Valmet 504 tehot kateissa - ratkaisu löytyi
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Paras konsti on ottaa ilmanputsarille menevä putki irti niin näkee tuleeko liekki. Ainakin omissa koneissa toimiva imuliekki auttaa ihan selkeästi pakkasilla käynnistyvyyttä. Eihän se hekutulppa paljoa maksa jos epäilee sen toimivuutta.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Kyllä se jotakin tekee ja pakkosyötön kanssa varmaan kannattaa kokeilla jos pakko kylmänä käynnistää. Jos sähköä on tarjolla niin kuumailmapuhaltimella ilmuilman lämmittäminen on parempi konsti. Lohkolämmitin myös hyvä.Superdexta-64 kirjoitti: ↑To Maalis 26, 2020 11:48 am Paras konsti on ottaa ilmanputsarille menevä putki irti niin näkee tuleeko liekki. Ainakin omissa koneissa toimiva imuliekki auttaa ihan selkeästi pakkasilla käynnistyvyyttä. Eihän se hekutulppa paljoa maksa jos epäilee sen toimivuutta.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Pumpun öljyt karkaa siitä siirtopumpun välistä, jos kerran on löysällä.
Hehku on liekkihehku, ja vaatii ainakin sen 10 s että siitä mitää hyötyä. Ohje taitaa olla 20-25s!?
Toimiva ja oikein käytettynä hehku on tehokas avustaja kylmäkäynnistyksessä.
Hehku on liekkihehku, ja vaatii ainakin sen 10 s että siitä mitää hyötyä. Ohje taitaa olla 20-25s!?
Toimiva ja oikein käytettynä hehku on tehokas avustaja kylmäkäynnistyksessä.
- Matsikka
- Viestit: 16235
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Mulla meni 399 ilmanputsarin varmuussuodatin rikki kun hehku posautti kunnolla, silloon ei ollu vielä turboo.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Pakkosyötön ja startin yhteyttä luulen selvittäneeni. Ilman pakkosyöttöä kone pyörähtää muutaman kerran ja startti menee pois päältä. Kokeilin kertoja. Sitten kokeilin pakkosyötöllä, ja traktori käynnistyi. Pakkosyötön ollessa päällä, käynnistymiseen riittää koneen muutama pyörähdys. Eli jos pyrisi åidempään, niin solenoidi menisi pois päältä. Tällainen yhteys näillä on.
Onko pakko syötön toimintaperiaate se, että se pukkaa enemmän polttoainetta suuttimiin, ja sitä kautta kone käynnistyy? Traktorissa on lohkolämmitin ja ilman sitä se ei pakkosyötölläkään lähde käyntiin.
Kokeilin hehkuttaa minuutteja, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Imusarjassa ei olekaan sitä aukkoa, vaan siinä kohdin on hehkutulppa. Nyt sitten pitäisi tarkistaa hehkun toimivuus, vaikka se on uusi. Voiko se rikkoutua jotenkin? Traktori käy tyhjäkäynnillä moitteettomasti.
Onko pakko syötön toimintaperiaate se, että se pukkaa enemmän polttoainetta suuttimiin, ja sitä kautta kone käynnistyy? Traktorissa on lohkolämmitin ja ilman sitä se ei pakkosyötölläkään lähde käyntiin.
Kokeilin hehkuttaa minuutteja, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Imusarjassa ei olekaan sitä aukkoa, vaan siinä kohdin on hehkutulppa. Nyt sitten pitäisi tarkistaa hehkun toimivuus, vaikka se on uusi. Voiko se rikkoutua jotenkin? Traktori käy tyhjäkäynnillä moitteettomasti.
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Pakkosyöttö tunkee tavaraa sen mitä pumppu pystyy syöttämään, ja savun määrä sen mukainen.
Taitaa olla kansiremontin aika jos lohkolämmitintä kaipaa, siellä on venttiilien istukat syöpyneet ja puristus liian matala. Oma 502, jossa sama moottori, rupesi vaatimaan lohkolämmitystä nollakelissä, mutta kansirempan jälkeen hehkutuksella ja pakkosyötöllä käynnistyy iloisesti 18 asteen pakkasesta, kylmemmästä ei ole onneksi tarvinnut kokeilla, ja tämä toki Minimec-pumpulla, tsekkipumpulla aika huono kylmäkäynnistys yleensä mutta ei niitä varmaan enää 504:n aikana ollutkaan.
Taitaa olla kansiremontin aika jos lohkolämmitintä kaipaa, siellä on venttiilien istukat syöpyneet ja puristus liian matala. Oma 502, jossa sama moottori, rupesi vaatimaan lohkolämmitystä nollakelissä, mutta kansirempan jälkeen hehkutuksella ja pakkosyötöllä käynnistyy iloisesti 18 asteen pakkasesta, kylmemmästä ei ole onneksi tarvinnut kokeilla, ja tämä toki Minimec-pumpulla, tsekkipumpulla aika huono kylmäkäynnistys yleensä mutta ei niitä varmaan enää 504:n aikana ollutkaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:41 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Tuo startin kurahtelu vois olla epäkunnossa oleva startin bendix-pyörä mutta sehän uusiutuu startin myötä.
Voisko pakkosyötön hiplailun vaikutus olla yhteydessä akun maadoitukseen tms.
Voisko pakkosyötön hiplailun vaikutus olla yhteydessä akun maadoitukseen tms.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Onko startti ihan kuollut sen parin pyörähdyksen jälkeen? Vai onko tilanne se että kun startti pyörähtää muutaman kerran niin kone lupaa sen verran että lyö startin pois päältä? Pakkosyötöllä ei lupailua tapahdu vaan käynnistyy sukkana. Tämä selittäisi tuon pakkosyötön ja startin keskenäisen asian.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Superdexta -64
Tuo on hyvä kuvaus, että "startti on kuollut". Tuntuu että startti pyöräyttää kerran pari ja sitten kuuluu rattaan vapaata pyörimistä, eli starttimoottori on pois päältä. Traktori lähtee käyntiin jos pakkosyöttö on päällä, ellei ole niin tapahtuu edellä kuvattu tilanne. Pakkosyötön ollessa päällä, vallu käynnistyy "sukkana".
HAlosseppä
Bendix pyörä on mielestäni se ongelman ydin. Sitä ei tietääkseni ole koskaan uusittu, eikä koko starttimoottoria. Katselin sitä isoa ratasta, se ei näyttäisi olevan kulunut, joten uskoisin että starttimoottorin vaihdolla asia paranee.
Akun maadoituspiuha oli sökö, rispaantunut joten vaihdoin sen viime kesänä. Samoin + navan johto. Ja akkuhan oli uusi myös, sekin viime kesältä.
Tuo on hyvä kuvaus, että "startti on kuollut". Tuntuu että startti pyöräyttää kerran pari ja sitten kuuluu rattaan vapaata pyörimistä, eli starttimoottori on pois päältä. Traktori lähtee käyntiin jos pakkosyöttö on päällä, ellei ole niin tapahtuu edellä kuvattu tilanne. Pakkosyötön ollessa päällä, vallu käynnistyy "sukkana".
HAlosseppä
Bendix pyörä on mielestäni se ongelman ydin. Sitä ei tietääkseni ole koskaan uusittu, eikä koko starttimoottoria. Katselin sitä isoa ratasta, se ei näyttäisi olevan kulunut, joten uskoisin että starttimoottorin vaihdolla asia paranee.
Akun maadoituspiuha oli sökö, rispaantunut joten vaihdoin sen viime kesänä. Samoin + navan johto. Ja akkuhan oli uusi myös, sekin viime kesältä.
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Miksi se startti pitää uusia kun jo kourasta katellaan? putsaus huolto sen jälkeen rallattaa paljon pitemmän elämän kuin se tarvike startti,sijottaa vaikka pörssiin sen joutilaan pari satasen
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Juu kyllä se alkuperänen kannattaa ennemmin kunnostaa, kun ryhtyä johonkin hinnat alkaen tarvikekuraan!
Tai sitten ottaa sen uuden alkuperäsen luukaksen.
Noissa ikh:n myymissä tarvikkeissa saa tuon saman pendix ongelman ominaisuutena, tai ainakin takuuajan jälkee.
Monta halennutta pendixiä on näkyny, mut harvoin missää merkkistartissa!?
Tai sitten ottaa sen uuden alkuperäsen luukaksen.
Noissa ikh:n myymissä tarvikkeissa saa tuon saman pendix ongelman ominaisuutena, tai ainakin takuuajan jälkee.
Monta halennutta pendixiä on näkyny, mut harvoin missää merkkistartissa!?
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Olen jo pari kesää sitten hankkinut silloisesta Valtrasta, Acgo:sta, uuden ja niin alkuperäisen kuin vain voi saada. Pakkauksessa on orginaalileimat päällä. Vanhan sitten puran, putsailen, kunnostan ja jätän hyllyyn.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Omko mahdollista saada videokuvaa äänellä tuosta tapahtumasta?
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7343
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Pistä se uus startti paikalleen ja kuulostele, että miten se käynnistyminen nyt tapahtuu ilman pakkosyöttöä
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Juurikin näin, luulin että uusi startti on jo toiminnassa.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Sen hehkutulpan voi kiertää irti ja ripustaa vaikka rautalangalla samaan asentoon ja samalle korkeudelle. Hehkuttaa niin näkee tulee sille ainetta ja miten pian se alkaa palaa. Eihän se mikään liekinheitin ole, joten ei varmaan polta koko konetta ja kuskia. Siitä voi sitten koittaa arpoa sopiva hehkutusaika ennen starttausta.venit kirjoitti: ↑To Maalis 26, 2020 3:36 pm Kokeilin hehkuttaa minuutteja, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Imusarjassa ei olekaan sitä aukkoa, vaan siinä kohdin on hehkutulppa. Nyt sitten pitäisi tarkistaa hehkun toimivuus, vaikka se on uusi. Voiko se rikkoutua jotenkin? Traktori käy tyhjäkäynnillä moitteettomasti.
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Maalis 20, 2020 2:10 pm
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että vanha starttimoottori muuttuu ajan ollen tahmeaksi ja hidastaa pyörimistä, etenkin kylmällä säällä? Ja siten se vaatisi akulta enemmän vastaavasti tehoja. Tuntuu vaan siltä, että akusta loppuu ikään kuin puhti. Akku on uusi, vuoden vanha geeliakku, joten virran pitäisi riittää. Tuntuuko epäily järkevältä?
-
- Viestit: 2408
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Mitä lie tahmeus mutta laakerit väljenee nokea väliin ja rasva kuivaa, yleensä kun sen kunnolla putsaa nin taas mennään muutamavuosi tai vuosikymmen, ( en rasvaile juuri tuon vuoksi startteja pakkasella kaikki kitka on liikaa) virta hupenee kaikkiin liitoksiin jne,Lisä virralla saa lakkaukset myös viotettua, siitä alkaa startin alamäki,tulemme tulokseen ostetaan uusi liian iso töinen rueta läpikäymaan,
Viimeksi muokannut lukke, Ti Maalis 31, 2020 6:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2017 10:44 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
On kokemusta. Ainakin Venäläisestä. Belkun starttille ei meinannut mikään virtariittää, mutta kun vaihdoin uuden samanmoisen alkuperäisen niin kyllä alkoi pyöriin iloisesti samalla akulla.
-
- Viestit: 578
- Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 504 tehot kateissa
Starttiin liittyen, onko tämmöisestä kenelläkään kokemusta?
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=135/3952
Näyttää samalta kuin alkuperäinen Lucas, toisin kuin esimerkiksi IKH:n tarvikkeet.
Ihmettely alla V700 jonka startti pyörittää joskus hyvin, joskus huonosti ja joskus ei lainkaan. On avattu ja putsattu, kaikki näytti hyvältä mutta oire ei poistunut. Oireet starttauksessa kulostaa samalta kuin tässä tapauksessa, silloin tosin käynnistyy kuin palmun alta jos startti suostuu pyörittämään.
https://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=135/3952
Näyttää samalta kuin alkuperäinen Lucas, toisin kuin esimerkiksi IKH:n tarvikkeet.
Ihmettely alla V700 jonka startti pyörittää joskus hyvin, joskus huonosti ja joskus ei lainkaan. On avattu ja putsattu, kaikki näytti hyvältä mutta oire ei poistunut. Oireet starttauksessa kulostaa samalta kuin tässä tapauksessa, silloin tosin käynnistyy kuin palmun alta jos startti suostuu pyörittämään.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 28 vierailijaa