Mitä FIAT tuo mieleen?
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Mitä FIAT tuo mieleen?
Tuo FIAT on kanssa maaginen sana, joka näyttää jakavan mielipiteet vielä nykyäänkin kiivaasti, onko esim. joku käytetty 30000km ajettu Punto jo täys pommi, vaiko peräti taivaanlahja jne. Mitäs "väreilyä" sinulle masinisti FIAT tuo mieleen? Onko "Puntossasi" kanssa jo esim. kolmas vaihteisto tai kone takuuaikana, vai onko sinun FIATTISI 400hv:n raju suokone jne.
Itelle on takavuosilta jäänyt ainakin autopuolelta mieleen sellainen jokapaikan pieni heiveröisyys ja se sisälämmön huutava puute talvella. Sitä kun ei riittävästi ollut, niin ikkunat jäätyivät välillä sisältä aika pahastikin. Eräskin omistaja jakoi ovella jo jääskrapat aina kaikille Fiattiinsa sisään meneville. Jokaisen kyytiläisen velvollisuus oli sitten osallistua yhteisvoimin ikkunoitten sisäpuoliseen jääskrapaukseen. Oli siinä aika rahina, kun neljä skrapaakin rouhi jäätä yhtä aikaa ikkunoista pois!
Mutta jo tilastollisestikin kuuluu olla myöskin erittäin hyviä FIAT-kokemuksia ja niitä jännityksellä odotetaan, sillä olivathan FIAT:in puskukoneetkin yleisesti aika kovia pelejä.
Itelle on takavuosilta jäänyt ainakin autopuolelta mieleen sellainen jokapaikan pieni heiveröisyys ja se sisälämmön huutava puute talvella. Sitä kun ei riittävästi ollut, niin ikkunat jäätyivät välillä sisältä aika pahastikin. Eräskin omistaja jakoi ovella jo jääskrapat aina kaikille Fiattiinsa sisään meneville. Jokaisen kyytiläisen velvollisuus oli sitten osallistua yhteisvoimin ikkunoitten sisäpuoliseen jääskrapaukseen. Oli siinä aika rahina, kun neljä skrapaakin rouhi jäätä yhtä aikaa ikkunoista pois!
Mutta jo tilastollisestikin kuuluu olla myöskin erittäin hyviä FIAT-kokemuksia ja niitä jännityksellä odotetaan, sillä olivathan FIAT:in puskukoneetkin yleisesti aika kovia pelejä.
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....
Kaikenmoista pikkuongelmaa oli sen 2-vuotisen yhteisen taipaleen aikana, etujarrujen jarrusatulat ja -palat eivät niitä ihan pienimpiä.
Kaikenmoista pikkuongelmaa oli sen 2-vuotisen yhteisen taipaleen aikana, etujarrujen jarrusatulat ja -palat eivät niitä ihan pienimpiä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Fiiatti
Fiat-henkilöautoja kuvaa parhaiten se, että jos kerättäisiin auto kokonaan tarvikevaraosista. Tarvikevaraosissa lukee (tai luki ennen EU:ta) made in italy tai made in spain. Erääseen Unoon vaihdettiin alle 30tkm ajon jälkeen uusi jarrupääsylinteri, kun oli jo syöpynyt niin pahoin. Saksalaisessa samanikäisessä riittää tiivistekummien vaihto 20 vuoden käytön jälkeen. Digital-Tipoissa ei koskaan toiminut oikein mikään. Työkaverilla oli uusi Punto hetken, alusta asti Punto keräsi kierroksia itse. Sekä ajossa, että paikoillaan. Noin 100km/h kulki Fiat parhaimmillaan ilman, että koski kaasupoljinta. Vaihtoi toiseen merkkiin. Missä muussa matkailuautossa, kuin Fiat Ducatossa pidetään hanskalokerossa vaihdelaatikon vararattaat mukana? Luki vähän aikaa sitten Karavaanarit lehdessä, jossa suositeltiin näin ja neuvottiin, miten teet leirintäalueella laatikkorempan Ducatoon.
Minä en ikinä ainakaan osta yhtään Fiat-autoa, kyllä automyyjät niitä ovat edullisesti tuputtaneet mutta en sorru. Fiat myyjätkään eivät pahemmin luota kaiketi Fiatin laatuun, kun kolmen kuukauden päästä uuden Fiatin ostamisesta tulee tarjouskirje kotiin vaihdosta uuteen samanlaiseen. Fiattien parasta palaa taitavat olla traktorit, ne ei vissiin ole tehty kertakäyttöreseptillä.
Minä en ikinä ainakaan osta yhtään Fiat-autoa, kyllä automyyjät niitä ovat edullisesti tuputtaneet mutta en sorru. Fiat myyjätkään eivät pahemmin luota kaiketi Fiatin laatuun, kun kolmen kuukauden päästä uuden Fiatin ostamisesta tulee tarjouskirje kotiin vaihdosta uuteen samanlaiseen. Fiattien parasta palaa taitavat olla traktorit, ne ei vissiin ole tehty kertakäyttöreseptillä.
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Fiiatti
Mulla oli 86-mallinen Volvo 240 GL ja kaupungilla parkissa ennenkuin pääsin mihinkään alkoi mittari näyttämään iloisesti himpunverran yli 200 km/h. Aika tajuttoman kovaa meteliä pitää jo pelkkä nopeusmittari siillä nopeudella, kilometrit raksutti vinhaa vauhtia. Senkoommin ei kyseisessä mittarissa vikaa ollut, tulipahan tuokin nähtyä.UniversalDM4 kirjoitti: Noin 100km/h kulki Fiat parhaimmillaan ilman, että koski kaasupoljinta. Vaihtoi toiseen merkkiin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:24 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
Mulla oli sähkökäyttöisessä ruohonleikkurissa sama ongelma. Jos moottorin sammutti, piti odottaa, että sähkömoottori jäähtyy. Laakeripesä oli kuulemma kulunut liian väljäksi ja ankkuri pääsi ottamaan kiinni käämeihin. Ankkuri kai hieman lämpölaajeni. Kun laakeripesä tiukattiin, niin nyt on toiminut hyvin jo monta vuotta. Ja merkki oli Solett, ei Fiat.Matsikka kirjoitti:Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
No hyvä jotta tuaki asia selevis, tosin 24 v liian myähään.Jarkko kirjoitti:Mulla oli sähkökäyttöisessä ruohonleikkurissa sama ongelma. Jos moottorin sammutti, piti odottaa, että sähkömoottori jäähtyy. Laakeripesä oli kuulemma kulunut liian väljäksi ja ankkuri pääsi ottamaan kiinni käämeihin. Ankkuri kai hieman lämpölaajeni. Kun laakeripesä tiukattiin, niin nyt on toiminut hyvin jo monta vuotta. Ja merkki oli Solett, ei Fiat.Matsikka kirjoitti:Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Entisena aikana asentajan hommia tehdessä, pahimmat ongelmat oli pienet fiiatit, tai oikeestaan niiden omistajat, eivät ymmärtäneet että niin pienen auton korjaukseen voi mennä niin paljon aikaa ja varaosia. Katsastukseen oli ainakin yksi pallonivel-/ raidetangon pää uusittava, käsijarruvaijeri myös, ja sitten ne jarrut....vieläkin sylettää...). muuten vissiin ihan toimivia pelejä.....
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
- Paikkakunta: Pohja
- Viesti:
Mites vaihdatte uuteen Stiloon etulampun?
-Lohjan Mäntynummen Shellin kaveri ei kahden tunnin ropaamisen jälkeen tajunnut että miten vaihdetaan. Vanha vaari vei sitten stilonsa fiat-liikkeeseen lamppua vaihdattamaan. Suuri oli vaarin ihmetys kun nostivat autonosturilla ilmaan, rykäisivät eturenkaan pois, purkivat sisälokasuojan ja kurottelivat aivan mahdottomiin asentoihin kiroillen kuin turkkilaiset saunassa sinne jonnekin etulamppua kohden. Sen jälkeen sama toisinpäin.
Että tätä on fiat-laatu. Osta fiat, saat viat! Niin, ja fiattia ei koskaan tähän taloon kyllä tule. Oli työkaverin punto niin pommi kuin olla ja voi. Parin vuoden jälkeen korisi sen verran kamalasti kun hallin pihasta lähti... Vaihtoi sitten Ford Focus ST:hen.
Että vältän fiattia viimeiseen asti...
-Lohjan Mäntynummen Shellin kaveri ei kahden tunnin ropaamisen jälkeen tajunnut että miten vaihdetaan. Vanha vaari vei sitten stilonsa fiat-liikkeeseen lamppua vaihdattamaan. Suuri oli vaarin ihmetys kun nostivat autonosturilla ilmaan, rykäisivät eturenkaan pois, purkivat sisälokasuojan ja kurottelivat aivan mahdottomiin asentoihin kiroillen kuin turkkilaiset saunassa sinne jonnekin etulamppua kohden. Sen jälkeen sama toisinpäin.
Että tätä on fiat-laatu. Osta fiat, saat viat! Niin, ja fiattia ei koskaan tähän taloon kyllä tule. Oli työkaverin punto niin pommi kuin olla ja voi. Parin vuoden jälkeen korisi sen verran kamalasti kun hallin pihasta lähti... Vaihtoi sitten Ford Focus ST:hen.
Että vältän fiattia viimeiseen asti...
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
- Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
- Viesti:
hiivatti
Näin 600 fiiulla autoiun aloittaneena sanoisin että ,- rakastavaisten auto --saa olla lähekkäin. ja takapenkillä kinkut pysyi lämpimänä. Fiat 128 oli aikanaan moderni peli ,kierroskone ,ja viileä talvella, vaati lämmitystä kovalla pakkasella käynnistykseen, mutta TM-testaajat jopa tykkäsivät autosta. Tipo oli yritys pelastaa RITMON laadun huono maine , mutta se keskuslukko, -voi surkeus , jätti jopa sisälle vangiksi , ainut oli takaluukku joka pelasi, kömmi sieltä,??? FIIU EI OLE FIIU JOS EI OLE YHTÄÄN VIKAA se pitää muistaa.
wiilari ville
-
- Viestit: 7603
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
oho
Paljonpa on negatiivista.
Mul on ollu vissiin viis Fiattia. 850 oli kyllä huonoimpia.
128 sport coupe oli mukavan olonen aikoinaan, jolla oli ilo ajella.
Noi Tipon digitaalihommat ei mua pelottaneet. Se miksi se on rimpula, niin maadotikset on tehty 4- ryhmissä ruostuvalla prikalla. Ja kun maa kelluu niin johan alkaa auto muistuttamaan discovaloshowta =)
Tipo oli muutenkin ihme auto. 200,000 km kohdalla 1000 km sisällä korkkas kaikki mitä alustassa pyöri. Pyöränlaakerit, tulivarret iskarit, pallonivelet. Huhuh.
Mutta korjaaminen oli näissä vanhemmissa melko kivaa.
10-13-17 avaimilla pääsi jo aika pitkälle ja kaikki hommat sai itse tehdyksi.
Mutta kysymys: Onko autojen akut herkkiä irtoilemaan???
Joka määräaikaishuollossa tarkistetaan akun kiinnitys, samoin katsastuksessa äijä rykii aina akkua...
Mul on ollu vissiin viis Fiattia. 850 oli kyllä huonoimpia.
128 sport coupe oli mukavan olonen aikoinaan, jolla oli ilo ajella.
Noi Tipon digitaalihommat ei mua pelottaneet. Se miksi se on rimpula, niin maadotikset on tehty 4- ryhmissä ruostuvalla prikalla. Ja kun maa kelluu niin johan alkaa auto muistuttamaan discovaloshowta =)
Tipo oli muutenkin ihme auto. 200,000 km kohdalla 1000 km sisällä korkkas kaikki mitä alustassa pyöri. Pyöränlaakerit, tulivarret iskarit, pallonivelet. Huhuh.
Mutta korjaaminen oli näissä vanhemmissa melko kivaa.
10-13-17 avaimilla pääsi jo aika pitkälle ja kaikki hommat sai itse tehdyksi.
Mutta kysymys: Onko autojen akut herkkiä irtoilemaan???
Joka määräaikaishuollossa tarkistetaan akun kiinnitys, samoin katsastuksessa äijä rykii aina akkua...
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Su Touko 21, 2006 11:53 am
- Paikkakunta: Pohja
- Viesti:
Vastaus kysymykseen: Millä akku on kiinni? Katselepas sitä onko sitä ylipäänsä kiinnitetty muulla tavalla kuin jollain remmillä tai kevyellä muovikoteloinnilla. Eli hyvin äkkinäisessä jarrutuksessa, hirvikolarissa, autokolarissa tms se lähtee liitelemään jos ei ole kiinni.
Karjaalla on nyt näköjään kolaroitu oikein urakalla ja tänäänkin kolisi taas. Katselin sitten tuon sinun viestisi luettuani että onko akut pysyneet matkassa. Vanhassa opelissa ei ollut, mutta golffissa oli. Siinä se.
Karjaalla on nyt näköjään kolaroitu oikein urakalla ja tänäänkin kolisi taas. Katselin sitten tuon sinun viestisi luettuani että onko akut pysyneet matkassa. Vanhassa opelissa ei ollut, mutta golffissa oli. Siinä se.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha
-
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
- Viesti:
Re: oho
Työkaverilla oli aikoinaan montakin Fiattia ja 600:n oli pahimpia siitä, että akun alla, siellä etutavaratilassa, kun pohjapelti syöpyi, niin akku putosi ohjausnivelten väliin. Siinä tuli yleensä ylimääräinen rattilukko aika äkkiä!juha kirjoitti:Paljonpa on negatiivista..
Mutta kysymys: Onko autojen akut herkkiä irtoilemaan???
Tuo Fiat 850 oli muuten kova peto menemään uusilla Hakkapeliitoilla lumessa ja jäälläkin, varsinkin kun kaveri oli amiksessa autopuolella pistänyt semmoisen 60-luvun kunnon nastan jokaiseen Hakkapeliitan kloppiin!
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:41 pm
- Paikkakunta: Jurva
- Viesti:
täs olis 2 suamalaasen tyän sankaria jotka kestää niin paljo ku nuffi ja majuri yhteensä ja hydrauliikka oli aikansa edellä, josta ferkun miehet taitaa olla vieläkin kateellisia.
Molemmat vieläkin osa-aika eläkelääsenä käytössä
http://img143.imageshack.us/my.php?imag ... 2010af.jpg
http://img132.imageshack.us/img132/3088/hpim02021hc.jpg
Molemmat vieläkin osa-aika eläkelääsenä käytössä
http://img143.imageshack.us/my.php?imag ... 2010af.jpg
http://img132.imageshack.us/img132/3088/hpim02021hc.jpg
-
- Viestit: 7074
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
- Paikkakunta: Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:41 pm
- Paikkakunta: Jurva
- Viesti:
-
- Viestit: 1232
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
- Paikkakunta: Nyby
- Viesti:
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 10:24 pm
- Paikkakunta: Elimäki
- Viesti:
127 ajelin
Ford Taunuksen jälkeen ajattelin vaihtaa kerralla pienempikulutuksiseen.
Ihan näppärä peli tuo Fiatti oli.
0,9 l kone porattiin vähän isommaksi, kannesta vedettiin 2 mm pois yms. pikku fiilausta. Liikennevaloissa Saabeille sai näyttää perävaloja, kunnes vaihteistosta loppui välitykset.
Tutut ihmetteli kun eivät saaneet fiudea pois perästä vasta kuin satasen vauhdissa.
Ihan näppärä peli tuo Fiatti oli.
0,9 l kone porattiin vähän isommaksi, kannesta vedettiin 2 mm pois yms. pikku fiilausta. Liikennevaloissa Saabeille sai näyttää perävaloja, kunnes vaihteistosta loppui välitykset.
Tutut ihmetteli kun eivät saaneet fiudea pois perästä vasta kuin satasen vauhdissa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies ja 25 vierailijaa