Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 16.05.2019, 23:34

Iltaa!

Hydrauliikka pumpun ku irrotin pyöri pumpun ratas käsineen löysästi. Purkasin pumpun ja aloin vaihtamaan o-renkaita.

Siinä tuli ensimmäinen kysymys. Miks tiiviste sarja paketin mukana tuli vastaavan kokoiset ”kantikkaat” o-renkaat ja normi?!?

Läjättyäni pumpun loppu pelissä ja lopuksi kokeilin kädellä sitä rattaasta pyöräyttää, ei se liikahtanukaan. Pihdeillä se pyörii nihkesti. Onko tuo normaalia?!

JIIHAA
Viestit: 1885
Liittynyt: 06.02.2007, 15:11
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja JIIHAA » 17.05.2019, 00:01

Kuiva?

TunturiPappa
Viestit: 3240
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 17.05.2019, 05:16

Kyllä se uusilla kimmoisilla tiivisteillä tulee aika jämäkäksi.

Ihmettelen edelleen mikä sen imukartion virka siellä perässä on.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

DexMasZet
Viestit: 6893
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 17.05.2019, 08:13

Ite kun vaihdoin pumpun tiivisteet, voitelin kaikki osat kevyesti moottoriöljyllä. Nihkeästi sekin pyöri, mutta pihdeillä pyörittäessä pyöri hyvin.
Normi O renkaat itse laitoin pumppuun, on tuo jo 4v niillä pyörinyt ja paine mittari pomppaa edelleen 170bar:n paineisiin. Normi dextassa kuuluu olla sen 150bar, mutta säädin varoventtiilillä paineen Super Dexta säätöihin, että ulkopuoliselle hydrauliikalle saa enempi potkua.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 17.05.2019, 10:22

Päädyin niihin kantikkaisiin tiivisteisiin, koska oli helpompi asentaa. Normi o renkaat pomppas pois koko ajan ku sovittelin :lol: .

Kaikki paikat voitelin myös asennuksen aikana öljyllä.

Pitää viikonloppuna laittaa kii ja jos kerkeis testailee.

Nypytti nostolaite nosteassa ni päätin purkaa nostolaitteita myöten ja vaihdella tiivisteitä 8)

Oli muuten tiiviste pakkauksessa mukana kahdet nostosylinterin tiivisteet. Ilmeisesti uuden ja vanhan malliseen sylinteriin.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 17.05.2019, 21:02

Mistäs tuohon hydrauliikka pumpun ja rungon väliin löytää uuden paperi tiivisteen

DexMasZet
Viestit: 6893
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 18.05.2019, 07:16

Ei kait mistään?
Tiivistemassalla itse olen kasannut hydepumpun ja nostolaitekannen.

TunturiPappa
Viestit: 3240
Liittynyt: 21.10.2008, 21:17
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa » 18.05.2019, 09:40

Ennen ainakin biltemasta sai leveätä tiivistepaperia mistä pystyi naputtelemaan Majorinkin nostolaitekannen tiivisteen.
Eikö tiivistepaperia kuuluisi löytyä joka autotarvikeliikkeestä.

Majorissakin on kansi auki kerran vuoteen niin mukavempi se on kun ei ole liimattu.

Tuommoisen pumpunasennuksen voi kyllä liimallakin tehdä, kunhan varmistuu ettei hammasvälyksestä tule liian tiukka.
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Volvo 740 GLE -84

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 18.05.2019, 11:15

Sitä tässä itekkin mietin, jos tarvii aukoo ite sitä vielä joskus. Pitää suunnata motonettiin, jos sieltä löytyis

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 18.05.2019, 11:16

Eikös siinä tiivistemassa ole kans vaara et menee tuonne hydrauliikan meno kanavaan :shock:

Tumppi 865
Viestit: 4009
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 18.05.2019, 13:26

Ei sitä massa ämpärillistä tarvi laittaa, ja eikös painepuoli tiivisty omilla tiivisteillä!?
Tuubista ne tiivisteet nykysin löytyy, ja ainoastaa jotain välyksen säätöä samalla toimittava tiivistepaperi sitten eri juttu.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 18.05.2019, 20:35

Päädyin paperiin ja juu oma o-rengas on siinä kehällä hyd.menolle.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 20.05.2019, 15:42

Ei ongelma poistunnu. Nypyttäen nousee ja isommassa taakassa tarvii vähän kaasua, jotta lahtee nostamaan. Ja voimaa siinä tuntuu siinä vaihees olevan. nostolaite kyl pysyy ylhäällä lingolla, vaikka sammuttaa koko aparaatin ja hyppii lingon päällä

Hyd.pumpun tiivisteet, Suodattimet uusittu/putsatttu, nostosylinterin tiiviste vaihdettu, hyd.paluun venttiili purettu ja putsattu.

Painemittarin tilasin hyd ulostulon pika liittimeen, jotta pääsee näkemään mitä paineissa tapahtuu.

Kellää ideaa mistä moinen johtuu ku ei lähe nostaa tyhjä käynnillä, mitä vielä talvella teki.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 21.05.2019, 20:15

Nyt mitattu paineet. 50bar tyhjakäynnillä ja 115bar täydel kaasul. Hetkellisest käy ehkä 130 paikkeilla.

Mitä nuo paineet pitäisi olla pienillä kieroksilla?

Tumppi 865
Viestit: 4009
Liittynyt: 30.10.2011, 19:09
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 » 21.05.2019, 20:40

Jos olis timmissä kunnossa, niin paineet ei juurikaa putoa tyhjäkäynnillä max paineista, jotka pitäs olla jossain 150 paremmalla puolella.

Mittailitko yhtää pumpun välyksiä remontissa?
Onko imupuoli varmasti kunnossa, ettei hori ilmaa pumppuun?
Perässä öljyäkin tietysti enemmän kun 10l, joka riittää nostolaitteen toimintaan, jos imupuoli kunnossa!?

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 21.05.2019, 21:08

Välyksiä ei mittailtu.

Mut tuossa ku öljyt vaihdettiin oli perässä 30l öljyä vaikka spec luki 20l. Laitettiin 20l ohjeen mukaisesti . Tuo imupuolen häiriö vois olla selittävä juttu. O-rengas imusihdin hyd.pumpun välistä kyl vaihdettiin.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 21.05.2019, 21:24

Pitää avata tuo kansi viel ja ömmötellä sitä imupuolta ja katsastaa missä se öljyn taso on 20l paikkeil

DexMasZet
Viestit: 6893
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.05.2019, 22:21

Dextan hydrauliikka pumpun ylipaineventtiilin kuuluukin toimia niin, että paineet nousee sinne säädettyyn, esim 150bar putoo paine sen jälkeen sinne 50bar tietämille, kun venttiili aukiaa. Eli venttiili ei pidä jatkuvasti säädettyä max painetta, vaan sen jälkeen päästää paineet pois.
Jos paineet saat käymään hetkellisesti 130bar, niin voisin pitää hyvänä suorituksena vanhalla ja mahdollisesti kuluneella pumpulla, se 130bar painekkin riittää dextan nostolaite työskentelyyn.

Jos mahdollista niin kokeile vielä ulkopuolisella sylinterillä, esim kippikärryllä niin ainakin nostosylinterin saa pois suljettua.

Mika 82
Viestit: 4959
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 21.05.2019, 23:07

jax69 kirjoitti:
21.05.2019, 20:15
Nyt mitattu paineet. 50bar tyhjakäynnillä ja 115bar täydel kaasul. Hetkellisest käy ehkä 130 paikkeilla.

Mitä nuo paineet pitäisi olla pienillä kieroksilla?
Majorissa mulla saman tapaista vikaa, talvella suht jees pelasi, kesällä laiskasti, ja parin tunnin työnteon jälkeen hellepäivänä sai kaasu olla pohjassa, jotta lana nousi.
30 bar tais olla kuumana tyhjäkäynnillä, eikä kierroksillakaan kuin 130, kylmänä 180.

En nyt sata varmaksi sano, mutta pumppu kulunut väljäksi. Remontti on vielä "vaiheessa".
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

jax69
Viestit: 28
Liittynyt: 04.04.2019, 13:59
Viesti:

Re: Super Dexta -62 Hydrauliikan huoltoa ja kummastelua

Viesti Kirjoittaja jax69 » 22.05.2019, 06:34

Jos tuon pumpun joutuisi vaihtamaan, niin mistä niitä saa :shock: . Majoriin kyl uusia löytää mut en yhtää Super Dextalaista.

Miten ne välykset mitataan ja mitä arvojen pitäisi olla?! Ammattikoulu ajoilta muistelisin et rattaitten väleihin työnnettiin liuskoja jolla saatiin arvoja. Siitäkin alkaa olla tovi, et ei oikee enää muista tarkkaa :oops:

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Hannu Sakari, kaisjuh ja 12 vierailijaa