Muutama kilpa-auto aiheinen kysennys
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
Muutama kilpa-auto aiheinen kysennys
Mitä tarkoittaa kun puhutaan suorakytkentä vaihdelaatikosta? Entä mitä nämä 4-linkit yms. tarkoittaa. Tiedän että jotain pyöränripustusen rakenteita...
Sitten jos täältä löytyy LADA asiantuntijoita, niin meillä tarkoituksena pojan kanssa rakentaa omaan käyttöön (ei kilpailuihin) ralliauto. Kaaret yms. turvallisuus varusteet tulee tottakai. Takavetoisesta ladasta tehdään, mutta kummastako mallista kannattasi tedä pyöreälamppuisesta vai kanttimallista? Millä koneilla näitä on ollut saatavilla? Mahdollisesti laitetaan turboahdin kun sattuu olemaan muutama ylimääräinen vanha ahdin hallin nurkassa. Niin mikä ladan kone olisi paras tähän käyttöön?
Sitten jos täältä löytyy LADA asiantuntijoita, niin meillä tarkoituksena pojan kanssa rakentaa omaan käyttöön (ei kilpailuihin) ralliauto. Kaaret yms. turvallisuus varusteet tulee tottakai. Takavetoisesta ladasta tehdään, mutta kummastako mallista kannattasi tedä pyöreälamppuisesta vai kanttimallista? Millä koneilla näitä on ollut saatavilla? Mahdollisesti laitetaan turboahdin kun sattuu olemaan muutama ylimääräinen vanha ahdin hallin nurkassa. Niin mikä ladan kone olisi paras tähän käyttöön?
-
- Viestit: 357
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Suorakytkentävaihteisto=Synkronoimaton,eli voi käyttää ilman kytkintä ja kestää paremmin.(ladaan löytyy viron suunnalta,mutta ei kannata "peltoautoon")
Nelilinkki=taka-akselin tuentatapa jossa akseli on kiinni neljällä eteenpäin suunnatulla tukivarrella->saadaan vetävälle akselille enemmän vetopitoa(lisäksi säätömahdollisuuksia),periaate sama kuin mm. massikoissa vetovastussäädössä.Vaatii lisäksi panhard-tuennan pitämään akselin sivusuunnassa paikallaan(on jo ladassa vakiona)
Nelilinkki;
Nelilinkki=taka-akselin tuentatapa jossa akseli on kiinni neljällä eteenpäin suunnatulla tukivarrella->saadaan vetävälle akselille enemmän vetopitoa(lisäksi säätömahdollisuuksia),periaate sama kuin mm. massikoissa vetovastussäädössä.Vaatii lisäksi panhard-tuennan pitämään akselin sivusuunnassa paikallaan(on jo ladassa vakiona)
Nelilinkki;
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
ei mitään mossen eikä bemun motteja vaan viiatin twincam http://www.fiat-abarth.net/fiat124t.html
-
- Viestit: 1632
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Pikkuisen pääsee maistelemaan Latuskan menosta jo oheisessa linkissäkin:
http://oi.webstar.hu/yappa/rally/video/szh03_lada.wmv
http://oi.webstar.hu/yappa/rally/video/szh03_lada.wmv
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
Miten noita ladan koneita on yleensä viritetty rallikäyttöön ja mitä koneita on käytetty? Taitavat monestikkin olla vapaastihengittäviä? Ei taida saada kaikkiin sarjoihin edes olla ahdettu? No sillä nyt ei tässä tapauksessa ole merkitystä... Minkä verran latan koneista ovat repineet tehoa sellaisella kohtuullisella budjetilla, että ei mennä ihan huippukalliisiin osiin?
Kaasarit ovat varmaankin kaikkein kallein yksittäinen osa.
Minulla löytyy tuolta hallinhyllystä dellorton 40 tuplat jotka soveltuvat myös ahdin käyttöön.
Kaasarit ovat varmaankin kaikkein kallein yksittäinen osa.
Minulla löytyy tuolta hallinhyllystä dellorton 40 tuplat jotka soveltuvat myös ahdin käyttöön.
-
- Viestit: 143
- Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:05 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Kaivappa jostain (minulla kyllä on) 70-luvun lopun Vauhdin Maailma. Siellä on yhdessä numerossa (en kyllä nyt muista missä) viritysohjeet vanhaan kakkosryhmän 1300 Ladan virittämiseen. Muutaman vuoden vanhemmassa numerossa on sitten ohjeita B-ryhmän Ladan tekemiseen (2105, eli nelikanttilamppuisesta) ihan "pajamenetelmillä". Näillä Ladoilla aikoinaan paukuttivat menemään mm. Harri Väänänen ja Marketta Oksala.
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
Tarkoititko muutaman vuoden uudemmassa?Stahlwille kirjoitti:Muutaman vuoden vanhemmassa numerossa on sitten ohjeita B-ryhmän Ladan tekemiseen (2105, eli nelikanttilamppuisesta) ihan "pajamenetelmillä".
Pystyisitkö scannaamaan niitä kirjoituksia ja lähettämään vaikka sähköpostiin? fgr?suomi24.fi (kysymysmerkin tilalle @ )
Mistähän noita vanhoja lehtiä voisi löytää? Netissäkään ei ole kuin tämän ja viimevuoden numerot...
Viimeksi muokannut roope, Ti Helmi 07, 2006 11:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 143
- Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:05 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 452
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 4:48 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Kaveri laittoi 170 tkm ajetun 1200 kuutioisen ladan koneen kylkeen solmun ja välijäähdyttimen.
Kannesta kiillotettin vain kanavat,mitään muuta koneelle ei tehty.
Kaasareina oli muistaakseni 40mm paineistetut Dellortot.
Tehoa jarrupenkin mukaan 220 hv.Ko laitteella ajettin monta rallisprinttiä vaihtelevalla menestyksellä.
Luokka oli special saloon yli 1600 cc.
Kannesta kiillotettin vain kanavat,mitään muuta koneelle ei tehty.
Kaasareina oli muistaakseni 40mm paineistetut Dellortot.
Tehoa jarrupenkin mukaan 220 hv.Ko laitteella ajettin monta rallisprinttiä vaihtelevalla menestyksellä.
Luokka oli special saloon yli 1600 cc.
Tarkoituksenmukainen on aina kaunista.
-
- Viestit: 1654
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
- Viesti:
tuo mosse/bemari juttu on kyllä ihme lekenda joka elää sitkeästi. kuka lie keksinyt että mossen ja bemarin koneet samoja? oikeasti niissä moottoreissa ei ole mitään samaa
------------------
mulla oli aikoinaan 1200l pyöreelamppunen lada fiatin 2000tc koneella. tehoa oli noin 150hv. ei ollut mitenkään hyvä ahettava/tehokas verrattuna vaikkapa c mallin kadettiin 2l koneella.
-----------------
kanttilamppusa ladaa on saanut 1700 koneella. jostain kanttilamppusesta se kannataa tehdä. älkää tuhotko niitä pyöreelamppusia! katoava luonnonvara.
----------------
jos turbon laitat niin mainitsemasi kaasarit alkaa olemaan halvin osa koneessa aika vaikea saada säätöihin tuplat+turbo rakennelmaa. moottorin saat helposti hajalle jos vaan isket ahtimen kylkeen ja annat menna. kannattaa investoida kunnon seosmittari, kansikin kannattaa tehdä, tosin kannan teko maksaa,samoin isompi kytkin. alakertakin olisi hyvä ainakin kunnostaa ja tasapainottaa...ym ym
------------------
mulla oli aikoinaan 1200l pyöreelamppunen lada fiatin 2000tc koneella. tehoa oli noin 150hv. ei ollut mitenkään hyvä ahettava/tehokas verrattuna vaikkapa c mallin kadettiin 2l koneella.
-----------------
kanttilamppusa ladaa on saanut 1700 koneella. jostain kanttilamppusesta se kannataa tehdä. älkää tuhotko niitä pyöreelamppusia! katoava luonnonvara.
----------------
jos turbon laitat niin mainitsemasi kaasarit alkaa olemaan halvin osa koneessa aika vaikea saada säätöihin tuplat+turbo rakennelmaa. moottorin saat helposti hajalle jos vaan isket ahtimen kylkeen ja annat menna. kannattaa investoida kunnon seosmittari, kansikin kannattaa tehdä, tosin kannan teko maksaa,samoin isompi kytkin. alakertakin olisi hyvä ainakin kunnostaa ja tasapainottaa...ym ym
-
- Viestit: 273
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:42 am
- Paikkakunta: Iitti
- Viesti:
Laitat ne paineistetut vaakaimukaasarit ja turbon, sähköpumpun bensalle ja paineensäätimen kaasareiden ja pumpun väliin joka säätää polttoaineen paineen kohokammmiossa 0,3 bar suuremmaksi kuin ahtopaine.
Siihen moottoriin laita alkuperäisen kannentiivisteen lisäksi kuparinen välitiiviste, joka on alkuperäisen mitoilla tehty, niin saat puristesuhteenkin sopivaksi turbolle
Siihen moottoriin laita alkuperäisen kannentiivisteen lisäksi kuparinen välitiiviste, joka on alkuperäisen mitoilla tehty, niin saat puristesuhteenkin sopivaksi turbolle
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
Ajattelin sorvata männistä siivun pois...Vilske kirjoitti:Laitat ne paineistetut vaakaimukaasarit ja turbon, sähköpumpun bensalle ja paineensäätimen kaasareiden ja pumpun väliin joka säätää polttoaineen paineen kohokammmiossa 0,3 bar suuremmaksi kuin ahtopaine.
Siihen moottoriin laita alkuperäisen kannentiivisteen lisäksi kuparinen välitiiviste, joka on alkuperäisen mitoilla tehty, niin saat puristesuhteenkin sopivaksi turbolle
-
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 9:41 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
- Paikkakunta: Hyvinkää
- Viesti:
Tuolta niitä kannattaa katsastella... Siel olen niitä joskus nähnyt.. Jos ei muuten ni laita osto ilmoitus..
http://www.ralli.net/modules.php?name=m ... =15&page=1
http://www.ralli.net/modules.php?name=m ... =15&page=1
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
-
- Viestit: 83
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 1:17 pm
- Paikkakunta: Korpilahti
- Viesti:
Mosse-Bemari legendat ja löperrykset taitavat perustua lukemiseen yhdistettynä luetun ymmärtämättömyydellä.
Aikanaan ns. läpihengittävä kansi oli korkeavireisten urheilulliseksi tarkoitettujen koneiden ominaisuus. Niitä ei 60-luvulla montaa ollutkaan, mitä nyt Lotuksen Fordille laittama ja sitten BMW:n semmoiset versiot mistä tehtiin pikkuformuloihin myllyjä.
Vaan sitten tuli "Terästetty" Elite eli Moskvitsh 1500. Se oli ensimmäinen suursarjana tehty läpihengittävällä varustettu käyttöauto.
Tekniikan Maailmassa Jussi Juurikkala ihasteli moottoria kovasti, ja sanoi jotenkin siihen suuntaan, että Mossen 1500 olisi maailman hienoin henkilöauton moottori, mikäli veli venäläinen tuntisi millimetriä pienempiä mittoja......
Aikanaan ns. läpihengittävä kansi oli korkeavireisten urheilulliseksi tarkoitettujen koneiden ominaisuus. Niitä ei 60-luvulla montaa ollutkaan, mitä nyt Lotuksen Fordille laittama ja sitten BMW:n semmoiset versiot mistä tehtiin pikkuformuloihin myllyjä.
Vaan sitten tuli "Terästetty" Elite eli Moskvitsh 1500. Se oli ensimmäinen suursarjana tehty läpihengittävällä varustettu käyttöauto.
Tekniikan Maailmassa Jussi Juurikkala ihasteli moottoria kovasti, ja sanoi jotenkin siihen suuntaan, että Mossen 1500 olisi maailman hienoin henkilöauton moottori, mikäli veli venäläinen tuntisi millimetriä pienempiä mittoja......
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
roope, kysyit mitä käkisalmen quatron pannusta matalalla budjetilla on tehoa otettu ja tiedän yhden 1600cc josta ahdettuna liki 300hp mutta jo pienemmilläkin yli kilon ahtopaineilla suurin ongelma oli männät jotka ei tahdo kestää ja sopivia turbokäyttöön tarkoitettuja mäntiä vaikee löytää siihen, kuviakin mulla on jossain kyseisestä laitteesta johon ei tosiaan ollut kauheita rahoja sijoitettu
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:20 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 357
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
En väittäisi Mossen ja Bemun koneita samanlaiseksi vaan että johonkin malliin joskus sopi bemun moottori, liittyneekö siihen että ryssä varasti autotehtaan saksasta II-maailman sodan jälkeen.
Tosin tehdas taisi olla Opelin josta piikkinokka mosse syntyi joten aika kaukaa.
Niinkuin monet jo huomasi on autohistoria tietämykseni legendaarista
Tosin tehdas taisi olla Opelin josta piikkinokka mosse syntyi joten aika kaukaa.
Niinkuin monet jo huomasi on autohistoria tietämykseni legendaarista
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, retsi ja 42 vierailijaa