5000 vaihelootan öljyt
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
5000 vaihelootan öljyt
Ajattelin kysyä teiltä paremmin tietäviltä että minkä laista öljyä pitäisi
laittaa -65 Ford 5000 Super Majorin vaihdelaatikkoon. Käykö sinne esim. jotkin yleisöljyt(STOU) vai pitääkö sen olla jotakin erikseen voimansiirrolle valmistettua öljyä.
Kiitoksia jo etukäteen.
laittaa -65 Ford 5000 Super Majorin vaihdelaatikkoon. Käykö sinne esim. jotkin yleisöljyt(STOU) vai pitääkö sen olla jotakin erikseen voimansiirrolle valmistettua öljyä.
Kiitoksia jo etukäteen.
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
- Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
- Viesti:
http://www.viistonninen.com/faq.htm#peräöljy
Tuolta löytää aika tarkat tiedot öljyihin liittyen.
ripe
Tuolta löytää aika tarkat tiedot öljyihin liittyen.
ripe
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Ohjekirjassa tuo vaihteiston öljylaatu on
Ford M2C85-A eli Ford 85-A (SAE 80 EP)
Yleisöljy käy aivan hyvin, esim. Mobil Agri Super
80W-90 vaihteistoöljy toimii, esim Mobilube HD 80W-90
Märkäjarruperäöljykin käy hyvin , esim Esso Torquefluid 56 tai Ambra Multi-G
Miksi peräöljykin sitten käy ? No siksi, että esim. DP - malleissa on yhteinen öljytila vaihteistolla ja perällä, ja siis niille rattaille käy se peräöljyluokitus ihan yhtä hyvin. Ei ole vinohammastusta ei, vaan leveitä suorahampaisia rattaita ja siirtoholkkeja sakaroineen, ja kuulalaakerit. Aika vähän tavaraa siellä vaihdelaatikossa itse asiassa on.
Huomaa sitten, että -65-67 - jos ei ole mittatikkua täyttötulpassa, että öljytaso katsotaan vaihteiston vasemmalla sivulla olevasta tarkistustulpasta. -68 - -75 - malleissa täyttö on 10.2 litraa, noissa vanhemmissa se tarkistustulppa laitattaa sinne ylikin 15 litraa.
Ja peräöljy 8+2 viistonnisissa erikseen, sen pitää olla märkäjarruperäöljyä, täyttömäärä 33 litraa.
-SS-
Ford M2C85-A eli Ford 85-A (SAE 80 EP)
Yleisöljy käy aivan hyvin, esim. Mobil Agri Super
80W-90 vaihteistoöljy toimii, esim Mobilube HD 80W-90
Märkäjarruperäöljykin käy hyvin , esim Esso Torquefluid 56 tai Ambra Multi-G
Miksi peräöljykin sitten käy ? No siksi, että esim. DP - malleissa on yhteinen öljytila vaihteistolla ja perällä, ja siis niille rattaille käy se peräöljyluokitus ihan yhtä hyvin. Ei ole vinohammastusta ei, vaan leveitä suorahampaisia rattaita ja siirtoholkkeja sakaroineen, ja kuulalaakerit. Aika vähän tavaraa siellä vaihdelaatikossa itse asiassa on.
Huomaa sitten, että -65-67 - jos ei ole mittatikkua täyttötulpassa, että öljytaso katsotaan vaihteiston vasemmalla sivulla olevasta tarkistustulpasta. -68 - -75 - malleissa täyttö on 10.2 litraa, noissa vanhemmissa se tarkistustulppa laitattaa sinne ylikin 15 litraa.
Ja peräöljy 8+2 viistonnisissa erikseen, sen pitää olla märkäjarruperäöljyä, täyttömäärä 33 litraa.
-SS-
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
Ollaan yleensä käytetty peräöljynä tuota Esso Universalia 10w-30.
Ford m2c- 159b oli tuo laatu muistaakseni. Sama öljy myös moottorissa
käytössä. Täällä päin Shell harvella t on korvannut tuon Esso universalin,
sama koskee Esso torquefluidia lähes joka liikkeessä. Kuopiosta voisi tietystikkin kysyä noita ambran öljyjä.
Ford m2c- 159b oli tuo laatu muistaakseni. Sama öljy myös moottorissa
käytössä. Täällä päin Shell harvella t on korvannut tuon Esso universalin,
sama koskee Esso torquefluidia lähes joka liikkeessä. Kuopiosta voisi tietystikkin kysyä noita ambran öljyjä.
Viimeksi muokannut Ford`sSon, Ke Maalis 28, 2007 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
Meni nopeasti ajattelun seurauksena nuo öljyjen merkit samaan.
Sen torque fluidin on korvannut Shell Donax TD.
Nähtävästi kannattaisi ottaa tuota Shell Donax DT 5w-30, siinä tuo öljynlaatu on Ford m2c- 134d, joten eikös tämän pitäisi käydä. Tuon Shell harvella t:n laatu taasen on Ford m2c- 159b. Tuo Donax on esitteen mukaan erityisesti vaihteistoihin, hydrauliikkaan ja öljykylpyjarruille.
Sen torque fluidin on korvannut Shell Donax TD.
Nähtävästi kannattaisi ottaa tuota Shell Donax DT 5w-30, siinä tuo öljynlaatu on Ford m2c- 134d, joten eikös tämän pitäisi käydä. Tuon Shell harvella t:n laatu taasen on Ford m2c- 159b. Tuo Donax on esitteen mukaan erityisesti vaihteistoihin, hydrauliikkaan ja öljykylpyjarruille.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:04 pm
- Paikkakunta: Nivala
- Viesti:
-
- Viestit: 754
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:30 pm
- Paikkakunta: sastamalan KIIKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Olisko se noista vaihteensiirtäjien eroista siten johtuvaa se öljyherkkyys vai mikä se mekanismi on ?constant mesh kirjoitti:Jos sinulla on Ford Super Major 5000, niin älä laita vaihdelootaan tq56 tai muita hydr. soveltuvia ns. yleisöljyjä. Laita sitä ohjekirjan suosittamaa SAE 80stä tai 80w-90stä öljyä. Vaihdelaatikon toiminta on sen jälkeen paljon jouhevampaa...
No, itsellä on kuusvitonen, ja ne lyhyet vaihdekepinnysät on ainoa harmi, kun joutuu enempi kumartelemaan, eikä ole selvää vapaa-asentoa aluevaihteessa. Minusta ei tuntunu olevan mitään eroa Neste Farm Universalin ja Ambran välillä. Maantienopeuksissa vaihtaminen on erilaista kuin uudemmalla laatikolla, mutta käy muutaman kilometrin päässä ihan yhtä reuhakkaasti kuin uudemmallakin.
Mut vaihteiston turvakytkin pitää siihenkin vaihtaa ninkö uudempaankin - kunhan ehtii - ettei mahdollinen apumies telo itteensä...
-SS-
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Kyllä se vaihto on tärkeintä.
Sanotaan nyt, että jos vanhat vetiset ja moskaiset öljyt voitelevat teholla 10, uudet yleisöljyt teholla 95, niin erikoisöljyt API GL-4 80W-90 voivat sitten olla teholla 100.
Niin tällä tavoin jos laittas sen öljylaadun valinnan niinkö oikeisiin raameihin viistonnisella. Kestäis se tietenkin muutaman vuoden ilmankin öljyjä.
-SS-
Sanotaan nyt, että jos vanhat vetiset ja moskaiset öljyt voitelevat teholla 10, uudet yleisöljyt teholla 95, niin erikoisöljyt API GL-4 80W-90 voivat sitten olla teholla 100.
Niin tällä tavoin jos laittas sen öljylaadun valinnan niinkö oikeisiin raameihin viistonnisella. Kestäis se tietenkin muutaman vuoden ilmankin öljyjä.
-SS-
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
Donaxin api luokitus on GL-4. Aloin selailla vanhoja Traktorimiehen uutisia(IKH-tarvike- ja varaosa kuvasto) ja löysin vuoden kevät/kesä 2005 kuvastosta tälläisen öljyn: Esso Gear Oil GX 80W-90. api on GL-5 luokitukseltaan. EP-lisäaineistettu hypoidivetöpyörästö öljy.
Kyllähän se ilman öljyjäkin varmaan kestäs, mutta vois tulla pientä laittoo myöhemmin.
pitää käydä huomenissa kyselemässä noita 80W-90 öljyjä noista lähiliikkeistä ja kattoo että millasia löötysi. Piäsis taas välillä ajelemaan.
Kyllähän se ilman öljyjäkin varmaan kestäs, mutta vois tulla pientä laittoo myöhemmin.
pitää käydä huomenissa kyselemässä noita 80W-90 öljyjä noista lähiliikkeistä ja kattoo että millasia löötysi. Piäsis taas välillä ajelemaan.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Olen kopioimassa omaani nettiin juuri. 1965-1968 on joitakin eroja näihin Force-malleihin verrattuna, mutta tarkoitus on päivittää ne erotkin sitten siihen nettiversioon.
Kari Kettunen Forssassa myy kaikkea ohjekirjaa maan ja taivaan väliltä, eikun kysymään.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 6ff6bf6429
Lainasin muuten oman ihan täydellisen alkuperäisen Leyland 272 manuaalin jollekin, enkä enää muista, kelle. Siksi mä laitan mieluummin nettiin että jää itelle alkuperäinen ainakin talteen.
-SS-
Kari Kettunen Forssassa myy kaikkea ohjekirjaa maan ja taivaan väliltä, eikun kysymään.
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 6ff6bf6429
Lainasin muuten oman ihan täydellisen alkuperäisen Leyland 272 manuaalin jollekin, enkä enää muista, kelle. Siksi mä laitan mieluummin nettiin että jää itelle alkuperäinen ainakin talteen.
-SS-
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:31 pm
- Paikkakunta: Nivala
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No tottahan toki se vois olla hieno juttu, mulla oli vähän aikomusta tilata englanninkielinen 7000 manuaali SSB tractorista en oo vielä tilannu.
Olisko se semmonen skannattu sivu kerrallaan - PDF:nä, jos vääntäs, se vähän arveluttaa, et jos joku ohikulkija sen siältä saitilta tallettelee ja printtailee ja rupee myymään sitä hyötymistarkotuksessa, kun ei tarvis enää kopiokonenkaan ääressä seistä, eihän siinä tietenkään ole enää semmosessa mitään tekijänoikeuksia voimassa, on se niin vanha kirja. Mut siis jos talkootyöstä rupee mahdollisesti joku taas sitten veloittamaan se olis melko reilua...
-SS-
Olisko se semmonen skannattu sivu kerrallaan - PDF:nä, jos vääntäs, se vähän arveluttaa, et jos joku ohikulkija sen siältä saitilta tallettelee ja printtailee ja rupee myymään sitä hyötymistarkotuksessa, kun ei tarvis enää kopiokonenkaan ääressä seistä, eihän siinä tietenkään ole enää semmosessa mitään tekijänoikeuksia voimassa, on se niin vanha kirja. Mut siis jos talkootyöstä rupee mahdollisesti joku taas sitten veloittamaan se olis melko reilua...
-SS-
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:31 pm
- Paikkakunta: Nivala
- Viesti:
Voisin tuossa pikkuhiljaa sen skannailla ja vaikka vetää pdfksi, eipähän tarvis sinunkaan sitten enklannin pojille puntia antaa. Mulla on myös tuommonen suomenkielinen referenssikirjanen seitentonniseen tehdyistä muutoksista vrt 5000 ja siinä on suoranaiset ohjeet load monitorin kunnostukseen. Materiaalia kyllä olisi, mutta sopiiko nettisaitille? Nämähän ei maksa mitään, ja olisi suomalaisille harrastajille jotakin hyötyä ja tuskin tekijän oikeuksienkaan kanssa ongelmia tulisi...
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
- Paikkakunta: nilsiä
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], korsteeni ja 39 vierailijaa