Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

thames
Viestit: 1282
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja thames »

Refy kirjoitti: To Tammi 16, 2020 5:02 pm Laskutaidottomat joutuu aina maksumiehiksi.
Meinaatko että ne jotka osaa laskea pääsee ilmaiseksi, niinkuin kansanedustajat?
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Valitettavan usein on niin että niiden laskutaidottomien maksut maksaa viime kädessä joku muu, yleensä veronmaksajat :roll:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Refy kirjoitti: To Tammi 16, 2020 8:08 pm
skuikka kirjoitti: To Tammi 16, 2020 7:38 pm Mistä lie tuo Autoliiton 3600€ lähtöisin? Olen koittanut sille lähdettä löytää.
Puhutaanko siinä edellisestä ostohinnasta vai tämänhetkisestä arvosta?
"Suomalaisten omistama henkilöauto on arvoltaan keskimäärin noin 3600 euroa."
Tämänhetkiseksi käsitän.
Mutta millä autokannan keskihinta määritetään? Jotain minulle tuntematonta talousmatematiikkaa kuluttajaindeksikorjailuneen?
Eihän tuo lukema toki tarvitse kuin suuren joukon ajoneuvon "loppukäyttäjiä" tonnin autoineen, viimeistä edellisen käyttäjän auton arvon voi Nettiauton tilastossa ajatella näkyvän..
Välillä kiukuttelen täällä esitetyistä lähteettömistä väitteistä, Autoliiton Pasi Niemiselle pitäisi kiukutella myös.
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Minun v. -91 alkaen ostamieni autojen hinnat:

1500 mk (Saab 96)
300 mk (Saab 96)
5000 mk (Saab 99 Petro)
24 000 mk (Citroen BX)
2000 eur (Citroen BX)
1150 eur (Citroen BX)
1200 eur (Citroen BX)
1000 eur (Citroen BX)
1200 eur (Citroen BX)
8900 eur (Citroen C3)
7800+3700 eur (Ford Transit saksantuonti)
14 800+1056 eur (Chevrolet Volt saksantuonti)

Vielä siis painan keskiarvoa alas. Nyt kiikarissa 66 tonnin Tesla Model 3.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En minäkään noin kalliilla autoilla elostele, taitaa autojeni yhteenlaskettu hinta olla tuota luokkaa. Mutta koko maan autokannan arviointiin edustamme vähän suppeaa otantaa.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Minä koen että epävarmuus autoilun suhteen kasvaa ts ostaessa ei tiedä onko ostos parin vuoden päästä ollutkaan järkevä ja toisaalta pääseekö siitä eroon.

Sikäli tämä sanelee omalla kohdalla että budjetti oltava perstaskurahoitukselle sopiva eli tässä näinä aikoina se kolmisen tuhatta. Sen hintainen auto tuo hintansa työ ajossa aika äkkiä.

Sähköauto kyllä kiinnostaa, tuolla budjetilla ei onnistu ja toisaalta kakkos auto jää vähille ajoille joten sen polttoaineen kulutus ja polttoaineen hinta on liki merkityksettömiä
Suomi kuuluu länsimaihin
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

parasta taitaa olla ajattelu niin
että kun auton minkä tahansa ostaa
niin se raha on sitte lopullisesti menny
samalla lailla ku pojantytön jätskiin
no tämä on nyt tätä tämmöstä aikaa
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Minä olen ajatellut, että auton hinta on menetetty joka tapauksessa ostohetkellä. En ole vielä yhtään autoa myynyt tai antanut vaihdossa vaan ajanut kaikki loppuun. Silloin epävarmuus rajoittuu käyttöarvon säilymiseen. Jos se menee nollaan niin uutta kehiin.
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

opastaja. kirjoitti: To Tammi 16, 2020 9:11 pm parasta taitaa olla ajattelu niin
että kun auton minkä tahansa ostaa
niin se raha on sitte lopullisesti menny
samalla lailla ku pojantytön jätskiin
En ole ikinä koskaan mitään autoa/konetta ostaessani ajatellut millään tavalla sen jälleenmyyntiä, tai mahdollista jälleenmyyntiarvoa, kun itsellenihän minä siinä ostan jotain mitä haluan, tai tarvitsen, enkä siinä muita mieti ja kulloinkin maksettu hinta on se minkä siihen olin valmis sijoittamaan. Pyrin olemaan loppukäyttäjä ja aika hyvin siinä myös onnistunut...kaksi autoa on kyllä ostettu käsistä ja jotain pikkuroipetta, mutta silti.

Toisille kun tuntuu että ainut kriteeri millekkään hankinnalle on mahdollinen jälleenmyynti... :roll:
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

korsteeni kirjoitti: To Tammi 16, 2020 9:23 pm
Toisille kun tuntuu että ainut kriteeri millekkään hankinnalle on mahdollinen jälleenmyynti... :roll:
Näinhän tuo tuntuu menevän. Vanha viisaus sanoo että tili tehdään ostaessa, ei myydessä. Persnettoahan sitte tulee kun hulvatonna holvataan niinni järettömään kohteeseen kuin autokin on.

Puolisoa valitessa ei vaihtoarvoa lasketa. Pois käsistä mahdollisimman halvalla...
Jotta outoa on ihmisillä järjenjuoksu ja elämän arvotukset
säästellen sippiin
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voihan se auto olla sijoituskin, mutta harvemmin sellaista monenkaan tule hankittua. Sitten on vielä ne kultaakin arvokkaammat keräily autot, joilla tuskin ajetaan, pidetään vaan jossain hyvässä tallessa. Sitten on tämä romuralli harrastus jossa viimeisen ilon saa autosta, kun se on sata varmasti sen ajokin viimeinen ajokerta. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Refy kirjoitti: To Tammi 16, 2020 9:17 pm Minä olen ajatellut, että auton hinta on menetetty joka tapauksessa ostohetkellä. En ole vielä yhtään autoa myynyt tai antanut vaihdossa vaan ajanut kaikki loppuun. Silloin epävarmuus rajoittuu käyttöarvon säilymiseen. Jos se menee nollaan niin uutta kehiin.
Saman suuntaista ajatellut. Itselle sähköauto kyllä kelpaisi. Mutta kyllä vastaavan sähköauton ostaminen nykyisen polttomoottorisen tilalle tulisi melko kalliiksi ostohinnaltaan. Ja koska autoa myydessä se hinta on yleensä aika lähellä nollaa, olisi liikaa rahaa kulkupeliin hukattavaksi.
Ja monella jos on autossa vuoden palkka kiinni, on pakko ottaa kasko, koska ei ole valmis kärsimään kolarin seurauksia. Ja taas kulut nousee.

Mutta jos vaikka elän tästä vielä toiset 37 vuotta, voisi olettaa, että patteriauto tässäkin taloudessa joskus tulee olemaan.

No sähkövene olisi kyllä ekana listalla.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Avatar
Refy
Viestit: 3838
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Juu, kaskon tarve on selvä merkki liian kalliista autosta.

Minulla kun ei ole rahoilleni oikein enää käyttöä, olen ajatellut että osan Teslan osaketuotoista voisi pistää vaikka vaimon ajopeliin. Voltti vaan on niin hyvä, että vaikea löytää järkiperusteita. Perintöveron välttäminen ehkä, kun koska vaan voi tulla tunnit täyteen...
TepaR
Viestit: 1680
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2007 5:00 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja TepaR »

Jotenkin hassua tää keskustelu. Toiset ajaa kolmen tonnin autoilla ja joillakin menee tonni vuodessa autoiluun (!?)

Eli ei tää porukka ole ihan potentiaalista sähköauton ostajakuntaa :roll:

Sähköauto on minullekin vielä tulevaisuutta, mutta kolmen vuoden päästä se on sitten lähellä. Mitä sellainen auto silloin maksaa on toinen juttu mutta kaivellaan niitä kultalusikoita sitten :D
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllä olisi paras että tohtori evää ajoluvan ennen kuin joutuu sähköautoa edes miettimään. :) Ellei sitten sähkö rollaattori jo ole ajankohtaisempi kulkupeli.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

tässä nyt kannattaa tähdentää myös sitä että kenellä on tilillään tai muuna saatava nuo rahat sähköautoon versus esim ite joutuisin hattu kourassa pankkiin lähtemään lainaa hakemaan. yleensä tämmönen ostos on jollaki joustoluotolla kait ostettava ja korko sen mukainen. korkorahat on menetettyä rahaa ja muutenkin talous tiukkenisi aika paljon jos tähän joku 200€ lisälasku per kk tungettaisiin.

eli periaatteessa olen sähköauton oston kannalla, mutta talous ei vain anna siihen myöten.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Ajomies kirjoitti: To Tammi 16, 2020 10:21 pm Voihan se auto olla sijoituskin, mutta harvemmin sellaista monenkaan tule hankittua. Sitten on vielä ne kultaakin arvokkaammat keräily autot, joilla tuskin ajetaan, pidetään vaan jossain hyvässä tallessa. Sitten on tämä romuralli harrastus jossa viimeisen ilon saa autosta, kun se on sata varmasti sen ajokin viimeinen ajokerta. :)
Opel Ampperaa ennustetaan tulevaksi klassikoksi pienen valmistusmäärän ja aikaansa edellä olevana, enimmäiset
kun on -12 vuodelta (volttina -10 ) joten itse olen ajatellut tallentaa oman ampperan, sen jälkeen kun menohalut
siltä loppuvat. Nettiautossa oli suomen eniten ajettu 310 000km amppera tasan viikon myynnissä 9500 euroon, joten
kysyntää on. :wink:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 4:19 am Kyllä olisi paras että tohtori evää ajoluvan ennen kuin joutuu sähköautoa edes miettimään. :) Ellei sitten sähkö rollaattori jo ole ajankohtaisempi kulkupeli.
Tuota varten pitää olla Erkkola valmiiksi hankittuna. :D
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 12:38 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 4:19 am Kyllä olisi paras että tohtori evää ajoluvan ennen kuin joutuu sähköautoa edes miettimään. :) Ellei sitten sähkö rollaattori jo ole ajankohtaisempi kulkupeli.
Tuota varten pitää olla Erkkola valmiiksi hankittuna. :D
Ja akkukäyttöinen tietysti!
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perceiver kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 1:12 pm
PuuhaPate kirjoitti: Pe Tammi 17, 2020 12:38 pm

Tuota varten pitää olla Erkkola valmiiksi hankittuna. :D
Ja akkukäyttöinen tietysti!
Erkkola on helppo duunata patterivehkeeksi. Jos haluaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot], zukka ja 42 vierailijaa