Sepelit jäi kasaan!

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Sepelit jäi kasaan!

Viesti Kirjoittaja Customi »

Erään plantaasin "sisääntuloavenuelle" tilattiin isosta sorafirmasta "A" sepeliä ja yllätys oli suuri, kun kuski kertoi, että heillä on kielto vetää kuormaa ns. matoksi, eli mihin kuorma nyt kipataan??? Olisi kuulemma pitänyt älyä jo sepeliä tilatessa selvittää kuorman purkutapa, joka heillä on vain kasa!

Joskus, kun tuli ittekin häärittyä muutaman vuoden yhden tieporukan hoitokunnassakin, soran- ja sepelintilaaaminen tuli aika tutuksi. Koskaan ei yksikään kuormurikuski kysellyt pelipaikalla, mihin kipataan kasa! Kuskeille annettiin tavoitteeksi esim. 3cm:n kerros ja parhaat hoiti sepelin levittämisen tielle jopa siten, että mitään lapioitavaa "saumakohtaakaan" ei edes jäänyt näkyviin eri kuormien jatkoskohtaan!

Sorafirma "B" toi sitten seuraavat sepelit, kun heillä on purkutapavariaationa myöskin tuo vanha ns. matoksivetäminen. Tulos oli kyllä se, että ensin puoli metriä korkea lähtökasa, sitten tyhjää, sitten kasa, sitten tyhjää jne. kunnes lava tyhjä. Eli perälevyn kanssa tilaaja oli se joka suoritti sorafirma "B":kin ostosepelin ns. matoksilevittämisen viimeistelyn!!!

Oheisessa Youtuben vilmissä on jo hiukan näytettä, miten ammattimiehet suorittavat ns. matoksi vetämistä! Vaikka kysessä onkin paksun kantavan kerroksen sepelöinti niin esim. takaperin kärryn tyhjennys antaa jo ylimääräistä extremeä kovastikin hommaan!
http://www.youtube.com/watch?v=mx8dESoAQMk
Viimeksi muokannut Customi, Ke Loka 21, 2009 10:37 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Kesämökille toi aikoinaan paikallisen sorayrittäjän renki kuorman. Toiveena oli, että nuppikuorma leviäisi tasaiseksi matoksi kesämökkitielle jonka päässä on rinki. Mäki on vielä jyrkkä ja käännöksessä on melko tiukka kohta sopiiko lava ohittamaan mökin katon reunan.

Kuski vain vilkaisi tien ja alkoi hommiin. Lähes koko matkalle se riitti, taisi parikymmentä senttiä jäädä vajaaksi se matto. Ammattitaitoa se vaatii ja sitä vielä löytyy.

Itse olen kokeillut tuota matoksi vetämistä tuhtilla, mutta ei siitä oikein ole kuvallista vielä tullut...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Onhan noita ammattilaisia!? Viimeksi tilatessani mursketta, paikalle tuli yllätyksekseni Destian auto ( olin tilannut toisaalta ). Kuski kysyi, että kuinka paksu matto vedetään! Oli se hienoa katsoa, kun pyytämääni 10 senttistä mattoa tuli satakunta metriä yhdellä vedolla. Lähes viivasuoraa!
Ei kyllä näyttänyt auto tai lavamekanisti ihan hinnat alkaen versiolta.
skraba
Viestit: 678
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 8:11 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Sepelit jäi kasaan!

Viesti Kirjoittaja skraba »

Customi kirjoitti:Oheisessa Youtuben vilmissä on jo hiukan näytettä, miten ammattimiehet suorittavat ns. matoksi vetämistä! Vaikka kysessä onkin paksun kantavan kerroksen sepelöinti niin esim. takaperin kärryn tyhjennys antaa jo ylimääräistä extremeä kovastikin hommaan!
http://www.youtube.com/watch?v=mx8dESoAQMk
Olipa hienosti ajettu! Kyllä pistää sähkömiehen hiljaseksi, kun leylantin puikoissakin tuntuu jo että ajelis "isolla koneella" :P
- Skraba
cimo
Viestit: 2358
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 10:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cimo »

Se saattaa hankaloittaa monen alkavan matonvetäjän työtä kun huomaa, että hydrauliikka ei toimi kytkin pohjassa. Eli kun tempasee lavan pystyyn ja laittaa vaihteen päälle ja kytkin on pohjassa, ni ei saakkaan takalaitaa auki. No sitten vaihtoehtoja on kaksi. Kytkin ylös ja vauhdissa laita auki, jolloin matto ei ala siitä mistä piti tai sitten vaihde takasin vapaalle ja takalaita auki ja taas vaihde päälle, jolloin sepeliä tulee jonnin verran kasalle.

Kaverille kävi vanhanaikaisesti kun oli sellainen lava päällä, missä oli takaylitystä jonkin verran. Veti sitten mattoa tielle ja puolessa kuormassa huomasi, että tien yli menee lanka. Koitti laskea kippiä, mutta ei enää laskenut kun kuormasta suurin osa oli saranan takana. Myöskään perälautaa ei sylinterit jaksaneet painaa kiinni. Siihen kaveri sitten pysäsi linjan eteen ja ihmetellen katseli kun sepeli valui laidan raosta kasalle. Tosimieshän olisi ottanut mallia tuosta pakittaen mattoa vetävästä kuskista.
Pappatunturi
Viestit: 893
Liittynyt: Su Loka 28, 2007 7:16 pm
Paikkakunta: Entinen Oulun lääni
Viesti:

Re: Sepelit jäi kasaan!

Viesti Kirjoittaja Pappatunturi »

Customi kirjoitti: Oheisessa Youtuben vilmissä on jo hiukan näytettä, miten ammattimiehet suorittavat ns. matoksi vetämistä! Vaikka kysessä onkin paksun kantavan kerroksen sepelöinti niin esim. takaperin kärryn tyhjennys antaa jo ylimääräistä extremeä kovastikin hommaan!
http://www.youtube.com/watch?v=mx8dESoAQMk
Ammattilaisen hommalta näytti! Oliskohan vielä enempi tullut sitä extremeä, jos olis ollut se "perinteinen" peräkärry, eikä keskiakseli kärry - vai mikä sen oikea nimi on.

Tuollaisia peräkärryjä ei kovin paljon taida vielä Suomessa ollakaan käytössä.
En minä ainakaan ole vielä nähnyt.
- Mikä virkistää, voi myös tappaa -
Torvi
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torvi »

-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu meillä oli sähkö- ja puhelinjohtoja, sepelimatto tiellä silti oli valmis ja tasainen, kuski aloitti johdon toiselta puolelta, veti pätkän, laski kipin, kävi kääntymässä, peruutti sopivaan kohtaan ja veti maton johdon kohdalta toiseen suuntaan.

Saumaa ei näkynyt.

-SS-
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

ite oon vedellyt mattoja vauhdilla vetäen,voortilla seiska silmään ja lavaa pikkuhiljaa ylös,aika hyvin onnistunut,tie vaan oltava suht tasanen et uskaltaa 1-akselisella viuhtoa lava pystyssä...
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Maton vetämistä helpottaa kun on rajoitinketjut takalaidassa jolla saa tulemaan vain pienenä norona sepeliä,tuli ko. ketjut laitettua omaan kärryyn ja muuten mukavat mutta isompia kiviä jos on niin tahtoo tukkia helposti laidan raon :roll:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Motormän
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Joulu 24, 2007 11:23 am
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Motormän »

Katselin tuossa viime lauantaina sorakasetti kuskin toimia,irroitteli pervaunun päätien lija-auto pyskillä.Sitten lähti liikkeelle ja kippi alko nousta,minä ihmettelin että mitä se nyt asfalttitietä soraamaan,mutta sitten kurvasi sivutielle ja samalla rupes mattoa tulemaan ja just metrilleen siitä mistä pitikin,kuski vaan pykälti isompaa vaihdetta,niin tasapaksu matto tuli noin 250m matkalle.Kyllä oli hienoa katsoa ammattilaisen työtä,kyllä Joutsassa osataan. :shock:
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ne matoksivetäjän läjät tiellä on tyynyjä. Keksin termin, kun olin kaverin kyydissä sen vetäessä sora-autolla mattoa. Ei se nyt niin vaikeaa ole saada sora tasaiseksi matoksi tielle. Pitää vain tietää perusjutut miten se tapahtuu, kuten se, ettei hydrauliikka toimi useimmissa kytkin pohjassa ja sopeuttaa käytettävä taktiikka sen mukaan. Se maton paksuus ja soramäärän riittävyys koko matkalle onkin sitten toinen juttu ja siihen tarvitaan harjoitusta.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

kerran mulle yksi paikallinen sorakuski toi peltotielle pari kuormaa mursketta. kysyi,et miksi sulla on lana trattorin peräs?.sanoin ,et jos mää vähän tasoittelen. sano siihen,et ei tartte.. veti kuormat....enkä sitten tasoittanutkaan.... :shock:
omv
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2009 4:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omv »

soramiehen vala:vetää navalle matoksi!
fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

mattoa

Viesti Kirjoittaja fergu »

En oikeastaan ihmettele jos joku firma ei periaatteesta kippaa mattoa. Ei sitten tarvii kuskin selitellä ettei se siellä perunapellon näköisellä metsätiellä onnistukkaan jos puhelimitse jo on luvattu.

Ajelen opiskelujen ohessa maansiirtoa ja usein myös soraa. Toisinaan ne matot onnistuu, välillä taas tulee niitä kasoja. Hankalin kaikista on vetää kivituhkaa matolle. Aluksi paakkuuntuu takalaitaa vasten, ja jossain vaiheessa koko loppukuorma irtoaa kerralla.
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Olen ollut pitkään 3 kilometriä pitkän yksityistien puheenjohtajana.
Vuosien aikanana on ollut monenlaisia matonvetäjiä viimeiset 10 vuotta
on ollut sellainen kuljettaja, että ei ole moitteen sijaa.
Huippu matonvetäjä oli 70 luvulla vanha autoilija joka sai yhdellä kuormalla hiekan riittään koko kolmen kilometrin matkalle. Kysymyksessä oli peililiukas tie, jota ei tavaliset autoilijat uskaltaeet ajaa,
työn arvoa nostaa se, että tie on erittäin mutkainen eikä käyttänyt ketjuja
Yrittänyttä ei laiteta
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Tureq ja 60 vierailijaa