, tiedä sitten kuuluko kuinka samaan katekoriaan että olisi saksalaisen sotavanki inssin suunnitelma, kuulostaa samalta kuin jussi peura amerikassa.
mutta minskin moottorille en ole edes liki sukulaista nähnyt eli se oikea belarus
ja mitä autoihin tulee niin volga 24 kyllä yksi mielytävimistä autoista ajaa mitä itsellä ollut, ajotuntuma menee yksiin kyllä vanhojen pikkukori jenkkien kanssa kun sen kasin sais vielä suomeski nokalle ni vois yhen chevyn hukata.
on sitä kilpailijan tuotetta tiiramlala "tuotekehitystä" suomesakin tullut vierestä seurattua ja tuskin se ennenkään sen kummoisempaa ollut
400 sarjan belkun ilmajäähy ja deutsikin sinnepäin, mutta ei kuitenkaan, tiedä sitten kuuluko kuinka samaan katekoriaan että olisi saksalaisen sotavanki inssin suunnitelma, kuulostaa samalta kuin jussi peura amerikassa.
mutta minskin moottorille en ole edes liki sukulaista nähnyt eli se oikea belarus
ja mitä autoihin tulee niin volga 24 kyllä yksi mielytävimistä autoista ajaa mitä itsellä ollut, ajotuntuma menee yksiin kyllä vanhojen pikkukori jenkkien kanssa kun sen kasin sais vielä suomeski nokalle ni vois yhen chevyn hukata.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Venäläiset, jenkit, japanilaiset ynnä muut teollisuusmaat vakoilevat toistensa aikaansaannoksia ja yrittävät tehdä samanlaisen ja hieman paremman.
....Ranskalainen vakoilee muiden tuotantoja ja tekee kaiken just päinvastoin....
Joskus oli tämmönen sanonta.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Se belaruksen, tai minkä tehtaan se ilmajäähdytteinen nyt on, näyttää deuzin moottorilta mutta liekö siinä yhtäkään samanlaista osaa? Samaten se zilin v8, milloin minkäkin kopio vaikka tosiasiassa ei varmaan oikein mitään yhtäläisyyttä mihinkään tiettyyn jenkki v8.
-
- Viestit: 7757
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
En kyllä usko kovinkaan monen osan käyvän deutzista ja LTZ belaruksen moottorista ristiin, puhallin koppa nyt äkkiseltään on samannäköinen. Jossain Tractor Powerissa oli juttu joskus T-40 belaruksesta, ja siinä toimittaja mainosti moottorin olevan deutz kopio. Että tälleinkin niitä legendoja syntyy.
Ainahan niitä kilpailijoiden vehkeitä syynätään ja puretaan teollisuudessa, jos ei kopioida, niin suunnitellaan miten tehdään paremmin.
Mutta voisin heittää, että belaruksia ei kovin paljoo ole kilpailijat kopiointi mielessä purkaneet...
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Piikkinokkamosse on piikkinokkaooppelin kopio.361 kirjoitti: ↑Pe Heinä 19, 2019 7:39 am Nuo mossen moottorit Ei ne mitään suoria kopioita ole. BMW:n moottori varmasti ollut suunnittelun aikaan viereisellä pöydällä levällään että oppeja siitä varmasti saatu.
Ja lopputulos oli ettei ELITE huono kulkemaan ollut.
Aika moni muukin venäläinen "kopio" on loppupeleissä erilailla tehty vaikka sukulaisuus jonkin muun valmistajan laitteeseen on selvästi havaittavissa.
Joku piikkinokkamosse on tehty sota-aikana venäläisille jääneillä muoteilla.
http://www.autowiki.fi/index.php/Moskvich_400-sarja
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
....niin on.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Jos tuolla perusteella mosse on kopio niin eikös sitten tuo minun intian rojalikin ole rojalin kopio? Eli jos tuotanto siiretään jonnekkin niin ei se minusta ole kopiontia
Jenkeillä ollu sitä siiretävää takanapaa käytös rattoreis..putkahti vaan mieleen
Ja juu ei ilmajäähy "belkust" käy deutsiin mikään, kumpiaki työksein kurkkinu
Kuvakki miul löytyy, on belkun, boschin ja muistaaksein cavin suutinkärki hyllys.. Fyysiset ulkoiset mitat presiis samat ja on juu pajalla nakattu land roveriin esikammio belkun käret että matka omistajal jatku.
Gm6.2 d suutinkärki lyhempi, eli siihe ei voinnu hyödyntee
Jenkeillä ollu sitä siiretävää takanapaa käytös rattoreis..putkahti vaan mieleen
Ja juu ei ilmajäähy "belkust" käy deutsiin mikään, kumpiaki työksein kurkkinu
Kuvakki miul löytyy, on belkun, boschin ja muistaaksein cavin suutinkärki hyllys.. Fyysiset ulkoiset mitat presiis samat ja on juu pajalla nakattu land roveriin esikammio belkun käret että matka omistajal jatku.
Gm6.2 d suutinkärki lyhempi, eli siihe ei voinnu hyödyntee
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Mitenkäs se nyt kopio olisi, kun koko tuotantolinja on siirretty saksasta neukkulaan? Eikö tuo ole silloin ihan ehtaa tavaraa, mutta eri paikassa tehty? Työvoiman ammattitaito ja laadunvarmistus voivat toki muuttua... Ladakaan mikää kopio ole, kun on sopimuksia sorvattu ja ruplat on vaihtaneet omistajaa ja kunniamerkkejä vaihdeltu...
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
pelkkä kärki, johtuen syystä että esikammio belkun koko suuttimet hakusessa, uutena varsinkin ja nyt ei tarttettu kuin käret, oli yhestä orkkiksesta murtunut pätkä päästä pois... nafti 300km auton omistajalla kotia ni jottai tartti tehdä. lantikn ali vm74 pitkä versio, miun entinen
eipä käynnä mielee et koko suutinta oes verran, kärissäkin reijän koko rattoris reteempi, jopa mustan savusta päätelle
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Lada 110,uhka vai mahdollisuus?
Minä jo vähän ihmettelinki, että noinko rattorin osat LR Serieksen moottoriin sopivat.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Matsikka ja 62 vierailijaa