Universal Four kirjoitti: ↑Pe Helmi 14, 2020 8:07 pm
TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Helmi 11, 2020 10:52 pm
Valmistaako yksikään paja vaunuja missä olisi kelvolline aisa? Nämä V-aisaiset on niin pahuksen kankeita kääntymään. Pitkällä veturilla vielä kostautuu kun ei saa vaunua kunnolla kulmaan.
Pitäisi koukku siirtää puolen metrin saikan päähän niin alkaisi homma sujua.
Kaikkea en ymmärrä, mutta kumminkin askarruttaa, että mistä se kärry tietää, että minkä muotoisella aisalla sitä peruutettaessa työnnetään.
Ja eihän sitä lähellekkään niin linkkuun voi muutenkaan peruuttaa, että aisa vastaisi puskuriin...oli se sitten suora tai v-mallinen. Minkään auton ohjausgeometria ei saa oikaistua kärryä enää niin linkusta.
Ja vielä kankeammaksi menee, jos aisaa vielä jatketaan.
Kärryn ei sitä tarvitse ymmärtää, kunhan kuski ymmärtää. Siinä on vissi ero voiko vetäjän ja vaunun välinen kulma olla 45 vai 90 astetta.
V-aisa ja pitkällä sojottava valojohto, niin kulma jää tuohon 45.
Mikäli vetäjässä on kääntyvät etupyörät oikenee se tuosta 90 asteen kulmasta myös. Et ehkä ole joutunut peruuttamaan ahtaissa paikoissa, jos et näe tarpeen vetäjällä tuommoiseen kulmaan päästä. Varsinkin U-käännös ahtaassa paikassa olisi eduksi saada peruutettua yli 90 asteen kulmaan.
Pitkä aisa helpottaa kuormatessa ja tekee vaunusta peruuttaessa rauhallisemman, mutta myös kankeamman. Pitkä peränylitys yhdessä pitkän aisan kanssa tekee yhdistelmästä toimivan, kun pitkällä perällä voi käydä "noukkimassa". Pitkästä aisasta on myös etua kun kuorman voi laittaa edemmäs.
Säädettävän mittaisen aisan kun laittaa pidempään asentoon, niin eipä sitä lyhyttä aisaa jää kaipaamaan niin kovin, että takaisin laittaisi.
Koitin olla sotkematta tähän kaksinivelisen yhdistelmän juttuja, joissa etummaiseen vaunuun kyllä pätee samat säännöt.
Utopiaa on joillekkin se että kaksinivelisessä voi vetäjä ja takavaunu liikkua eri suuntiin. Vaunu takaperin ja vetäjä etuperin. Mutta se menee jo aiheen ohi.