5000 vaihelootan öljyt

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

5000 vaihelootan öljyt

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Ajattelin kysyä teiltä paremmin tietäviltä että minkä laista öljyä pitäisi
laittaa -65 Ford 5000 Super Majorin vaihdelaatikkoon. Käykö sinne esim. jotkin yleisöljyt(STOU) vai pitääkö sen olla jotakin erikseen voimansiirrolle valmistettua öljyä.
Kiitoksia jo etukäteen.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

http://www.viistonninen.com/faq.htm#peräöljy

Tuolta löytää aika tarkat tiedot öljyihin liittyen. ;)

ripe
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Kiitoksia tästä osotteesta. :P Jos joku muukin tietää näistä öljyistä ni eikun viestiä tähän "keskusteluun".
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ohjekirjassa tuo vaihteiston öljylaatu on

Ford M2C85-A eli Ford 85-A (SAE 80 EP)

Yleisöljy käy aivan hyvin, esim. Mobil Agri Super
80W-90 vaihteistoöljy toimii, esim Mobilube HD 80W-90
Märkäjarruperäöljykin käy hyvin , esim Esso Torquefluid 56 tai Ambra Multi-G

Miksi peräöljykin sitten käy ? No siksi, että esim. DP - malleissa on yhteinen öljytila vaihteistolla ja perällä, ja siis niille rattaille käy se peräöljyluokitus ihan yhtä hyvin. Ei ole vinohammastusta ei, vaan leveitä suorahampaisia rattaita ja siirtoholkkeja sakaroineen, ja kuulalaakerit. Aika vähän tavaraa siellä vaihdelaatikossa itse asiassa on.

Huomaa sitten, että -65-67 - jos ei ole mittatikkua täyttötulpassa, että öljytaso katsotaan vaihteiston vasemmalla sivulla olevasta tarkistustulpasta. -68 - -75 - malleissa täyttö on 10.2 litraa, noissa vanhemmissa se tarkistustulppa laitattaa sinne ylikin 15 litraa.

Ja peräöljy 8+2 viistonnisissa erikseen, sen pitää olla märkäjarruperäöljyä, täyttömäärä 33 litraa.

-SS-
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Ollaan yleensä käytetty peräöljynä tuota Esso Universalia 10w-30.
Ford m2c- 159b oli tuo laatu muistaakseni. Sama öljy myös moottorissa
käytössä. Täällä päin Shell harvella t on korvannut tuon Esso universalin,
sama koskee Esso torquefluidia lähes joka liikkeessä. Kuopiosta voisi tietystikkin kysyä noita ambran öljyjä. :roll:
Viimeksi muokannut Ford`sSon, Ke Maalis 28, 2007 9:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Meni nopeasti ajattelun seurauksena nuo öljyjen merkit samaan. :oops:
Sen torque fluidin on korvannut Shell Donax TD.
Nähtävästi kannattaisi ottaa tuota Shell Donax DT 5w-30, siinä tuo öljynlaatu on Ford m2c- 134d, joten eikös tämän pitäisi käydä. Tuon Shell harvella t:n laatu taasen on Ford m2c- 159b. Tuo Donax on esitteen mukaan erityisesti vaihteistoihin, hydrauliikkaan ja öljykylpyjarruille. :?
constant mesh
Viestit: 42
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:04 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja constant mesh »

Jos sinulla on Ford Super Major 5000, niin älä laita vaihdelootaan tq56 tai muita hydr. soveltuvia ns. yleisöljyjä. Laita sitä ohjekirjan suosittamaa SAE 80stä tai 80w-90stä öljyä. Vaihdelaatikon toiminta on sen jälkeen paljon jouhevampaa...
Laatu, Lujuus ja Luotettavuus
varmari
Viestit: 754
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:30 pm
Paikkakunta: sastamalan KIIKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja varmari »

mutta pitää olla varmuus ettei lootasta pääse öljyä peränpuolelle ......
itellä on lootassakin märkäjarruöljyt jos sattuu vahinko tai paremminkin kun sattuu vahinko
Ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä..........
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

constant mesh kirjoitti:Jos sinulla on Ford Super Major 5000, niin älä laita vaihdelootaan tq56 tai muita hydr. soveltuvia ns. yleisöljyjä. Laita sitä ohjekirjan suosittamaa SAE 80stä tai 80w-90stä öljyä. Vaihdelaatikon toiminta on sen jälkeen paljon jouhevampaa...
Olisko se noista vaihteensiirtäjien eroista siten johtuvaa se öljyherkkyys vai mikä se mekanismi on ?

No, itsellä on kuusvitonen, ja ne lyhyet vaihdekepinnysät on ainoa harmi, kun joutuu enempi kumartelemaan, eikä ole selvää vapaa-asentoa aluevaihteessa. Minusta ei tuntunu olevan mitään eroa Neste Farm Universalin ja Ambran välillä. Maantienopeuksissa vaihtaminen on erilaista kuin uudemmalla laatikolla, mutta käy muutaman kilometrin päässä ihan yhtä reuhakkaasti kuin uudemmallakin.

Mut vaihteiston turvakytkin pitää siihenkin vaihtaa ninkö uudempaankin - kunhan ehtii - ettei mahdollinen apumies telo itteensä...

-SS-
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Eikös tuo Shell Donaxin pitäisi käydä tuonne vaihdelaatikkoon jos se kerran on korvannut tuon esso torque fluidin. Pää asia olisi, että saisi vaihdettua sinne uudet öljyt, on nimittäin nuo entiset hieman ajetun näköiset.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kyllä se vaihto on tärkeintä.

Sanotaan nyt, että jos vanhat vetiset ja moskaiset öljyt voitelevat teholla 10, uudet yleisöljyt teholla 95, niin erikoisöljyt API GL-4 80W-90 voivat sitten olla teholla 100.

Niin tällä tavoin jos laittas sen öljylaadun valinnan niinkö oikeisiin raameihin viistonnisella. Kestäis se tietenkin muutaman vuoden ilmankin öljyjä.

-SS-
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Donaxin api luokitus on GL-4. Aloin selailla vanhoja Traktorimiehen uutisia(IKH-tarvike- ja varaosa kuvasto) ja löysin vuoden kevät/kesä 2005 kuvastosta tälläisen öljyn: Esso Gear Oil GX 80W-90. api on GL-5 luokitukseltaan. EP-lisäaineistettu hypoidivetöpyörästö öljy.
Kyllähän se ilman öljyjäkin varmaan kestäs, mutta vois tulla pientä laittoo myöhemmin. :wink:
pitää käydä huomenissa kyselemässä noita 80W-90 öljyjä noista lähiliikkeistä ja kattoo että millasia löötysi. Piäsis taas välillä ajelemaan. :D
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Tietääkö kukaan että mistä vois hankkia viistonnisen käyttö/huolto ohje kirjan, vai löytyykö mahdollisesti mistään. En ole ainakaan netistä löytänyt. :?
Voisi olla melko käytännöllinen hankinta noin tulevaisuutta ajatellen.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Olen kopioimassa omaani nettiin juuri. 1965-1968 on joitakin eroja näihin Force-malleihin verrattuna, mutta tarkoitus on päivittää ne erotkin sitten siihen nettiversioon.

Kari Kettunen Forssassa myy kaikkea ohjekirjaa maan ja taivaan väliltä, eikun kysymään.

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 6ff6bf6429

Lainasin muuten oman ihan täydellisen alkuperäisen Leyland 272 manuaalin jollekin, enkä enää muista, kelle. Siksi mä laitan mieluummin nettiin että jää itelle alkuperäinen ainakin talteen.

-SS-
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Kiitosta tästäkin tiedost. Tuleeko tämä nettiversio sinne viistonninen.com:iin? :) Meillä ei tietääkseni ole koskaan ollut tuota Ford 5000 käyttö/huolto ohjekirjaa. :oops:
754
Viestit: 76
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:31 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 754 »

SS, oisko nettisivuilla tilaa/halua/tarvetta 7000:n ohjekirjalle? Nämä traktorithan nyt on lähes samanlaisia, mutta ohjekirjat eroavat toisistaan ainakin joiltain osin..
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No tottahan toki se vois olla hieno juttu, mulla oli vähän aikomusta tilata englanninkielinen 7000 manuaali SSB tractorista en oo vielä tilannu.

Olisko se semmonen skannattu sivu kerrallaan - PDF:nä, jos vääntäs, se vähän arveluttaa, et jos joku ohikulkija sen siältä saitilta tallettelee ja printtailee ja rupee myymään sitä hyötymistarkotuksessa, kun ei tarvis enää kopiokonenkaan ääressä seistä, eihän siinä tietenkään ole enää semmosessa mitään tekijänoikeuksia voimassa, on se niin vanha kirja. Mut siis jos talkootyöstä rupee mahdollisesti joku taas sitten veloittamaan se olis melko reilua...

-SS-
754
Viestit: 76
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:31 pm
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 754 »

Voisin tuossa pikkuhiljaa sen skannailla ja vaikka vetää pdfksi, eipähän tarvis sinunkaan sitten enklannin pojille puntia antaa. Mulla on myös tuommonen suomenkielinen referenssikirjanen seitentonniseen tehdyistä muutoksista vrt 5000 ja siinä on suoranaiset ohjeet load monitorin kunnostukseen. Materiaalia kyllä olisi, mutta sopiiko nettisaitille? Nämähän ei maksa mitään, ja olisi suomalaisille harrastajille jotakin hyötyä ja tuskin tekijän oikeuksienkaan kanssa ongelmia tulisi...
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

No ei oo onkelma, voidaan kattoo lisää levytilaa viistonninen.comiin tai sit Masinistiserveriltä.

-SS-
Ford`sSon
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 9:21 pm
Paikkakunta: nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford`sSon »

Vielä noist öljyistä. Onko tuo 80w-90 öljy miten notkeeta talvipakkasilla.
Traktoria nimittäin säilytetään ulkona lähes ympäri vuoden olipa keli mikä tahansa. Pitäisi valmistaa jonkinlainen katos lähivuosina. :?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], korsteeni ja 39 vierailijaa