VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

1300 bensakone, viisivaihteinen.

Öljyntarkastusta varten oli avattu laatikon etupuolen kyljessä ollut "propunnnäköinen" pultti. Pultti ei ole tarkastusproppu vaikka se näyttää sellaiselta.

Pultti pitää kiinni jotakin laatikon sisällä. (sen pää on tappi joka menee johonkin reikään tai hahloon. Laatikon reikää kun kokeilee rikspiikillä, ei sen kohdalla ole pultille sopivaa koloa.

Minkälainen rakenne siellä takana on? Mihin se liittyy, ja saako sen takaksin ilman laatikon purkua? Olis räjäytyskuva paikallaan!
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Muistelisin että samaa on joku kysynyt FFP foorumilla ja taisi mennä purkuhommiksi, eli pultti pitää kiinni jotain, joka tippuu kun pultin irroittaa.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Re: VW Polo 1995 vaihteisto kysymys

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

Jantikka kirjoitti:1300 bensakone, viisivaihteinen.

Öljyntarkastusta varten oli avattu laatikon etupuolen kyljessä ollut "propunnnäköinen" pultti. Pultti ei ole tarkastusproppu vaikka se näyttää sellaiselta.

Pultti pitää kiinni jotakin laatikon sisällä. (sen pää on tappi joka menee johonkin reikään tai hahloon. Laatikon reikää kun kokeilee rikspiikillä, ei sen kohdalla ole pultille sopivaa koloa.

Minkälainen rakenne siellä takana on? Mihin se liittyy, ja saako sen takaksin ilman laatikon purkua? Olis räjäytyskuva paikallaan!
Täältä löytyy manuaali, kaikkihan me venäjää osaamme.

http://vwts.ru/vw_polo3_6n_6kv.html
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 »

muistelisin että pakkiratas on kiinni kyseisellä pultilla.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Polo

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Et ole ensimmäinen etkä viimeinen jolle. On käynyt näin,pakki putosi laatikon pohjalle..Laatikko irti ja purat sen ja kokoat uudelleen,ei onnistu muuten palauttaa osia kohdalleen.Melkein jokainen VW asentajakin on tehnyt saman virheen ja minäkin olen sen kokenut.Oikea ropu on matkustamon puolella.Oppia ikä kaikki,ja kokemuksesta viisastuu.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Onpa se lohdullista, kun muutki... :)

joo, kyllä kiersin sitä laatikkoa ja etsin ns sopivamman näköistä proppua. En löytänyt... kuin tuon mahdollisimman väärän.

Jaa että laatikko pois ja purkuun, niin sitten. Mukava askare tuossa Pohjolan Liikenteen tallissa (eli ulkona).
cardaani
Viestit: 4036
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani »

No, nyt kun vahinko on tuoreessa muistissa, niin vahvistatko sen huhun, että kysymyksessä on ruuvi, jonka kierteen pituus on noin 50mm?

Ajattelin vaan, että muut vois oppia tästäkin jotain ja lopettaa ruuvin auki vääntämisen esim. 20mm:n kohdalla. Vai meneekö se edes noin?

Ilmeisesti tää mysteerihän on ollut tuotannossa jostain Golfin alkuajoista lähtien. Mulla ei oo omakohtaisia havaintoja.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Vw

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Oliko se pakin siirtovivun akselitappi tai jokin sellainen ,siitä on jo aikaa ,mutta jos se yhtään lohduttaa niin kiskoin laatikon pois ja takaisin pohjolan tallissa ja sadekin tuli vasta takaaisinlaittovaiheessa.Ainoa tapa estää tälläiset on aina perehtyä ensin käyttö-ja huolto-ohjeisiin ennen asennuksia.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Ruuvin kierreosa (M10) on 15 mm pitkä, siitä eteenpäin noin 20 mm kierteetöntä 7 mm halkaisjaista tappia. Kulumisjäljistä päätelen kun ruuvia on pyörittänyt sen 15 mm ulospäin, niin lukitus loppuu ja osat tipahtaa. Eli ei sitä oikein tuosta päätellä.

tapioryödi: Joo näinhän se on, tästäkin autosta on ne vain menneet hukkaan ja ei kehdannut kesken huoltoa lähteä sisälle netistä ohjeita hakemaan. Kymmeniä vuosia tehnyt remontteja ja huoltoja, mutta nyt vasta onnistuin tuollaisen tekemään. No, tämän varmaan muistaa jatkossa.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Polo

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

En mitenkään halunnut ilkeillä,näitä vaan joskus aina sattuu itsekullekin niikuin sanoin minullekkin polon kanssa ,itse olen auto,maatalouskone ja teollisuuskone remontteja tehnyt pian 50 vuotta.elikkä koko pienen ikäni.Esimmäisen fiat-kytkinremonttini v1967
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

tapioryödi: en ottanut ilkeilynä. tottahan sie kirjoitit.
Semmosta tämä koneharrastus on, joskus onnistuu huonommin...

Tähän liittyy sellainen tarina tähän Poloon, että sille on ostaja ja eilen aamulla aattelin laittaa sen käyntiin että sulaa ja vaihdan siihen talvirenkaat. No ei starttaa, akku tyhjä... sitten selviää pikkuhiljaa että se on jäätynyt! No uusi akku ja samalla ostin huolto-osat siihen. Sitten öljynvaihtoon ym, samalla kun availin pohjaroppua niin hoksasin että vetoakselin stefat vuotaa, pitääpä samala tarkistaa vaihteiston öljytilanne...

Sanokaapa uskallanko alkaa vielä vaihtamaan siihen jakopään hihnaa? :shock:
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Olikoos Tuulilasi vai Tekniikanmaailma, jonka toimittajat pudotti jotain vw:n laatikon sisään. Niillä vaikeutu vaihteiden vaihtaminen kun irto-osa löysi sopivaan väliin.
tapioryodi
Viestit: 489
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Polo

Viesti Kirjoittaja tapioryodi »

Jakohihnan mukana vaihdetaan sitten vw:ssä vesipumppu ja hihnankiristin kanssa nyt katsellaan vain elämää ja odotellaan tuleeko Hanhiniemen sävellyksistä Mersu-humppa.netissä hakusanalla Hehkumo Mersuhumppa
L85
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2013 12:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja L85 »

Äläkä osta tarvike-vesipumppua.
jip59
Viestit: 2871
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jip59 »

jopetin kirjoitti:Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?
Siis... Haloo... Tuo ruuvi on niin pieni kannaltaan että pitää olla todella runsaasti mielikuvitusta että kuvittelee sen olevan öljyroppu. :twisted:
Meinaan vaan että jos on vähänkin kokemusta vaihteiston öljytulpista niin pitäisi hälytyskellot kybällä soida... :shock:
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

jip59: on se 18 mm, kyllä se TARKASTUSpropustä käy.
Tuollaisia pienkoneissa olen nähnyt, ja Polon lasken mopoautoluokkaan kuuluvaksi :)
Lärvätsalo
Viestit: 42
Liittynyt: La Tammi 07, 2012 8:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lärvätsalo »

jopetin kirjoitti:Kyllä saisi antaa volsun suunittelijallekin tukkapöllyä jos on mennyt tommosen piirtämään. Samoin laadunvalvonnan ingenjööreille jota on sallineet tuotantoon Haiskahtaa Ranskalta. Oisko tuo suunittelu ulkoistettu rajan taa?
Ettei olisi kyseessä ZF? Tuon firman vaihdelaatikot ei ole maailman parhaita tekeleitä, jos kohta ei ihan ala-arvoisiakaan.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Noniin, nyt on harmitus laskenut senverran että aloitin laatikon irroituksen.
hyviä vinkkejä jotta homma menis nyt sitten harmittomammin.

Vetoakselit irti vaihteiston päästä
pari sähköistä anturijohtoa
vaihteensirrtäjä
kytkinvaijeri

moottori kannatukseen yläpuolelta

mahtuuko liukumaan moottorista ulospäin riittävästi ilman muuta purkamista??
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t-40 »

polon lootaa en muistaakseni ole koskaan irrottanut mutta 2 koppa golffista mahtui aksi kun sitä aikasa pyörittteli ja hollas passeliin kulmaan.. alku kiroamisen aikana olin jo koneineen nostamassa pois.
sama oli 90 taiteen skodassa

mutta onkos se aina volkkarissa että pakki lakkaa toimimasta vai muistanko väärin että 2 koppa jetta/golf niin hukkus vitonen.

mutta jännä tosiaan kun saksalaiseen tapaan siihen ei ole mitään varotusta laitettu, onhan mersuissakin jotta kravattia ei passaa jättää jäähyttimen ropellin väliin
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], trantor ja 40 vierailijaa