Lataa-ei lataa-lataa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
jussi77
Viestit: 1741
Liittynyt: 14.10.2008, 12:18
Viesti:

Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja jussi77 » 16.05.2019, 16:35

Fabian lataus alkoi temppuilemaan. Alle 2000 rpm pelaa hyvin, mutta sen yläpuolella lakkaa lataamasta.
Näissä vag tekeleissä on tyyppivikana laturille menevien johtojen katkeaminen tietystä kohdasta ja ne tutkin ensiksi. Ei vain oikein sovi nuo oireet satunnaisesti yhdistäviin johdonpäihin. Voisiko kuluneet hiilet tai liukurenkaat oireilla noin? Entä väljä laakeri?
Latausjännite oli parhaimmillaan 14,4 V, nyt iltapäivällä lämpöisellä kelillä hiukan yli 14 V

Ajomies
Viestit: 17915
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 16.05.2019, 20:45

Mikä se latausjännite on kun se valo palaa? Saattaa olla kollektori kulunut , hiilet lopussa, ja sitten hiilet alkaa pomppimaan kierroksilla?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

jussi77
Viestit: 1741
Liittynyt: 14.10.2008, 12:18
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja jussi77 » 16.05.2019, 22:23

Kun valo syttyy, loppuu lataus. Jännite putoaa heti reiluun 12 V ja siitä putoaa melko nopeasti alle. En ole kovin alas päästänyt, vaan käyttänyt kierrokset tyhjäkäynnillä ja näin lataus on taas jatkunut.
Ne tyyppivialliset johdot oli jo korjattu. Jatkettu enkä niistä vikaa löytänyt.
Olen jo jonkin aikaa kuunnellut vinkuvaa ääntä laturin suunnalta. Laakeria epäilen.
Tuossahan on myös vapaakytkinhihnapyörä. Voisiko se luistaa korkeammilla kierroksilla?

Hsippe
Viestit: 71
Liittynyt: 26.07.2018, 10:01
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Hsippe » 17.05.2019, 07:30

Jep, huonot hiilet yhdistettynä kuluneisiin liukurenkaiseen aiheuttaa usein tuota. Pienillä kierroksilla hiilet pysyvät vielä kontaktissa renkaisiinsa ja magnetointivirta kulkee, kierroksilla pomppivat sitten irti eikä virtanen enää kulje. Jos vielä laakerit loppu ja klappia tai värinää roottorin pyörinnässä niin aina huonompi.

jussi77
Viestit: 1741
Liittynyt: 14.10.2008, 12:18
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja jussi77 » 17.05.2019, 14:54

Tsekkasin hiilet ja oli kuluneet kuten liukurenkaatkin. EI kai niissä liukurenkaissa uutena mitään uria ole?
Toinen hiili saattoi olla jumissa ja nyppäsin molempia ja muutenkin herkistelin. Alkoi tuo pelaamaan, mutta hiilipään laakeri kuulosti olevan viimeisillään, joten jotakin pitää tehdä pikimmiten. Siis hiukan parempikuntoinen laturi olisi hakusessa.

mauri
Viestit: 2795
Liittynyt: 17.02.2006, 12:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja mauri » 17.05.2019, 15:17

Kyllä sen uuden tai käytetyn (ehjän) laturin tietysti voi hankkia. Masinistiratkaisu olisi ottaa laturi irti ja auki (jos auto voi olla vähän aikaa pois käytöstä).

Mikäli liukurenkaat ei liian kuluneet ole, niille sorvaus.
Laakerit vaihtoon, ei pitäisi kalliitakaan olla.
Uudet hiilet on parasta laittaa, samalla nykylatureissa vaihtuu jännitteensäädinkin.
Diodisilta lienee kunnossa.
Sitten vielä pölyt ja muut moskat pois jäähdytystä haittaamasta ja laturi kasaan.

En osaa sanoa hyötyykö tuosta rahallisesti, mutta ainakin oppii jotain uutta jos ei ole noita ennen korjaillut.

Ajomies
Viestit: 17915
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 17.05.2019, 15:44

Alle 50 € korjaa useimmat laturit, uuden veroiseksi, molemmat laakerit ja hiilet sekä liukurenkaat vaihtoon ja puhdistu, niin menee vuosia. Käytettynä hankittuna voi samat viat olla tiedossa lähiaikoina, että jättäisin väliin. Mutta jos näin haluaa auton ajoon ja korjata laturi ajan kanssa, niin onhan sekin yksi vaihtoehto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Nikke
Viestit: 255
Liittynyt: 16.01.2006, 15:02
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Nikke » 17.05.2019, 16:03

Pari Meganen laturia on viimeksi tullut rempattua. Vaihdoin uudet laakerit ja hiilet, liukurenkaille en tehnyt mitään. On tuo ensimmäinen remontoitu jo muutaman kymmenentuhatta kilometriä pyörinyt, vaikka liukurenkaissa melkoiset urat olikin.

https://aijaa.com/KHoFlC

Pelkät hiiletkin pystyy (ehkä) vaihtamaan, mutta vaatii askartelua. Hankalaksihan se on yritetty tehdä.

https://aijaa.com/ypYTn8
https://aijaa.com/QKned7
https://aijaa.com/1p7UiF

Homman kannattavuuden saa jokainen itse päättää. Laakerit ja hiilet maksoivat yhteensä alle 20 euroa, joten minusta tuo kannatti. Liukurenkaitten vaihto ei olisi enää kotikonstein onnistunut, niin siinä vähän oikaisin odotettavissa olevan kestoiän kustannuksella.

mauri
Viestit: 2795
Liittynyt: 17.02.2006, 12:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja mauri » 17.05.2019, 16:21

Pelkkien hiilten vaihdosta olen (varmaankin täällä?) videon nähnyt.
Ei se rakettitiedettä ole, pientä näppäryyttä kuitenkin vaatii.

Ajomies
Viestit: 17915
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 17.05.2019, 17:46

Joissakin latureissa on puristamalla hiilien johdot, ja jotain alumiinia niin ei saa tinalla juotettua! Sekin on jonkun neron suunnittelijan fiksu idea, ettei vaan ainakaan helppoa olisi korjaamiset tee se itse remontoijalle. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Lucas
Viestit: 2525
Liittynyt: 19.12.2005, 10:34
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja Lucas » 17.05.2019, 19:17

Tuollaisen valeon remppasin viimeksi. Hiilet 2 , liukurengas 6 e ja laakeri 3 e. Hyvin pääsi tuntipalkoille vaihtolaturiin verrattuna. Liukurengas kestää yhden kerran vaihtaa hiilet, menee sen jälkeen ehkä satatuhatta. Liukurenkaassa ei ole sorvausvaraa ja samalla vaivalla sen vaihtaakin.

Tuon valeon hyvä puoli on se että hiilisilta on helppo irroittaa ja kiinnittää laturi paikallaan.

jussi77
Viestit: 1741
Liittynyt: 14.10.2008, 12:18
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja jussi77 » 17.05.2019, 22:39

Kyllä tässä pienellä budjetilla koitan mennä. Auto vm -03 ja 455000 km. Ollu jo toista vuotta ajatus vaihtaa, mutta edelleen se tuosta pihasta lähtee työmatkalle.
Lataussäädin/hiilet on jonkinlainen suljettu paketti ja en taida hiiliä alkaa askartelemaan. Ehkä uusi säädin hiilineen ja uudet laakerit jahka auto kerkee seisoa hetken.
Golfista jäi vastaava laturi ja sitä koitinkin etsiä jos vaikka siitä olisin korjannut, mutta miten onkaan piiloutunut hyvin. Golfiin hain aikanaan romikselta jonkun konsernin bensakoneen laturin ja sillä se pelasi kunnes sitä ostajalle koitin saada käyntikuntoon huonoilla akuilla. Hajosi kai kun kokeilin eri akkuja ja annoin pitkään apuvirtaa.

mauri
Viestit: 2795
Liittynyt: 17.02.2006, 12:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja mauri » 17.05.2019, 23:15

jussi77 kirjoitti:
17.05.2019, 22:39
Lataussäädin/hiilet on jonkinlainen suljettu paketti ja en taida hiiliä alkaa askartelemaan. Ehkä uusi säädin hiilineen ja uudet laakerit jahka auto kerkee seisoa hetken.
Noin minäkin tekisin. Uusi säädin/hiilet paketti ja laakerit. Niihin menee rahaa minkä menee ja kilometrejä voi tulla paljonkin lisää, jos liukurenkaat vaan on kohtuullisessa kunnossa. Haitanneeko jos niitä oikein hienolla hiomakankaalla vähän hioo uusia hiiliä varten? Viisaammat kertokoot.

jussi77
Viestit: 1741
Liittynyt: 14.10.2008, 12:18
Viesti:

Re: Lataa-ei lataa-lataa

Viesti Kirjoittaja jussi77 » 29.05.2019, 07:34

Sain käsiini 90 A Valeon, jossa laakerit hyvät, mutta hiilet loppu. Motonestista löysin 2 egen hiilet ja siitä tuli toimiva. Purin keksinnön kokonaan ja putsailin. Vähän jäi arveluttamaan staattorin litännät tasasuuntaajaan. Ne piti katkaista, koska tuossa staattori on siinä toisessa kuorenpuoliskossa kiinni. Tuli juotettua ne päät niiden tasurin liuskojen kylkiin, mitenkään en niitä saanut käännettyä niiden ympärille.
JA koska se oli bensakoneesta, siinä on tavallinen hihnapyörä ja hiukan oikeaa pienempi. Hihna lienee hiukan vanha kerran alkoi vinkumaan.
Irrotutin sen vapaakytkinhihnapyörän vanhasta, ajatuksena laittaa se tuohon toimivaan, mutta kas kummaa irroituksen jälkeen pyörii tyhjää molempiin suuntiin. Kiinni ollessaan se toimi. Mitä voi olla tapahtunut? Olivat irroittaneet ihan oikealla työkalulla, jossa toisella avaimella pidetään akselista kiinni ja toinen kääntää tuota hihnapyörää. En kyllä keksi miten se voisi siinä hajota.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: tommy ja 6 vierailijaa