Ketjujen laitto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Ketjujen laitto?

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Kiitoksia masinisteille, asiallinen palaute vastaanotettu.
Viimeksi muokannut usko55, Pe Marras 21, 2008 4:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo...
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Jos en ihan väärin arvaa, niin kohta tulee tiukka komento käyttää hakua!
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

et sä tyhmä oo,pikkusen hidas vaa :lol:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

massikka135
Viestit: 195
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 8:44 am
Paikkakunta: Hämeenkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja massikka135 »

sittenko alkaa olee takatuupparil ongelmia ni sit laitettaa ketjut kaikkii mihi o :D
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Ketjujen laittoon pitäisi ittekkin ruveta.
Viimetalvena koin AHAA elämyksen, nimittäin perinteistä poiketen jätin ketjut todella löysälle. Siihen loppui kiristelytarve, kiinnityspulttien katkeamiset, ketjun "juoksemiset" renkaalla ja pitokin parani. Kertaakaan en kajonnut ketjuihin päällelaiton ja pois oton välillä! Tavallisena talvena on kiristyspultteja mennyt poikki yms sattunut monta kertaa!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tervehdys Usko55. Voin järjestää ketjujen asentamisesta maksuttoman kurssin. Havaintovälineinä mun MF 185 ja Farmilaitteen ketjut.
Kurssin jälkeen kahvia ja pullaa ja kuljettaja tilanteestasi riippuen myös
vaikkapa äykeä vodkaryyppy tai konjakkia. Ja Valmet_500:lle Sinulla ei kestä edes karhunnahkainen housun persuus. En vuosikymmeniin ole koskenut ketjuihin kun kaksi kertaa, syksyllä ja keväällä.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Nonnih. Tulipahan laitettua ketjut Ferkuun. Nyt vaan oottamaan lumumyräkkää tai joka tapauksessa paikat kohta niin jäässä, että ei tässä pihassa pääse mihinkään. Oiskoon siinä puol tuntia menny kaikenkaikkiaan. Eniten tais mennä aikaa, kun oiko ne ketjut pihamaalle suoriksi ja selviiti ne sotkut niin, että ykskään piikki ei o kummiin päin. Siis maahan vaan suoraksi ja narulla vanteeseen kiinni ja ajetaan sitten päälle. Pikkasen välillä asettelua ja eikun sivulukot ja sakkelit kiinni ja koeajolle.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Toisten mielestä Fermatin-yhtälön ratkaiseminen on lapsellisen helppoa...
usko55
Viestit: 683
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 4:33 pm
Paikkakunta: suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja usko55 »

Kuva

Eli tommoset ketjut. Miksikä tuota tyyppiä sanotaan? Pystyykö joku tunnistamaan ketjun merkin? Entäs traktori?

Mulla menee tosiaan noin 5 tuntia noitten laitossa. Netistä hakemalla löydetyillä ohjeilla. Ensin maahan suoraksi piikit ylöspäin, sitten ajamalla päälle, sitten pyörä tynkilla ilmaan ja oikomaan ja kiristelemään.

Jos nuo on löysällä, ne tippuu. Jos joku lenkki jää nurin, se kääntyy sitten oikeinpäin ja löystyy, ja taas tippuu. Ja nuo poikittaisketjut mun pitää laittaa tasan renkaankuvion väleihin.

Onko tuo sivuketjun lukko oikein? Onko sillä mitään väliä, miten päin ne on? Ainakin sen lukon suunnittelija on jotain miettinyt, kun niitä on "oikea" ja "vasen" kätisiä.

Anteeks että oon syntynyt ja sori jos kirjotin teidän hienolle foorumille... :shock:
Joo...
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

kalvaana kirjoitti:Nonnih. Tulipahan laitettua ketjut Ferkuun. Nyt vaan oottamaan lumumyräkkää tai joka tapauksessa paikat kohta niin jäässä, että ei tässä pihassa pääse mihinkään.
Huomiseksi on luvattu lumipyryä, mutta paikallisen Nesteen polttoöljymittarin tietotoimisto tiesi tänään kertoa, että kaikki sulaa kohta pois. Kai sitä kumminkin varmuuden vuoksi täytyy huomenna alkaa vitjoja renkaiden päälle sovittelemaan, kun vanhat kummit on kovat ja oli jo tänään tiellä aika lipoisat. Nopea hommahan se, puolisen tuntia on mennyt.

Valmet-mies mainitsi löysäksi jättämisen. Se pitää kyllä paikkansa, että vähemmän särkyy osia ja varsinkin lumessa toimii paremmin, jos on vähän löysät ketjut. Ne pitää helistä ajaessa sillälailla sopivasti, tehdä pientä pussia maan lähelle, niin puhdistuu lumi pois renkaan ja ketjun välistä ja pito paranee. Ei tietysti liian löysällä, mutta turhan tiukkakaan ei ole ollenkaan hyväksi. Jotkut laskee renkaasta ilmaa vähemmäksi päälle laiton avittamiseksi, mutta ei se minun mielstä ole tarpeen. Ei noita ole tullut yleensä jälkeen päin kiristeltyä ja hyvin on silti päällä pysyneet niin metsä- kuin maantieajossakin ja pito on ollut riittävä.
juko
Viestit: 247
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 9:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juko »

Tänään laitettiin isäukon 6610:iin ketjut(uskolla taitaa olla samanlainen,tai sitten 5610).Aikaa meni vajaa tunti.Ketjut maahan piikit ylöspäin,narulla vanteen lenkistä kiinni ja hitaasti ajoa eteenpäin toisen oikoessa samalla ketjuja suoraksi.Ketjut ovat pykälää leveämmälle renkaalla,joten laitto päälle on helppoa.Vein 9 mottia lapuja sedän mökille,eikä ketjut hakanneet lokasuojiin täydelläkään nopeudella... :roll:
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

usko55 kirjoitti:Kuva

Eli tommoset ketjut. Miksikä tuota tyyppiä sanotaan? Pystyykö joku tunnistamaan ketjun merkin? Entäs traktori?

Mulla menee tosiaan noin 5 tuntia noitten laitossa. Netistä hakemalla löydetyillä ohjeilla. Ensin maahan suoraksi piikit ylöspäin, sitten ajamalla päälle, sitten pyörä tynkilla ilmaan ja oikomaan ja kiristelemään.

Jos nuo on löysällä, ne tippuu. Jos joku lenkki jää nurin, se kääntyy sitten oikeinpäin ja löystyy, ja taas tippuu. Ja nuo poikittaisketjut mun pitää laittaa tasan renkaankuvion väleihin.

Onko tuo sivuketjun lukko oikein? Onko sillä mitään väliä, miten päin ne on? Ainakin sen lukon suunnittelija on jotain miettinyt, kun niitä on "oikea" ja "vasen" kätisiä.

Anteeks että oon syntynyt ja sori jos kirjotin teidän hienolle foorumille... :shock:
Samanlaisia ketjuja on täälläkin. Mielestäni ketjut ovat väärin päin tuossa kuvassa, sillä kiristyksen koukku on rengasta kohti ja sen pitäisi olla oikeasti renkaasta ulospäin.Ketjujen laitto kestää kahdelta mieheltä siinä 30-60min. ( sisältää säätämistä...)
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Näkyypi olevan usko55:lla samanmoiset ketjut kuinmeillä kolhoosin Setorissa.
Ovakot taitaa olla. Onko muuten ihan sopivaa kokoa
Setoriin menee ketjut parissakymmenessä minuutissa. Muutamia asioita pitää kuitenkin enste hoksia: Kun laittaa ketjut maahan pitkäkseen piikit ylöspäin, niin katsoo ettei ole piikkilenkkejä puneella. Mitä kuluneemmat piikit, sitä herkemmin menee puneelle ja aiheuttaa kiristystä ketjuissa ja asentajan päässä.
Itse ole pannut ketjut vuorotalvina eripäin. Siis tänätalvena vedätin lukkopäistä renkaalle, viime talvena oli toinen pää edellä. Tämä siksi että piikit kuluisivat symmetrisesti.
Ja löysää pitää jättää, kuitenkin niin ettei kolahtele traktorin rakenteisiiin..

Pitäiskö tästä ketjujen laitosta tehdä ihan video, kun tuntuisi tarvetta olevan?
säästellen sippiin
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minä ehdotan noille Uskon ketjuille merkiksi 9-millin Tryg-ketjut. Tuolla kohtaa nuo sivulenkit on irtonaiset, ja kiinnitetään sitten kun ketjut on kiinni. Mutta väärin päin ne näyttäisi olevan. Ei noissa nyt kovin kauaa mene, päällysketjun liittäminen noihin poikkiketjuihin voi muutaman karvamadon kirvoittaa asentajalta. Tule tosiaan vaikka huomenna "kurssille" ja voin myös tulla teille, kun asia on esillä seuraavan kerran.
Ei siinä nyt matkoinenkaan mene noin kauan. Olisit karauttanut pienen lenkin, ettei ketjut olisi lumiset, tunnistaisi helpommin. E-mail sulla on ja puhelin löytyy luettelosta, kummatkin.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Tänään tuli laitettua Tapiot pyöriin.Alkaa olemaan suhteellisen liukasta muutoin.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Mä kun yksin laittelen valluun ketjut niin olen huomannut hyväksi avuksi tunkin. Enste peruutetaan traktori niiden ketjukasojen luokse johon ne on keväällä pudotettu, myös tunkkia apuna käyttäen. Sitten tunkilla toinen pyörä ilmaan, ketju kiinni (mulla on tehty ohuesta ketjusta ja parista koukusta apuväline) vanteeseen ja sitten renkaan pyöritystä, oikoo jos on oiottavaa, yleensä ei ole koska ketjun pudotus tapahtuu myös tunkin varasta taaksepäin rengasta pyörittämällä, ketjut menee siistiin nippuun josta ne oikeaa myös helposti päälle laitettaessa. Noin 20-25 minuuttia traktorin starttaamisesta on ketjut päällä. Kerralla laittaa sopivan löysälle niin pito on hyvä eikä viimeiseen 4 vuoteen ole tarvinnut talvella juurikaan ketjuihin koskea, tosin en sillä paljoakaan ajele muuta kuin auratessa.
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Minusta tuo kiristäjä on oikein päin, ainakin tuolla kohtaa kun ketjuristeys sattuu kohdalle. Kuuluuko selkäketun lenkki pujottaa myös tuonne kiristäjään ? Itse olen tehnyt niin. Tuossa selkäketju on vedetty vinosti alas sivuketjuun kiinni.
-52..... and still kicking !
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Tuolta löytyy ofa ketjuista videoita miten tehdään ja lyhennetään ja asennus ohjeita.

asennus video tapoi/ruutusokke ketjuille.

http://agrimarket.mederra.com/video/553

lyhennys video tapioketjulle.

http://agrimarket.mederra.com./video/554
henkka
Viestit: 503
Liittynyt: To Loka 26, 2006 7:27 pm
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja henkka »

Kyllähän tuo kiristäjän koukku pitäisi olla renkaasta poispäin,kuten Latvala sanoi ja mun mielestä myös tuo selkäketjun lenkki pitäis olla toisinpäin tuohon ajosuuntaan katsoen.Jotenkin nuo nyt on kierteellä tai sitte on toisenpuolen ketju.

Joo on se varmaan toisen puolen ketju ja tuo kiristäjä kierteessä :roll:
Viimeksi muokannut henkka, La Marras 22, 2008 9:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Major -57 ja -58
Ford 5000 ja 5610
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, Google [Bot], Heikki75, hevyvani, Hsippe ja 41 vierailijaa