Kevennetty jarrunesteen vaihto?
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
ite kun vanhoja autoja omistan niin annan vanhat nesteet olla.se ilmausruuvi menee 94% varmuudella poikki.sit kun meinaa sylinterin vaihtaa niin jarruputken liittimet niin haperot että ei pidä tai menee sekin poikki ja sitte saakin vaihtaa kaiken kerralla samalla vaivaa. joten pistän koko systeemin sitten yhellä kertaa kuntoo jos jostain alkaa vuotamaan. mut jos haluaa kokeilla niin itse sain ehjänä haperot ilmausruuvit auki kun kuumailmapuhaltimella ekana lämmitti ilmausruuvin ympäriltä.
-
- Viestit: 296
- Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:55 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Tottakai hyvä vaihtaa jarrunesteet valmistajan huolto-ohjeitten mukaan mutta milloin tulivat esim. autojen huolto-ohjeisiin jarrunesteen vaihdot suositelluksi huoltotyöksi? Mielestäni vanhojen autojen Omistajan Käsikirjoissa ym. ei puhuttu mitään tarpeesta vaihtaa jarrunesteet varoiksi aina silloin tällöin? 1990-luvun ohjeistuksissa jo löytyy suosituksia vaihtaa jarrunesteet parin vuoden välein, kovissa olosuhteissa ajettaessa jopa vaihdot vuoden väleinkin jne.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllä minusta jo 70-luvun fiatissa käsketään nesteet vaihtamaan määrävälein. Vesipitoisuushan sen vaihtotarpeen määrää, joten nuuka mies mittaa sen ja vaihtaa vasta sitten. Jos tekee vaihdon laskemalla läpi uutta nestettä, ei tarvita edes apuvoimia, koska neste kyllä valuu painollaan läpim
Eihän se tyhmää touhua ole availla ilmausruuvia silloin tällöin ja laiskuuksissaan laskea vaikka vähän nestettä pois sylinteristä. Pysyy ilmausruuvit herkässä ja sylinteriinkin tulee uutta tavaraa. Niitä ruuveja saa muutamalla eurolla uusia, joten vähänkin huono ruuvi kannattaa kyllä uusia ennen ongelmia. Lähtee se katkennut tynkä hitsikoneella sieltä, mutta usein on tunnin homma rassata se katkennut nysä satulasta.
Eihän se tyhmää touhua ole availla ilmausruuvia silloin tällöin ja laiskuuksissaan laskea vaikka vähän nestettä pois sylinteristä. Pysyy ilmausruuvit herkässä ja sylinteriinkin tulee uutta tavaraa. Niitä ruuveja saa muutamalla eurolla uusia, joten vähänkin huono ruuvi kannattaa kyllä uusia ennen ongelmia. Lähtee se katkennut tynkä hitsikoneella sieltä, mutta usein on tunnin homma rassata se katkennut nysä satulasta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Oon joitain satoja jarrunesteenvaihtoja tehnyt ja sanoisin, et jos sitä ilmausruuvia ei oo 4-5 vuoteen avattu, niin se on morjens! Etenkin takana ne ruostuu tehokkaasti jumiin. Lisäksi joissain malleissa niin hentoiset ruuvit, etteivät ne kestä avaamista. Pillillä kun laittaa punaiseksi, niin vielä pelastaa tilanteen.
Tosin tuollainen 5 vuoden huoltamattomuus on jo lupaus siitä, että nykyaikainen levyjarrusylinteri on takana jumissa. Ei siinä enää auta ilmausruuvien availu.
Ei se nesteiden vaihto ole turhaa. Sillä voidaan hankkia 10 vuottakin lisäelämää takajarrusatulalle.
Auton alustan kierreliitoksissa ei mikään muu ruosteelta suojaa, kuin paksu terva. Kaikki on kokeiltu. Synteettiset ja öljypohjaiset aineet häviävät. Itse oon tervannut omissa autoissa ne ilmausruuvin kierteet.
Muutenkin jarrujen vuosihuolto pitäis määrätä pakolliseksi. Sääliksi käy ihmiset, joiden autoihin joutuu kolmen vuoden välein laittaa kaikki taakse uusiksi vain sen takia, että niitä ei huolleta säännöllisesti.
Tosin tuollainen 5 vuoden huoltamattomuus on jo lupaus siitä, että nykyaikainen levyjarrusylinteri on takana jumissa. Ei siinä enää auta ilmausruuvien availu.
Ei se nesteiden vaihto ole turhaa. Sillä voidaan hankkia 10 vuottakin lisäelämää takajarrusatulalle.
Auton alustan kierreliitoksissa ei mikään muu ruosteelta suojaa, kuin paksu terva. Kaikki on kokeiltu. Synteettiset ja öljypohjaiset aineet häviävät. Itse oon tervannut omissa autoissa ne ilmausruuvin kierteet.
Muutenkin jarrujen vuosihuolto pitäis määrätä pakolliseksi. Sääliksi käy ihmiset, joiden autoihin joutuu kolmen vuoden välein laittaa kaikki taakse uusiksi vain sen takia, että niitä ei huolleta säännöllisesti.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Yhden kerran on ollut puolimiljoonaa ajetussa Xantiassa takana jarru jumissa, ja sekin johtui hiljattain vaihdetusta tarvikepalasta, joka ruostui ja turposi. Samassa laitteessa ei ole koskaan ilmaruuvit olleet jumissa, vaikka harvoin tulee aukaistua, vaikka hydrauliikkaöljyllä/paineilla toimivat jarrutkin nesteen valuttelusta tykkäisisivät. Näissä pönkätään jarrupoljin pohjaan ja hydrauliikka pumppaa öljyä ilmaruuvista niin kauan ulos kunnes ruuvi kiristetään tai säiliö tyhjenee etuakselilla, takana perän paino huolehtii jarrupaineesta, mutta virtaa sinnekkin uutta öljyä säiliöstä.
Millon ne jarrusatulat pitää huoltaa tai vaihtaa, kun ne ovat 19 vuotta siellä paikoillaan olleet ilma kummempaa koppelointia?
Millon ne jarrusatulat pitää huoltaa tai vaihtaa, kun ne ovat 19 vuotta siellä paikoillaan olleet ilma kummempaa koppelointia?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 7603
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 5:28 pm
- Viesti:
Itse olen todennut hyväksi konstiksi jumittuneiden ilmausruuvien avauskonstiksi aikoinani isäni opettaman lenkkiavaimen (tai lukkopihtien, jos pahasti syöpynyt..) ja vasaran yhdistelmän, mikäli ruuvi ei aukea kohtuullisella kääntämisellä. Poikkihan ei kannata tietentahtoen vääntää.
Käännän jatkuvasti jumittunutta ilmausruuvia kevyesti lenkkiavaimella ja naputtelen samalla pienellä vasaralla ilmausruuvin päähän, kunnes aukeaa.
Useasti vieläkin ihmettelen, että miten se nyt taas aukesi kevyellä yhden sormen avausvoimalla, kun lyönnit oli irroittaneet ruostuneet kierteiden harjanteet
Joskus tietty on joutunut lyömään niin että pää muotoutuu uusiksi, mutta silti mieluummin vaihdan uuden ilmausruuvin ilman vanhan poisporailuja.
Käännän jatkuvasti jumittunutta ilmausruuvia kevyesti lenkkiavaimella ja naputtelen samalla pienellä vasaralla ilmausruuvin päähän, kunnes aukeaa.
Useasti vieläkin ihmettelen, että miten se nyt taas aukesi kevyellä yhden sormen avausvoimalla, kun lyönnit oli irroittaneet ruostuneet kierteiden harjanteet
Joskus tietty on joutunut lyömään niin että pää muotoutuu uusiksi, mutta silti mieluummin vaihdan uuden ilmausruuvin ilman vanhan poisporailuja.
- ihmehitsari
- Viestit: 18568
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa, joten kyllä sitä tuurillaan voi jarrunesteiden kanssa pärjätä ilman ongelmia.
Sitten kun esim. putki napsahtaa puhki tiukassa tilanteessa, niin huomaa, että joskus voi käydä huonompikin tuuri.
Viime syksynä vaihdoin vm-95 ooppelin jarruihin takasylkyt, olivat muka hieman tihmoneet tiivisteen välistä. Tais olla viime kesän sateista tullutta kosteutta, mikä silmissä kummitteli.
Vanhojen ilmausruuvien tai putkikierteiden irroittamisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Neste oli mitä oli, mustaa kuin murjaanin nahka, jotenka poljettiin samon tein uutta linjoihin säiliön tyhjennyksen ja uuden nesteen laiton jälkeen.
Talvella vaihdatin 11 vuotiaaseen Aveen jarru/jäähdyttäjän nesteet. Sen verran tuota rahahanpaskoa vanhoilla koslilla ajaessa ja muilla omin käsin onneen-hommalla säästäessä jo siunaanutunut, jotta ihan merkkiliikeessä homman teetätin molempia kouriani syvälle housuntaskuihin työntäen, uusia autoja myyntihallissa silmitellen ja kannoillani ees taas keikkuen. Nätti homma...
Sitten kun esim. putki napsahtaa puhki tiukassa tilanteessa, niin huomaa, että joskus voi käydä huonompikin tuuri.
Viime syksynä vaihdoin vm-95 ooppelin jarruihin takasylkyt, olivat muka hieman tihmoneet tiivisteen välistä. Tais olla viime kesän sateista tullutta kosteutta, mikä silmissä kummitteli.
Vanhojen ilmausruuvien tai putkikierteiden irroittamisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Neste oli mitä oli, mustaa kuin murjaanin nahka, jotenka poljettiin samon tein uutta linjoihin säiliön tyhjennyksen ja uuden nesteen laiton jälkeen.
Talvella vaihdatin 11 vuotiaaseen Aveen jarru/jäähdyttäjän nesteet. Sen verran tuota rahahanpaskoa vanhoilla koslilla ajaessa ja muilla omin käsin onneen-hommalla säästäessä jo siunaanutunut, jotta ihan merkkiliikeessä homman teetätin molempia kouriani syvälle housuntaskuihin työntäen, uusia autoja myyntihallissa silmitellen ja kannoillani ees taas keikkuen. Nätti homma...
säästellen sippiin
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 7603
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Näin juuri yksi vanhempi kuplavolkkarin korjaaja kertoi aina tehneensä.jiipee kirjoitti:Jos keväällä kesärenkaita alle vaihtaessa ottaisi pari-kolme polkaisua nestettä per jarrusylinteri ja uutta säiliö täyteen, kun meneee alarajalle? Pysyisi näin nesteet tuoreina ja ilmaruuvit toimivina. Eikä ole paha rasti, jos vaan on kaveri poljinta painamaan.
Syksyllä ja keväällä. Oli vielä jokin jousisysteemi penkin ja polkimen välissä, jolloin kaveria ei tarvittu. Ja yksi polkaisu/pyörä, joka teki sitten 8/vuosi.
Fiiateissa tuota jarrusylinteri hommaa riitti vanhemmiten... -65 kuplassa taas ei ollenkaan niinä vuosina mitä sellainen talossa oli.
Nykyautoissa on aika vaikea huomata jarrujen epätasaisuutta, kun ABS korjaa tilannetta.
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minulla on ollut muutama Saabbi ja noiden luonteeseen kuului kerätä
jarrunesteeseen vettä jumittaan jarrusylinterit. Kyllä niiden kanssa piti
tapella. Opetti se käyttään jarryvaseliinia ja uusia osia, kun niitä vain kohtuuhintaan
oli saatavilla.
Aina piti jarruremonttiin varata vähintään uudet ilmaruuvit ja pätkä
uutta jarruputkea muttereineen.
siitä ei päässyt varaosakauppaan, kun auto oli pukeilla, tarvikkeet piti hankkia ennakkoon.
jarrunesteeseen vettä jumittaan jarrusylinterit. Kyllä niiden kanssa piti
tapella. Opetti se käyttään jarryvaseliinia ja uusia osia, kun niitä vain kohtuuhintaan
oli saatavilla.
Aina piti jarruremonttiin varata vähintään uudet ilmaruuvit ja pätkä
uutta jarruputkea muttereineen.
siitä ei päässyt varaosakauppaan, kun auto oli pukeilla, tarvikkeet piti hankkia ennakkoon.
Rauassa ei oo raha hukassa..
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: La Joulu 24, 2011 12:24 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Vanhassa Caprissa ja Cortinassa joissa on liukuva takajarrusylinteri, ilmaus on vain vasemmanpuoleisesta jarrussa, jarruneste tulee oikeanpuolen kautta.412/502 kirjoitti:Joo vaihtuu se, jos linja kiertää toisesta ja päättyy toiseen, sitä en tosin tiedä onko fiestassa näin. Jossakin autossa mulla oli noin, merkki tais olla Dementia tai jotain..........mjm4 kirjoitti:Juu, ei siitä olekaan kyse.412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
Eli on kaksipiirijarrut, etupyörät omassa ja takapyörät omassa piirissään.
4000 -73
Power Major -60
Power Major -60
-
- Viestit: 5124
- Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Ajatuksissa vaihtaa hidastimien nesteet ilmausruuvien kautta jarrua polkemalla, malla, malla, vaan ohje- ja huoltokirja ei kerro nesteen laatua ?
Opelin huollossa leimasta päätellen viimeksi vaihdettu, mitähän laatua -04 C Vectraan merkkihuollossa laittavat ?
Kai se normi DOT-4 passaa;
jonkin verran sekaantuu uusi ja vanha liemi kun ensin säiliön tyhjää ja uudella täyttää ja polkee ja täyttää, polkee ja täyttää jne.
En soita mihinkään ooppelin huoltoon !!!
Opelin huollossa leimasta päätellen viimeksi vaihdettu, mitähän laatua -04 C Vectraan merkkihuollossa laittavat ?
Kai se normi DOT-4 passaa;
jonkin verran sekaantuu uusi ja vanha liemi kun ensin säiliön tyhjää ja uudella täyttää ja polkee ja täyttää, polkee ja täyttää jne.
En soita mihinkään ooppelin huoltoon !!!
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Yhden kerran on osunut kohdalla niin vetiset jarrunesteet että veti jäähän n. - 30 asteen pakkasella. Ja kyseessä oli MB 714 linja-auto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
DOT 4 ja DOT 5.1 ovat ok, ei DOT 5 ilman järjestelmän täydellistä huuhtelua.juhani008 kirjoitti:Ajatuksissa vaihtaa hidastimien nesteet ilmausruuvien kautta jarrua polkemalla, malla, malla, vaan ohje- ja huoltokirja ei kerro nesteen laatua ?
Opelin huollossa leimasta päätellen viimeksi vaihdettu, mitähän laatua -04 C Vectraan merkkihuollossa laittavat ?
Kai se normi DOT-4 passaa;
jonkin verran sekaantuu uusi ja vanha liemi kun ensin säiliön tyhjää ja uudella täyttää ja polkee ja täyttää, polkee ja täyttää jne.
En soita mihinkään ooppelin huoltoon !!!
-
- Viestit: 731
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
- Paikkakunta: Lappi
- Viesti:
Mulla on harrasteautona 80 luvun 9satku jonka kytkin hajosi kesällä. Kytkinnesteenä on samassa jarrunestesäiliössä omassa osastossaan ja todennäköisesti oli alkuperäistä tavaraa.
Oli syöpynyt pääsylintelin seinät ja samoin työsylinteri vedeksi muuttuneen nesteen takia, kuraa ja kumiriekaletta tuli ulos toisesta päästä.
autolla on ajettu vasta 140tkm. Jos nesteet olisi joskus vaihdettu myös kytkinpuolelle olisiko sillä voinut kytkimen toimintamatkaa saada pidemmäksi. Autossa on nimittäin alkuperäiset jarrusylinterit jotka toimivat
loistavasti ja ilmausnipat aukeavat ilman ongelmia varmaan siitä syystä että ainakin jarrunesteitä on joskus vaihdettu.
Oli syöpynyt pääsylintelin seinät ja samoin työsylinteri vedeksi muuttuneen nesteen takia, kuraa ja kumiriekaletta tuli ulos toisesta päästä.
autolla on ajettu vasta 140tkm. Jos nesteet olisi joskus vaihdettu myös kytkinpuolelle olisiko sillä voinut kytkimen toimintamatkaa saada pidemmäksi. Autossa on nimittäin alkuperäiset jarrusylinterit jotka toimivat
loistavasti ja ilmausnipat aukeavat ilman ongelmia varmaan siitä syystä että ainakin jarrunesteitä on joskus vaihdettu.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Woodsman ja 39 vierailijaa