Tunteeko masinisti epävarmuutta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Tunteeko masinisti epävarmuutta?

Viesti Kirjoittaja jonash »

Tunteeko masinisti epävarmuutta koskaan? Kun remontti on tehty ja on koekäytön aika? Tuliko kaikki tehtyä oikein? Unohtuiko jotain? Teinkö sittenkin virheen jossain?
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Joka kerta :?
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Kyllä varsinkin moottorikorjauksen jälkeen on korva herkkänä.
Yrittänyttä ei laiteta
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

ei suinkaan... :D kukas sen kissan hännän nostaa,jos ei itte :?: :?:
------------
tractors
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Kun remontti on onnistunut, tulee tunne, että tein sen ja sen kohdan sittenkin oikein. Niin ja tuonkin. Hyvin tuntuu pelaavan. Turhaan tunsin epävarmuutta. Onko masinisti sittenkin urhea, rohkea ritari?
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Terve epävarmuus on hyvästä. Estää usein pahempia vahinkoja, kun hieman epäilee omia tekemisiään.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Sama kauhu unohtuneista muttereista ja puuttuvista tiivisteistä ja muista osista koekäytön koittaessa joka remonttihomman jälkeen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

näkeehän sen tallin pöydältä,jos on jäänyt paljon osia poies...!!
------------
tractors
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Kyllähän tuota jännittää, järjellänsä yrittää paikkailla epävarmuuden tunnettaan pois.. "ei oo osia pöydällä"
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Iän myötä huomaa, että epävarmuus lisääntyy, jopa niin, että aloittamisen kynnyt uusiin projekteihin kasvaa ja epävarmuuksien eliminoimisesta ei meinaa loppua tulla, pitäisi päästä asiaankin.

Tosin minun kokemukset on aivan muualta kuin masinismista, mutta eiköhän niillä ole yhteinen nimittäjä. Tunne oli hyvin tuttu kun teki ohjelmia teollisuusprojetkeihin, olipa ne sitten suurempia tai pienempiä, monesti muutoksia "lennostakin", epäonnistumisissa ei paljon selittelyt auta. Tehdasseisokit ovat kuulemma arvokkaita.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Tämä on hyvä aihe keskustella. Eräillä tekniikan alueilla noihin ongelmin on perehdytty kun aina ei voi kokeilla niin monta kertaa että sattuu onnistumaan. Joskus kokolaite ja paljon muuta vielä arvokkaampaa tuhoutuu jos asennuksessa tai huollossa tapahtuu määrättyjä virheitä. Joskus riittää pelkkä onnistumisen mahdollisuus jos esimerkiksi tavoitellaan jotain ennätyksiä mutta jos elämä on tekniikan varassa silloin kannattaa keskittyä onnistumiseen kaiken kustannuksella. Jos otetaan esimerkiksi vaikka Masinistipalstan tiedon käsittely ja ilma-aluksen huoltaminen niin toimintatavoissa on aika paljon eroja. Masinistipalstaa voidaan varmistaa jos vain ymmärretään tehdä se mutta ilma-alusta ei. Kiinnostavaa olisikin kuulla lentolaitteen kriittisten kohteiden asennus- ja huolto-menetelmistä. Joku, joka on perehtynyt aiheeseen voisi kirjoittaa aiheesta.
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Eipä noissa yleensä muuta jännittämistä ole, mutta aivan tervettä mielestäni on kertaalleen pähkäillä läpi ennen avaimesta kääntämistä, tulikos öljyt ja nesteet joka paikkaan, ja onkos kaikki varmasti kiinni.... Varsinkin jakopäässä :-)
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Raportointi on varmaankin yksi tapa laadunvarmistamisessa ja turvaahan se selustan.

Tein joskus ohjelmia elintarviketeollisuudelle, tarkemmin sanottuna säilykepurkkien sterilointiin käytettäviin autoklaaveihin. Määräysten mukaan keittoprosessia valvovien piirturien nauhat piti säilyttää 10 vuotta ja jokaisen purkin keittoerä piti luonnollisesti olla tunnistettavissa. Eli jos joku saa vaikka ruokamyrkytyksen, niin syytä haetaan aina keittoprosessista saakka.

Toisena esimerkkinä oikeasta raportoinnista: kolleega oli tehtaan iltavuorossa raportoinut seisokin syyksi kontaktorin vaihdon. Aamupalaverissa päälliköt ruoti illan seisokkeja ja totesivat ykskantaan että "kontaktorin vaihto, neljä tuntia, se on lopputilin paikka".

Todellisuudessa seisokkia oli neljä tuntia ja vikaa oli haettu aktiivisesti koko ajan ja lopputulos oli kontaktorissa oleva harvinaislaatuinen vika. Tutkittavia kontaktoreita liittyi prosessiin kymmeniä + kaikki muu ohjaustekniikka prosessorit ja logiikat mukaanlukien.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Tehtiin koululla koulutuskäyttöön tarkoitettuun moottoriin purku ja kasaus -"remontti", eli otettiin kaikki osat pöydälle. Kun kone oli kasassa niin käteen jäi 6 erilaista pulttia, ei löydetty paikkaa enää...

Mutta kone kävi nätisti ja pultit löysi paikkansa miljoonalaatikosta :D


Omia koneita ja vieraidenkin sepittäessä aina hieman jänskättää, mitähän unohtui...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18654
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tänään oli päivän epistolana Leybold-Heraeus alipainepumppu,
osiksi, pesu, tarkistus, kuluneiden osien vaihto ja kasaan, jonkinlainen peruskorjaus siis.
Ikuna ennen ollut sitä tyyppiä "käsistäni katellu" ja sitte tuommonen tehtävänanto.
Toisaalta tehtävänannossa ei sinänsä mitään ihmeellistä,
tuon tyylin pikaisia tulikomentoja tämän tästä, joillakin kova luotto sällin kykyihin ja etenkin uskomattomaan tuuriin. :lol:

Sikäli tuo alipaine ihan kiva juttu,
siinä kun ei kovin suuria paukahduksia pääse tulemaan, toisin kun ylipaineastioissa, joita myös silloin tällöin tulee rassattua.

Epävarmuutta on siitä, mitä ruokaa tänään syödään...
säästellen sippiin
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei tunnu juuri minkaanlaista epävarmuutta remontin jälkeen. Itsehän olen sen kasannut. Sattuu toki niitä asennusviheitä, mutta ne ei tunnu haittaavan yhtään, koekäyttö rauhoittaa heti mielen ja meneehän ne viat aina takuuseen. :wink:

Tosin nyt oli vähän epävarmuutta. Ajoin mersulla pumpun ajoituksen jälkeen parissa päivässä melkein 2000 kilometriä. Mersun suutinputket on todella ohutta tavaraa ja ne hyvin usein katkeavat jos niihin jää jännitystä tai joku hapero muovikiinnike irti. Oli siis vähä epävarmuutta, jos vaikka sattuisi putki katkeamaan kaukana kotoa.

Jostain kumman syystä sitä epävarmuutta tuntuu etukäteen. Isommassa projektissa käyn läpi niitä hankaluuksia ja mokia monta yötä ja hiljaista hetkeä etukäteen, vaikken pulttiakaan ole vielä kääntänyt. Sitten kun aloitan homman, niin rassaamisen ilo valtaa mielen ja epävarmuus unohtuu. :lol: Hyvänä puolena tuossa on se, että jokainen liike tallilla melko pitkälle remonttia on mietitty jo etukäteen.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
jonash
Viestit: 346
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 8:25 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jonash »

Tässä onkin tullut esille se asia, että tulevaa remonttia käy etukäteen mielessään useampaan kertaan läpi. Kun saa hommat alkuun, kaikki alkaa sujumaan. Joskus jonkun vaiheen ohitettuaan, voi kuulua helpottava huokaus.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

asfalttiviljelijä kirjoitti:Raportointi on varmaankin yksi tapa laadunvarmistamisessa ja turvaahan se selustan.
"kontaktorin vaihto, neljä tuntia, se on lopputilin paikka".

Todellisuudessa seisokkia oli neljä tuntia ja vikaa oli haettu aktiivisesti koko ajan ja lopputulos oli kontaktorissa oleva harvinaislaatuinen vika. Tutkittavia kontaktoreita liittyi prosessiin kymmeniä + kaikki muu ohjaustekniikka prosessorit ja logiikat mukaanlukien.
Ja alkuun kyselevät samat ukot , että kauaks kestää?

Helevetistäks mie tiijän millo mie sen vian älyän? - tekis mieli vastata.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juontokouramies ja 31 vierailijaa