International 824

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

roopenpoika kirjoitti: Su Touko 26, 2019 7:42 pm Sen laskunopeus hanan saa pois kiertämällä, kun poistaa ensin varren läpi menevän sokan.
Isompi luukku on nostosylinterin päätylevy, sen takana näkyy nostomäntä.
Ei pitäisi hirveästi valua öljyä pois jos nostolaite ala-asennossa ja irrottaa sen ison luukun? Alemman/oikeanpuoleisen(540?) Voimanottoakselin kautta vuotaa myös öljyä, saako sen tumpin irti mitenkä? Varaosakirjan mukaan tumpin varressa on tiiviste minkä takana ratas, saako tiivisteen vaihdettua koko tumppia irrottamatta?
Jos kys.osia jostain löytyy niin voisiko joku laittaa linkin tänne koska en itse löydä niitä mistään.
Ja vetokoukun nostotangot, eli ne teleskooppiset varret jotka tulevat vetokoukulta nostokynkille katkes kumpikin tänään, löytyyköhän mistään uusia vai viritänkö kettingit tilalle?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

https://youtu.be/HDzYb7EOP88

Siinä vikoja. Nostolaitteen laskunopeuden säätöhanasta vuotaa hyd.öljyä, 540rpm-voimanottoakselin juuresta vuotaa vaihteistoöljyä ja nostolaite ei laskeudu alemmaksi kuin videolla näkyy. Kuuluisi laskeutua koska oli alempana kun tuli meille.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Lajittelija
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Touko 04, 2018 6:26 am
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Lajittelija »

Videon otsikko ' Natikka hajos'

Ei se nyt sentään hajalla ole, ihan tavallista noiden veteraanikoneiden kanssa...
Palataan aiheeseen kohta
Lajittelija
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Touko 04, 2018 6:26 am
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Lajittelija »

No nyt on parempi.
Kuvaaja oli vähän vikkelä, mutta näytti ettei voa-tumpin vuoto olisi kovin iso. Oikeastaan en tiedä juuri tuosta mallista mitään, viittaan aikaisempiin keskusteluihin joissa puolustin brexit-maan mallistoa, mutta luulisin ettei akselitiivistettä saa pois purkamatta isompia osia.
kannattaisiko nyt kokeilla stefan elvyttäjiä, joita Kotta testasi Koneviestissä pari vuotta sitten Majurin öljyvuotoihin? Lisäaine öljyyn, ja öljyksi ensin 80W-90, jos ei toimi niin ottaa öljyt siististi pois ja vaihtaa uudet stefat ja pistää öljyt takaisin.
Hydraulivuoto on pikkupalikassa, sen voisi purkaa ja korjata kunnolla, kai siellä on jokin o-rengas läpitapilla.
laiska voisi laskea öljyt pois, asettaa säädön sopivalle kohtaa, sitten putsaus bräkliinillä ja kunnon valu moottorisilikonilla ympärille, mutta näinhän ei tietysti tehdä.
Nostovoimat koneessa onkin kunnossa kun koukun tangot kerrasta poikki, yleensä ne korjataan hitsaamalla, ketjut ja vaijerit on vähän sellaisia säätönsä hukkaavia. Korjaa myös koukun ylätoppari jos se on taipunut ettei aisa pääse pois koukusta.

Jos varret eivät laske tarpeeksi alas, katso ettei mikään mekaaninen este ole edessä, kuten kiristetty vetovarren pultti tai käännetty nostovarsi (hahlo ottaa kiinni vetovarteen alas laskettaessa) Näitä sattuu kun ruvetaan poistelemaan väljyyksiä.

Hy-Tranista mainittiin aikaisemmin, mutta luulisin että tässä pärjättäisiin vanhanaikaisemmillakin litkuilla, se on tunnettu aika juoksevana mikä tietysti on pakkasilla hyvä. hydrauliikkaanhan voi laittaa tietysti muutakin kuin 80W-90.
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Make »

Lähteekös tuosta samallalailla kuin 955 ulosoton tumpit luukun mukana irti? Siinä on kansi, jossa tumpit kiinni ja välitysrattaat tulee myös mukana. Koukun yläpuolella monenlaisilla pulteilla kiinni. on kuusiopulttia ja kuusiokoloa, osa vielä saksalaisessakin tuumaisia. Helppo irroittaa ja sitten saa tumpin stefan vaihdettua.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Aloittelija kirjoitti: Ma Touko 27, 2019 8:59 pm
roopenpoika kirjoitti: Su Touko 26, 2019 7:42 pm Sen laskunopeus hanan saa pois kiertämällä, kun poistaa ensin varren läpi menevän sokan.
Isompi luukku on nostosylinterin päätylevy, sen takana näkyy nostomäntä.
Ei pitäisi hirveästi valua öljyä pois jos nostolaite ala-asennossa ja irrottaa sen ison luukun? Alemman/oikeanpuoleisen(540?) Voimanottoakselin kautta vuotaa myös öljyä, saako sen tumpin irti mitenkä? Varaosakirjan mukaan tumpin varressa on tiiviste minkä takana ratas, saako tiivisteen vaihdettua koko tumppia irrottamatta?
Jos kys.osia jostain löytyy niin voisiko joku laittaa linkin tänne koska en itse löydä niitä mistään.
Ja vetokoukun nostotangot, eli ne teleskooppiset varret jotka tulevat vetokoukulta nostokynkille katkes kumpikin tänään, löytyyköhän mistään uusia vai viritänkö kettingit tilalle?
Sen "ison luukun" reijästä tulee nostosylinterin putki myös pois, että voi sieltä öljyä tulla paljonkin pois.
Laskunopeuden säätöventtiili käyttäytyy päinvastoin kuin olettaisi, eli kun kierretään auki
niin venttiili on kokonaan kiinni, eli nostolaite ei laske (voi olla yksi miksi eivät laske alas).
Puavo
Viestit: 226
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 9:55 pm
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Puavo »

Voiman ulosottoakselien stefat ovat helpot vaihtaa. Itse vaihdoin molempiin akseleihin uudet. Vanhat tuli nätisti ulos ja uudet paikalleen. Ei tarvinnut irrottaa tumppeja.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Voa:n stefan vuoto on aika paha eli vaihdan kesän aikana stefan. Löytyykö alkuperäisosana vai pitääkö teettää stefaliikkeessä?
Nostolaitteen hana tuntuu väljältä, tai heiluu vähän, eli jenkatkin voivat varmaan päästää öljyä?
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

saksan natikkaan saa yleensä helposti osia, tosin alkuperäisinä. Ulosoton stefat on ihan standardi mitoituksella olevia, Polttishana on muistaakseni sama kuin Fahr puimurissa, joten purkaamosta saa apua. Vetokoukku on Horsman konetehtaan valmistetta ja se paja on tainnut sulkea ovet pysyvästi. Kyläsepältä vain uudet teleskoopit. Peräkoppaan saa näköyhteyden, kun ottaa nostolaitekannen pois. Sieltä pääset jo jonkinverran tutkimaan poskilaakereiden kuntoa. Rohkeasti vain korjailemaan, siitä pelistä et löydä tietokonevikaa..
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Nostolaitekopan aukosta näkyy myös aluevaihteisto ja murikka-akseli, jossa voi olla laakeri vikaa.
Laskunopeusventtiilin varren tiivistää O-rengas.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Vaihdoin o-renkaita kippihydrauliikan vivun "kuutioon" ja nostolaitteen laskunopeushanaan, ja vaihdoin hydrauliöljyt uusiin, nyt ei hydrauliikka toimi, ohjaustehostin, nostolaitteet ym. Täytyykö ilmata, mistä? Sen sijaan öljyä on nyt tullut nostokynkkien ja peräkotelon saumasta.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Yleensä ei voi eikä tarvitse ilmata.

Ilma poistuu kun hydrauliikalla yritetään kaikkia liikkeitä. Tosin voi olla järkevää ettei esim ohjausta yritä laidasta laitaan heti, poistuva ilma voi sylinteri päätyyn ajettaessa polttaa tiivisteeseen reiän.

En tunne ko konetta mutta aloin miettimään että onko siellä jossain huohotin joka on tukossa, lämmettyään öljytilan ilma laajenee ja ajaa öljyä tiivisteistä ulos kun paine nousee
Suomi kuuluu länsimaihin
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Jammu kirjoitti: Su Kesä 23, 2019 9:04 pm Yleensä ei voi eikä tarvitse ilmata.

Ilma poistuu kun hydrauliikalla yritetään kaikkia liikkeitä. Tosin voi olla järkevää ettei esim ohjausta yritä laidasta laitaan heti, poistuva ilma voi sylinteri päätyyn ajettaessa polttaa tiivisteeseen reiän.

En tunne ko konetta mutta aloin miettimään että onko siellä jossain huohotin joka on tukossa, lämmettyään öljytilan ilma laajenee ja ajaa öljyä tiivisteistä ulos kun paine nousee
Huohotin on ollut paikalla johon nykyään tulee lisähyd.nesteen tankilta letku... :|
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja ch »

Jos lisäsäiliössä on huohotin, niin silloin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

ch kirjoitti: Su Kesä 23, 2019 10:12 pm Jos lisäsäiliössä on huohotin, niin silloin ei pitäisi tulla ongelmaa.
Tulppa pelkästään, ei huohotinta
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Okei no se tarvii korkin jossa huohotin
Suomi kuuluu länsimaihin
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Nyt hydrauliikka toimisi kun käytin konetta hydrauliikan tulppa auki mutta puskee melkein joka paikasta mistä vaan voi hydrauliöljyä ulos, ja oikein lorinalla? Pahimmat on nostokynkkien taustat ja hydrauliikan pikkukansi nostolaitekannen etuosassa, sieltäkin vuotaa mistä tiivisteet just vaihdettu.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Jos öljy menee vaahdoksi ja puskee huohottimesta ulos, niin pumppu on väsähtänyt. Kynkkäakselin tiivisteet korppuuntuvat aikaa myöten, myös laakeriholkit saattavat kulua väljiksi.
Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

En huomaa vaahtoa missään ja huohotinta ei ole ed.viesteissä mainituista syistä. Pitääkö pumppu vaihtaa vai riittääkö uudet tiivisteet, onko jotain pumpun tyyppiä antaa millä etsiä uutta. Hydrauliöljy on teboil hydrauliikka 46.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: International 824

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei se pumpun vika ole jos vuotaa joka välistä. Jos pikkukannen välistä vuotaa, niin tiivisteen vaihossa menny jotain pielee. Oliko ennen remonttia öljytaso millä korkeudella? Jos öljytaso huomattavan alaalla, niin ei sillon niin herkästi vuoda ainakaa kynkä akselista, ja painettahan siellä ei voi olla, ja siksi ei ainakaa vuoda jos huohotin/tulppa on auki!

Edit. tuossa on lisäöljysäiliö?! Onko säiliö alempana kun nostolaitekansi, ja vuotaako vain moottori käynnissä kynkäakselista, vai myös seisoessa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 28 vierailijaa