Kevennetty jarrunesteen vaihto?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ite kun vanhoja autoja omistan niin annan vanhat nesteet olla.se ilmausruuvi menee 94% varmuudella poikki.sit kun meinaa sylinterin vaihtaa niin jarruputken liittimet niin haperot että ei pidä tai menee sekin poikki ja sitte saakin vaihtaa kaiken kerralla samalla vaivaa. joten pistän koko systeemin sitten yhellä kertaa kuntoo jos jostain alkaa vuotamaan. mut jos haluaa kokeilla niin itse sain ehjänä haperot ilmausruuvit auki kun kuumailmapuhaltimella ekana lämmitti ilmausruuvin ympäriltä.
Rivikuutonen
Viestit: 296
Liittynyt: Ke Helmi 06, 2008 1:55 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rivikuutonen »

.
Viimeksi muokannut Rivikuutonen, Pe Huhti 08, 2016 12:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Tottakai hyvä vaihtaa jarrunesteet valmistajan huolto-ohjeitten mukaan mutta milloin tulivat esim. autojen huolto-ohjeisiin jarrunesteen vaihdot suositelluksi huoltotyöksi? Mielestäni vanhojen autojen Omistajan Käsikirjoissa ym. ei puhuttu mitään tarpeesta vaihtaa jarrunesteet varoiksi aina silloin tällöin? 1990-luvun ohjeistuksissa jo löytyy suosituksia vaihtaa jarrunesteet parin vuoden välein, kovissa olosuhteissa ajettaessa jopa vaihdot vuoden väleinkin :lol: jne.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä minusta jo 70-luvun fiatissa käsketään nesteet vaihtamaan määrävälein. Vesipitoisuushan sen vaihtotarpeen määrää, joten nuuka mies mittaa sen ja vaihtaa vasta sitten. Jos tekee vaihdon laskemalla läpi uutta nestettä, ei tarvita edes apuvoimia, koska neste kyllä valuu painollaan läpim

Eihän se tyhmää touhua ole availla ilmausruuvia silloin tällöin ja laiskuuksissaan laskea vaikka vähän nestettä pois sylinteristä. Pysyy ilmausruuvit herkässä ja sylinteriinkin tulee uutta tavaraa. Niitä ruuveja saa muutamalla eurolla uusia, joten vähänkin huono ruuvi kannattaa kyllä uusia ennen ongelmia. Lähtee se katkennut tynkä hitsikoneella sieltä, mutta usein on tunnin homma rassata se katkennut nysä satulasta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Melko mestari saa olla jos kaikki säiliön onkalot meinaa täyttöreiän kautta tyhjäksi imaista.
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Oon joitain satoja jarrunesteenvaihtoja tehnyt ja sanoisin, et jos sitä ilmausruuvia ei oo 4-5 vuoteen avattu, niin se on morjens! Etenkin takana ne ruostuu tehokkaasti jumiin. Lisäksi joissain malleissa niin hentoiset ruuvit, etteivät ne kestä avaamista. Pillillä kun laittaa punaiseksi, niin vielä pelastaa tilanteen.

Tosin tuollainen 5 vuoden huoltamattomuus on jo lupaus siitä, että nykyaikainen levyjarrusylinteri on takana jumissa. Ei siinä enää auta ilmausruuvien availu.

Ei se nesteiden vaihto ole turhaa. Sillä voidaan hankkia 10 vuottakin lisäelämää takajarrusatulalle.

Auton alustan kierreliitoksissa ei mikään muu ruosteelta suojaa, kuin paksu terva. Kaikki on kokeiltu. Synteettiset ja öljypohjaiset aineet häviävät. Itse oon tervannut omissa autoissa ne ilmausruuvin kierteet.


Muutenkin jarrujen vuosihuolto pitäis määrätä pakolliseksi. Sääliksi käy ihmiset, joiden autoihin joutuu kolmen vuoden välein laittaa kaikki taakse uusiksi vain sen takia, että niitä ei huolleta säännöllisesti.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tommi »

Yhden kerran on ollut puolimiljoonaa ajetussa Xantiassa takana jarru jumissa, ja sekin johtui hiljattain vaihdetusta tarvikepalasta, joka ruostui ja turposi. Samassa laitteessa ei ole koskaan ilmaruuvit olleet jumissa, vaikka harvoin tulee aukaistua, vaikka hydrauliikkaöljyllä/paineilla toimivat jarrutkin nesteen valuttelusta tykkäisisivät. Näissä pönkätään jarrupoljin pohjaan ja hydrauliikka pumppaa öljyä ilmaruuvista niin kauan ulos kunnes ruuvi kiristetään tai säiliö tyhjenee etuakselilla, takana perän paino huolehtii jarrupaineesta, mutta virtaa sinnekkin uutta öljyä säiliöstä.

Millon ne jarrusatulat pitää huoltaa tai vaihtaa, kun ne ovat 19 vuotta siellä paikoillaan olleet ilma kummempaa koppelointia? :mrgreen:
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

tommi kirjoitti:
Millon ne jarrusatulat pitää huoltaa tai vaihtaa, kun ne ovat 19 vuotta siellä paikoillaan olleet ilma kummempaa koppelointia? :mrgreen:
Aikaväli riippuu ihan automerkistä ja mallista :wink:
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

Se on ihan henkilökohtainen valinta, jos ei vaihda jarrunesteitä, polttoainesuodattimia ja kalsareita.

Pääasia, että saavuttaa onnellisuudentunteen valitsemallaan tiellä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Hook
Viestit: 19
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 5:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse olen todennut hyväksi konstiksi jumittuneiden ilmausruuvien avauskonstiksi aikoinani isäni opettaman lenkkiavaimen (tai lukkopihtien, jos pahasti syöpynyt..) ja vasaran yhdistelmän, mikäli ruuvi ei aukea kohtuullisella kääntämisellä. Poikkihan ei kannata tietentahtoen vääntää.

Käännän jatkuvasti jumittunutta ilmausruuvia kevyesti lenkkiavaimella ja naputtelen samalla pienellä vasaralla ilmausruuvin päähän, kunnes aukeaa.
Useasti vieläkin ihmettelen, että miten se nyt taas aukesi kevyellä yhden sormen avausvoimalla, kun lyönnit oli irroittaneet ruostuneet kierteiden harjanteet 8)

Joskus tietty on joutunut lyömään niin että pää muotoutuu uusiksi, mutta silti mieluummin vaihdan uuden ilmausruuvin ilman vanhan poisporailuja.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tuurilla ne valtamerilaivatkin seilaa, joten kyllä sitä tuurillaan voi jarrunesteiden kanssa pärjätä ilman ongelmia.
Sitten kun esim. putki napsahtaa puhki tiukassa tilanteessa, niin huomaa, että joskus voi käydä huonompikin tuuri.

Viime syksynä vaihdoin vm-95 ooppelin jarruihin takasylkyt, olivat muka hieman tihmoneet tiivisteen välistä. Tais olla viime kesän sateista tullutta kosteutta, mikä silmissä kummitteli.
Vanhojen ilmausruuvien tai putkikierteiden irroittamisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Neste oli mitä oli, mustaa kuin murjaanin nahka, jotenka poljettiin samon tein uutta linjoihin säiliön tyhjennyksen ja uuden nesteen laiton jälkeen.
Talvella vaihdatin 11 vuotiaaseen Aveen jarru/jäähdyttäjän nesteet. Sen verran tuota rahahanpaskoa vanhoilla koslilla ajaessa ja muilla omin käsin onneen-hommalla säästäessä jo siunaanutunut, jotta ihan merkkiliikeessä homman teetätin molempia kouriani syvälle housuntaskuihin työntäen, uusia autoja myyntihallissa silmitellen ja kannoillani ees taas keikkuen. Nätti homma...
säästellen sippiin
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jos keväällä kesärenkaita alle vaihtaessa ottaisi pari-kolme polkaisua nestettä per jarrusylinteri ja uutta säiliö täyteen, kun meneee alarajalle? Pysyisi näin nesteet tuoreina ja ilmaruuvit toimivina. Eikä ole paha rasti, jos vaan on kaveri poljinta painamaan.
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

^
Voihan siihen nipan päähän laittaa sopivan letkunpätkän pienellä mutkalla hiukan ylöspäin ja sitten vapaa pää ales purkkiin. Ja käy itte paineleen poljinta ja lisäileen nestettä säiliöön.
juha
Viestit: 7603
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

jiipee kirjoitti:Jos keväällä kesärenkaita alle vaihtaessa ottaisi pari-kolme polkaisua nestettä per jarrusylinteri ja uutta säiliö täyteen, kun meneee alarajalle? Pysyisi näin nesteet tuoreina ja ilmaruuvit toimivina. Eikä ole paha rasti, jos vaan on kaveri poljinta painamaan.
Näin juuri yksi vanhempi kuplavolkkarin korjaaja kertoi aina tehneensä.
Syksyllä ja keväällä. Oli vielä jokin jousisysteemi penkin ja polkimen välissä, jolloin kaveria ei tarvittu. Ja yksi polkaisu/pyörä, joka teki sitten 8/vuosi.

Fiiateissa tuota jarrusylinteri hommaa riitti vanhemmiten... -65 kuplassa taas ei ollenkaan niinä vuosina mitä sellainen talossa oli.

Nykyautoissa on aika vaikea huomata jarrujen epätasaisuutta, kun ABS korjaa tilannetta.
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Minulla on ollut muutama Saabbi ja noiden luonteeseen kuului kerätä
jarrunesteeseen vettä jumittaan jarrusylinterit. Kyllä niiden kanssa piti
tapella. Opetti se käyttään jarryvaseliinia ja uusia osia, kun niitä vain kohtuuhintaan
oli saatavilla.
Aina piti jarruremonttiin varata vähintään uudet ilmaruuvit ja pätkä
uutta jarruputkea muttereineen.
siitä ei päässyt varaosakauppaan, kun auto oli pukeilla, tarvikkeet piti hankkia ennakkoon.
Rauassa ei oo raha hukassa..
poweriko
Viestit: 423
Liittynyt: La Joulu 24, 2011 12:24 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweriko »

412/502 kirjoitti:
mjm4 kirjoitti:
412/502 kirjoitti:Fiestan taka sylinteri maksaa alle kympin, eli heitä vesilintua sillä vanhalla ja uus tilalle, saat samaan rahaan uuden ilmaus ruuvin :lol:
Juu, ei siitä olekaan kyse.
Mua vaan askarrutti tämä väite, että neste vaihtuu molemmille puolille vain toisen puolen ruuvin kautta. Kun en oiken jummarra, että kui.
Joo vaihtuu se, jos linja kiertää toisesta ja päättyy toiseen, sitä en tosin tiedä onko fiestassa näin. Jossakin autossa mulla oli noin, merkki tais olla Dementia tai jotain..........
Vanhassa Caprissa ja Cortinassa joissa on liukuva takajarrusylinteri, ilmaus on vain vasemmanpuoleisesta jarrussa, jarruneste tulee oikeanpuolen kautta.
Eli on kaksipiirijarrut, etupyörät omassa ja takapyörät omassa piirissään.
4000 -73
Power Major -60
juhani008
Viestit: 5124
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 8:41 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juhani008 »

Ajatuksissa vaihtaa hidastimien nesteet ilmausruuvien kautta jarrua polkemalla, malla, malla, vaan ohje- ja huoltokirja ei kerro nesteen laatua ?

Opelin huollossa leimasta päätellen viimeksi vaihdettu, mitähän laatua -04 C Vectraan merkkihuollossa laittavat ?
Kai se normi DOT-4 passaa;
jonkin verran sekaantuu uusi ja vanha liemi kun ensin säiliön tyhjää ja uudella täyttää ja polkee ja täyttää, polkee ja täyttää jne. :roll:

En soita mihinkään ooppelin huoltoon !!!
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yhden kerran on osunut kohdalla niin vetiset jarrunesteet että veti jäähän n. - 30 asteen pakkasella. Ja kyseessä oli MB 714 linja-auto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

juhani008 kirjoitti:Ajatuksissa vaihtaa hidastimien nesteet ilmausruuvien kautta jarrua polkemalla, malla, malla, vaan ohje- ja huoltokirja ei kerro nesteen laatua ?

Opelin huollossa leimasta päätellen viimeksi vaihdettu, mitähän laatua -04 C Vectraan merkkihuollossa laittavat ?
Kai se normi DOT-4 passaa;
jonkin verran sekaantuu uusi ja vanha liemi kun ensin säiliön tyhjää ja uudella täyttää ja polkee ja täyttää, polkee ja täyttää jne. :roll:

En soita mihinkään ooppelin huoltoon !!!
DOT 4 ja DOT 5.1 ovat ok, ei DOT 5 ilman järjestelmän täydellistä huuhtelua.
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pela »

Mulla on harrasteautona 80 luvun 9satku jonka kytkin hajosi kesällä. Kytkinnesteenä on samassa jarrunestesäiliössä omassa osastossaan ja todennäköisesti oli alkuperäistä tavaraa.

Oli syöpynyt pääsylintelin seinät ja samoin työsylinteri vedeksi muuttuneen nesteen takia, kuraa ja kumiriekaletta tuli ulos toisesta päästä.

autolla on ajettu vasta 140tkm. Jos nesteet olisi joskus vaihdettu myös kytkinpuolelle olisiko sillä voinut kytkimen toimintamatkaa saada pidemmäksi. Autossa on nimittäin alkuperäiset jarrusylinterit jotka toimivat
loistavasti ja ilmausnipat aukeavat ilman ongelmia varmaan siitä syystä että ainakin jarrunesteitä on joskus vaihdettu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aulispoika, jassukata, KariN, Lynyrd Skynyrd, toivohan ja 54 vierailijaa