S/s Pohjola

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Sain tänään tiedon että S/s Pohjola on romutettu.
Yksi Näsijärven uljaista matkustajalaivoista on lopullisesti poissa.
Vuosia se seisoi Jäminkipohjan telakan rannalla ruostumassa.
Elvytystoiveita ja -yrityksiäkin oli mutta liian suuri projekti kunnostaa ja lopulta romuttaja leikkeli palasiksi.
-52..... and still kicking !
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Valitettavan yleinen kuvio näissä on että säilytysmaksut rullaavat koko ajan ja ovat ilmeisesti aika korkeita. Seurauksena konkurssi ja sitten laiva myydään huutokaupalla tai muuten jollekin romuttajalle koska sitä pidetään ilmeisesti parhaana vaihtoehtona tässä maassa :evil:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Harmillistahan se on, mutta ei tuollaista voisi edes ilmaiseksi itselleen ottaa ja veron korotustakaan ei moisen takia halua.
Mitä vaihtoehtoja olisi?
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Harmi, tuo laiva kuului osaltaan lapsuuden kesiin kun tuon vesistön varrella silloin kuten kyllä vieläkin kesiä vietetty - Visuvedellä, Vaskivedellä ja Pohjankylässäkin jossa sitten viimeksi sen rannalla nähnytkin, kerran tuolla Virroilta Visuvedelle seilannutkin.
Kun molemmat laivat reittiä kulkivat ja kakarana noita bongailtiin niin osattiin erottaa parhaiten Pohjola alakannen takaosan perusteella Tarjanteesta.
Mutta kun nyt katseli kuvia mitä netistä löytyi siitä mihin kuntoon se oli päässyt niin eipä muuta mahdollisuutta tainnu olla kuin romutus -jotain olis tarvinnu tehdä jo 40v sitten.
Kurun raato vielä visuvedellä.
Pekko
Viestit: 99
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:55 am
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Pekko »

Muistelen aikanaan, joskus 80-luvun loppupuolella, Aamulehdestä lukeneeni yhtiön tj:n luvanneen Pohjolan kunnostusta entiseen loistoonsa. Kaipa se sitä varten roudattiin sinne entisen Pohjan Sahan rantaan telakan viereen odottelemaan. Tuli aikanaan lukuisat kerrat käytyä raatoa ihmettelemässä, kesälomalla kun tuli yleensä viikko vietettyä anoppilassa siinä lähistöllä Kekkoskylän tien alkupuolella. Olis kyllä ollut nätti näky liikennöimässä, vaan pääsi entisöinti vähän viivästymään ...
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja imppu »

Suomalainen käsitys kierrätyksestä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2508
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Taisi tosiaan jäädä haaveeksi viimeiseltäkin yrittäjältä:

https://www.aamulehti.fi/juttuarkisto/? ... 4959022982
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

imppu kirjoitti:Suomalainen käsitys kierrätyksestä.
Kait tuon olisi saanut ketä vaan ostaa, joka olisi maksanut saman tai hieman enemmän kuin romukauppias.
Kenellä vaan on rahkeita siihen, ei monella.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Ja vaikka olisikin, mitkä on realiteetit tulevasta käytöstä? Liikennöinti jollain reitillä lienee tuhotuomittu ajatus, ja risteilykäytössä noin suuren laivan saaminen täyteen edes kerran päivässä on haaste. Vaikka sisävesimatkailu sattuisikin kokemaan uuden renesanssin, kausi on todella lyhyt. Sama on tilanne ravintolakäytössä. Kesämökkejä taas saa halvemmalla ja helpommalla valmiina, Pohjola oli vielä yksityiskäyttöön liian iso tarpeisiin nähden. Joku yhdistysmuotoinen harrastepohjalta tapahtuva toiminta ainoa realistinen mahdollisuus, talkootyö vaan ei vaan tänäpäivänä enää kiinnosta ketään, kivempi suttailla (äly)puhelimia :mrgreen: :lol: .
Microsoft- vapaa vyöhyke
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja TKH »

Onneksi Tarjanne on säästynyt ja purjehtii edelleen :D
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Onneksi on ollut mahdollisuus tukeen näiden laivojen restauroinnissa viimeisinä vuosikymmeninä. Toteutus onkin oltava melko pikkutarkasti alkuperäisen mukainen 1900-luvun alusta. Hyvä runkohan tuossa Pohjolassa olisi vielä ollut mutta restaurointiin tuen kanssa ilmeisesti liian vähän laivasta enää jäljellä. Itsellä on ollut onni olla tekemisissä näiden aitojen höyrylaivojen kanssa vielä 90-luvun alussa mutta nykyään ne on kadonneet risteilyliikenteestä Kuopiosta tyystin. Pari paattia on onneksi vielä satamassa aitoina höyryinä mutta nekin tuella restauroituina lähinnä killuvat paikoillaan käyttämättöminä. Dieselkoneen murinaa saa kuunnella parissa muussa vanhemmassa risteilykäytössä olevassa mutta on se vaan eri tunnelma, kun laiva lipuu melkein äänettömästi tyynellä järvellä ja hiljainen tasainen koneen kolke ja sihinä kuuluu konehuoneesta. Ja se pillin huuto on höyryllä aikaan saatu. On ajat muuttuneet.
Tekemällä virheistä oppii.
5424155
Viestit: 515
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: S/s Pohjola

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Aikanaan kun Pohjola vietiin Jäminkipohjaan ruostumaan, uhosi silloinen Runoilijantien toimitusjohtaja Jouko Mustonen, että laiva kunnostetaan, ja siitä tulee Euroopan komein höyrylaiva. Sitten alkoi vuodet kulua, ja toimitusjohtajan selitykset parantua. Sinne ruostui Pohjola, mutta Mustonen piti hyväpalkkaisen virkansa loppuun asti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], mtuitto, Silverhawk ja 35 vierailijaa