Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Meinasin viikonloppuna ensimm. kertaa vaihtaa polttoainesuodatinta 5610 Fordiin, mutta sitten aloin empimään. Suodatinjalassa on kaksi "mötikkää" vierekkäin, jossa vasemmanpuoleisessa on ylempänä n. 40 mm korkea Fordin-sininen peltinen "sylinteri", jonka alla on lasinen sakkakuppi. Oikealla puolen on sitten normaali n. 70 mm korkea suodatin. Onko tuossa sakkakupin yläpuolella myös matala suodatinpatruuna, vai onko se vain jokin "kiinteä sylinteri"?
https://img.aijaa.com/m/00495/14765565.jpg
Ohjekirjastakaan tuo ei yksiselitteisesti käynyt ilmi, kun näitähän on myös kahdella peräkkäisellä suodattimella. Sillä jätin vaihtotyön vielä tekemättä, kun tuon sakkakupin puhdistusta varten irroittelee, niin joutuuhan sen ylä- ja alapuolelle varmaan uusimaan tiivisteet, joita minulla ei siihen hätään ollut; tuskin suodattimen mukana on tiivisteitä sakkakupille?
Tai jos tähän löytyy jostakin jo aiempi viestiketju, niin voisiko joku linkittää; haku ei tuottanut sopivaa tulosta.
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja poweri »

Hae kaksi laadukasta suodatinta, tiivisteet kahta kokoa ne kyllä näkee kun purkaa. Kupit auki ja putsaa huolella, tutki valmiiksi tiivisteet mikä tulee mihkäkin. Ensimmäinen on sakkakuppi, kokoa kuin puratkin. Toisessa varsinainen suodatinpanos. Uusi tiivisteet, myös o renkaat kiinnitysruuviin ylös kanteen kumpaankin.
Ilmaus tapahtuu avaamalla suodatinjalan keskeltä päältä pultti löysälle, siirtopumppulla täytä sakkakuppi ja suodatin. Uita kunnolla astiaan hetken aikaa, sulje pultti pumpatessa, meillä lähtee käymään ilman pumpun ilmausta. Näissä yksilöeroja, ilmaa pumppu ohjekirjan mukaan niin syttyy varmasti.
Fordi helppo ja mukava tehdä, talvilaadut tankissa ja ajamisen iloa :)
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja NH »

Ainakin joskus ennen alkuperäissuodatinpatruunan mukana tuli valikoima o-renkaita mukaan. Kannattaa tarkistaa orkkisosan hinta ja mahdolliset mukanatulevat tiivisteet ennen tarvikeosan ostoa.

Säästöä ei välttämättä montaa euroa tule tarvikeosan ostamalla.
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Kiitos kommenteista! Olen itse asiassa jo tarvikkeet ostanut, ja CAV'in suodattimet minulle Ford/Nh huoltoliikkeestä myytiin. En edes älynnyt pyytää alkuperäisosia, joskaan ei niitä minulle edes ehdotettu. En vaan ostohetkellä muistanut, ettei nuo patruunat olekaan samankorkuiset, ja jos nyt laitan ensiösuodattimeksi toiseen nähden samanlaisen, n. 70 mm korkean, se on siinä ja siinä, mahtuuko se sakkakupin kanssa startin yläpuolelle. Noh, purkamallahan tuo selviää. Ja kyllähän tuolla suodatinpakkauksessa näyttää tosiaan ylimääräisiä tiivisterenkaita olevan matkassa.
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja masankp »

Se missä on lasikuppi ja on matalampi lieriö, on vedenerotus-sakkakuppi, eikä suodatin.
Suodatin jalan ilmaruuvi on 1/2" avaimelle sopiva ruuvi suodatinjalassa, ja se keskellä oleva pultti on suodattimen kiinnityspultti.
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Näin vähän arvelinkin, ettei ko. systeemiin tarvitse kuin yhden suodatinpatruunan; kiitos tarkennuksesta @masankp!
Siihen pitää vaan katella uudet tiivisteet suodatinpakkauksesta.
Nähtäväksi jää, onko se yhtä potentiaalinen kohta ilmavuodolle, kuten 502 Valmetissa.
Joskus takavuosina on tullut Vallun mystisten ilmavuotojen kanssa pelattua, ja syyksi paljastui lasikupin vääntynyt vastinpinta.
Edellinen omistaja oli kai vetänyt kiristinruuvin suotta vähän turhan tiukalle.
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nest0ri kirjoitti: Ma Marras 11, 2019 9:41 am Näin vähän arvelinkin, ettei ko. systeemiin tarvitse kuin yhden suodatinpatruunan; kiitos tarkennuksesta @masankp!
Siihen pitää vaan katella uudet tiivisteet suodatinpakkauksesta.
Nähtäväksi jää, onko se yhtä potentiaalinen kohta ilmavuodolle, kuten 502 Valmetissa.
Joskus takavuosina on tullut Vallun mystisten ilmavuotojen kanssa pelattua, ja syyksi paljastui lasikupin vääntynyt vastinpinta.
Edellinen omistaja oli kai vetänyt kiristinruuvin suotta vähän turhan tiukalle.
Vanhemmissa rivipumpullisissa Fordeissa suodatinpaketti on siirtopumpun painepuolella. Tankilta siirtopumpulle kulkee yhtenäinen monella mutkalla oleva metalliputki. Eli suodattimen alueen vuodot näkyvät ajossa tippuvana tai triittaavna polttoaineena, ei niinkään ilmaongelmina. Tankki kun on ylhäällä, tippuu seisahduksissakin. Runkotankillisessa voikin mennä systeemi tyhjäksi.

Leylandissa siirtopumppu on samalla tavalla tankilta seuraava piste, mutta suodatin on ylhäällä, samoin siirtopumppu on "pystyssä", ja siellä on hienojakoinen metallisihti sisällä. Siihen voi tulla sakkaa varsinkin kuoppaisella pellolla, jolloin matkanteko voi pysähtyä äkisti.

-SS-
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tuossa nestorin fordissa ei ole mitään ihmeellistä. Jokainen ketä ikinä sutarin vaihtanu näkee että eka pönttö oltava jollakin rakenteella sakkakuppi.
Kaksi suodatinta ostetaan siksi että saa tiivisteitä, varastoon jäävän voi käyttää seuraavalla kerralla osin vanhoilla tiivisteillä.
Kun ilmaa on oleellista että liikuttaa siirtopumpun käsivipua täysillä liikkeillä. Olen huomannut että joskus nostaa hitaasti ainetta voiko moottorin/syöttöpumpun asennolla merkitystä...en ole paneutunut kun aina homma onnistunut.
Voimalaji noiden kokoaminen ei ole, maalaisjärjellä ja huolellisuudella pärjää.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Meillä kahdessa fordissa on tuplasuodattimet. Olen vaihtanut ehkä turhankin harvaseltaan, 600 h. CaseIH:ssa on kaksi samanlaista Bosch patruunaa. Ohjeena on vaihtaa vuorotellen ? Muissa traktoreissa ja puimureissa on vain yksi suodatin, eikä sakkakuppeja. Helppo on Claasin suodatin, kiertää vaan auki , ei pillaa yhtään ja uusi täyteen löpöä ja kiertää kiinni. En ole ilmannut.

Fordeissa ei ole juurikaan tarnu ilmata, kun pakkosyötöllä lähtee putputtamaan vaikka oli tankin tyhjenemiseen topant.

-SS-
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuo CAV296 ja 796 on kyllä maailman paskimmat filtterit.

Vmäisiä vaihtaa kierrepurkkiin verrattuna. Saa olla tarkkana että ei jää vuotamaan. Ja lun kokemuksen mukaan se herkimmin jäätyvä filsu.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja poweri »

Juho M-P kirjoitti: Ma Marras 11, 2019 6:58 pm Tuo CAV296 ja 796 on kyllä maailman paskimmat filtterit.

Vmäisiä vaihtaa kierrepurkkiin verrattuna. Saa olla tarkkana että ei jää vuotamaan. Ja lun kokemuksen mukaan se herkimmin jäätyvä filsu.
Voisitko listata hyvät suodattimet ja niin että niitä helposti saa? Eikä tarvitse kaikki niin helppoa olla, mistä saa esim nestori oikeesti hyvät sutarit foordiin??
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Siis semmoiset alaspäin roikkuvat polttoainesuodattimet, jotka kierretään kokonaisena paikalleen, ovat oikein hyviä. Niistä ei juurikaan tarvitse huolia, että valuisi minnekään tai sottaisi paikkoja. Muutenkin Fordissa olisi kannattanut miettinä yhden osan tekemistä siihen moottoriöljynsuodattimen kohdalle, että se patruuna olisi alaspäin suunnattu. Se paikka on niin ylhäällä, ettei sittenkään olisi tarjolla risuille tai muille. Yksi äärimmäisyys alhaisesta suodattimien sijainnista on CaseIH:n polttoainesuodattimet, ovat öljypohjan kyljessä muutenkin moottori alhaalla

-SS-
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Edelleen kiitos monipuolisista kommenteista! Eiköhän näillä vihjeillä onnistune yhden suodattimen vaihtaminen. Tottahan se on, että kierteet omaava patruuna olisi paljon siistimpi ja helpompi vaihtaa, jos jossakin traktorissa tällaista mallia on käytetty myös pa-suodattimissa, mutta ei tällainen perinteinen mallikaan mikään paha ole. Huolella kun homman tekee ja laskee vaikka ensin kuppien pohjaropuista löpöt pois, niin ei se niin sottainenkaan puuha ole. Pitää kuitenkin yrittää muistaa positiiviset asiat; suodatin on kuin tarjottimella edessä, ei tarvii ylimääräisiä purkuhommia tehdä, eikä nuo tarvikekulutkaan ole maata kaatavia. Kaiken lisäksi homma ehkä onnistuu tällaiselta vähän tyhymemmältäkin tee se itse -harrastelijalta :)
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja poweri »

Heip nestori, en lähtisi tyhjäämään muovisista propuista...voipi jäädä käteen ja vuotamaan. Löysäät vain kannesta ja tyhjäät isoon astiaan. Toki pohjaproppuihin olis joskus hyvä vaihtaa tiiviste mutta sen joutuu kaiketi hankkii erikseen, katso miltä näyttää jos hyvältä eikä vuoda anna olla.
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Tuokin on kyllä ihan totta, kun eipähän niitä muovisia roppuruuveja yleensäkään availla. Alkavat suotta mehiä, jos niitä menee nykimään, ja hyvin todennäköisesti vielä murtuvat poikki 👍
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Muistelisin että CAV suodattimen mukana tulee aina pohjaropun tiiviste.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Juho M-P kirjoitti: Ti Marras 12, 2019 7:39 am Muistelisin että CAV suodattimen mukana tulee aina pohjaropun tiiviste.
En oo törmännyt tämmöiseen ilmiöön.
Se pieni varren O-rengas tulee.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja NH »

CAV-suodattimina myydään usein kaikenlaista jaskaa, jotka ovat oikeasti lähinnä CAV-suodatinpesään sopivia suodattimia, eikä lainkaan laadukkaita CAV-tuotemerkkisiä tuotteita.

Näin tuntuu olevan ainakin suomalaisen ison traktoritarvikeketjun tarjouslaareissa: iso kyltti että tarjouksena CAV-suodatin esim. 5€ ja tarkemmin pakettia tutkiessa tuotteella ei ole mitään tekemistä ko tuotemerkin kanssa.

Tilanne näyttää olevan sama useilla muilllakin kotimaisilla toimijoilla ainakin tarjouslehdistä havainnoituna.

Suodatinta ostaessa kannattaa varmistaa, että se on oikeasti CAV-merkkinen tai jotain muuta laadukasta tuotemerkkiä, eikä nimetöntä kuraa.

CNH:n pa-suodattimen ( CAV-yhteensopiva :D ) mukana tuli ainakin jossain vaiheessa, myös pikkuinen o-rengas, kuten monta muutakin tiivistettä.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja masankp »

Se pieni o-rengas on tarkoitettu kiinnityspultin yläpäähän.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ford 5610 polttoainesuodattimen vaihto

Viesti Kirjoittaja NH »

Pohjapropun tiiviste on tasomallinen, mutta oikeankokoinen o-rengaskin käynee.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kiviö, rokkimatti ja 47 vierailijaa