Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Janne181
Viestit: 12
Liittynyt: 04.11.2018, 09:18
Viesti:

Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Janne181 » 16.01.2020, 09:45

Kone on Kubota kx 101. Ongelma on sellainen, että toinen tela on irronnut nyt pienen ajan sisällä 3 kertaa. Toisen kerran jälkeen uusin telan ja nyt uudellakin telalla sama ongelma. Toisen puolen telan kanssa ei siis ole ollut mitään ongelmia missään kohtaa. Voiko kulunut vetoratas aiheuttaa tämän ongelman? Toki vetorattaat silmämääräisesti näyttää yhtä kuluneilta. Myöskään silmämääräisesti katsottuna en löytänyt mitään vikaa. Telat ovat olleet yhtä kireällä molemmilla puolilla. Myös kaikki muutkin rullat pyörii ja silmämääräisesti vaikuttavat ehjiltä. Onko kokemusta tai ideoita mistä tämä johtuu.
-Kubota KX 101
-Bobcat 453

jpeltoma
Viestit: 1121
Liittynyt: 16.09.2009, 11:47
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja jpeltoma » 16.01.2020, 10:18

Voisiko kiristimestä olla jousi poikki, laakeri menny tai rullat kuluneet. Joissakin koneissa on vetoratas epäsymmetrinen ja pitää olla oikein päin. Onko ketjujako oikea rattaalle.

Perceiver
Viestit: 534
Liittynyt: 24.03.2018, 11:59
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Perceiver » 16.01.2020, 11:46

Onhan siinä telassa vaseliinikiristys?

SamiT
Viestit: 5285
Liittynyt: 17.12.2005, 12:50
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja SamiT » 16.01.2020, 11:49

Entäpä telan etummaisen vapaastipyörivän johtopyörän laakeroinnin kunto tai mu kiinitysvälys? Jos johtopyörä heiluu niin tela lähtee helpolla.Tuo jousi rasvasylinterin ja johtopyörän välillä on kyllä vahva ehdokas aiheuttajaksi kuten jo mainittu.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra T170.

Janne181
Viestit: 12
Liittynyt: 04.11.2018, 09:18
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Janne181 » 16.01.2020, 12:12

Teloissa on molemmissa samat merkinnät ja hamrelta ostin telan ja koneen tietojen perusteella varmistivat telan olevan sopiva tähän koneeseen. Tuo vetorattaan symmetrisyys täytyy tarkistaa. Telassa on vaseliini kiristys. Saako tuon johtopyörä milla tavalla purettua pois? Ton jousen melkeen haluisin tarkistaa. Telaa vaihtaessa tarkistin vapaa pyörät eikä niissä minun makuun ainakaan ollut mitään normaalia isompia välyksiä.
-Kubota KX 101
-Bobcat 453

cimo
Viestit: 2216
Liittynyt: 18.01.2006, 22:56
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja cimo » 16.01.2020, 14:53

Silloin kun se lähtee päältä, niin kai kuski sen huomaa, että lähteekö se johtopyörältä vai vetorattaalta?
Jommasta kummasta päästä se täytyy pompata pois päältä.

Melkein vaihtaisin uuden telan kaveriksi uuden vetorattaan. Siinä puhutaan kuitenkin aika pienestä investoinnista.
Ei se kulunut vetoratas tahdo oikein sopia pariksi uudelle telalle.

Janne181
Viestit: 12
Liittynyt: 04.11.2018, 09:18
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Janne181 » 16.01.2020, 15:26

Kaksikertaa vetorattaalta ja kerran johtopyörältä. Joka kerralla on lähtenyt ns takapäästä. eli koneen silloisen menosuunnan mukaan. Toisella puolella kuitenkin on myös uudehko tela eikä siellä kiusaa vaikka onkin kulunut vetoratas
-Kubota KX 101
-Bobcat 453

Melvis
Viestit: 138
Liittynyt: 20.08.2018, 20:50
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Melvis » 16.01.2020, 15:56

Enemmän minä johtopyörään kallistusin...
Johtopyörä lähtee ihan vetämällä pois. Ensin vaan löysäät kiristyksen, kun on melkotympee koittaa irtaallaan painaa kasaan.

k-pyörä
Viestit: 1093
Liittynyt: 21.02.2007, 19:32
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja k-pyörä » 16.01.2020, 19:44

Ojak 3000kg uuvet telat kestää huomattavasti paremmin päällä kun entiset , tais olla jo vaijereita poikki. Mutta näkyy lähtevän uuvetk i n pois kivises metäs kun ajelee. Johtopyörän lähellä, missä tela alapuolella kääntyy suoralle on semmoset teräs niiko ohjurit. N. 3cm etäsyyvellä telasta, on selvästi kulunu. Meinasin laittaa lisää plootua nuihi. Kai ne jotkut ohjurit on. Toisaalta oikeinpäin ajaessa ratas takana johto p edessä . Mite se voi lähteä pois. Lähtee luultavasti hieroessa ees taas. Oli muuten pakkasessa aika kamura laittaa uusi kumitela päälle.

severi2
Viestit: 2322
Liittynyt: 17.03.2007, 08:58
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja severi2 » 16.01.2020, 19:51

Lähteekö se sisä- vai ulkopuolelle. Jos aina samalle puolelle niin ota tela irti ja käännä toisin päin. Jos sitten vielä änkeeää toiselle puolen eikä samalle mitä aiemmin, niin telassa on jotain vikaa.
Viimeksi muokannut severi2, 16.01.2020, 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63

Superdextaaja
Viestit: 9072
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 16.01.2020, 21:44

Jospa rasvasylinterin männän tiiviste fuskaa. Kiristäisin telan spekseihinsä ja seuraisin jonkinlaisen ajelun jälkeen pysyykö kireys vai löystyykö.
Tekemällä virheistä oppii.

Superdexta-64
Viestit: 1234
Liittynyt: 27.12.2005, 17:59
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 » 16.01.2020, 21:57

Minkälaisessa ajossa/maastossa tämä tela lähtee pois? Lähteekö heti perään uudestaan vai kestääkö ajella aikansa, jos kestää niin kuinka kauan? Paukkuuko tela ennen pois lähtöä?
Mittaa se johtopyörän etäisyys kiinteästä, vaikka rungon jostain kohtaa ja kun tela lähtee pois niin mittaa onko etäisyys sama. Tällä pystyt varmistamaan sen jos stefa vuotaa kiristyssylinteriltä ja tela löystyy. Omasta koneesta lähti kun vaijeri oli poikki telaston sisältä eli sekin voi olla syy, mutta yleensä näkee silmällä että tela venyy ajossa. Aika harvinaista että uus tela olis viallinen.
Pyörät saa olla todella kuluneet että sen takia lähtis, se profiili on sen verran korkee. Itellä lähtee uudetkin telat jos ajan metsässä tai isossa murskeessa. Se tela ei paljon vaadi allensa kiveä tai pattia kun vääntää telan sivulle niin lujaa että vetomoottori pyöräyttää sen pois paikaltaan.
Ford 6610 -88

Janne181
Viestit: 12
Liittynyt: 04.11.2018, 09:18
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Janne181 » 17.01.2020, 10:32

Tela on kyllä kireällä vaikka lähteekin pois. Eli viime kerrallakaan telaa ei ollut mahdollisuuttakaan saada paikalleen ennen kuin säädön löystää. Koneella kunnostetaan motocross rataa eli alusta on kovaa savea missä on kaikenlaista epätasaisuutta. Ihmetyttää vain kun toinen teloista ei ole kertaakaan irronnut. Siksi en oikeen usko olevan vain maastosta kiinni.
-Kubota KX 101
-Bobcat 453

Superdextaaja
Viestit: 9072
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 17.01.2020, 15:33

Jos tuossa avittaisi, että säätää telaa löysemmälle? Kovalla alustalla kumitela löysemmälle ja pehmeällä kireämmälle, oon ymmärtänyt.
Tekemällä virheistä oppii.

Superdexta-64
Viestit: 1234
Liittynyt: 27.12.2005, 17:59
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 » 17.01.2020, 17:34

Janne181 kirjoitti:
17.01.2020, 10:32
Tela on kyllä kireällä vaikka lähteekin pois. Eli viime kerrallakaan telaa ei ollut mahdollisuuttakaan saada paikalleen ennen kuin säädön löystää. Koneella kunnostetaan motocross rataa eli alusta on kovaa savea missä on kaikenlaista epätasaisuutta. Ihmetyttää vain kun toinen teloista ei ole kertaakaan irronnut. Siksi en oikeen usko olevan vain maastosta kiinni.
Ei sitä saakkaan paikoilleen ellei löystä, siihen pois lähtemiseen riittää yllättävän pieni (10 mm) löysyys jo kun alkaa pääseen pois paikoiltaan. Minulla lähti kans vaan toisen puolen tela, oli vaijeri venyny ja osin poikki sielä telan sisältä. Vaikee uskoo että uus tela olis kuitenkaan rikki. Kato vielä se se etupyörän ja vetopyörän linja että on suorassa. Lähteekö kuinka äkkiä pois paikoiltaan, jos usein niin vois koittaa että kallistais sen telan ilmaan kauhalla ja pyörittäis ilmassa. Katsois et lähteekö näin pois tai alkaako paukkuun...
Ford 6610 -88

Janne181
Viestit: 12
Liittynyt: 04.11.2018, 09:18
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Janne181 » 28.01.2020, 10:26

Superdextaaja kirjoitti:
17.01.2020, 15:33
Jos tuossa avittaisi, että säätää telaa löysemmälle? Kovalla alustalla kumitela löysemmälle ja pehmeällä kireämmälle, oon ymmärtänyt.

Löysäsin telaa ja ajoin viikonloppuna useita tunteja eikä telan kanssa ollut mitään ongelmia. Vaikuttaisi siis siltä, että olen vain kiristänyt telan joka kerta liian kireälle.
-Kubota KX 101
-Bobcat 453

Superdexta-64
Viestit: 1234
Liittynyt: 27.12.2005, 17:59
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 » 28.01.2020, 17:52

Ohjekirjassa pitäisi olla ohjeet oikeasta kireydestä. Pikkukoneilla yleensä keskeltä roikkuu n. 5 cm...
Ford 6610 -88

zukka
Viestit: 999
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja zukka » 28.01.2020, 18:51

Superdexta-64 kirjoitti:
28.01.2020, 17:52
Ohjekirjassa pitäisi olla ohjeet oikeasta kireydestä. Pikkukoneilla yleensä keskeltä roikkuu n. 5 cm...
Onko tuo pikku koneen telan roikkuminen (5cm) rauta vai kumiteloilla vai molemmilla? Täytyy omasta kumitela kubotasta katsoa ensi kerran kun ajelen sillä.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

SamiT
Viestit: 5285
Liittynyt: 17.12.2005, 12:50
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja SamiT » 28.01.2020, 19:01

Saattaa noissa telan irtoamisissa olla tuurillakin iso merkitys, niin hyvällä kuin huonollakin, ja kalteva työskentelypaikka tuppaa suistamaan pienenkin kiven telan alle osuessa alarinteen puoleisen telan pois. 13 kesän kumitelakoneurakoinnin perusteella tuntuu että uudehkot telat pysyvät paremmin paikallaan kuin kulahtaneet, yleensä sillä kesällä ei lähde telat ollenkaan jonka keväänä on uudet telat ostettu. Mutta välillä menee 300 ajotuntia ilman että edes meinaa tela lähteä kuluneemmillakin teloilla ajaessa, ja sitten puolestaan kerran oli samalla kivisellä mökkipihatyömaalla kolme kertaa puolen tunnin välein tela sivussa, päätin jatkaa töitä sitten vasta seuraavana päivänä ja sillä työmaalla ei enää tela karannut kertaakaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra T170.

zukka
Viestit: 999
Liittynyt: 25.12.2019, 21:02
Paikkakunta: Tuusula/Hollola
Viesti:

Re: Kaivinkoneen toinen tela ei pysy paikallaan

Viesti Kirjoittaja zukka » 28.01.2020, 19:22

https://www.euroket.fi/wp-content/uploa ... ohjeet.jpg

Tuolla oli kumitelan ohjeissa 10-20mm välys kun on ilmassa.
Bensat: Dodge Dart -66,
Dieselit: MB C200 CDI -06, MB Vito 115CDI -06, Volvo FL614 -88, David Brown 950 -58, Kubota KH60 -90, Bobcat 631 -79, Peugeot 308 1.6 HDI -08,
Muut: Knaus Wimara 450 -01, Thule 2270 -05

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa