Kemppi Minisystem

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

pajs
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 6:01 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja pajs »

Olisko kellään käyttöohjetta Kemppi Minisystem MTLG/ MP 2400 tig hitsiin? Ostin tuollaisen, enkä osaa käyttää. :oops:
pajs
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 6:01 pm
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pajs »

Eiks tosiaankaan? :D
Reetu
Viestit: 419
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 7:51 pm
Paikkakunta: Ruokolahti, Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kempiltä lie saattas löytyä...

Sielt ainakin ite tilasin PS3500:n aapisen.
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Hommasin toimimattoman, vähän käytetyn monitoimikoneen voimavirralla, jota nyt yritän elvyttää.
Kone on lähes hengetön. Vain merkkivalo, flekti ja migin kaasun magneettikytkin toimii, kun vääntää virrat päälle. Langansyöttö ei toimi. Sulakkeet ehjät.
Mitään tyhjäkäyntijännitettä ei ole mitattavissa, eikä kone pidä invertterin ininää.
Vaihdoin koneeseen filtterikortin folikondensaattorin ja sen jälkeen kuului suhinaa, joka johtui verkkokondensaattorin pienestä reiästä, josta tursusi öljyä. Vaihdoin sen, mutta hengetön on edelleen.
Koneessa on Kempin MP2400 puikko-osa, josta kuvat ja jossa epäilen vikaa olevan. Tämä MP2400 toimii siis virtalähteenä tigille ja migille.
Diodien jäähdytyslevyyn tulee 230V verkkovirta mitattuna 0-jodinta vasten. Kortille tulee 24V, mutta mitään tyhjäkäyntijännitettä ei ole kaapeleiden + ja - navoissa.
Näitä Kemppejä on raatilaisilla varmaan puikkokoneina.
Mistähän kannattaisi mittailla lisää vian löytämiseksi? Tuosta MP2400:a on tosi vähän tietoa netissä.
Kiitokset etukäteen.
https://aijaa.com/0SWzK5
https://aijaa.com/EShP2u
Kuva
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Oletko mitannut elekroniikkakortille tulevan jännitteen, n. 25VAC, itsellä on ollut kaksi MP2400:ää joissa oli rengassydänmuuntajan toisiot kärähtäneet. Kun en mistään löytänyt 400V/2x25V muuntajaa, niin laitoin siihen 230V/25V muuntajan josta sai elektroniikalle jännitteen.
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Kiitti nopeasta vastauksesta!
Kävin mittaamassa innostuneena jännitteen saman tien.
22V AC tuli rengasmuuntajalta kortille, eli ehjä on.
Kortista olen mittaillut puolijohteita ja vaihtanut lutikat LM 239 ja LM224.
Muuten, invertterin (tavoiteltu?) ininä alkaa, kun irroittaa johdon X10 kortilta, mutta sitten alkaa joku vastus siellä kuumentua ja kärytä.
Kuva
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

maukku kirjoitti: To Maalis 14, 2024 4:16 pm Kiitti nopeasta vastauksesta!
Kävin mittaamassa innostuneena jännitteen saman tien.
22V AC tuli rengasmuuntajalta kortille, eli ehjä on.
Kortista olen mittaillut puolijohteita ja vaihtanut lutikat LM 239 ja LM224.
Muuten, invertterin (tavoiteltu?) ininä alkaa, kun irroittaa johdon X10 kortilta, mutta sitten alkaa joku vastus siellä kuumentua ja kärytä.
Kuva
edit: Ja tämä X10 on yhdistetty koneen miinus-napaan.
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Ei meinaa millään löytyä vikaa eikä sähkökuvat aukene ymmärryksen puutteessa.
Luulin olleeni jo lähellä, kun viallisen varistorin ja jänniteregulaattorin löysin. Mutta ei.
Kortille tulee vain matala vaihtojännite rengasmuuntajalta, jolla kaasuventtiili toimii.
Ei toimi lankamoottori (24V) tai mikään muukaan. Ainoastaan flekti ja on-off merkkivalo.
Tyhjäkäyntijännitettä ei ole lainkaan. Ja 70 Volttiakin pitäisi löytyä alemman kuvan mukaan muuntajalle.
Olen tuijottanut kuvia tuntitolkulla eikä asiaa helpota se, että sähkötietämys ja vianhaku on alkeellisella tasolla. Mutta aikaa ja intoa oppia uutta on.
Korttejakin on koneessa useita, mutta sen mitä olin mittailevinani niin tälle pääkortille A001 ei tulle korkeampaa jännitettä, jolla sitten saataisiin tyhjäkäyntiä ym.
Osaisiko kukaan raadin sähkömiehistä ystävällisesti selventää mistä syöttöjännite kortille tulee? TW103?


https://aijaa.com/N3l05i
https://aijaa.com/b8PHI2
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kortin A001 käyttöjännite tulee muuntajalta TW102 jonka ensiöjännite (400 V) tulee pääkytkimeltä SW201.
Onhan kortilla A001 oleva sulake F1 ehjä?
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja jiipee »

maukku kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 7:48 pm Kortille tulee vain matala vaihtojännite rengasmuuntajalta
En ole mikään hitsikoneiden elektroniikan osaaja, mutta yritän nyt jotakin, jos tästä jotakin apua olisi. Onko tässä nyt kyse muuntajasta, jonka kohdalla on kytkentäkaaviossa merkintä TW102?

Siinä muuntajassa näkyy ensiö olevan kytketty kahden vaiheen väliin, eli 400 VAC. Joku moottori, ilmeisesti alemman nimellisjännitteen puhallin, on sitten syötetty säästömuuntaja-tyyppisesti ensiokäämin väliulosotosta. Tutki sen puhaltimen (?) tyyppikilvestä jännitearvo ja mittaa sitten jännite, mitä se saa muuntajalta. Jos moottorin kuormitettu (moottori käy) syöttöjännite on kutakuinkin oikea, lienee muuntajan ensiökäämi ja kyseinen moottori kunnossa. Mikäli ensiön kummassakaan osassa tai moottorissa olisi osittaista oikosulkua, vaikuttaisi se jälkimmäisen puoliskon jännitteeseen, eli siihen, mikä syötetään siihen moottorille. Ensiön toiminta taas vaikuttaa suoraan toision jännitteeseen muuntosuhteen mukaisesti.

Muuntajassa näkyy olevan kaksi erillistä toisiokäämiä, joista toinen on kytketty sulakkeen F001 kautta liittimeen XW102 ja toinen piirilevylle A001. Olisiko se XW102 joku ulkoisen yksikön liitäntä ja onko siinä jotakin kuormaa, mikä voisi vaikuttaa muuntajan TW102 toimintaan?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Kiitokset Maurille ja Jiipeelle!
Tuota sulakkeen seutua olen kyllä mittaillut ja varmistanut sulakkeen monta kertaa.
Kuvassa liitin XW102. Siitä lähtö ainakin vihreään toroidiin(?), etupaneelin merkkivaloille ja muualle, kunhan avaan nippusiteet ja tutkin huomenna lisää.
Laiteen liittimiä ei ole merkitty, johdoissa voi olla jotain koodia, josta ehkä selviää jotain kun vertaa kuviin. Huonoa verrattuna esim. vanhaan Superkempomatiin.
Laitteessa on tosiaan useita kortteja, tasasuuntaussiltoja ym, ja kaikki hengettömiä.
Niin olen ymmärtänyt, että tältä kortilta on korkeampi jännitteen lähtö muille orjakorteille, ja tuota rengasmuuntajalta tulevaa reilua 20V Ac ei nosteta millään konverterilla (ehkä), vaan se tulee muualta.
Korttien komponentteja olen mittaillut jo useamman viikon, ja nyt ei enää vaikuta yksittäiseltä juotettavan komponentin vialta.
Mutta nyt sain lisäintoa ja tietoa jatkaa tekemistä huomenna!


https://aijaa.com/IrazzE
https://aijaa.com/93dai6
https://aijaa.com/S3mWXA
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja jiipee »

maukku kirjoitti: Ti Maalis 26, 2024 10:37 pm Kuvassa liitin XW102. Siitä lähtö ainakin vihreään toroidiin(?), etupaneelin merkkivaloille ja muualle, kunhan avaan nippusiteet ja tutkin huomenna lisää.
...
https://aijaa.com/IrazzE
Se vihreä klunssi (toroidi) lienee virtamuuntaja, jolla saadaan tieto sen kelan keskeltä läpi menevän johtimen virrasta.

Mittarikuvassa näkyy ilmeisesti muuntaja T002, jonka merkitys näyttäisi olevan nostaa ohjausjännitemuuntajalta saatu 24 VAC tasolle 70 VAC. Kun mittari näyttää sen ensiössä noin 8 V jännitettä, niin herää kyllä epäilys 24 V ohjausjännitemuuntajan toimivuudesta. Siinä muuntajassa TW102 on kaksi toisiokäämiä, joiden kummankin jännite kannattaa mitata.

Aiemmin jäsen Hollo kirjoitti korjanneensa vastaavan laitteen vaihtamalla ohjausjännitemuuntajan. Hän oli laittanut 230 V ensiöllä varustetun muuntajan, eli syöttökaapeli on varmaankin pitänyt myös vaihtaa 5-napaiseksi, jotta saa nollan laitteelle asti:
Hollo kirjoitti: To Maalis 14, 2024 3:32 pm Oletko mitannut elekroniikkakortille tulevan jännitteen, n. 25VAC, itsellä on ollut kaksi MP2400:ää joissa oli rengassydänmuuntajan toisiot kärähtäneet. Kun en mistään löytänyt 400V/2x25V muuntajaa, niin laitoin siihen 230V/25V muuntajan josta sai elektroniikalle jännitteen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Jep, piti vaihtaa kaapeli 5-napaiseksi, että sai nollan laitteelle!
Se XW102 on muistini mukaan kaukosäätimen liitin.
MTLG on TIG ja MM05/20 on Mig, jos tästä nyt mitään apua on?
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Aamulla heräsin innokkaana mittailemaan jälleen rengasmuuntajaa TW102, mutta kyllä se on kunnossa. En päässyt toteuttamaan Hollon ratkaisua.
Muuntajan toisiopuolen yhdet käämit 22V Ac menee kortille A002 ja toiset etulevyn liitettävälle kaukosäätimelle, jota ei ole. Eli nämä toiset piuhat on virattomia, mutta ei virratomia nyt.
Ohjankortille A001 tulee siis tuo 22VAC. Edelleen tutkinnassa mistä (joltain ulkoiselta tasurilta varmaan) tuon korkeamman tyhjäkäyntijännitteen pitäisi tulla, josta sitten lankamoottorikin saisi omansa tasasuunnattuna. Kuvassa kortista en nää mitään muuntajaa tai konvertteria, jolla jännite nostettaisiin.
Mittarikuvassa aiemmin oli tosiaan muuntaja T002, jolle pitäisi tulla 70V kortilta A001 ja
sitten se muunnetaan 24V:iin etulevylle menevään liittimeen, jossa ei ole nyt mitään kytkettynä.
Kone oli eläkelähtiäisiä ja rikki valmiiksi, joten kyllä päivät ainakin saa kulumaan tämän kanssa.

https://aijaa.com/l2e8US
https://aijaa.com/K2hzI2
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Hollo kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 1:31 pm MTLG on TIG ja MM05/20 on Mig, jos tästä nyt mitään apua on?
Sekavaa on Kempin terminologia, kuten kuvatkin:
MTLG
MP2400+MTLG+MM05/20
ja MP2400.
3 sekavaa kuvaa liimattu koneen sisäpeltiin.
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja jiipee »

maukku kirjoitti: Ke Maalis 27, 2024 2:19 pm Aamulla heräsin innokkaana mittailemaan jälleen rengasmuuntajaa TW102, mutta kyllä se on kunnossa. En päässyt toteuttamaan Hollon ratkaisua.
Muuntajan toisiopuolen yhdet käämit 22V Ac menee kortille A002 ja toiset etulevyn liitettävälle kaukosäätimelle, jota ei ole. Eli nämä toiset piuhat on virattomia, mutta ei virratomia nyt.
Ohjankortille A001 tulee siis tuo 22VAC. Edelleen tutkinnassa mistä (joltain ulkoiselta tasurilta varmaan) tuon korkeamman tyhjäkäyntijännitteen pitäisi tulla, josta sitten lankamoottorikin saisi omansa tasasuunnattuna. Kuvassa kortista en nää mitään muuntajaa tai konvertteria, jolla jännite nostettaisiin.
Mittarikuvassa aiemmin oli tosiaan muuntaja T002, jolle pitäisi tulla 70V kortilta A001 ja
sitten se muunnetaan 24V:iin etulevylle menevään liittimeen, jossa ei ole nyt mitään kytkettynä.
Kone oli eläkelähtiäisiä ja rikki valmiiksi, joten kyllä päivät ainakin saa kulumaan tämän kanssa.

https://aijaa.com/l2e8US
https://aijaa.com/K2hzI2
Eikö ohjausjännitemuuntajan toision toinen puolikas ole kytketty kortille A001, eikä kakkoseen?

Muuntaja T002 (se 24/70 V muuntaja, josta oli mittauskuva) on kytkentäkaavion mukaan kytketty kortille A002, eikä A001. Mihin sen muuntajan toisen puolen liitin XW413 on kytketty?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Sorry kirjoitusvirheeni, rengasmuuntajan toisio on tosiaan kytketty A001:een ja tämä on ainoa jännite, joka ykköskortille tulee. AC 22Volttia.
Konetta ei ole räpelletty ennen minua, joten kaiken pitäisi olla o.k sen suhteen.
Muuntaja T002n ensiö on kortilla A002 josta pitäisi siis lähteä 70V. Toisio meni kaukosäätimelle tai jollekin lisälaite liittimelle etulevylle, jossa siis pitäisi olla 24V. Nyt vain muutama voltti, ja muuntaja on o.k.
Suotokonkkien ja filtterikortin jälkeen isommat jännitteet nyt puuttuu koko systeemistä.
Kuvassa 70/24V:n muuntaja T002, jonka tulo/lähtö merkitty teipillä. Kortista A002 muntajan kautta etupaneeliin.

https://aijaa.com/I5Id4a
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja mauri »

Ei ehkä liity mihinkään mutta onko tuossa viimeisimmässä kuvassa olevalle piirilevyn ja komponenttien ”ruskettumiselle” tietyllä alueella joku syy? Ovatko saaneet liikaa lämpöä tai sähköä?
Vai onko kyseessä valaistuksesta tms syystä johtuva optinen ilmiö?
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Kuvassa hiukan varjoa, komponentit ja foliot hyvässä kunnossa kaikissa korteissa.
Muuten, aiemmin kirjoitin ininästä ja kuumenevasta pikkuvastuksesta, kun irroittaa maapiuhan kortista A001.
Se ilmiö poistui, kun vaihdoin rikkoutuneen varistorin.
Nyt on laite hiljainen joka käänteessä flektiä lukuunottamatta, vaikka ininä olisi kai terve merkki invertterissä toimiessaan.
maukku
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2023 9:16 pm
Viesti:

Re: Kemppi Minisystem

Viesti Kirjoittaja maukku »

Kovasti on mittailtu sieltä sun täältä, mutta eipä homma etene.
Nyt epäilyttää tasasuuntajasillan toiminta. niitähän on koneessa 2 kpl:tta ja pulttidiodeja näissä yhteensä toistakymmentä.
Yleismittari antaa kynnysjännitteeksi 0,35-0,4V. Jostain luin, että germanium-diodeilla tämä olisi ok, mutta ovatko nämä niitä ja onko pienehkö jännite o.k? Tämä koskee kaikkia suuntaajasiltojen diodeita, voisiko kaikki olla kaputt?
Tämmöistä Italian diodia ei Google tunne, varmaan joku HF-malli korvaa, kun tietäisi virran keston. Siis jos on rikki. https://aijaa.com/JOkc2x
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], povk, Semrush [Bot], transit ja 57 vierailijaa