Putken sulatusta

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Putken sulatusta

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Meillä tuossa sivu rakennuksessa jäätyi muovinen vesijohtoputki.Putki on suojaputkessa ja nousee pajasta toiseen päähän taloa yläkertaan,n.12 metriä
pitkä.Kulkee välipohjassa ja pätkän matkaa autokatoksen puolella josta ilmeisesti jäätyi.Suojaputken molemmat päät ovat avoimet.Veistelin muovipullosta adapterin,eli lähelle pohjaa sopivat reiät suojaputkelle ja vastakkaiselle puolelle vesijohtoputkelle,veistin viillon pohjan kutta mikä yhdistää reiät joten tämän saa pujotettua putken ympärille siten että yhteys
suojaputkeen säilyy.Sitten otin imurin ja laitoin letkun tämän isosuisen pullon
suuhun.Teippiä jokapuolelle tiivisteeksi.Imuri päälle ja yläkertaan toteamaan
kuinka hienosti suhisi.
Imuri kiskoi lämmintä ilmaa suojaputkea pitkin ja putki suli melko nopeasti.
Onnistumisen ilo oli suuri :lol: Tätä voi olla muutkin käyttäny,mutta minä keksin sen sitten toisenkerran.
Toivottavasti tuosta saa jotain tolkkua :roll:
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

Itselläni jäätyi vastaavanlainen muoviputki joka menee pannuhuoneesta pesuhuoneeseen pesukoneelle... putki jäi pari viikkoa sitten villojen "väärälle puolelle" villamiehen toimesta kun se odottelee putkimiehen viimeistä silausta eikä sitä pitänyt ottaa käyttöön ennen sitä.

Enpähän sitten muistanut tuota ja kytkin väliaikaisesti itse kun pesukonetta piti päästä pyöräyttämään. Jäihinhän se veti ja sulattelin sitä tuossa perjantaina hakemalla sellaista putkea joka mahtui väljästi jäätyneen putken sisään. Kuumaa vettä vaan menemään... ja sentti sentiltä läpi mentiin. :)

Tästäpä nyt sitten viisastuneena pesun jälkeen heti putki irti ja puhaltamalla putki tyhjäksi.

Ilmeisesti nämä muoviset vesiputket ei ihan helpolla halki mene... ajattelin nimittäin ensin että voi hemmetti, nyt meni tuo putki pilalle ja uusiksi.
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

juu mä olen kan ymmärtäny ettei ihan hevillä mene rikki.isäukolla rantasaunalle menee uponaali putki joka ei ole eristetty millään,eli nuosee saunan lattiasta sisään ja aina jäässä kun rupeaa saunaa lämmittämään mutta sulaa ennen kuin sauna on lämmin.kestäny jo lähelle parikymmentä vuotta. 8)
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

mh kirjoitti:juu mä olen kan ymmärtäny ettei ihan hevillä mene rikki.isäukolla rantasaunalle menee uponaali putki joka ei ole eristetty millään,eli nuosee saunan lattiasta sisään ja aina jäässä kun rupeaa saunaa lämmittämään mutta sulaa ennen kuin sauna on lämmin.kestäny jo lähelle parikymmentä vuotta. 8)
Sitkeää se on kyllä tuo muovi putki... tuskin tarttee alkaa tuota vaihtamaan, tosin aion kyllä putkimieheltä vielä varmistaa kunhan tulee paikalle.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Sitä mää tosa ihmettelin kun kattelin pihalla on semmonen parin tuuman rautaputkesta ylös nostettu kraana se on ollu siinä jo noin 50 vuotta, itte kraana on joskus halennu mut se putki on alkuperänen.

Eli talvet jääsää ja kesät otetaan autonpesuun ja kasteluun vettä.

Ei ole halennut ei. Muuten koko systeemi on aika huano, luulen, että tämä talvikin ollaan kantovedellä äitienpäivään asti, jossei lunta tule. Se on se putki jossain 1.8 metrissä mut see rinne on aina lumesta paljas. Ja mittaa on yli satametriä eikä kunnas ole enää sähkösulatussysteemiä, onnistuuko se tavallisella isolla hitsausvermellä ???

Mut sitä kaapelia pitäs olla varsin paljon...

-SS-
NoCanDo
Viestit: 121
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:06 pm
Paikkakunta: Itä-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NoCanDo »

Meillä oli kotona lähes jokatalvinen homma tuo maaputken jäätyminen. Älyttiiin sitten lopulta asentaa sinne putken sisään semmonen lämpökaapeli niin ei ole tarvinnu sen koommin kaivella putkea esille.
nii-i
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nii-i »

mulla oli kerran tuollanen pitkähkö vesijohto joka herkkä vetämään jäähän kun jäänyt turhan matalalle ja vielä siitä päältä polku ettei edes lunta päällä niin en malttanut laittaa kallista sähkövastusta vaan sorvailin sopivat nipat että sain kumiprikoilla kiristettyä 5mm galvanoidun rautalangan sinne putken sisälle niin että tuli päistä ulos ja piti vedet sisällä, siihen sitte kupari maan päältä ja toisestä päästä kiinni rautalankaan ja toinen pää akkuun, nyt joku sanoo et raiskähtää iloisesti mut eipäs räiskikkään kun rautaa on riittävästi, ei vain sovi tuo kikka kuin muoviputkelle eikä se rauta kauheesti lämpiä mut riittävästi että riittää sulattamaan jäätyneen putken, tuos putkessa ei siis ollu aina painetta enkä saanut sitä paineilmallakaan täysin tyhjenemään
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

toi imuri konsti on hyvä sitä tarjos putkimies naapurillekin.
samip
Viestit: 177
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samip »

toi imuri konsti on hyvä sitä tarjos putkimies naapurillekin.
Se on niin kauan hyvä konsti kun jäätynyt putki menee suojaputkessa...
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

no se kai on kaikille selvä kirjoittamattakin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa