Minkälainen yhdistelmä sinulla on käytössä eli tarvitsetko edes tähän kärryyn pikku-e:tä? Jos kokonaismassa <3500kg niin eikös mene ihan B-kortilla.
Pikku E ajokoe
-
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
-
- Viestit: 2136
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
muutaman vuoden takaa oma kokemus, ehkä 4v sitten. Pollekärry löytyi lainaan, joten sinne tunnollisena kansalaisena ladoin sementtisäkkejä niin että vaadittu paino tuli täyteen. Tosin ei inssi muistanu ees tarkistaa asiaa. Muuten kokeeseen kuului teoria, jota opiskelin netistä ja ajokoe, jossa mutkaan peruutus-irrotus-eteen-peruutus-kytkentä ja sen lisäksi liikenteessä ilmeisesti inssistä riippuen lyhyt tai pitempi lenkki. Hintaa taisi tulla lääkäritodistuksineen ja muine maksuineen 300e kantturoihin. Kärryn vuokra autokoulusta olis ollu lähes satasen luokkaa Oulussa tuolloin.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ti Touko 12, 2020 12:31 pm
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Kun ei äkkiseltään muualta löytynyt, niin kerätään tähän ketjuun temput joita BE-käsittelykokeessa kuuluu tehdä. Päivitän viestiä sitä mukaa jos/kun korjauksia ja lisäyksiä ilmenee.
Steplist käsittelykokeeseen:
Ajoneuvoyhdistelmän tieliikennekelpoisuuden tarkastus
1. Pidä mielessä kärryn ja vetoauton mittatiedot
2. Tarkasta valot - pyydä kokeen vastaanottajaa painamaan jarrua / katsomaan jarruvalojen toiminta.
3. Tarkasta pyöränlaakerit
4. Tarkasta kuorman kiinnitys
Kulmaan peruutus - aikaa 15min, alkaa kun peruuttaminen aloitetaan
1. Peruuta kulmaan - yhdistelmä kokonaan kohdekäytävään
2. Kiilat telikärryssä renkaiden väliin, telittömässä renkaan molemmin puolin.
3. Jarrukahva ylös
4. Varmistusvaijeri irti
5. Valopistoke irti - vedä liittimestä, älä johdosta
6. Nokkapyörä alas - vetokidan nosto irti vetokoukusta nokkapyörän avulla
7. Aja vetoauto lähtökäytävään
8. Peruuta kärryn luo ja poista kiilat - kärryn siirtäminen lyhyen matkan on ok, kunhan se ei aiheuta vaaraa.
9. Laske vetokita koukkuun nokkapyörän avulla - Nostata auton perää ylös nokkapyörällä kiinnityksen varmistamiseksi
10. Jarru pois
11. Kytke valopistoke
12. Kytke varmistuvaijeri
13. Aja yhdistelmä lähtökäytävään - älä jyrää kulmakeilaa
Steplist käsittelykokeeseen:
Ajoneuvoyhdistelmän tieliikennekelpoisuuden tarkastus
1. Pidä mielessä kärryn ja vetoauton mittatiedot
2. Tarkasta valot - pyydä kokeen vastaanottajaa painamaan jarrua / katsomaan jarruvalojen toiminta.
3. Tarkasta pyöränlaakerit
4. Tarkasta kuorman kiinnitys
Kulmaan peruutus - aikaa 15min, alkaa kun peruuttaminen aloitetaan
1. Peruuta kulmaan - yhdistelmä kokonaan kohdekäytävään
2. Kiilat telikärryssä renkaiden väliin, telittömässä renkaan molemmin puolin.
3. Jarrukahva ylös
4. Varmistusvaijeri irti
5. Valopistoke irti - vedä liittimestä, älä johdosta
6. Nokkapyörä alas - vetokidan nosto irti vetokoukusta nokkapyörän avulla
7. Aja vetoauto lähtökäytävään
8. Peruuta kärryn luo ja poista kiilat - kärryn siirtäminen lyhyen matkan on ok, kunhan se ei aiheuta vaaraa.
9. Laske vetokita koukkuun nokkapyörän avulla - Nostata auton perää ylös nokkapyörällä kiinnityksen varmistamiseksi
10. Jarru pois
11. Kytke valopistoke
12. Kytke varmistuvaijeri
13. Aja yhdistelmä lähtökäytävään - älä jyrää kulmakeilaa
Viimeksi muokannut Yoshi, La Touko 23, 2020 9:20 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Tässä ne viralliset ohjeet, joita tutkinnon vastaanottajatkin käyttävät.
31.5.2020 saakka
https://ajokortti-info.fi/filebank/a/15 ... m_docx.pdf
1.6.2020 alkaen
https://ajokortti-info.fi/filebank/a/15 ... 020_FI.pdf
Traficomin laatimat yleisohjeet
https://ajokortti-info.fi/
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 8606
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Itsellä riitti kun Mitsun perässä oli muistaakseni 1000kg painoinen hevoskaappi ja heitin matkustajiksi kaks paria traktorin jääketjuja. Eli oisko ollu 1300kg koukussa. Auton omamassa 1860, kokonaismassa 2950 ja jarrullisen massa 2700.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 2954
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Menee 40 kg yli massat tuolla omalla Jeepillä tuon kärryn kanssa ja monta kertaa ennenkin olisi ollut tarvetta lainatrailereiden ja kärryjen kanssa, eli ei tuo turha hankinta muutenkaan olisi pikku e- kortti. Harmi vaan kun oma Mitsu L200 on nyt myynnissä ja Jeeppi on automaatti. Jos Jeepillä ajan tuon inssin, niin en saa kun automaatilla vetää kärryä, todella hölmö säädös! Täytyy kai lainata joku kottero tuohon inssiin aikanaan, vielä en ole ehtinyt asiaa edistämään yhtään.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Eikös C(1)E käsittelykokeessa ollut aiemmin samanlainen 90° kulmaan peruutus, kuten BE on vieläkin? Nyt C(1)E tehdään kuten ajettaisiin yhdistelmä lastauslaiturien edestä poikittain ovien ohi, sitten peruutetaan perävaunu hieman S-mallista reittiä pitkin yhdelle ovelle ja auto viereiselle. Pois lähtiessä sitten käydään hakemassa perävaunu perään ja lähdetään pois.Aakku kirjoitti: ↑La Touko 23, 2020 7:12 amTässä ne viralliset ohjeet, joita tutkinnon vastaanottajatkin käyttävät.
31.5.2020 saakka
https://ajokortti-info.fi/filebank/a/15 ... m_docx.pdf
1.6.2020 alkaen
https://ajokortti-info.fi/filebank/a/15 ... 020_FI.pdf
Traficomin laatimat yleisohjeet
https://ajokortti-info.fi/
Tulee tuollainen C(1)E käsittelykoe harjoiteltua omassa pihassa joka kerran BE-yhdistelmällä, kun lavettikärryn otan auton perään ja palautan takaisin paikalleen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2012
- Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
- Paikkakunta: Vindala
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Ainakin 2016 oli vielä CE:ssä tuommoinen. Piti oikeasti olla ajotunneilla asialla; C inssi oli vuonna 2002 enkä ollut sen jälkeen ajanut metriäkään kuorma-autolla. Siitä kylmiltään minimimäärä 10 ajotuntia yhdistelmällä ja inssiin. Niin vaan meni ekalla läpi, niitä hetkiä kun oli omaan tekemiseen tyytyväinen Vaikka kyllähän tuota kulmahinkkausta / kärryn kytkemistä harjoiteltiin useampi kerta joka ajokerran alkuun.
Ja saihan siinä pikku-e:n kaupanpäälle korttiin.
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Pikku e tarvitaan myös silloin, jos kärryn massa on veturin massaa suurempi. Eli esim. jos veturi painaa 1 tonnin niin B kortilla voi yhdistelmä painaa max. 2 tonnia.
"Pikku-E eli BE-korttia tarvitset esimerkiksi silloin kun aiot kuljettaa yhdistelmiä joiden kokonaismassa on yli 4250kg. BE-luokan ajo-oikeuden tarvitset myös silloin jos perävaunun luokittelumassa on yli 750kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500kg. Pikku-e kortilla voi ajaa myös yhdistelmiä jossa perävaunun massa on suurempi kuin vetävän auton massa. BE-luokan tutkintoon on vaatimuksena Suomessa suoritettu B-luokan tutkinto. B-luokan ajo-oikeudella saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaismassa on enintään 4250kg mutta täillöin perävaunun luokittelumassa ei saa ylittää 750kg."
https://www.pikku-e.com/
PS
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Ei tuo tietääkseni olisi tarvinnut kuormaa lainkaan, riittää kun luokittelumassa on yli 750kg ja näkemäestesäädökset täyttyy.Deippa kirjoitti: ↑Ke Huhti 01, 2020 11:58 am muutaman vuoden takaa oma kokemus, ehkä 4v sitten. Pollekärry löytyi lainaan, joten sinne tunnollisena kansalaisena ladoin sementtisäkkejä niin että vaadittu paino tuli täyteen. Tosin ei inssi muistanu ees tarkistaa asiaa. Muuten kokeeseen kuului teoria, jota opiskelin netistä ja ajokoe, jossa mutkaan peruutus-irrotus-eteen-peruutus-kytkentä ja sen lisäksi liikenteessä ilmeisesti inssistä riippuen lyhyt tai pitempi lenkki. Hintaa taisi tulla lääkäritodistuksineen ja muine maksuineen 300e kantturoihin. Kärryn vuokra autokoulusta olis ollu lähes satasen luokkaa Oulussa tuolloin.
Itse aikoinaan suoritin pikku een lavettikärryllä, johon lastasin kuormalavoja kahteen pinoon rinnakkain Hiacen korkeuden ja leveyden verran.
PS
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
kokonaismassoja paperilla katotaan, ei todellisia painojaPS kirjoitti: ↑Ma Touko 25, 2020 2:38 pmPikku e tarvitaan myös silloin, jos kärryn massa on veturin massaa suurempi. Eli esim. jos veturi painaa 1 tonnin niin B kortilla voi yhdistelmä painaa max. 2 tonnia.
-
- Viestit: 7644
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Nii, vertaillaankos niitä kärryn ja auton kokonaispaino ja, ENÄÄ?jake74 kirjoitti: ↑Ma Touko 25, 2020 3:23 pmkokonaismassoja paperilla katotaan, ei todellisia painojaPS kirjoitti: ↑Ma Touko 25, 2020 2:38 pmPikku e tarvitaan myös silloin, jos kärryn massa on veturin massaa suurempi. Eli esim. jos veturi painaa 1 tonnin niin B kortilla voi yhdistelmä painaa max. 2 tonnia.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
B/96-yhdistelmän ajokortilla saa kuljettaa sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.
BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-a ... -vetaminen
BE-luokan ajokortilla saa kuljettaa ajoneuvoyhdistelmiä, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3 500 + 3 500 = 7 000 kg
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-a ... -vetaminen
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Huhti 21, 2022 9:16 am
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Onko porukalla tiedossa, että onko tähän prosessiin tullut muutoksia? Ensi viikolla pitäisi kokeessa käydä. Pitääkö tuo tieliikenne kelpoisuus tarkistaa kun on uudelleen liittänyt kärryn ja on lähdössä liikuttamaan kärryä? Ja mikä on oikea tapa tarkastaa pyöränlaakerit?Yoshi kirjoitti: ↑La Touko 23, 2020 12:40 am Kun ei äkkiseltään muualta löytynyt, niin kerätään tähän ketjuun temput joita BE-käsittelykokeessa kuuluu tehdä. Päivitän viestiä sitä mukaa jos/kun korjauksia ja lisäyksiä ilmenee.
Steplist käsittelykokeeseen:
Ajoneuvoyhdistelmän tieliikennekelpoisuuden tarkastus
1. Pidä mielessä kärryn ja vetoauton mittatiedot
2. Tarkasta valot - pyydä kokeen vastaanottajaa painamaan jarrua / katsomaan jarruvalojen toiminta.
3. Tarkasta pyöränlaakerit
4. Tarkasta kuorman kiinnitys
Kulmaan peruutus - aikaa 15min, alkaa kun peruuttaminen aloitetaan
1. Peruuta kulmaan - yhdistelmä kokonaan kohdekäytävään
2. Kiilat telikärryssä renkaiden väliin, telittömässä renkaan molemmin puolin.
3. Jarrukahva ylös
4. Varmistusvaijeri irti
5. Valopistoke irti - vedä liittimestä, älä johdosta
6. Nokkapyörä alas - vetokidan nosto irti vetokoukusta nokkapyörän avulla
7. Aja vetoauto lähtökäytävään
8. Peruuta kärryn luo ja poista kiilat - kärryn siirtäminen lyhyen matkan on ok, kunhan se ei aiheuta vaaraa.
9. Laske vetokita koukkuun nokkapyörän avulla - Nostata auton perää ylös nokkapyörällä kiinnityksen varmistamiseksi
10. Jarru pois
11. Kytke valopistoke
12. Kytke varmistuvaijeri
13. Aja yhdistelmä lähtökäytävään - älä jyrää kulmakeilaa
Mitä mieltä olette pyöräkiiloista, onko ne siis pakolliset ja käykö siihen puuhalot tai kivet vai pitääkö olla ihan oikeat kiilat?
-
- Viestit: 2136
- Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
- Paikkakunta: Oulun laitamilla
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Omassa e-inssissä oli muuan vuosi sitten 4x4 puuparrusta tehdyt kiilat, eipä noista mitään sanottu
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa
JD 6200 -97
JD 6200 -97
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
en tarkistanut laakereita ja kiiloina oli puuhalot omassa inssissä.
-
- Viestit: 538
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Tossa uudelleenkytkennässä oli liikenneopettajan vinkki että pyytää tutkinnon vastaanottajaa tarkistamaan valot kun itse operoit niitä autosta, eli kyllä ne käsittääkseni kuuluu tarkistaa siinä kohtaa.
Edit tuollahan se lukeekin ylempänä mutta näin tosiaan neuvottiin C1E teoriatunnilla.
Sitä ihmettelin kun ajo-ja lepoaikamääräyksiä oli ainakin joku vuosi sitten teoriakokeessa vaikka eihän tuossa mitään ammattikorttia oltu ajamassa.
Edit tuollahan se lukeekin ylempänä mutta näin tosiaan neuvottiin C1E teoriatunnilla.
Sitä ihmettelin kun ajo-ja lepoaikamääräyksiä oli ainakin joku vuosi sitten teoriakokeessa vaikka eihän tuossa mitään ammattikorttia oltu ajamassa.
-
- Viestit: 647
- Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Itellä ainakin sai selkeät ohjeet ja jos ei hoksaa, niin aina saa tarkentaa ohjeita uudelleen. Menee ressaamatta ja kuuntelee, mitä pitää seuraavaksi tehdä niin hyvin käy. Parikin inssiä ajeltu tässä lähimenneisyydessä, minusta lopulta ihan mukavaa hommaa. Vähän haastaa itseensä ja kumminkin tuttua tekemistä loppu viimeksi.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Kai ajo- ja lepoaikamääräyksiä pitää noudattaa ajossa, vaikka ei ammatikseen ajaisikaan. Ammattipätevyys on sitten asia erikseen, jos ammatikseen ajaa.U140 kirjoitti: ↑Pe Huhti 22, 2022 1:22 pm Tossa uudelleenkytkennässä oli liikenneopettajan vinkki että pyytää tutkinnon vastaanottajaa tarkistamaan valot kun itse operoit niitä autosta, eli kyllä ne käsittääkseni kuuluu tarkistaa siinä kohtaa.
Edit tuollahan se lukeekin ylempänä mutta näin tosiaan neuvottiin C1E teoriatunnilla.
Sitä ihmettelin kun ajo-ja lepoaikamääräyksiä oli ainakin joku vuosi sitten teoriakokeessa vaikka eihän tuossa mitään ammattikorttia oltu ajamassa.
Ajopiirturia voidaan vaatia ammatikseen ajossa myös B luvalla ajavilta, jos yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 Kg.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1821
- Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
- Viesti:
Re: Pikku E ajokoe
Ajoin pikku--e:n väliinputoajana . BC-kortin kun ois ajanut hieman aikaisemmin, olis saanut BECihan vaan korttia vaihtamalla. Pakko oli sit käydä inssi just kun systeemi muuttui. Tuttu autokoulu ei osannut kertoa et millainen kalusto pitää olla kokeessa ja mistä sen ylipäänsä sais. Lopulta konttorilta sai ohjeet.
Tarkasti en voi enää muistaa mutta kärryn piti olla jarrukärry eli yli sen 750kg silloin. Todellisen painon piti olla 1000kg. Perävaunun korirakenteen tai kuorman piti peittää takaikkuna. Ettei kurkita olan yli.
Tarjolla olus ollut nussisuuli joka täytti muuten kriteerut mutta kokonaispaino 980kg kuormattuna, 20kg vajaa.
Vedettiin sit oikein riskillä. Mä olin sitä autotraileria vetänyt jo koko kevään, osasin homman ilman autokouluakin. Otin vakioveturin vetämään, olikoautolla vetopaino tonnin, koukulle sallittiin 1500kg, traileri painoi 350kg jos muistan ja siihen fiat uno kuormaksi ja ompelin sen kunnolla kiinni. Kaikista rekisteriotteet mukaan että on edes jotain numeroita näyttää painoista vaikka ne väärin menikin.
Inssille, tutkinnon vastaanottajalle kelpas mun kalusto vaikka se ois papereilla ollut laiton. Uusi asia hänellekin.
Ajettiin lenkki mun hankkimalla "kouluautolla" ja konttorin pihalla, iti peruuttaa peileistä 90º kulmaan. Ei poiskytkentää, ei kytkentää. Jos siinä oli keilat niin ei ainakaan pujoteltu.
Yks tuttu on töiden puolesta väkipakosta ajamassa e:tä kun ei saa pakulla vetää mitään, ajaa vaan pakua.
Odotan kuinka tässä käy. Saako "jouni" kortin talon piikkiin
Tarkasti en voi enää muistaa mutta kärryn piti olla jarrukärry eli yli sen 750kg silloin. Todellisen painon piti olla 1000kg. Perävaunun korirakenteen tai kuorman piti peittää takaikkuna. Ettei kurkita olan yli.
Tarjolla olus ollut nussisuuli joka täytti muuten kriteerut mutta kokonaispaino 980kg kuormattuna, 20kg vajaa.
Vedettiin sit oikein riskillä. Mä olin sitä autotraileria vetänyt jo koko kevään, osasin homman ilman autokouluakin. Otin vakioveturin vetämään, olikoautolla vetopaino tonnin, koukulle sallittiin 1500kg, traileri painoi 350kg jos muistan ja siihen fiat uno kuormaksi ja ompelin sen kunnolla kiinni. Kaikista rekisteriotteet mukaan että on edes jotain numeroita näyttää painoista vaikka ne väärin menikin.
Inssille, tutkinnon vastaanottajalle kelpas mun kalusto vaikka se ois papereilla ollut laiton. Uusi asia hänellekin.
Ajettiin lenkki mun hankkimalla "kouluautolla" ja konttorin pihalla, iti peruuttaa peileistä 90º kulmaan. Ei poiskytkentää, ei kytkentää. Jos siinä oli keilat niin ei ainakaan pujoteltu.
Yks tuttu on töiden puolesta väkipakosta ajamassa e:tä kun ei saa pakulla vetää mitään, ajaa vaan pakua.
Odotan kuinka tässä käy. Saako "jouni" kortin talon piikkiin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot] ja 21 vierailijaa