Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kyllähän tuosta uudestakin tm:n testistä käy ilmi marssijärjestys. Nastarenkaalla oli 15m lyhempi jarrutusmatka jäällä. Nastat peittosi kitkat selvästi myös lumella, ainoastaan asfaltilla eli kesäolosuhteissa kitka oli parempi.
Hintaeroakaan ei taida juuri olla, joten miksi valita huonommat samalla rahalla? Mulle ainakin pito merkitsee enemmän kuin rengasmelu, joka ei ole nastoillakaan haitannut.
Belarus 825 turbo shitbox
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

m_kane kirjoitti:Kyllähän tuosta uudestakin tm:n testistä käy ilmi marssijärjestys. Nastarenkaalla oli 15m lyhempi jarrutusmatka jäällä. Nastat peittosi kitkat selvästi myös lumella, ainoastaan asfaltilla eli kesäolosuhteissa kitka oli parempi.
Hintaeroakaan ei taida juuri olla, joten miksi valita huonommat samalla rahalla? Mulle ainakin pito merkitsee enemmän kuin rengasmelu, joka ei ole nastoillakaan haitannut.
Nämä on niitä makuasioita, pitäisi kokeilla uusia vastaavia nastoja niin olisi vertailupohjaa, itse näistä tykännyt mutta jäällä eroa toki vielä tulee, lumella ei niinkään.
Hintaeroa ei ole juurikaan tai joskus niinpäin että kitkat voi kalliimmat.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Metsaman kirjoitti: Nämä on niitä makuasioita,
Oikeastaan ei, koska renkaiden erot on tarkkaan mitattu, ja nasta on yksiselitteisesti parempi. Melu/pito vastakkainasettelu on toki makuasia.
Belarus 825 turbo shitbox
tuulen

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Tässäkin asiassa lienee bisnes taustalla. Syksyllä saadaan kaikki valveutuneet autoilijat tarkastamaan renkaansa ja kas kummaa, niillä ei varmaan koko talvea aja, vaihdetaan nyt ennen liukkaita ja ruuhkia uusiin. Sitten keväällä havaitaan renkaiden kuluneen, kyllä noilla kitkoilla kesän pärjää, vaihdetaan sitten syksyllä uudet ne paremmat kitkat alle.
Renkaiden kulutuspinnan korkeutta on vähennetty, samalla kulutuskestävyys ja suositeltu vaihtoväli vähenee. Käyttämällä kitkarenkaita saadaan normaaliautoilija uusimaan rengaskertansa vuoden välein, se on bisnestä se. Mutta kuten pääministeri Käteinen aikanaan sanoi: Kuluttakaa niin saamme Suomen nousuun.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

tuulen kirjoitti:Tässäkin asiassa lienee bisnes taustalla. Syksyllä saadaan kaikki valveutuneet autoilijat tarkastamaan renkaansa ja kas kummaa, niillä ei varmaan koko talvea aja, vaihdetaan nyt ennen liukkaita ja ruuhkia uusiin. Sitten keväällä havaitaan renkaiden kuluneen, kyllä noilla kitkoilla kesän pärjää, vaihdetaan sitten syksyllä uudet ne paremmat kitkat alle.
Renkaiden kulutuspinnan korkeutta on vähennetty, samalla kulutuskestävyys ja suositeltu vaihtoväli vähenee. Käyttämällä kitkarenkaita saadaan normaaliautoilija uusimaan rengaskertansa vuoden välein, se on bisnestä se. Mutta kuten pääministeri Käteinen aikanaan sanoi: Kuluttakaa niin saamme Suomen nousuun.
Aika paljon saa ajaa jos talveen kitkat saa kulumaan... mulla menee n. 3 vuotta ja kilometrejä n. 45000 km...
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Saisin noita gummeja kohtuuhinnalla, mutta silti valintani on edullisemman merkin nastarengas. Ajan senverran vähän vuodessa ja mahdollisuuksien mukaan käyn myös jäärädalla, jossa kitkarengas vaatii jatkuvan radan karhennuksen piikkipyöräautojen avustuksella.

Olen kyllä leikkinyt ajatuksella että laittaisin joillekin joutaville vanteille kitkat kokeilumielessä, mut aluja ei ole nyt varastossa kuin 17 tuumaiset, joten hieman liian kallis kokeilu olisi. Taidan kuitenkin aloitella noilla sekarenkailla, autossa tuli nimittäin mukana 205/55r16 hkpl 5+7 parit, edessä olen pitänyt viitoset ja takana seiskat. Ikäkin tulee jo renkailla täyteen, joten ens talvena pitää jotain tilalle hommata. Vois kyllä kokeilla noita viitosia takana jos sais parempia peräluisuja :lol:
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

Hervast kirjoitti:Saisin noita gummeja kohtuuhinnalla, mutta silti valintani on edullisemman merkin nastarengas. Ajan senverran vähän vuodessa ja mahdollisuuksien mukaan käyn myös jäärädalla, jossa kitkarengas vaatii jatkuvan radan karhennuksen piikkipyöräautojen avustuksella.

Olen kyllä leikkinyt ajatuksella että laittaisin joillekin joutaville vanteille kitkat kokeilumielessä, mut aluja ei ole nyt varastossa kuin 17 tuumaiset, joten hieman liian kallis kokeilu olisi. Taidan kuitenkin aloitella noilla sekarenkailla, autossa tuli nimittäin mukana 205/55r16 hkpl 5+7 parit, edessä olen pitänyt viitoset ja takana seiskat. Ikäkin tulee jo renkailla täyteen, joten ens talvena pitää jotain tilalle hommata. Vois kyllä kokeilla noita viitosia takana jos sais parempia peräluisuja :lol:
Nuo halpis nastat kuten hankook ja kumho ovat ilmeisesti ihan ok renkaita, itsellä kesärenkaina Kumhot ja hyvät ovat.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja JURO »

Vanhalla takaveto Volvolla pärjätty hyvin Continentalin kitkoilla reilut 10 v. Mäkisen ja mutkasen pikkutien varrella. Viime talvena Trianglen kitkat lähes yhtä hyvät kuin Contit, mutta puoleen hintaan. Kaikinpuolin paremmat kuin nastat, minun mielestä.
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja nixu »

Viime talvena juttelin taksimiesten kanssa renkaista. Kaikissa tämän pitäjän henkilömallin takseissa (5 kpl) oli kitkarenkaat. Jossakin bussimallin taksissa oli nastat.
suopma-1
Viestit: 234
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: e-p
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja suopma-1 »

Kyllä ollut jo 20 vuotta pääasiassa brigdestone blizzakkeja.Ajotapa ratkaisee !
ok-6
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

JURO kirjoitti:Vanhalla takaveto Volvolla pärjätty hyvin Continentalin kitkoilla reilut 10 v. Mäkisen ja mutkasen pikkutien varrella. Viime talvena Trianglen kitkat lähes yhtä hyvät kuin Contit, mutta puoleen hintaan. Kaikinpuolin paremmat kuin nastat, minun mielestä.
Ainakin monessa kohtaa yhtä hyvät. .
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

suopma-1 kirjoitti:Kyllä ollut jo 20 vuotta pääasiassa brigdestone blizzakkeja.Ajotapa ratkaisee !
Nuo blizzakit pärjänneet testeissä kanssa hyvin.
jussi77
Viestit: 4415
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Itse rohkaistuin viime talvena vihdoin laittamaan nastattomat alle, enkä päivääkään katunut. 250 km päivässä isohkoja teitä eikä ollu sen kummempia tilanteita kuin nastoillakaan. Aluksi hiukan varovaisesti ja lopulta tuossa mutkatiellä sai päästellä kuten nastoillakin.
Ja autona neloskoppanen golf ilman avustavaa automatiikkaa. Toki se hyvin jäätynyt hiekkatie on aika liukas kun menee plussalle, mutta on se nastoillakin liukas. Positiivisesti yllättynyt on hän.
LasseE
Viestit: 975
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Itsellä ollut useampiakin kitkarengassarjoja, myös keskieuroopankitkaa, jolla myös pärjätty talvi aivan hyvin. Kitkarenkaan pitäis olla lumella parempi mitä vastaava nastarengas,koska lumessa nastalla ei ole merkitystä,vaan lamellilla,jota kitkarenkaassa on enemmän..
Yhdet parhaista nastoista oli Kumhon kw22 muutama vuosi sitten, älyttömän hiljainen ja hyvä pito. Nyt pakussa contin nastat,myöskin hiljaiset ja hyvät pidoltaan.
Kitkoilla pärjääminen on yleensä kuskista ja autosta (mm.luistonesto,ajovakaudenhallinta,abs)..omaa kokemusta takavetoautoissakin olleista kitkoista ja eipä niiden kanssa koskaan ollut ongelmia.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

jussi77 kirjoitti:Itse rohkaistuin viime talvena vihdoin laittamaan nastattomat alle, enkä päivääkään katunut. 250 km päivässä isohkoja teitä eikä ollu sen kummempia tilanteita kuin nastoillakaan. Aluksi hiukan varovaisesti ja lopulta tuossa mutkatiellä sai päästellä kuten nastoillakin.
Ja autona neloskoppanen golf ilman avustavaa automatiikkaa. Toki se hyvin jäätynyt hiekkatie on aika liukas kun menee plussalle, mutta on se nastoillakin liukas. Positiivisesti yllättynyt on hän.
Juurikin näin... alkuun tuli aika varovasti ajeltua mutta sittenhän noihin jo tottui... ei oikeastaan omaan ajotapaan tarvinnut muutoksia tehdä.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

LasseE kirjoitti:Itsellä ollut useampiakin kitkarengassarjoja, myös keskieuroopankitkaa, jolla myös pärjätty talvi aivan hyvin. Kitkarenkaan pitäis olla lumella parempi mitä vastaava nastarengas,koska lumessa nastalla ei ole merkitystä,vaan lamellilla,jota kitkarenkaassa on enemmän..
Yhdet parhaista nastoista oli Kumhon kw22 muutama vuosi sitten, älyttömän hiljainen ja hyvä pito. Nyt pakussa contin nastat,myöskin hiljaiset ja hyvät pidoltaan.
Kitkoilla pärjääminen on yleensä kuskista ja autosta (mm.luistonesto,ajovakaudenhallinta,abs)..omaa kokemusta takavetoautoissakin olleista kitkoista ja eipä niiden kanssa koskaan ollut ongelmia.
Nastarenkaissa lienee kumiseos kovempaa kuin kitkoissa, jos kumi olisi yhtä pehmeä kuin kitkarenkaissa ei nastat pysyisi...
soon ny niin
Viestit: 95
Liittynyt: La Loka 30, 2010 11:27 pm
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja soon ny niin »

TM:nän testeillä voi pyyhkiä sitä mihin ei aurinko paista, maksettuja kaikki tyyni. :P
Piikkejä alle ja mustat ja pyöreät ,niillä mennään. :lol:
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Mitenkäs halvimmat mahdolliset kitkat ja nastat pärjää toisiinsa vertailussa? Tuohon työmatka ropposeen pitäsi saada mustat ja pyöreät talvirenkaat, ja ennen kaikkea halvat, vaikka käytetykin kävisi (tosin näkyy käytettyjen hinnoilla saavan jo uusia halppiksia). Autossa ei ole kylläkään mitään luiston estoja tms himmeleitä, mutta takapotku sentään on ja kuskilla ratti miehen vikkoo niin saattaisi kitkoillakin pärjätä vähäset ajot. Ja lähinnä huonosti auratuilla hiekkateillä tarvitsee luistatella.
soon ny niin
Viestit: 95
Liittynyt: La Loka 30, 2010 11:27 pm
Paikkakunta: Evijärvi
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja soon ny niin »

DexMasZet kirjoitti:Mitenkäs halvimmat mahdolliset kitkat ja nastat pärjää toisiinsa vertailussa? Tuohon työmatka ropposeen pitäsi saada mustat ja pyöreät talvirenkaat, ja ennen kaikkea halvat, vaikka käytetykin kävisi (tosin näkyy käytettyjen hinnoilla saavan jo uusia halppiksia). Autossa ei ole kylläkään mitään luiston estoja tms himmeleitä, mutta takapotku sentään on ja kuskilla ratti miehen vikkoo niin saattaisi kitkoillakin pärjätä vähäset ajot. Ja lähinnä huonosti auratuilla hiekkateillä tarvitsee luistatella.
Kaikkihan riippuu siitä mikä rengas koko miellyttää.
Metsaman
Viestit: 2295
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 2:56 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Metsaman »

DexMasZet kirjoitti:Mitenkäs halvimmat mahdolliset kitkat ja nastat pärjää toisiinsa vertailussa? Tuohon työmatka ropposeen pitäsi saada mustat ja pyöreät talvirenkaat, ja ennen kaikkea halvat, vaikka käytetykin kävisi (tosin näkyy käytettyjen hinnoilla saavan jo uusia halppiksia). Autossa ei ole kylläkään mitään luiston estoja tms himmeleitä, mutta takapotku sentään on ja kuskilla ratti miehen vikkoo niin saattaisi kitkoillakin pärjätä vähäset ajot. Ja lähinnä huonosti auratuilla hiekkateillä tarvitsee luistatella.
Jos noita testejä on uskominen niin halpis nasta olisi parempi vaihtoehto kuin halpa kitka...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jake74, Paalari, volvo500 ja 40 vierailijaa