Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Useasti viime vuosina tullut takaa rekat kintuille, vaikka vedän omaa henkilöauton kärriä tasan 80 kmh tai vähän yli yleensä. Silti perseeseen ilmestyy välittömästi iso rekka ohittamaan väkisin mitä vaarallisimmissa paikoissa ja ei taatusti aja 80 kmh silloin. Urputi purputi taas mutta 80 kmh rajoitusalueella nyt vähintään kuuluisi kai rekkojenkin ajaa rajoituksen mukaan. On aika työlästä ja vaarallistakin vetää kärriä tavallisella autolla nykyään, koska joutuu pitämään vauhtia niin kovana, ettei lähde rekka vaarallisesti änkeämään ohi.
Tekemällä virheistä oppii.
Juhis.T
Viestit: 50
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2016 5:37 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Juhis.T »

Itse tulee pidettyä rekalla marssivauhtina 83-84, kun kulkee sen taloudellisesti ja ei puudu joka mäkeen. Aika moni henkilöauto vain tahtoo tulla tuolla nopeudella peräedellä vastaan, kun heillä monesti vauhti 76-78, kun gps:stä kahtoo. Toki itse ohitan vain turvallisessa paikassa, mutta moni valitettavasti lähtee ohittaessa nostamaan nopeutta.
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

No kun asetus 92/24/ETY. sallii sen 90km/h niin sitähän ne rullaa meneen. :wink:
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Mää päästelen rekat yleensä lennossa ohi mieluiten vielä alamäessä. Ammattiautoilijoissa on se hyvä puoli että osaavat ohittaa eivätkä jää eteen roikkumaan. Toisin kun moni muu jotka ajaa aina välin kiinni ja jäävät perseeseen roikkumaan mutta ei mitenkään ohi. Varsinkin naisautoilijoille ohitus on ihan tuntematon asia. Aika usein joutuu vilkuttelemaan jarruvaloja ja yleensä viesti menee perille. Aina ei. Kerran jouduin ajelemaan satasen alueella neljää kymppiä tovin ennenkuin pääsi ohi ja kerran pysähtymään.. :D
Matjuss
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 7:22 am
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Matjuss »

HL-Zetor kirjoitti:No kun asetus 92/24/ETY. sallii sen 90km/h niin sitähän ne rullaa meneen. :wink:
MV :?: :?:
"Hiljallensa painellen"
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Suositteli ne viisammat sitä rajoitinta 80 km/h vaan kun kuulemma tarvii santsata vauhtia ettei oltaisi tulppana, lisäksi piti olla sitä "resrviä" mm. kärryn oikaisuun! Tiedä sitten kun nyt painot on nousseet ja pituudet sekä korkeudet kasvaneet, ja löyhä lainlaatija edelleen hyväksyy tämän ylinopeuden.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Tarvisko tämä nopeuskysymyskin siirtää vaikeiden aiheiden listalle? Herättää ihme pakkomielteitä..
HL-Zetor
Viestit: 4723
Liittynyt: Su Marras 07, 2010 7:18 pm
Paikkakunta: VIRRAT
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja HL-Zetor »

Matjuss kirjoitti:
HL-Zetor kirjoitti:No kun asetus 92/24/ETY. sallii sen 90km/h niin sitähän ne rullaa meneen. :wink:
MV :?: :?:
Kohta 4.
Yrittäminen on ensiaskel epäonnistumiseen.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Näytti olevan ohjeistus nopeudenrajoittimista. Tuo ohjeistus ei määrää,säädä eikä ohjaa teillä käytettävistä nopeusrajoituksista. Ne on varmaan muualla lainsäädännössä. Eli en usko että kannattaa lähteä ton linkin kanssa raastupaan kitisemään valvontakupongista...
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Nopeudenrajoittimen saa säätää 90km/h nopeuteen.
Sehän ei kuitenkaan salli ajamaan ylinopeutta sinänsä. Nuo puheet mäennousukyvystä ja oikaisusta on täyttä puppua. Jos ajaa rajoitinta vasten, niin ei siinä paljon kiihdyttämällä oikaista.
Aivan hyvin voi kysyä, miten eräiden öljy-yhtiöiden autoilla pystyy ajamaan mäkeen talvella, vaikka niissä rajoitin on asetettu tasan 80km/h nopeuteen. Myös monet kuljetusliikkeet ovat ihan taloudellisista syistä pudottaneet asetusnopeuden esim. 85km/h nopeuteen.
Linja-autoissa rajoitin on asetettu tasan 100km/h aikaisemman 110km/h sijaan. Silläkin kerkiää, jos ei ole paljon rahtia lastattavana. Siinä ongelmana on monesti motarit, joissa on vaikea ohittaa kohtuullisella matkalla esim. rekkaa, joka ajaa sitä 90km/h nopeutta. Tätä on pidetty pienenä ongelmana aikatauluvuoroisilla busseilla.
Oma lukunsa on sitten sakotus. Nyt huomautuksen rajaa laskettiin. 9 km ylitys menee vielä huomautuksella. Saattaa olla, että se siitä vielä kiristyy, niin joutuu pakosta kuorma-autollakin löysäämään kaasua.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti:Nopeudenrajoittimen saa säätää 90km/h nopeuteen.
Sehän ei kuitenkaan salli ajamaan ylinopeutta sinänsä. Nuo puheet mäennousukyvystä ja oikaisusta on täyttä puppua. Jos ajaa rajoitinta vasten, niin ei siinä paljon kiihdyttämällä oikaista.
Aivan hyvin voi kysyä, miten eräiden öljy-yhtiöiden autoilla pystyy ajamaan mäkeen talvella, vaikka niissä rajoitin on asetettu tasan 80km/h nopeuteen. Myös monet kuljetusliikkeet ovat ihan taloudellisista syistä pudottaneet asetusnopeuden esim. 85km/h nopeuteen.
Linja-autoissa rajoitin on asetettu tasan 100km/h aikaisemman 110km/h sijaan. Silläkin kerkiää, jos ei ole paljon rahtia lastattavana. Siinä ongelmana on monesti motarit, joissa on vaikea ohittaa kohtuullisella matkalla esim. rekkaa, joka ajaa sitä 90km/h nopeutta. Tätä on pidetty pienenä ongelmana aikatauluvuoroisilla busseilla.
Oma lukunsa on sitten sakotus. Nyt huomautuksen rajaa laskettiin. 9 km ylitys menee vielä huomautuksella. Saattaa olla, että se siitä vielä kiristyy, niin joutuu pakosta kuorma-autollakin löysäämään kaasua.

Koskas se näin on ollut? Meillä oli kaikki silloin kun rajoittimet tuli rajoitettu 103 Km/h mutta kun lakipykäliä selventämällä todettiin että max. on 100 km/h niin meni uusiksi!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Koskas se näin on ollut? Meillä oli kaikki silloin kun rajoittimet tuli rajoitettu 103 Km/h mutta kun lakipykäliä selventämällä todettiin että max. on 100 km/h niin meni uusiksi!
Ei mulla ole kuin kokemusperäistä tuntumaa bussien rajoituksista.
Muistaisin, että ajamani busssit kulkivat jotakuinkin 110km/h ennen kuin asetusta muutettiin. Saattoi olla hieman vähemminkin.
Olisikohan ollut jskus vuonna 2002, kun asetus muuttui. Kaikkien rajoittimella varustettujen bussien nopeus, jolla ajoin muuttui 100km/h nopeuteen, eikä yhtään yli. Itse kummastelin sitä ensin, kunnes kuulin syyn. Lähinnä juuri motarilla sen huomasi, kun rajoitin tuli vastaan aikaisemmin ohituksissa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Matjuss
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 7:22 am
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Matjuss »

jopetin kirjoitti:Näytti olevan ohjeistus nopeudenrajoittimista. Tuo ohjeistus ei määrää,säädä eikä ohjaa teillä käytettävistä nopeusrajoituksista. Ne on varmaan muualla lainsäädännössä. Eli en usko että kannattaa lähteä ton linkin kanssa raastupaan kitisemään valvontakupongista...
Trafin sivuilta lainaus, lainsäädäntöön perustuva yhteenveto:

Autojen nopeusrajoitukset
100 km/h
Pakettiautot
kun auton omamassa on alle 1,8 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1981 tai myöhemmin
kun auton omamassa on alle 1,875 t ja auto on otettu käyttöön vuonna 1995 tai myöhemmin
kun auto on varustettu lukkiutumattomin jarruin ja kuljettajan turvatyynyllä
Matkailuautot
kun auton on todettu katsastuksessa tai tyyppihyväksynnässä täyttävän nopeusluokan edellytyksenä olevat vaatimuksesta
kun auton takana on nopeusrajoituksesta keltamusta pyöreä kilpi, johon on merkitty luku 100
80 km/h
Kuorma-autot
Ajoneuvoyhdistelmät
Muut kuin edellä mainitut paketti- ja matkailuautot (tällöin auton takana on oltava suurinta sallittua nopeutta näyttävä kilpi)

Todellakaan tuo nopeudenrajoittimia koskeva ohje ei luo mitään oikeutta poiketa ajoneuvo- tai tiekohtaisista nopeusrajoituksista.
"Hiljallensa painellen"
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti:
Ajomies kirjoitti: Koskas se näin on ollut? Meillä oli kaikki silloin kun rajoittimet tuli rajoitettu 103 Km/h mutta kun lakipykäliä selventämällä todettiin että max. on 100 km/h niin meni uusiksi!
Ei mulla ole kuin kokemusperäistä tuntumaa bussien rajoituksista.
Muistaisin, että ajamani busssit kulkivat jotakuinkin 110km/h ennen kuin asetusta muutettiin. Saattoi olla hieman vähemminkin.
Olisikohan ollut jskus vuonna 2002, kun asetus muuttui. Kaikkien rajoittimella varustettujen bussien nopeus, jolla ajoin muuttui 100km/h nopeuteen, eikä yhtään yli. Itse kummastelin sitä ensin, kunnes kuulin syyn. Lähinnä juuri motarilla sen huomasi, kun rajoitin tuli vastaan aikaisemmin ohituksissa.
Ei se asetus muuttunut miksikään se vaan opittiin tulkitsemaan oikein, eli se max. 100 km/h oli ihan alun perin laissa mainittu. Rajoitinten asentajat tulkitsivat pykälää kuorma-autojen rajoituskäytännön mukaan, siis 8-9 km/h yli.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ei se asetus muuttunut miksikään se vaan opittiin tulkitsemaan oikein, eli se max. 100 km/h oli ihan alun perin laissa mainittu. Rajoitinten asentajat tulkitsivat pykälää kuorma-autojen rajoituskäytännön mukaan, siis 8-9 km/h yli.
Saattoi olla hyvinkin näin.
Jossain vaiheessa tuli sitten Trafin, vai oliko se silloin AKE:n paimenkirje ja se lysti loppui.

Sellainenkin määräys on ollut vuosia, että kuorma-autojen rajoittimien asetusnopeus olisi ollut 85km/h. Käytännössä kuitenkin 90km/h, joka myöhemmin virallistettiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti:
Ajomies kirjoitti: Ei se asetus muuttunut miksikään se vaan opittiin tulkitsemaan oikein, eli se max. 100 km/h oli ihan alun perin laissa mainittu. Rajoitinten asentajat tulkitsivat pykälää kuorma-autojen rajoituskäytännön mukaan, siis 8-9 km/h yli.
Saattoi olla hyvinkin näin.
Jossain vaiheessa tuli sitten Trafin, vai oliko se silloin AKE:n paimenkirje ja se lysti loppui.

Sellainenkin määräys on ollut vuosia, että kuorma-autojen rajoittimien asetusnopeus olisi ollut 85km/h. Käytännössä kuitenkin 90km/h, joka myöhemmin virallistettiin.
Ja ammattilaiset omaksuneet sitten tämän lailliseksi nopeudeksi. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Ja ammattilaiset omaksuneet sitten tämän lailliseksi nopeudeksi. ;)
No niinhän se onkin tavallaan.
Siitä ylityksestä kun ei tule vielä sakkoja.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kun vedän peräkärryä niin päästän kiireisemmät ohi. On älyttömän helppoa käväistä levikkeellä tai linja-autopysäkillä. Vältytään turhilta ohituksilta.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

ZET kirjoitti:Kun vedän peräkärryä niin päästän kiireisemmät ohi. On älyttömän helppoa käväistä levikkeellä tai linja-autopysäkillä. Vältytään turhilta ohituksilta.
Tarkoitatko traktorin peräkärryä?
En minä ainakaan aja 80 km matkavauhdista pysäkille. Hidastaa vain se hiljentäminen muiden matkaa.
Puhumattakaan moduliyhdistelmästä, joka ei kaikille pysäkeille edes kunnolla mahdukaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Ite ajelen 68 tonnisella 82-84, jos ajaa rajotinta vasten niin kulutus voi nousta jopa 15%, joka tarkottaa jo 7-8 litraa sadalla lisää, aika äkkiä tulee isännältä noottia jos alkaa kulutus nousta tuolleen. Vinkkinä kaikille tielläliikkujille voin antaa ohjeen: älkää jääkö ison auton eteen jos ette uskalla ajaa nopeutta jota rekka ajaa, antakaa tietä.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Bing [Bot], Sumi ja 45 vierailijaa