Nopeusrajoitin

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja rytinää »

Mitä mieltä olette nopeusrajottimesta pakettiautossa joka on rekisteröity kuorma-atoksi . Esimerkisi uusi MERSU SPRITER ,huiput tasan 90 km tunnissa, elekroninen rajoitin pitää huolen ettei ylitetä ,kuormautona.
wiilari ville
simppa
Viestit: 934
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja simppa »

Mukavahan se on körötellä jos esim.armeijassa ei ole kyykytetty tarpeeksi niin kutaa saa lisää.Ihan p..stä kaik v.tun rajottimet.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Re: Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja Customi »

rytinää kirjoitti:Mitä mieltä olette nopeusrajottimesta pakettiautossa joka on rekisteröity kuorma-atoksi . Esimerkisi uusi MERSU SPRITER ,huiput tasan 90 km tunnissa, elekroninen rajoitin pitää huolen ettei ylitetä ,kuormautona.

Mitäs tossa nyt pitäisi ihmetellä? Kuorma-autoissa pitää olla nykyään nop.rajoittimet! Kuorma-auto on laissa taas määritelty ja rek. otteeseen kirjattu jne. Olihan vanhaa 508:kin jo molempia, sekä pakettiautona, että kuorma-autona.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Niin no. ajappas illalla tai yöllä kuorma-auton perässä, ni satasta huitelee. Taitaa olla ihan yleistä, että piilossa katkaisija, jolla nopeuden rajoitin otetaan pois päältä taravittaessa.

Se on nyt helppoa, ku uusissa autoissa on sähköinen kaasupoljin. Tosin ei se vaikeaa ole niissäkään, jossa mekaaninen yhteys kaasupolkimen ja pumpun välissä.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

rytinää kirjoitti:huiput tasan 90 km tunnissa, elekroninen rajoitin pitää huolen ettei ylitetä ,kuormautona.
Eikö se ole hyvä asia? Säästyy turhilta sakoilta, jos kerran muutenkaan ei saa yli 80 ajaa.

Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa, että rajotin tulee pakolliseksi KAIKKIIN autoihin. GPS-paikannus ja siitä takaisinkytkentä GPS-kartan kautta kaasupolkimeen, joka rajoittaa nopeuden kulloisenkin paikan mukaan oikeaksi. Saadaan kaaharit pois.

Missäs juuri se yksi tohelokin oli, joka selvinpäin kavereitten kanssa ajoi n. 100 km/h alueella, jossa oli 50 rajoitus. Auto karkasi käsistä, n. 65-vuotias mies jäi kevyenliikenteenväylällä alle ja kuoli, vaimo selvisi, kun ehti hyppäämään pois alta ja joku lastenvaunuja työntänyt nainen loukkaantui. Siinä tuli taas surua ja murhetta täysin ulkopuolisille.

Kun kerran ei välitetä ajaa oikein, pitää pakkottaa ajamaan oikein.
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

kalvaana kirjoitti:Niin no. ajappas illalla tai yöllä kuorma-auton perässä, ni satasta huitelee.
Minkäköhän mittarin mukaan... ??

Aika yleisesti porukka köröttelee n.10km/h alle rajoitusten, kun ei viitsitä ottaa selvää oman kulkineen mittarivirheestä.
mauri
Viestit: 6672
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mauri »

Itse joudun ajamaan työmatkallani Kehä I nimistä tietä (tie nro 101). Eniten pelottaa nuo lähettifirmojen ja vastaavien isot pakettiautot, siis juuri alle 3,5 tonniset. Niillä on paha taipumus tulla hiostaan 5 m takapuskurista kun ajelen 70 alueella mittarinopeutta 90...100 km/h, tarkistettu mittarivirheeni on 3 km/h.

Olkoon niissä millaiset ABS:it hyvänsä on pakettiauton rengas kuitenkin aina huonompi pidoltaan (rakenteellisista syistä) kuin henkilöautossa. Henkilöautoilijoihin yleensä tehoaa takasumuvalon polttaminen, mutta lähellä ajavaan korkealla istuvaan pakukuskiin sekään ei auta.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minäpä ajan paljon vanhaa ykköstietä Hesasta Turun suuntaan ja päin vastoin. Siellä ne rekatkin päästelee satasta. Että ei se ole pelkkien kolmipuoltonnisten huvia.
Päivällä tietysti niin plajon liikennettä, että sen tahdissa, mutta illalla ja yöllä on hurjaa menoa.
Onneks on moottoritie tulossa, ni ei tarvi pelätä sitä menoa sen jälkeen.

Oma Mersun mittari tarkistettu trippimittarikorjauksen yhteydessä, että siihen voin luottaa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kipinä
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 10:57 am
Viesti:

Re: Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja kipinä »

Jarkko kirjoitti:
rytinää kirjoitti:huiput tasan 90 km tunnissa, elekroninen rajoitin pitää huolen ettei ylitetä ,kuormautona.
Eikö se ole hyvä asia? Säästyy turhilta sakoilta, jos kerran muutenkaan ei saa yli 80 ajaa.

Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa, että rajotin tulee pakolliseksi KAIKKIIN autoihin. GPS-paikannus ja siitä takaisinkytkentä GPS-kartan kautta kaasupolkimeen, joka rajoittaa nopeuden kulloisenkin paikan mukaan oikeaksi. Saadaan kaaharit pois.

Missäs juuri se yksi tohelokin oli, joka selvinpäin kavereitten kanssa ajoi n. 100 km/h alueella, jossa oli 50 rajoitus. Auto karkasi käsistä, n. 65-vuotias mies jäi kevyenliikenteenväylällä alle ja kuoli, vaimo selvisi, kun ehti hyppäämään pois alta ja joku lastenvaunuja työntänyt nainen loukkaantui. Siinä tuli taas surua ja murhetta täysin ulkopuolisille.

Kun kerran ei välitetä ajaa oikein, pitää pakkottaa ajamaan oikein.
:shock: :shock: Toivottavasti EI KOSKAAN tule!
Mitäs sitte tehtäisiin jos sattuu tuleen OIKEA hätä, katos kun hätä ei lue lakia (puhumattakaan poliisi, ambulanssi, palokunta, yms.) :evil:
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

kipinä kirjoitti: :shock: :shock: Toivottavasti EI KOSKAAN tule!
Mitäs sitte tehtäisiin jos sattuu tuleen OIKEA hätä, katos kun hätä ei lue lakia (puhumattakaan poliisi, ambulanssi, palokunta, yms.) :evil:
Kyllä se tulee, koska ihmiset eivät välitä noudattaa liikennesääntöjä. Sehän on selvä. Eli sitä saa, mitä tilaa. Jos ajettaisiin nopeusrajoitusten mukaan, sitä ei tarvittaisi.

"Hätä ei lue lakia" on vain sanonta. Oikean lain kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikös eräs tyyppi juuri saanut syytteen rattijuopumuksesta, kun sitä oli puukotettu ja se lähti humalassa ajamaan sairaalaan? Oikeudessa syyte kuitenkin (harkinnan jälkeen) taidettiin kumota. Eli se siitä hädän lukemisesta.

Sitä paitsi "hätääntynyt" ihminen on sellaisessa mielentilassa, että sitä EI missään tapauksessa pidä päästää rattiin. Tulee vain lisää "hätää", kun se koheltaa liikenteessä. Hätääntynyt ihminen ei muutenkaan tajua, että muut liikenteessä olevat eivät tiedä hänellä olevan "hätä" ja siksi eivät osaa väistää/varoa.

Kuulin jostakin, että vastoin yleistä käsitystä esim. palokunta ei saa ajaa vastoin liikennesääntöjä. Jos jotain sattuu ja syy on ollut vaikka punaisia päin ajaminen, pääsee käräjille.

Jos kuitenkin jostain syystä on pakko ajaa liikennesääntöjä vastaan, voi yrittää tilata poliisilta saattopalvelun, jossa poliisi ajaa vilkut ja pillit päällä edellä.

Edit:

Tuosta saattopalvelusta luin, kun joku veripalvelun auto kiiruhti lentoasemalle ja se ei olisi ehtinyt sinne ajamatta ylinopeutta. Sakothan siitä tuli, vaikka oli kuinka hätä.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Jos rahaa säästääkseen rekisteröi tälläisen "välimallin pakun" kuorma-autoksi,niin valinta on silloin tehty.
Pakuna sillä olis kai saanu ajaa kovempaakin.

Tätä nopeus eroa vois vähän miettiä ja sen hyötyä.
Tunnin ajamalla sataa ajava pääsee 20 km kauemmas kuin 8 kymppiä ajava.
Tähän matkaan menee 8 kymppiä ajavalta 15 minuuttia.
Totuus ei varmaan ole kuitenkaan tämä,vaan 8 kymppiä ajava ei todennäköisesti
"häviä" edes tätä 15:sta minuuttia koska sataa ajava ei pysty pitämään
tätä sataa yhtä hyvin kuin 8 kymppiä ajava omaa nopeuttaan.
Usein törmätään tähän asiaan että "liikenne valoissa sitten tavataan".

Tuli ehkä sekavaa tarinaa,mutta tätä mieltä minä olen ja Jarkon kanssa pitkälti samaa mieltä,ainakin tässä asiassa :)
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

pilvilinna kirjoitti:Jos rahaa säästääkseen rekisteröi tälläisen "välimallin pakun" kuorma-autoksi,niin valinta on silloin tehty.
Pakuna sillä olis kai saanu ajaa kovempaakin.
Hyvä huomio. Mulla jäi huomaamatta.

Tuosta rekisteröinnistä voisi vielä jatkaa, että kun takavuosina maristiin, että farmariautoihin "pakotettiin" liimaamaan kaikenlaisia "suksibokseja" pysyvästi auton katolle, että sen sai rekisteröityä pakuksi, niin eihän se niin ollut. Ei kukaan siihen pakottanut, päinvastoin. Kun lakipykäliä sorvattiin, yritettiin kaikki tuollainen kikkailu estää, mutta kun laki saatiin voimaan, alettiin heti mittanauhan ja lakipykälien kanssa tutkimaan automarkkinoita, että mistä saisi tehtyä halvemman pakun ja koska tarjonta on laajaa, aina löytyi muutamia automalleja, josta pakun sai tehtyä.
pilvilinna kirjoitti:8 kymppiä ajava ei todennäköisesti "häviä" edes tätä 15:sta minuuttia koska sataa ajava ei pysty pitämään tätä sataa yhtä hyvin kuin 8 kymppiä ajava omaa nopeuttaan.
Ja tuohon jatkona. Jos edellä ajava "hitautensa" (90 km/h, itse 100 km/h) takia ärsyttää, aja tien sivuun parkkiin minuutiksi. Kauan saat ajaa, ennen kuin saavutat tämän "hidastelijan" uudelleen.
pilvilinna kirjoitti:Usein törmätään tähän asiaan että "liikenne valoissa sitten tavataan".
Niin tuttua, niin tuttua....
pilvilinna kirjoitti:Jarkon kanssa pitkälti samaa mieltä,ainakin tässä asiassa :)
:D :oops:
Holomes
Viestit: 712
Liittynyt: To Elo 03, 2006 8:07 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Re: Nopeusrajoitin

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Jarkko kirjoitti: Eikö se ole hyvä asia? Säästyy turhilta sakoilta, jos kerran muutenkaan ei saa yli 80 ajaa.

Odotan sitä päivää kuin kuuta nousevaa, että rajotin tulee pakolliseksi KAIKKIIN autoihin. GPS-paikannus ja siitä takaisinkytkentä GPS-kartan kautta kaasupolkimeen, joka rajoittaa nopeuden kulloisenkin paikan mukaan oikeaksi. Saadaan kaaharit pois.

Tuo olis kyl hyvä tuo GPS hässäkkä nii saatais hidastelijatki pois.. :lol:
Fordson Power Major -59
Same Dorado 85 -03
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

Eikös se ole niin, että se nopeus rajoitushan on vain suurin sallittu.
Se ei kiellä ajamasta esim 80 alueella 70 km/h.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jäis aika monelta "Kylmäkoskelaisenkin" mannekiinilta ajot isommalla tiellä ajamatta, jos olis määräysten mukaan pakko päästellä sataa jos on pyöreessä kyltissä satanen päällä.

Saatikka sitten Majurilla, joka hyvä jos kahtakymppiä kulkee.


-SS-
kipinä
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kipinä »

Kyllä se vain niin on että hätä ei lue lakia. Ihminen joka kerran on kokenut tilanteen jossa on PAKKO viedä toinen nopeasti sairaalaan (ambulanssin tulo kestäisi liian kauan) YMMÄRTÄÄ tämän asian ja sen viranomaisetkin tunnustavat. Sakot on HYVIN pieni seuraamus elämän säästymisestä (varsinkin kun sellaista ei tullut).
On muutenkin aika ahdasmielistä haluta lisää valvontaa ihmisille. Toki täytyy myöntää että aika usein tuolla liikenteessä kaipaisi poliisia valvomaan koheltajia, joista pahimpina pidän noita riskiohittajia.
Poliisi voi muuten sakottaa jos ajelet vaikka moottoritiellä liian hiljaa ja aiheutat ruuhkaa/vaarannat liikenneturvallisuutta (niin ne ainakin väittää)
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

kipinä kirjoitti:Sakot on HYVIN pieni seuraamus elämän säästymisestä
Tuossa myönnät, että hätäkin joutuu lakia lukemaan. Jos hädän ei tarvitsisi lukea lakia, sakkoja ei tulisi.
kipinä kirjoitti:(varsinkin kun sellaista ei tullut).
Tuota epäilen. Yksi entinen työkaverini on vastaavassa tilanteessa saanut sakot. Että se siitä "lain lukemisesta". Miten tuon selität? Kumpikohan poliiseista teki virkavirheen?
kipinä
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kipinä »

Ainakin omasta puolestani hätä ei lue lakia, jos joku tarvitsee apua tosissaan, niin minä en ainakaan nopeusrajoituksia katsele!

Epäillähän sitä soppii :D Meilläpäin taitaa nuo poliisitkin olla ihmisiä :wink:

"Tuota epäilen. Yksi entinen työkaverini on vastaavassa tilanteessa saanut sakot. Että se siitä "lain lukemisesta". Miten tuon selität? Kumpikohan poliiseista teki virkavirheen?"
Ehkä poliisina oli joku erään tietyn henkilön kaltainen pilkunnussija. Taikka sitten kyseessä oli niin suuri rikkomus ettei voitu katsoa "läpi sormien"
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Protestoin näitä lain omiin käsiin ottaneita vastaan siksi, että en ollenkaan pidä ajatuksesta, että joku hätääntynyt ihminen (joista jo kommentoin, että niitä ei pidä päästää auton rattiin), joka ei ole tottunut suuriin ajonopeuksiin, tulee suurella ylinopeudella mua vastaan jollakin tiellä. Autoni on niin pehmeä ja ilmatyynyjä ei ole, että mulle voi siinä tapauksessa tilata suoraan ruumisauton, jos kaaharilta karkaa auto lapasesta. Jos vastaantulevassa autossa ei ole hälytyslaitteita (sireeni ja hälytysvilkut), sen ei välttämättä muutenkaan huomaa käyttäytyvän muusta liikenteestä poikkeavasti ennen kuin se on jo kohdalla, joten sitä ei osaa varoa ja saattaa lähteä kääntymään tieltä pois vastaantulijan kaistan yli (siis vasemmalle), kun luulee vastaantulijan tulevan korkeintaan suurinta sallittua, eli että ehtii hyvin kääntymään.

Tallini lähellä on vähäliikenteinen, mutta hyväkuntoinen tie, jolla välillä kaikenlaiset kaaharit kokeilevat kulkupelinsä voimavaroja. Itse ylitän tien, kun olen tallille menossa. Muutaman kerran on ollut täpärällä, kun olen juuri tielle noustessani nähnyt mutkan takaa jonkun olevan tulossa. Matkaa mutkaan on niin paljon, että jos toinen tulee edes suurinpiirtein sallittua maksiminopeutta, ehdin helposti jopa vakiolaatikkoisella MF165:lla pois alta. Mutta muutaman kerran on ollut täpärällä, ettei ole tullut kylkeen, kun kuskin nopeus lienee ollut n. 200 km/h. Koska ajoneuvossa ei ole ollut hälytyslaitteita, en ole osannut odottaa sen tulevan tavallista lujempaa ja siksi olen lähtenyt ylittämään tietä. Siis: Ajoneuvot, joissa ei ole hälytyslaitteita, eivät saa ajaa muusta liikenteestä poikkeavasti, koska siinä tulee sitten helposti surua ja murhetta sivullisillekin. Painakaa tämä galloonne....
kipinä
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kipinä »

Neuvo kuului silloin : hätävilkut päälle ja suoraan sairaalaan rajoituksista välittämättä.
Mistä olet saanut päähäs etten ole tottunut suuriin nopeuksiin?
Kaaharit on kaahareita ja niitä kuulemma pohjanmaalla riittää.
Hätätilanteessa neuvon siltikin unohtamaan rajoitukset ja pitämään pään kylmänä,järjettömästi ei kannata kaahata että pääsee myös perille mutta rajoitukset voi ylittää.
Paina tää galloos.....
(vai annatko ihmisen menehtyä mieluummin)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli ja 39 vierailijaa