Tunteeko masinisti epävarmuutta?
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Tunteeko masinisti epävarmuutta?
Tunteeko masinisti epävarmuutta koskaan? Kun remontti on tehty ja on koekäytön aika? Tuliko kaikki tehtyä oikein? Unohtuiko jotain? Teinkö sittenkin virheen jossain?
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
- rattori
- Viestit: 11134
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
- rattori
- Viestit: 11134
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 1529
- Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Iän myötä huomaa, että epävarmuus lisääntyy, jopa niin, että aloittamisen kynnyt uusiin projekteihin kasvaa ja epävarmuuksien eliminoimisesta ei meinaa loppua tulla, pitäisi päästä asiaankin.
Tosin minun kokemukset on aivan muualta kuin masinismista, mutta eiköhän niillä ole yhteinen nimittäjä. Tunne oli hyvin tuttu kun teki ohjelmia teollisuusprojetkeihin, olipa ne sitten suurempia tai pienempiä, monesti muutoksia "lennostakin", epäonnistumisissa ei paljon selittelyt auta. Tehdasseisokit ovat kuulemma arvokkaita.
Tosin minun kokemukset on aivan muualta kuin masinismista, mutta eiköhän niillä ole yhteinen nimittäjä. Tunne oli hyvin tuttu kun teki ohjelmia teollisuusprojetkeihin, olipa ne sitten suurempia tai pienempiä, monesti muutoksia "lennostakin", epäonnistumisissa ei paljon selittelyt auta. Tehdasseisokit ovat kuulemma arvokkaita.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Tämä on hyvä aihe keskustella. Eräillä tekniikan alueilla noihin ongelmin on perehdytty kun aina ei voi kokeilla niin monta kertaa että sattuu onnistumaan. Joskus kokolaite ja paljon muuta vielä arvokkaampaa tuhoutuu jos asennuksessa tai huollossa tapahtuu määrättyjä virheitä. Joskus riittää pelkkä onnistumisen mahdollisuus jos esimerkiksi tavoitellaan jotain ennätyksiä mutta jos elämä on tekniikan varassa silloin kannattaa keskittyä onnistumiseen kaiken kustannuksella. Jos otetaan esimerkiksi vaikka Masinistipalstan tiedon käsittely ja ilma-aluksen huoltaminen niin toimintatavoissa on aika paljon eroja. Masinistipalstaa voidaan varmistaa jos vain ymmärretään tehdä se mutta ilma-alusta ei. Kiinnostavaa olisikin kuulla lentolaitteen kriittisten kohteiden asennus- ja huolto-menetelmistä. Joku, joka on perehtynyt aiheeseen voisi kirjoittaa aiheesta.
-
- Viestit: 1369
- Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
- Paikkakunta: Isokyrö
- Viesti:
Eipä noissa yleensä muuta jännittämistä ole, mutta aivan tervettä mielestäni on kertaalleen pähkäillä läpi ennen avaimesta kääntämistä, tulikos öljyt ja nesteet joka paikkaan, ja onkos kaikki varmasti kiinni.... Varsinkin jakopäässä
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Raportointi on varmaankin yksi tapa laadunvarmistamisessa ja turvaahan se selustan.
Tein joskus ohjelmia elintarviketeollisuudelle, tarkemmin sanottuna säilykepurkkien sterilointiin käytettäviin autoklaaveihin. Määräysten mukaan keittoprosessia valvovien piirturien nauhat piti säilyttää 10 vuotta ja jokaisen purkin keittoerä piti luonnollisesti olla tunnistettavissa. Eli jos joku saa vaikka ruokamyrkytyksen, niin syytä haetaan aina keittoprosessista saakka.
Toisena esimerkkinä oikeasta raportoinnista: kolleega oli tehtaan iltavuorossa raportoinut seisokin syyksi kontaktorin vaihdon. Aamupalaverissa päälliköt ruoti illan seisokkeja ja totesivat ykskantaan että "kontaktorin vaihto, neljä tuntia, se on lopputilin paikka".
Todellisuudessa seisokkia oli neljä tuntia ja vikaa oli haettu aktiivisesti koko ajan ja lopputulos oli kontaktorissa oleva harvinaislaatuinen vika. Tutkittavia kontaktoreita liittyi prosessiin kymmeniä + kaikki muu ohjaustekniikka prosessorit ja logiikat mukaanlukien.
Tein joskus ohjelmia elintarviketeollisuudelle, tarkemmin sanottuna säilykepurkkien sterilointiin käytettäviin autoklaaveihin. Määräysten mukaan keittoprosessia valvovien piirturien nauhat piti säilyttää 10 vuotta ja jokaisen purkin keittoerä piti luonnollisesti olla tunnistettavissa. Eli jos joku saa vaikka ruokamyrkytyksen, niin syytä haetaan aina keittoprosessista saakka.
Toisena esimerkkinä oikeasta raportoinnista: kolleega oli tehtaan iltavuorossa raportoinut seisokin syyksi kontaktorin vaihdon. Aamupalaverissa päälliköt ruoti illan seisokkeja ja totesivat ykskantaan että "kontaktorin vaihto, neljä tuntia, se on lopputilin paikka".
Todellisuudessa seisokkia oli neljä tuntia ja vikaa oli haettu aktiivisesti koko ajan ja lopputulos oli kontaktorissa oleva harvinaislaatuinen vika. Tutkittavia kontaktoreita liittyi prosessiin kymmeniä + kaikki muu ohjaustekniikka prosessorit ja logiikat mukaanlukien.
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tehtiin koululla koulutuskäyttöön tarkoitettuun moottoriin purku ja kasaus -"remontti", eli otettiin kaikki osat pöydälle. Kun kone oli kasassa niin käteen jäi 6 erilaista pulttia, ei löydetty paikkaa enää...
Mutta kone kävi nätisti ja pultit löysi paikkansa miljoonalaatikosta
Omia koneita ja vieraidenkin sepittäessä aina hieman jänskättää, mitähän unohtui...
Mutta kone kävi nätisti ja pultit löysi paikkansa miljoonalaatikosta
Omia koneita ja vieraidenkin sepittäessä aina hieman jänskättää, mitähän unohtui...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
- ihmehitsari
- Viestit: 18654
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Tänään oli päivän epistolana Leybold-Heraeus alipainepumppu,
osiksi, pesu, tarkistus, kuluneiden osien vaihto ja kasaan, jonkinlainen peruskorjaus siis.
Ikuna ennen ollut sitä tyyppiä "käsistäni katellu" ja sitte tuommonen tehtävänanto.
Toisaalta tehtävänannossa ei sinänsä mitään ihmeellistä,
tuon tyylin pikaisia tulikomentoja tämän tästä, joillakin kova luotto sällin kykyihin ja etenkin uskomattomaan tuuriin.
Sikäli tuo alipaine ihan kiva juttu,
siinä kun ei kovin suuria paukahduksia pääse tulemaan, toisin kun ylipaineastioissa, joita myös silloin tällöin tulee rassattua.
Epävarmuutta on siitä, mitä ruokaa tänään syödään...
osiksi, pesu, tarkistus, kuluneiden osien vaihto ja kasaan, jonkinlainen peruskorjaus siis.
Ikuna ennen ollut sitä tyyppiä "käsistäni katellu" ja sitte tuommonen tehtävänanto.
Toisaalta tehtävänannossa ei sinänsä mitään ihmeellistä,
tuon tyylin pikaisia tulikomentoja tämän tästä, joillakin kova luotto sällin kykyihin ja etenkin uskomattomaan tuuriin.
Sikäli tuo alipaine ihan kiva juttu,
siinä kun ei kovin suuria paukahduksia pääse tulemaan, toisin kun ylipaineastioissa, joita myös silloin tällöin tulee rassattua.
Epävarmuutta on siitä, mitä ruokaa tänään syödään...
säästellen sippiin
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Ei tunnu juuri minkaanlaista epävarmuutta remontin jälkeen. Itsehän olen sen kasannut. Sattuu toki niitä asennusviheitä, mutta ne ei tunnu haittaavan yhtään, koekäyttö rauhoittaa heti mielen ja meneehän ne viat aina takuuseen.
Tosin nyt oli vähän epävarmuutta. Ajoin mersulla pumpun ajoituksen jälkeen parissa päivässä melkein 2000 kilometriä. Mersun suutinputket on todella ohutta tavaraa ja ne hyvin usein katkeavat jos niihin jää jännitystä tai joku hapero muovikiinnike irti. Oli siis vähä epävarmuutta, jos vaikka sattuisi putki katkeamaan kaukana kotoa.
Jostain kumman syystä sitä epävarmuutta tuntuu etukäteen. Isommassa projektissa käyn läpi niitä hankaluuksia ja mokia monta yötä ja hiljaista hetkeä etukäteen, vaikken pulttiakaan ole vielä kääntänyt. Sitten kun aloitan homman, niin rassaamisen ilo valtaa mielen ja epävarmuus unohtuu. Hyvänä puolena tuossa on se, että jokainen liike tallilla melko pitkälle remonttia on mietitty jo etukäteen.
Tosin nyt oli vähän epävarmuutta. Ajoin mersulla pumpun ajoituksen jälkeen parissa päivässä melkein 2000 kilometriä. Mersun suutinputket on todella ohutta tavaraa ja ne hyvin usein katkeavat jos niihin jää jännitystä tai joku hapero muovikiinnike irti. Oli siis vähä epävarmuutta, jos vaikka sattuisi putki katkeamaan kaukana kotoa.
Jostain kumman syystä sitä epävarmuutta tuntuu etukäteen. Isommassa projektissa käyn läpi niitä hankaluuksia ja mokia monta yötä ja hiljaista hetkeä etukäteen, vaikken pulttiakaan ole vielä kääntänyt. Sitten kun aloitan homman, niin rassaamisen ilo valtaa mielen ja epävarmuus unohtuu. Hyvänä puolena tuossa on se, että jokainen liike tallilla melko pitkälle remonttia on mietitty jo etukäteen.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Ja alkuun kyselevät samat ukot , että kauaks kestää?asfalttiviljelijä kirjoitti:Raportointi on varmaankin yksi tapa laadunvarmistamisessa ja turvaahan se selustan.
"kontaktorin vaihto, neljä tuntia, se on lopputilin paikka".
Todellisuudessa seisokkia oli neljä tuntia ja vikaa oli haettu aktiivisesti koko ajan ja lopputulos oli kontaktorissa oleva harvinaislaatuinen vika. Tutkittavia kontaktoreita liittyi prosessiin kymmeniä + kaikki muu ohjaustekniikka prosessorit ja logiikat mukaanlukien.
Helevetistäks mie tiijän millo mie sen vian älyän? - tekis mieli vastata.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juontokouramies ja 31 vierailijaa