Rekkanupista matkailuauto
-
- Viestit: 1066
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Rekkanupista matkailuauto
Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Siis semmonen kaksiakselinen, jolla vedetään puoliperävaunua.
Niissähän on melkoisen kattava varustus, iso hytti ja joissakin makuupaikat kahdelle. Eikä käytetyt ole kauhean kalliitakaan. Ja huoltopalveluja on aika hyvin ympäri maata.
Olishan se ihan eri tunnelma vedellä semmosella pitkin suomea kuin jollain defelthessillä
Vois siinä karavaanareiden naama venähtää kun semmosella menis leirintäalueelle.
Vaan kaipa siihenkin hupailuun joku kieltopykälä löytyy.
Siis semmonen kaksiakselinen, jolla vedetään puoliperävaunua.
Niissähän on melkoisen kattava varustus, iso hytti ja joissakin makuupaikat kahdelle. Eikä käytetyt ole kauhean kalliitakaan. Ja huoltopalveluja on aika hyvin ympäri maata.
Olishan se ihan eri tunnelma vedellä semmosella pitkin suomea kuin jollain defelthessillä
Vois siinä karavaanareiden naama venähtää kun semmosella menis leirintäalueelle.
Vaan kaipa siihenkin hupailuun joku kieltopykälä löytyy.
Kärsi harkiten.
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Eikös se olisi sama tehdä matkailuautoksi joku pitempi rahtikopillinen ja perälautanosturilla oleva kylmäeristetty versio? Matkustajien paikat on vain hieman rajalliset. Käytännössävain mitä ajohytissä on turvavöillä olevia hyväksyttyjä paikkoja. Rahtitilassa kun ei vissiin saa edelleenkään matkustaa vaikka miten laittaisi sohvia. Linja-autot eri juttu.
https://www.youtube.com/watch?v=yVa7uizo0t8
https://www.youtube.com/watch?v=Vlb3LH1 ... 1422579428
https://www.youtube.com/watch?v=yVa7uizo0t8
https://www.youtube.com/watch?v=Vlb3LH1 ... 1422579428
Viimeksi muokannut Superdextaaja, La Tammi 31, 2015 11:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1066
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Huhti 07, 2011 5:07 pm
- Paikkakunta: pk-seutu
- Viesti:
http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx
Tällanen? Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx
-
- Viestit: 9810
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
steyr kirjoitti:http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx
Tuossahan se matkailumalli onkin, sisustelee vaan ne perävaunun näyttelytilat yöpymiskäyttöön. Ja tietenkin saunakärry vielä perään.
- rattori
- Viestit: 11118
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 2051
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Rekkanupista matkailuauto
Vakuutukset ja dieselvero voi polttoainekulujen ohella olla merkittävästi isommat mitä normi kuttaperkkakopissa.Vompatti kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Saman asian ajaa vanha kartanovolvo (farkku), kaataa takapenkit niin voi tehdä kaikkia luettelemiasi aktiviteetteja
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Ei takuuvarmasti vie pelkkä rekkaveturi 20 sadalla.No käy nyt ajamassa ja kokeilemassa minkälainen se koppi on. Lisäksi tyhjä veturikin vie vähintään 20 litraa sadalla polttoainetta.
Joskus ajelin bajamajoja veturina 2-akselinen Volvo FL10 vm 89 omapaino n.9tn ja sen perässä kuulakytkentäinen työntöjarrullinen 1-akselinen kärry 6m pitkällä lavalla, Pori-Seinäjoki välillä toinen suunta tyhjänä ja toiseen suuntaan 26kpl bajamajoja kyytissä (useita reissuja) keskimääräinen kulutus 25l/100km.
Viime vuoden loppupuolella yks tuttu kävi Helsingisssä nupilla takasitulomatkalla tyhjänä ajotietokoneen mukaan kulutus 18l/100km. Ajokkina Scania R470 vm 2005 3-akselinen n.7,5m pitkällä kippaavalla kapellilavalla.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
- Viesti:
Re: Rekkanupista matkailuauto
Vakuutukset yksityiskäytössa 1000€ luokkaa per vuosi ja polttoainevero 250-400€/ vuosi. Luulen että molemmat maksut pienemmät kuin deftleffissä....yms kusisessa lasikuitukopissa.Juice kirjoitti:Vakuutukset ja dieselvero voi polttoainekulujen ohella olla merkittävästi isommat mitä normi kuttaperkkakopissa.Vompatti kirjoitti:Tulipa tuossa mieleen, että tuollainen rekkanuppi olis komia matkailukäytössä.
Saman asian ajaa vanha kartanovolvo (farkku), kaataa takapenkit niin voi tehdä kaikkia luettelemiasi aktiviteetteja
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Käyttövoimavero määräytyy kokonaismassan, akseleiden maarän ja käytetäänkö perävaunun vetoon.
Esim 2-akselinen kokonaismassa 18000kg(maksimi 2-akseliselle) ei perävaunua 547,5€/vuosi.
Kuorma-autosta saa rekisteröinti katsastuksen yhteydessä tai muutoskatsastukella pudottaa kokonaismassaa jos kantavuudelle ei ole käyttöä (esim tässä kysyjän tapauksessa rekkaveturin omapaino ehkä joku n. 7tn niin voidaan kokonaismassa pudottaa vaikka 10000kg)
kättövoima vero olisikin tässätapausessa enää 219€
Ja kuorma-auton saa ihan yhtä lailla poistettua liikennekäytöstä kuin henkilö-autonkin jolloin liikennevakuutuksen ja käyttövoimaveron saa poikki ja kuorma-autossahan ei sitä ns perusveron osuutta ole ollenkaan mikä HA ja PA:ssa määräytyy joko kokonaismassan tai hiilidioksidi päästöjen mukaan.
Tosin katsastus sitten varsinkin paineilma-jarrullisessa onkin aika paljon kalliimpi kuin HA tai PA:ssa
Esim 2-akselinen kokonaismassa 18000kg(maksimi 2-akseliselle) ei perävaunua 547,5€/vuosi.
Kuorma-autosta saa rekisteröinti katsastuksen yhteydessä tai muutoskatsastukella pudottaa kokonaismassaa jos kantavuudelle ei ole käyttöä (esim tässä kysyjän tapauksessa rekkaveturin omapaino ehkä joku n. 7tn niin voidaan kokonaismassa pudottaa vaikka 10000kg)
kättövoima vero olisikin tässätapausessa enää 219€
Ja kuorma-auton saa ihan yhtä lailla poistettua liikennekäytöstä kuin henkilö-autonkin jolloin liikennevakuutuksen ja käyttövoimaveron saa poikki ja kuorma-autossahan ei sitä ns perusveron osuutta ole ollenkaan mikä HA ja PA:ssa määräytyy joko kokonaismassan tai hiilidioksidi päästöjen mukaan.
Tosin katsastus sitten varsinkin paineilma-jarrullisessa onkin aika paljon kalliimpi kuin HA tai PA:ssa
Tuossapa alkais olla jo paskakopin aihiota kummasti!steyr kirjoitti:http://www.nettikone.com/kenworth/w900/1362952
Tällanen? Näitä on vähän Suomessa ja siksi toi noiden hinnat on täällä aika suolaiset(tässä toki kärry mukana). Jenkeistä saisi halvalla ja vielä isommilla asuintiloilla esim. http://www.50000trucks.com/search/specs ... 83224.aspx
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
- Viesti:
Katsastus 240€ ja kerran vuoteen.Naxxu kirjoitti:Käyttövoimavero määräytyy kokonaismassan, akseleiden maarän ja käytetäänkö perävaunun vetoon.
Esim 2-akselinen kokonaismassa 18000kg(maksimi 2-akseliselle) ei perävaunua 547,5€/vuosi.
Kuorma-autosta saa rekisteröinti katsastuksen yhteydessä tai muutoskatsastukella pudottaa kokonaismassaa jos kantavuudelle ei ole käyttöä (esim tässä kysyjän tapauksessa rekkaveturin omapaino ehkä joku n. 7tn niin voidaan kokonaismassa pudottaa vaikka 10000kg)
kättövoima vero olisikin tässätapausessa enää 219€
Ja kuorma-auton saa ihan yhtä lailla poistettua liikennekäytöstä kuin henkilö-autonkin jolloin liikennevakuutuksen ja käyttövoimaveron saa poikki ja kuorma-autossahan ei sitä ns perusveron osuutta ole ollenkaan mikä HA ja PA:ssa määräytyy joko kokonaismassan tai hiilidioksidi päästöjen mukaan.
Tosin katsastus sitten varsinkin paineilma-jarrullisessa onkin aika paljon kalliimpi kuin HA tai PA:ssa
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
-
- Viestit: 378
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:39 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Su Loka 13, 2013 10:41 am
- Viesti:
Eiköhän tämä riipu myös merkistä ja mallista ?viisanen kirjoitti:Kannattaa käydä kokeilemassa veturia, ennen ostamista.
Minun mielestäni tyhjä naamari (veturi) on ikävä ajaa ilman kärryä, se nyökkii ja pomppii, keinuu yms.. Kärryn kanssa mukava ja hyvä ajaa.
Edellinen koeajoni MANnilla ei ainakaan ollut huono kokemus...
Paha saa palkkansa hyvälle jää talkootyöt.
-
- Viestit: 378
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:39 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Voi hyvin olla, mutta minä kirjoitinkin että mielestäni.McCormic B-250-57 kirjoitti:Eiköhän tämä riipu myös merkistä ja mallista ?viisanen kirjoitti:Kannattaa käydä kokeilemassa veturia, ennen ostamista.
Minun mielestäni tyhjä naamari (veturi) on ikävä ajaa ilman kärryä, se nyökkii ja pomppii, keinuu yms.. Kärryn kanssa mukava ja hyvä ajaa.
Edellinen koeajoni MANnilla ei ainakaan ollut huono kokemus...
Itse olen pääasiassa ajanut Mannilla tai Ivecolla ja Man oli paree tyhjänä kuin automaatti Iveco.
-
- Viestit: 1066
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Se vetopöytä on kyllä ihan pulttamalla kiinni ettei sitä rälläkällä tarvi irroittaa.
Onhan nuota reilummalla mökillä olevia tehty ihan tuossa länsinaapurissakin
Esim Volvo NH (nämä tosin tehty ison rapakon takana oleville markkinoille
http://gomotors.net/Volvo/Volvo-NH-12/photos.html
Scania longline (tälläisen neli-akselisen lavetin kera pari kertaa nähnyt Oulussa kaakkurinhovin Teboilin pihassa)
http://flickrhivemind.net/Tags/longline ... nteresting
Onhan nuota reilummalla mökillä olevia tehty ihan tuossa länsinaapurissakin
Esim Volvo NH (nämä tosin tehty ison rapakon takana oleville markkinoille
http://gomotors.net/Volvo/Volvo-NH-12/photos.html
Scania longline (tälläisen neli-akselisen lavetin kera pari kertaa nähnyt Oulussa kaakkurinhovin Teboilin pihassa)
http://flickrhivemind.net/Tags/longline ... nteresting
-
- Viestit: 9810
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Puhuttiin iso hyttisestä kuorma-autosta joissa on yleensä se 12 litran moottori. Kyllä sillä tyhjänäkin se parikymmentä litraa menee. 3000kg painoinen diesel chevy vie sen 12-13 litraa, ja 13 tonnin painoinen 3 akselinen nuppi tyhjänä sen 30 litraa että on tuo 20 litraa aika lähellä. Ja scanian 18 litran kulutuksen saa kertoa melkein kahdella.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], zukka ja 18 vierailijaa