onko 0,02A purku liikaa akulle

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja epe2 »

siis mitailin tuossa tuota kulkinetta,ja purkaa lepotilassa vielä 0,01-0,02A pihtivirtamittarilla mitattuna,onko se liikaa jos auto seisoo pitkiä aikoja,emännän pirssistä koklasin kans ku sekin oli sisällä,ni se menee 0,mites mahdollista ku onhan siinäkin kelloa ym :?:
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Kyllä mulla aiheuttaa ongelmia 266mA eli 0,26A purkuvirta. Vaikka akun lataa täyteen laturilla, niin että lepojännite on navoista 12.7V, antaa seistä pari päivää niin jännite putoaa 12.2-12.0V tienoille. Siitä kun webasto lähtee aamulla, kyykkää akun jännite 0,5V alemmas eli 11,7-11,5V tasolle. Webasto toimii vielä ja lämmittää moottorin, mutta sisäpuhallin ei suostu lähtemään noin alhaisilla jännitteillä ja hytti jää kylmäksi ja lasit jäähän.

Autossa ei merkkihuollon mukaan ole mitään vikaa, vaikka manuaalit sanoo että 80mA on maksimi purkuvirta levossa, parkissa. Akun uusimisella ei ollut vaikutusta asiaan.

Sun emännän auton tapauksessa, pihimittari ei välttämättä näytä niin pieniä virtoja mitä se kello viel. Kello voi ottaa vaikka 2mA virtaa.

edit: Korjattu desimaalivirhe
Viimeksi muokannut Kardaani, Su Tammi 12, 2020 5:14 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

pientä tarkennusta nyt tähän. 200mA ei oo 0,02A, vaan 0,2A. 1A=1000mA. ihan normaalina tuota 0,02A pidän.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja mauri »

Esimerkiksi 0,02 A tekee vuorokaudessa 0,5 Ah.
Kyllä se kuukaudessa on sitten 15 Ah, onko paljon vai vähän riippuu tietysti akun koosta ja kunnosta. Mikäli on 60 Ah akku jonka kapasiteetista on puolet jäljellä (tai varaustila on 50 %) niin silloin saattaa olla merkitystä. Tosin hyväkuntoinen moottori lähtee varsin helposti käyntiin, ei tarvitse pitkään veivata.

Huom. akun käynnistysvirta CCA ei laske samassa suhteessa kuin varaustila, siis hyväkuntoinen akku josta on purettu 50 % sähköstä antaa silti hyvin käynnistysvirtaa.
Mutta jos kyseessä on vanha sulfatoitunut akku on saatavan kapasiteetin lisäksi myös käynnistysvirran antokyky huonontunut.

Akku purkautuu myös ihan ilman kuormaakin.
Lisäksi esimerkiksi likaista akunpintaa pitkin tapahtuu vaikeasti mitattavaa vuotovirtaa.
Pelkkä sähkökello (jos ei led-näyttö) ei paljon virtaa tarvitse, varashälyttimen vilkkuva merkkivalo saattaa viedä enemmän.

Kyllä minä irrottaisin akun miinusnavasta akkukengän jos jättäisin pitkäksi aikaa seisomaan, edellyttäen tietysti että tästä ei aiheudu suurempaa riesaa kuin akun purkautumisesta, nykyautojen elektroniikka voi olla ihmeellistä!

ps akku mikä on purettu täysin tyhjäksi (n. 0 V) pienellä virralla ( 1 mA ... satoja mA) on sitten todella tyhjä, eikä välttämättä toivu siitä, varsinkin jos on ollut pitempään tyhjä ja sulfatoitunut
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

vaniljacreme kirjoitti: Su Tammi 12, 2020 3:59 pm pientä tarkennusta nyt tähän. 200mA ei oo 0,02A, vaan 0,2A. 1A=1000mA. ihan normaalina tuota 0,02A pidän.
Totta kiitos. Minun sekaannus. Korjasin omaa tekstiä, niin ei aiheuta hämmennystä, jos joku joskus lukee.
mtuitto
Viestit: 105
Liittynyt: Ke Joulu 11, 2019 11:07 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Mittailin taannoin Mersun virrankulutusta. Heti kohta moottorin sammuttamisen jälkeen näytti muistaakseni 0,5A kulutusta, mutta noin 15 min jälkeen tippui nollaan. Eli joitain kuluttavia järjestelmiä jäi vielä jonkinlaiseen valmiustilaan vaikka virrat oli virtalukosta katkaistu. Olettaisin tällaisen olevan normaalia muunkin merkkisissä autoissa.
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Joo aikansa se ottaa ennenku nykyauto menee lepotilaan. Siinäkin on virrankulutuksessa eroa onko auto lukittu vai ei. Omassa tuo 266mA kulki vielä neljän tunnin päästä, niin oletan sen olevan kokoaikaista.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

mtuitto kirjoitti: Su Tammi 12, 2020 6:50 pm Mittailin taannoin Mersun virrankulutusta. Heti kohta moottorin sammuttamisen jälkeen näytti muistaakseni 0,5A kulutusta, mutta noin 15 min jälkeen tippui nollaan. Eli joitain kuluttavia järjestelmiä jäi vielä jonkinlaiseen valmiustilaan vaikka virrat oli virtalukosta katkaistu. Olettaisin tällaisen olevan normaalia muunkin merkkisissä autoissa.
Tuo on totisinta totta 2000 luvun autoissa. Oma baijerilainen elää omaa elämäänsä 30min sammuttamisen jälkeen. Esim. lämmityslaitteen ohjain humisee ja läpät ohjailevat vaikka puhallin ei pyöri. Takakontiin jos laitaa tavaroita ja avaa sen jälkeen oven niin kompura alkaa lataan ilmajousia.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Tuohon Maurin hyvään esitykseen voisi vielä lisätä, että kun pakkasta on 30 astetta, niin se 15Ah purkautuminen alkaa olla merkittävä kun kapasiteetti ja virranantokyky on akussa jo muutenkin huomattavasti lämmintä akkua huonompi.
Microsoft- vapaa vyöhyke
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja rämä »

Kardaani kirjoitti: Su Tammi 12, 2020 8:03 pm Joo aikansa se ottaa ennenku nykyauto menee lepotilaan. Siinäkin on virrankulutuksessa eroa onko auto lukittu vai ei. Omassa tuo 266mA kulki vielä neljän tunnin päästä, niin oletan sen olevan kokoaikaista.
Tuo kuulostaa aika isolta. Viikossa on jo 45 Ah. Aikoinaan kaverin auton virrankulutusta ihmetelttiin. Oli valoreleelle kytketty kela akunnapojen väliin, virta lampuille sitten katkaisimelta kärkien kautta. Akku tyhjeni, jos oli muutaman päivän ajamatta.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jos lähistöllä on jokin lähetin, esimerkiksi halpa kiinalainen langaton sääasema, se voi lähettää signaalia jota auton kaukosäätimen vastaanotin herää sitten "kuunteleen", jotta onkos isäntä tulossa?
Ahaa ei ollutkaan mulle, ja alkaa taas vaipumaan horrostilaan.
Niin tämä auton heräily vie joissakin auto merkeissä tai malleissa aika paljon sähköä.
Pari päivää eikä käyntiin lähdöstä toivoakaan.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja epe2 »

nyt aamulla ku katoin uudelleen niin heilu tuossa 0,01 ja 0,02A välillä,kontin aukasun merkkivalo oli sammunu,peräkontti on auki koko ajan ku ei oikein muuten voi mitata,jos sit ei majoittaudu autoon pitkiks toviks jotta menee nukkuun,autossa on se ibs akunvalvonta systeemi ja se palikka on uusittu sekä akku ja myös koodattu se autolle :?:
HanomaG
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 3:00 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja HanomaG »

Jos kontti auki mittauksen aikana niin tuo 10-20mA vaikuttaa ihan normaalille varsinkin jos auto on alle 20v vanha. Mittausresoluutiosta (0,01-0,02A) päätellen mittarisi DC -virran mittaustarkkuus voi olla sen verran epätarkka, että en tekisi mitään isoja johtopäätöksiä kahden eri auton lepovirrankulutusten välillä (jos toisessa autossa näyttämä oli 0 A ja toisessa 0,01-0,02A).
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja mauri »

Tuosta peräkontista tuli mieleen. Kaverin autosta meni akku tyhjäksi kun kesämökillä oli monta päivää parkissa eikä mitään sähkön kulutusta pitänyt olla päällä.
Katselin vähän ja huomasin että tavaratilanvalo paloi niinkuin tietysti pitikin kun luukku oli auki. Mutta kun löin luukun kiinni niin vieläkin oli valo kun takapenkin raosta kurkistin. Kävi ilmi että reissuun lähtiessä olivat isolla matkalaukulla tuupanneet valokytkimen pidintä mutkalle jolloin kytkin ei toiminutkaan luukkua suljettaessa. Kyllä sellainen esimerkiksi 10 W hehkulankapolttimo vie vuorokaudessa 20 Ah jolloin jo parissa päivässä on tavallinen henkilöauton akku melko tyhjä.
Toinen tapaus. Oli jätetty auto lomaviikoksi talliin ja ovet auki tuuletuksen vuoksi. Sisävalot tietysti kytketty pois päältä, mutta tässä olikin lisäksi vielä jotkin kynnysvalot joiden päälläoloa ei valoisassa huomattu. Akku oli lomalta tultua todella tyhjä.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

mauri kirjoitti: Ma Tammi 13, 2020 9:12 pm Akku oli lomalta tultua todella tyhjä.
Tahtoohan se akku ottaa tuosta itseensä. Onneksi nykyautot osaavat aika hyvin sammutella tyypillisimpiä unohduskohteita ja kun jännite laskee tarpeeksi, ei enää edes toimikaan muut kuin välttämättömät.
mrjb425
Viestit: 2031
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Kyllä jotkut autot osaavat sammuttaa sisävalot ja peräkontinkin valon jonkun ajan kuluttua. Edellisessä autossani radiokin hiljeni painkymmenen minuutin kuluttua.
mrjb425
Viestit: 2031
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Eikä kyseessä ole Toyota.....
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tuosta tuoreesta kulkineesta mittailin virtoja, kun välillä tuntuis hieman laiskasti pyörähtävän. Edellinen omistaja sanoi, että kannattaa akku ladata laturilla parin viikon välein.
Ajon jälkeen vielä vartin päästä meni 0,48A. Sitten mittari sammuttikin itsensä, niin en jatkosta tiedä.
Tänään kylmään autoon pistin mittarin ja mittarista auto-off pois päältä. 0,17-0,19A siellä parin tunnin päästäkin meni.
En tiedä onko normaalia, mutta kyllähän tuokin ajan kanssa akkua tyhjentää.

En nyt enempää jaksa tutkia asiaa. Mutta tarkkailen tilannetta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja SSe »

Voi olla että osa auton purkeista sammuu pitkähköllä viiveellä, mutta isohkolta kuulostaa lähes 200mA.
mrjb425 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2020 7:19 am Kyllä jotkut autot osaavat sammuttaa sisävalot ja peräkontinkin valon jonkun ajan kuluttua. Edellisessä autossani radiokin hiljeni painkymmenen minuutin kuluttua.
Ainakin 9-3 Saabit on osanneet tuon jo 90-luvulta, sisävalokin sammuu viiveellä vaikka olisi unohtanut katkaisijasta päälle tai oven auki. Radio on päällä tunnin.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: onko 0,02A purku liikaa akulle

Viesti Kirjoittaja epe2 »

SSe kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 9:30 pm Voi olla että osa auton purkeista sammuu pitkähköllä viiveellä, mutta isohkolta kuulostaa lähes 200mA.
mrjb425 kirjoitti: Ti Tammi 14, 2020 7:19 am Kyllä jotkut autot osaavat sammuttaa sisävalot ja peräkontinkin valon jonkun ajan kuluttua. Edellisessä autossani radiokin hiljeni painkymmenen minuutin kuluttua.
Ainakin 9-3 Saabit on osanneet tuon jo 90-luvulta, sisävalokin sammuu viiveellä vaikka olisi unohtanut katkaisijasta päälle tai oven auki. Radio on päällä tunnin.
eikai ny sentään 200mA vaan 20mA
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Juhnu, Semrush [Bot], Vallu 405 ja 57 vierailijaa