International 574 ja savutus
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
International 574 ja savutus
Kuukauden verran olen omistanut tämmösen IH:n(574) joka mielestäni savuttaa lähinnä sinistä savua ihan liikaa. Kylmänä varsin paljon mutta savun käryä tulee lämpimänäkin ainakin riittävästi tosin lämpösenä ei niin siniseltä näytä. Ihme juttu siinä mielessä että lähtee kohtalaisen hyvin käyntiin(ainakin jos verrataan sitä Natikoihin, jotka ei oikein hyviä lähtijöitä ole milloinkaan), kone ei ole harva, öljyä ei ei tunnu kuluvan ja öljypainemittari näyttää mielestäni ihan kohtuullisia lukemia 1,7 bar lämpimänä(tyhjänkäynnillä) ja kylmänä noin 3-4 bar. Mikähän olis vikana, onko syöttöä edellinen omistaja ruuvannut liika isolle tai onko kenties joku suutin vinksallaan, mutta lähtiskö se silloin hyvin käymään?
Ruuvaisin syöttöä pienemmälle noin kokeeksi mutta en löydä pumpusta sen näköstä ruuvia jota vois kokeilla vääntää oliko se nyt vastapäivään. Kannattaako suuttimet heti suosiosta vaihtaa vai mitä kannattais tehä. Emäntäkin tuossa pihalla anto traktorille tappotuomion eli käski myymään traktorin välittömästi, haisoo kuulemma niin pahasti käryltä
Ruuvaisin syöttöä pienemmälle noin kokeeksi mutta en löydä pumpusta sen näköstä ruuvia jota vois kokeilla vääntää oliko se nyt vastapäivään. Kannattaako suuttimet heti suosiosta vaihtaa vai mitä kannattais tehä. Emäntäkin tuossa pihalla anto traktorille tappotuomion eli käski myymään traktorin välittömästi, haisoo kuulemma niin pahasti käryltä
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:08 am
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Jahas, vai topparissa...
No minä ajattelinkin kun siinä sammutusvivun topparissa on sellainen sinetti-nauha paikallaan, että voisko se olla vaan tosta, mutta en uskaltanut ruuvata.
Missä ihmeessä on thermostart laite, mikäs se semmonen yleensä on, ei ole mitään hajua mistä se löytyy, onkos näissä kaikissa ollut uudesta asti semmonen thermo-start-laite?
Missä ihmeessä on thermostart laite, mikäs se semmonen yleensä on, ei ole mitään hajua mistä se löytyy, onkos näissä kaikissa ollut uudesta asti semmonen thermo-start-laite?
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Thermostart on imusarjassa oleva tulppa, johon menee sähköjohto ja polttoaineputki. Polttoaineputki menee pieneen säiliöön, joka täyttyy koneen käydessä suuttimien ja/tai suodattimen paluuvirtauksella.
Virta-avaimesta kun käännät hehkutusasentoon, niin tulpan hehkulanka kuumenee ja avaa polttoaineaukon ja sytyttää aukosta virtaavan polttoaineen tuleen. Se aukkoa avaava bi-metallisyssteemi kuoleentuu vanhemmiten ja polttoainetta tulee pieni määrä koko ajan sen tulpan kautta imusarjaan ja menee sieltä moottoriin ja se aiheuttaa vaaleen sinistä savutusta etenkin kylmällä koneella.
Tuon vian mahdollisuus on helposti testattu vaihtamalla tuo hehkutulppa. Tulppa ei paljoo maksa ja niitä saa traktoritarvikeliikkeistä.
Siinä Boschin pumpussa on muuten syötön säätöruuvi siinä kyljessä. En enää muista mikä ruuvi se siinä oli, mutta huoltomiehelta kysyttiin kerran, kun syöttöä lisättiin yhteen Natikkaan.
Virta-avaimesta kun käännät hehkutusasentoon, niin tulpan hehkulanka kuumenee ja avaa polttoaineaukon ja sytyttää aukosta virtaavan polttoaineen tuleen. Se aukkoa avaava bi-metallisyssteemi kuoleentuu vanhemmiten ja polttoainetta tulee pieni määrä koko ajan sen tulpan kautta imusarjaan ja menee sieltä moottoriin ja se aiheuttaa vaaleen sinistä savutusta etenkin kylmällä koneella.
Tuon vian mahdollisuus on helposti testattu vaihtamalla tuo hehkutulppa. Tulppa ei paljoo maksa ja niitä saa traktoritarvikeliikkeistä.
Siinä Boschin pumpussa on muuten syötön säätöruuvi siinä kyljessä. En enää muista mikä ruuvi se siinä oli, mutta huoltomiehelta kysyttiin kerran, kun syöttöä lisättiin yhteen Natikkaan.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Thermostartista vielä?
Onko se imusarjahehku( joka löytyy melkein kaikista traktoreista) nimenomaan siinä thermostart-laitteessa, ja tuleeko se thermostartin syöttö sitten sillä pelkästään kuntoon jos sen imusarjahehkun vaihtaa uuteen(hinta jotain 25 euroa IKH:lla) vai pitääkö vaihtaa koko thermostart-systeemi(jos niitä edes saa mistään)?
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Ihte omistin kyseisen 574 vm78 vuodesta -85 vuoteen -05 jolloin myin
kyseisen tr. Sama savutus ongelma oli omasakin IH vaihdoin suuttimet,
käytin syöttöpumpun penkissä ja lopuksi tein täydelisen koneremontinkin
mutta aina vain katkusi ja tulin lopuksi siihen johtopäätökseen jotta se
on kyseisen mallin tyyppivika ,kyllä se lämpimänä loppuu savuutaminen
mutta kylmänä ei millään. Se hekutulppa on vain imusarjassa ja siihen
virta tulee virtalukolta eli avainta käännetään käynistys asentoon päin
jolloin hehkulanka saa virran ,näkyy ampperimittarin viisarista kun
hehku päällä.
kyseisen tr. Sama savutus ongelma oli omasakin IH vaihdoin suuttimet,
käytin syöttöpumpun penkissä ja lopuksi tein täydelisen koneremontinkin
mutta aina vain katkusi ja tulin lopuksi siihen johtopäätökseen jotta se
on kyseisen mallin tyyppivika ,kyllä se lämpimänä loppuu savuutaminen
mutta kylmänä ei millään. Se hekutulppa on vain imusarjassa ja siihen
virta tulee virtalukolta eli avainta käännetään käynistys asentoon päin
jolloin hehkulanka saa virran ,näkyy ampperimittarin viisarista kun
hehku päällä.
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Do diin, ehdotus on outo uus...
Nyt kaivattais jonkun muunkin ko. traktorin omistajan kommentteja elikkäs onko kaikki Intikan 574, 674-mallit savuttajia luonnostaan?
Ja entä sitten IH 475, siinä on kyllä eri kone, mutta onko sillä samantapaista savutustaipumusta?
Ja entä sitten IH 475, siinä on kyllä eri kone, mutta onko sillä samantapaista savutustaipumusta?
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Testasin jo sen termostartin
Puristin sen termostartille menevän polttoaineletkun lintaan lukkopihdeillä ja käynnistin, en huomannut mitään eroa puristi tai ei savuttaa se silti eli vika ei mulla ole termostartissa. Pitää kokeilla sitä syötön pienentämistä seuraavaksi josko se vaikuttas asiaan jotain. Sitten pitää kuulostella ko. mallin omistajia, onko se noille tyypillistä eli ominaisuus.
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tahtoo noissa olla luontainen taipumus siihen siniseen savuun. Tietysti suuttimien kunto ja ruiskutusennakko vaikuttaa myös ja ne kannattaa ilman muuta tarkistaa. Pumpun ennakkoa voi kokeilla muuttaa hieman vaikka korvakuulolla ja tarkistaa miten se vaikuttaa savutukseen.
Saattaa kuitenkin olla, että ainoa mikä savutukseen vaikuttaa on, käyntilämpö. Kannattaakin vaihtaa termostaatti, niin että moottori varmasti lämpenee 80-asteiseksi. Se vähentää varmaan eniten savutusta.
Saattaa kuitenkin olla, että ainoa mikä savutukseen vaikuttaa on, käyntilämpö. Kannattaakin vaihtaa termostaatti, niin että moottori varmasti lämpenee 80-asteiseksi. Se vähentää varmaan eniten savutusta.
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Eikös tuossa Natikassa ole semmonen ilmanputsari, jossa on myös sisällä se toinen pienempi patruuna myös? Jos kyllä, niin molemmat kannattaa vaihtaa nyt seuraavaksi. Ennakon ja syötön säätöihin ei kannata ihan heti mennä koskemaan samoin koneremontin tekoa ei kannata harkita, niinkuin Jispeg tuossa sanoo.
Olihan se linjapihdin puristus siinä Thermostartin putkessa sen pikkusäiliön ja hehkutuplan väliltä? Voihan sen hehkutuplan kiertää irtikkin ja käyttää konetta, ni sitten on ainakin varmaa, ettei sitä kautta tule mitään. Ja käytitkö konetta tarpeeksi kauan siinä vaiheessa, että paikat kuivu?
Olihan se linjapihdin puristus siinä Thermostartin putkessa sen pikkusäiliön ja hehkutuplan väliltä? Voihan sen hehkutuplan kiertää irtikkin ja käyttää konetta, ni sitten on ainakin varmaa, ettei sitä kautta tule mitään. Ja käytitkö konetta tarpeeksi kauan siinä vaiheessa, että paikat kuivu?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
- Viesti:
minun natikka 533 (D-155) savuttaa kans kylmänä aika raskaasti sinistä tyhjäkäynnillä ja tulee sitä vähän koneen lämettyäkin. En ole antanut asian sen kummemmin haitata, koska öljyä ei suuremmin kulu ja nesteet pysyy oikealla puolella. vedätyksessä tulee sitten oikein kunnolla mustaa voimasavua (syötöt aika suurella). Olen säädellyt ajotustakin tuon sinisen savuna takia mutta tuloksetta ja nyt pumppu on tehasasetuksissa ajotuksen puolesta.
sellasen olen kans huomannu että kun polkasee kaasun pohjaan niin ei aina käy tasaisesti vaan alkaa joskus rykimään (2800r/min), ilmeisesti säädin ei pysy mukana vai mikähän tohon mahtas olla syynä? ilmaa se kyllä saa koska olen kokeillut ilman ilmanputsariakin ja sama homma. Turbonko tohon vielä sais niin olispa räyhäkkä peli. pajeron turbo tai vastaava olis varmaan soppeli tohon.
Löytyskö mistään tai keltään räjäytyskuvia kyseisen kamppeen vaihdelaatikkoon ja perään?
sellasen olen kans huomannu että kun polkasee kaasun pohjaan niin ei aina käy tasaisesti vaan alkaa joskus rykimään (2800r/min), ilmeisesti säädin ei pysy mukana vai mikähän tohon mahtas olla syynä? ilmaa se kyllä saa koska olen kokeillut ilman ilmanputsariakin ja sama homma. Turbonko tohon vielä sais niin olispa räyhäkkä peli. pajeron turbo tai vastaava olis varmaan soppeli tohon.
Löytyskö mistään tai keltään räjäytyskuvia kyseisen kamppeen vaihdelaatikkoon ja perään?
-
- Viestit: 1297
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
-
- Viestit: 327
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:54 am
- Viesti:
-
- Viestit: 667
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:51 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Su Maalis 19, 2006 1:14 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Meijän 165 savus niin ettei naapurien nähden kehdannu ajella joten toimen piteisiin oli ryhdyttävä. Ensin vaihdettiin hehkutulpa ja savu väheni vähän. Seuraavaksi otettiin kansi käteen ja vietiin koneistamoon. Kaikki venttiilit ja ohjurit pantiin uusiks. Suutin kärjet vaihtoon ja kansi paikalleen ja ferkku käyntiin. Savua tuli vieläkin aika reippaasti, mutta vähemmän. Sitten käänsin vähän pumppua ja kappaas vaan savu oli poissa. Nyt moottorissa käytetään OIKEAA moottoriöljyä eikä yleis eli farmiöljyä ja sitä ei tarvi edes lisäillä. Valkosta savua tulee vieläkin kylmänä mutta sitä ei saa vanhasta ferkusta pois millään.
Turbo voima on YLIVOIMAA.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: allu-85, Bing [Bot], Google [Bot], jäähdyttelijä, Mika 82, Vääpeli ja 47 vierailijaa