Massey ferguson 4wd välitykset

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Tuli eteen propleema, kun pitäisi saada selvyyttä kuinka 675 ja 590 massikoissa on toteutettu välitykset.

Olen rakennellut 590 takapotkuun 675 nelivedon etuakselia, ja kaikki on sujunut tähän asti ihan kivuttomasti. Nyt sain koneen ajokuntoon, mutta nelivetoa ei kärsi pitää kytkettynä, koska etupyörät haluaisivat mennä huomattavasti kovempaa, kuin takapyörät. :shock:

Nyt etuakselilla on 14.9-24 ja takana 16.9-34 renkaat. Nuo eturenkaat on isot, mutta laskeskelin että ei rengaskoon muutoksella ei kyllä saa etusien kuopimista asettumaan, vaan välitykset ei nyt täsmää etu -ja taka-akselin välillä. Tuo 14.9 rengas pyörähtää ympäri 3,7m matkalla ja neliveto kytkettynä 2,9 metrin matkalla, eli kovasti ruopii tyhjää etuset.

Mitä nyt olen selvää saanut niin näissä verkuissa pitäisi olla sama perävälitys, eli 11/38. Nyt sitten ei jää juurikaan muita vaihtoehtoja, kuin että taka-akselin planeettapyörillä olisi toteutettu välitysten muutos??

Jos nyt joku massikka tietäjä osaisi kertoa, onko noita alennusvaihteita eri välityksillä? Planeettapyörät olisi helppo vaihtaa verrattuna perävälityksen muuttamiseen.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
Make
Viestit: 1345
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Make »

Hankkija teki tuollaisia muutoksia aikoinaan 500-sarjaisten vaihtokoneisiin, kun ne eivät oikein menneet takapotkuina kaupaksi. Niihin asennettiin 600-sarjaisen vetäviä etuakseleita, joten on tuo ainakin silloin onnistunut. Vanhat MF huoltomiehet saattasivat asiasta jotain tietää.
arttu
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

vetopyörästön välitys suhde, takaveto 590 3.45 neliveto 3.90
alennusvaihteisto eli planeetta mf 575 3.14:1 ja sit 590 4.24:1
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Onkos tietoa 675 planeetan välityssuhteesta?
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
foordi
Viestit: 421
Liittynyt: To Marras 28, 2013 10:27 am
Paikkakunta: etelä savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja foordi »

taitaa olla eturenkaat liian isot,575 on 11,2.24 /13,6,38 sekä 595 on 12,4,28/16,9,38.
eli sullakin vois toimia 11.2,24 tai 12,4,24 rengas.
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Nuilla välityksillä etupyörät pitäs pienentää vissiin sinne metrin korkeuteen.. belaruksesta 11,2-20 tai puimurin 12,5/80-18
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Mites välitys osuu kohdalleen jos taakse laittat 16,9-38 renkaat ja eteen 11,2-24 renkaat.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Avasin joutessani takaplaneetat 590:stä ja etuakselin luovuttaneesta 675 purkukoneesta. Ovat muuten ihan erilaiset mitoiltaan. Viisysikympin planeetta on ulkohalkaisijaltaan n.35cm, 675 taas 30 cm. Noilla planeetan rattailla se nopeusero todennäköisesti tulee koska rattaat on noissa reilusti eri kokoa.

Olisikohan tuon 575 verkun planeetan rattaat sitten lähempänä sopivaa välitystä, jos nyt oikein osasin tulkita?
Jos jollakulla on noita planeetan rattaita, niin saa tarjotakkin.

Tuolla muutama kuva navoista: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Oikeanpuoleinen on 590 napa.

Rengaskoon muutosta olen pohtinut, kun osaisi laskea sopivat koot. Nopeuseroa on nyt reilusti, etupyörät pyörähtää ympäri neliveto päällä noin 80cm. aikaisemmin, kuin ilman vetoa.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja stls »

Varaosakirjan mukaan 675:ssä on joko normaali tai "HD" taka-akselin alennusvaihde ja 590:ssä osat näyttää vastaavan tuota HD mallia. Eli siinä on nyt nämä kaksi vaihtoehtoa vierekkäin.
Ei se kokoero välttämättä tee välityksiin muutosta, hammasluvut laskemalla se selviää.

Sittenhän siellä on vielä pudotuslaatikko etuakselin kardaanin päässä. Cat1:ssä suora välitys ja Cat2:ssa alentava (0,83).
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Planeetan välityssuhde tuossa minun 590:ssä on 3.14:1. Etuakselin pudotuslaatikko on alentava.

Laskin rattaiden hammasluvut alennusvaihteesta, elikkä aurinkopyörä on 17 hampainen, planeettapyörät 19 -ja ulkokehä 55 hampainen. Nämä siis minun 590 HD mallin alennusvaihteessa.

Nyt kun saisi selvitettyä, onko HD mallisessa alennusvaihteessa ollut nopeampaa välitystä, kuin mikä tuossa minun traktorissa on nyt.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja cardaani »

palaj kirjoitti:Rengaskoon muutosta olen pohtinut, kun osaisi laskea sopivat koot. Nopeuseroa on nyt reilusti, etupyörät pyörähtää ympäri neliveto päällä noin 80cm. aikaisemmin, kuin ilman vetoa.
Eturenkaiden vierintäkehän pituus pitää olla tällöin noin 80cm lyhyempi, tai takarenkaiden vierintäkehän pituus 80cm pidempi. Vierintäkehä on hieman pienempi kuin renkaan ympärysmitta.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Saisikos siihen etuakselin pudotuslaatikkoon vaihdettua välityksen miten helposti, jos teettäisi sopivi hammaspyöriä. Toisenkin hammaspyörän vaihto auttaisi jos akseliväliä saa jatkettua ja kotelossa tila riittää.
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Antti Hakamaa jo ehdottikin rengaskoon muuttamista 16.9-38 ja 11.2-24. Tällä rengastuksella taitasi päästä aika lähelle oikeaa välitystä.
Kaikki renkaat menisi sitten vaihtoon ja taakse pitäisi hommata vanteekin. Rahan menoa on tiedossa :cry:

Mitenkähän tuommoinen rengastus vaikuttaa traktorin ominaisuuksiin? Tuleeko jo liikaa kokoeroa ja kulkee etukumarassa?

Pudotuslaatikon rattaiden muuttaminen on luultavasti hankala toteuttaa. Ylimääräistä tilaa ei taida isommille rattaille juuri olla.
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
Lemmy
Viestit: 2077
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Ei se välttämättä liikaa etunojaan mene, yleensä tuollaiset nelivetofergut on aika nokka pystyssä, kun tavallaan takavetoon lisätty se vetävä akseli ja isot pyörät. Mulla 590 takavedossa 600/65r34, joka aavistuksen matalampi kuin 16.9r38. Vähän etukenossa, mutta en ole huomannut haittaavan.

Etupään maavara jäänee pieneksi, kun tuossa keskikardaani.
arsa
Viestit: 697
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja arsa »

Tehtaalta tulleet 590 oli 11,2-24 edessä ja 16,9-34 takana. Välitysten haku on haastavaa,jos osia on otettu eri malleista. Kieltämättä jotku traktorit nelivetona hassun näköisiä nokka pystyssä.
pienitalli
Viestit: 1748
Liittynyt: Su Maalis 20, 2016 9:29 am
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja pienitalli »

Ymmärsinkö oikein, että Massikoissa on takapyörän "navassa" olevassa planeettapyörästössä erilaisia välityksiä.
Ja hitaasta 590 Massikasta sai nopean planeettapyörästö vaihdolla.
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Saiskos koko panjon vaihettua siitä varaosavehkeestä?
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

pienitalli kirjoitti:Ymmärsinkö oikein, että Massikoissa on takapyörän "navassa" olevassa planeettapyörästössä erilaisia välityksiä.
Ja hitaasta 590 Massikasta sai nopean planeettapyörästö vaihdolla.
Kyllä. Koko takabanjo pitää vaihtaa pelkkää planeettaa ei pysty vaihtamaan. Taitaisi tuossa kysyjän tapauksessakin olla viisain ratkaisu vaihtaa ne, samalla saa maantievauhtia lisää jos sitä kaipaa.
palaj
Viestit: 125
Liittynyt: Su Maalis 25, 2007 1:02 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja palaj »

Kyllä ne panjot on käytettävissä ja varmaan sopivatkin tuohon 590 peräkoteloon. Varaosan luovuttaja 675 on palovaurioitunut ja kaikki tiivisteet ym. lämpöä huonosti sietävät osat menee vaihtoon jos panjot aikoo kokonaisina vaihtaa.

Nykyiset 14.9 eturenkaat on aika huonot, murtumia on runsaasti, eikä noissa ole kankaitakaan kuin 4 (vanhat puimurin renkaat). Etuset kun menee jokatapauksessa vaihtoon, niin voisi olla järkevin vaihtoehto rengaskokoa muuttamalla koittaa saada välitykset kohdalleen.

Paussulta Keski-Suomesta saa hyvin edullisesti BKT renkaita, jos sellaiset ottaisi eturenkaiksi 11.2-24 kokoisena. Sitten kun vielä löytää jostain 16.9-38 takarenkaat vanteineen.

Käyköhän muuten 34" keskiö, 38 tuumaisen vanteeseen, vai pitääkö olla omat keskiöt eri kokoihin?
MF 590 turbo
IH 585 xl
BM-Volvo SM-460 (Pikku-Nalle)
Sampo 10
nixu
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
Paikkakunta: pohjois-savo
Viesti:

Re: Massey ferguson 4wd välitykset

Viesti Kirjoittaja nixu »

Onkos ne pyörimiserot mitattu riittävän tarkasti?
Kannattaisiko nostaa vielä kone pukille, ajaa kymmenen tai muutama kymmen kierrosta ja laskee etupyörien kierrokset..
Jos on uusia renkaita ostamassa sais varmemmin oikeen kokoset kerralla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa