Ford 4000 moottoriongelma?
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Ford 4000 moottoriongelma?
Tuli ostaa paukautettua taloon toinen nelitonninen vm-73, Sulo Vileen tyyppisesti koska sain halvalla.
Halpa hinta johtui jonkinnäköisestä moottoriviasta ja siitä, että myyjä oli sukua.
Eli siis koneesta on viime syksynä mennyt liemet sekaisin en tiedä kumminpäin. Edellinen omistaja oli ajatellut, että lohko olisi syöpynyt puhki ja oli tilannut puolimoottorin ilmeisesti IKH:lta. Vanhasta ei lopulta ollut mennyt kuin kannentiiviste.
Sain vanhan lohkon mukaan kaupassa, äkkseltään vaikutti ihan Ok-kuntoiselta.
No, oli saanut sitten traktorin nippuun uudella puolimoottorilla ja kaikki oli toiminut niinkuin kuuluukin.
Noin 20 käyttötunnin jälkeen oli öljynpainevalo syttynyt ja kone hyytynyt siihen.
Siihen loppui ko. omistajan hermot ja osti toisen traktorin, koska tarvitsee lumitöissä ja vanha kone hajosi uudelleen tammikuussa.
Kävin eilen hinaamassa "kaunokaisen" kotiin ja uteliaisuus voitti ja piti kokeilla pyörähtääkö moottori.
Pyöri se, mutta tuntuisi siltä että yksi pytty tuntuisi lykkäävän paineen imusarjaan. Tämä kävi ilmi kun tuhauttaa ilmanputsarista ulospäin ilmaa. Kaksi muuta pyttyä tuntuvat yrittävän sytyttää savumerkeistä päätellen.
Onko porukalle tullut vastaavaa ilmiötä vastaan?
Itse ajattelen jotenkin, että vian etsintä pitäisi aloittaa venttiilikopan sisältä...
Halpa hinta johtui jonkinnäköisestä moottoriviasta ja siitä, että myyjä oli sukua.
Eli siis koneesta on viime syksynä mennyt liemet sekaisin en tiedä kumminpäin. Edellinen omistaja oli ajatellut, että lohko olisi syöpynyt puhki ja oli tilannut puolimoottorin ilmeisesti IKH:lta. Vanhasta ei lopulta ollut mennyt kuin kannentiiviste.
Sain vanhan lohkon mukaan kaupassa, äkkseltään vaikutti ihan Ok-kuntoiselta.
No, oli saanut sitten traktorin nippuun uudella puolimoottorilla ja kaikki oli toiminut niinkuin kuuluukin.
Noin 20 käyttötunnin jälkeen oli öljynpainevalo syttynyt ja kone hyytynyt siihen.
Siihen loppui ko. omistajan hermot ja osti toisen traktorin, koska tarvitsee lumitöissä ja vanha kone hajosi uudelleen tammikuussa.
Kävin eilen hinaamassa "kaunokaisen" kotiin ja uteliaisuus voitti ja piti kokeilla pyörähtääkö moottori.
Pyöri se, mutta tuntuisi siltä että yksi pytty tuntuisi lykkäävän paineen imusarjaan. Tämä kävi ilmi kun tuhauttaa ilmanputsarista ulospäin ilmaa. Kaksi muuta pyttyä tuntuvat yrittävän sytyttää savumerkeistä päätellen.
Onko porukalle tullut vastaavaa ilmiötä vastaan?
Itse ajattelen jotenkin, että vian etsintä pitäisi aloittaa venttiilikopan sisältä...
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 3123
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Eipä tuo täällä palstalla selviä vaan hattu irki ja sieltä se vika löytyy. Veikkaan asentajalähtöistä vikaa tai kelvoton tarvikeosa sonta. Tää masinistipalsta pelottaa kaikkia fordin omistajia, aina kun vuotaa on putketon lohko puhki vaikka oikeesti 45 vuotiaasta muutaman kympin pahvi vuotaa.
-
- Viestit: 2142
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kopan alta hyvä tarkastaa venttiiliväykset. Tuohan vaikuttaa niinkuin imu kantaisi pahan kerran. Mutta mahtaako öljynpaineen katoamisen syy sitten löytyä sieltä? Saisitko öljykellon paikalle irtomittaria, että näkisi starttia pyöritellen öljynpaineen tilan?
Tarkoittaako hyytyminen sitä, että kone oli leikannut vai vain veto loppunut kun yhdestä sylkystä tulikin kahdelle muulle perässä vedetävä?
Voordin kansiremonteissahan on semmoinenkin tilanne, että 3-ja 4-pataisten vaihtolohkoissa (ainakin LH-Osan myymissä) on 9/16" pultit mutta vanhemmissa kansissa rieät 1/2" pulteille. Silloin pitää asentaa 9/16->1/2-kannenputit ja samassa rytäkässä joutuu vaihtamaan ymmärtääkseni jakopään kukko-orren pultitkin. Ja ennen kaikkea kannentiivisteet ovat halpissarjoissa välillä mitä satuu. Näiilä nyt ei ehkä ole tässä uuden lohkon oireessa merkitystä, kun temput eivät viittaa suoranaisesti kansivikaan.
t. Kauko Ollila
Tarkoittaako hyytyminen sitä, että kone oli leikannut vai vain veto loppunut kun yhdestä sylkystä tulikin kahdelle muulle perässä vedetävä?
Voordin kansiremonteissahan on semmoinenkin tilanne, että 3-ja 4-pataisten vaihtolohkoissa (ainakin LH-Osan myymissä) on 9/16" pultit mutta vanhemmissa kansissa rieät 1/2" pulteille. Silloin pitää asentaa 9/16->1/2-kannenputit ja samassa rytäkässä joutuu vaihtamaan ymmärtääkseni jakopään kukko-orren pultitkin. Ja ennen kaikkea kannentiivisteet ovat halpissarjoissa välillä mitä satuu. Näiilä nyt ei ehkä ole tässä uuden lohkon oireessa merkitystä, kun temput eivät viittaa suoranaisesti kansivikaan.
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 6519
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
jännä tuo öljypaine valon syttyminen. no voihan olla että paine puuttuu ja siks jymähti. olikohan kannelle tehty jälkikiristys? jossei niin voinu pahvi pettää. no osiks vaan ja jos ei asentajan vika niin onhan noilla kunnostetuilla lohkoillakin takuu.. jos se orginaali lohko on kunnossa, niin hoonaus, uudet männänrenkaat, laakerit ,tiivisteet ja kasaan ja kovaa ajoa. näin meillä tehtiin 20v sitten ja vielä toimii moitteetta. se 100h tulee mittariin vähintään vuosittain. ja osin raskaitakin töitä. et jos asentaja virhe niin kunnosta se alkuperäinen.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kyseisestä potilaasta pitäisi saada jakopään koppa pois että näkisi ajoituksen. Kaikki pultit joiden kanta näkyy edestä päin on avattu. Yläreuna kotelosta aukeaisi, mutta alareuna on piukassa, enkä uskalla vääntää enää kovempaa. Kampiakselin päästä olen ottanut siivapyörän pois, pitäisikö vielä lähteä jotain irti?
Sen verran olen ehtinyt paneutua, että kyllä mäntä ja venttiili ovat kohdanneet. Yksi työntötanko on hieman vääntynyt ja kahdesta keinuvivusta on lohjennut pala pois.
Sen verran olen ehtinyt paneutua, että kyllä mäntä ja venttiili ovat kohdanneet. Yksi työntötanko on hieman vääntynyt ja kahdesta keinuvivusta on lohjennut pala pois.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Olikohan alhaalta ylöspäin joku pultti öljypohjan etureunasta, ei muista?!
-
- Viestit: 2780
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Näkyy olevan:
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Oli alhaalla neljä pulttia.
Nyt on jakopää näkyvillä ja nokka-akselin käyttöratas ihmetyttää. Miten ihmeessä se voi pyöriä kun akselin pää ei ole keskellä ratasta?
Nyt on jakopää näkyvillä ja nokka-akselin käyttöratas ihmetyttää. Miten ihmeessä se voi pyöriä kun akselin pää ei ole keskellä ratasta?
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 7904
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Nyt jos koskaan, kuva olis kiva
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Onko kiinnityspultin prikka epäkesko?
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Bensaversiossa on epäkeskorulla rattaan yhteydessä, epäkesko käyttää polttoainepumppua.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 3123
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Niin siis akseli tulee rattaan keskelle, mutta rattaan keskiö voi olla epäkesko, tuohon keskeltä sivussa olevaan koneistus-uraan tulee bensiinikäyttöisessä Fordissa sellainen putkimainen adapteri, joka puristetaan pultilla kiinni, pultti on edelleen nokka-akselin keskellä ja tuo reikä on keskellä.
Tuossa kuvassa on hiukan ideaa semmoisesta epäkeskorattaasta. Kuten näkyy, niin akselin reikä on kuin onkin keskellä. Kun siinä on iso laatta pultin kannan alla, näyttää kuin pultti olisi sivussa, vaikka se koko valun paksumpi osa on sivussa ja pultti keskellä, verratkaa valun reikien sisäpinnan etäisyyttä keskiön paksumpaan osaan !
Bensiinimallin siirtopumppu on jakopäässä nokka-akselin rattaasta noin yläviistoon oikealle.
-SS-
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Juu ratas on juurikin tuollainen epäkeskokeskiöllinen mutta reikä on keskellä.
Mikä ihmeen tarkoitus tuolla on?
Nyt on ollut muita kiireitä, etten ole ehtinyt perehtyä Fordiin, mutta viimeksi jäi siihen, että kampiakselin päässä oleva holkki jonka takana on jakopään käyttöratas, ei tahdo lähteä irti. Ei uskalla käyttää voimaa niin paljoa että lähtisi, vai onko joku kikka kutonen.
Kun alan tarkastamaan ajoitusta, kuuluuko vauhtipyörältä näkyvä lukema olla 0 vai jossain muussa lukemassa? Vai ohjekirjassa mainittavan ennakon kohdassa?
Mikä ihmeen tarkoitus tuolla on?
Nyt on ollut muita kiireitä, etten ole ehtinyt perehtyä Fordiin, mutta viimeksi jäi siihen, että kampiakselin päässä oleva holkki jonka takana on jakopään käyttöratas, ei tahdo lähteä irti. Ei uskalla käyttää voimaa niin paljoa että lähtisi, vai onko joku kikka kutonen.
Kun alan tarkastamaan ajoitusta, kuuluuko vauhtipyörältä näkyvä lukema olla 0 vai jossain muussa lukemassa? Vai ohjekirjassa mainittavan ennakon kohdassa?
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Pe Elo 25, 2017 9:24 am
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Minun mielestäni on turha mitään ajoituksia tarkastella, ei se ittekseen muutu jos kone kerran käynyt on aikaisemmin. Kyllä sieltä yläkerrasta voi löytyä vika joka on laulun lopettanut. Vaikkapa venttiili voi pudota männän päälle jos on huonoo tuuria . Kansi pois niin tulet pajon viisaammaksi koneen suhteen.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kansi on jo irti. Mitään absoluuttista vikaa ei mielestäni ole.
Jokaisen imuventtiilin yläpää on kärsinyt. Kahden imuventtiilin keinuvivun venttiilin päästä on lohjennut pieni palanen. Yksi työntötanko on lievästi mutkalla, paljaalla silmällä juuri nähtävissä. Muuten kaikki vaikuttaa ehjältä. Ajoituksen haluaisin tarkistaa selvyyden vuoksi. Voiko väärin säädetyt venttiilit ja yhden hampaan pielessä oleva jako aiheuttaa venttiilivauriot? Männissä ei ole jälkiä venttiileistä.
Jokaisen imuventtiilin yläpää on kärsinyt. Kahden imuventtiilin keinuvivun venttiilin päästä on lohjennut pieni palanen. Yksi työntötanko on lievästi mutkalla, paljaalla silmällä juuri nähtävissä. Muuten kaikki vaikuttaa ehjältä. Ajoituksen haluaisin tarkistaa selvyyden vuoksi. Voiko väärin säädetyt venttiilit ja yhden hampaan pielessä oleva jako aiheuttaa venttiilivauriot? Männissä ei ole jälkiä venttiileistä.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Amerikoissa kun melko iso osa Fordeista oli bensakoneita, niin bensiinimallin bensiinin siirtopumppu on siinä jakopäässä. Siinä epäkeskokoneistukseen vastaa lieriömäinen osa, joka vastaa siirtopumpun käyttötankoon, joka tulee jakopään kotelon aukkoon. Siirtopumppu on siinä moottorin etupäässä lähellä ventiilikoppaa. Dieselmallin ruiskutuspumpun rattaan kohdalla on bensiinimallissa virranjakajan pyöritin, eikä siinä liene paikkaa polttoainepumpulle.
-SS-
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
- Paikkakunta: Aura
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Eihän pielessä oleva jako mitään venttiilivauriota aiheuta, jollei männät törmää venttiileihin.Olli S. kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 9:53 pm Kansi on jo irti. Mitään absoluuttista vikaa ei mielestäni ole.
Jokaisen imuventtiilin yläpää on kärsinyt. Kahden imuventtiilin keinuvivun venttiilin päästä on lohjennut pieni palanen. Yksi työntötanko on lievästi mutkalla, paljaalla silmällä juuri nähtävissä. Muuten kaikki vaikuttaa ehjältä. Ajoituksen haluaisin tarkistaa selvyyden vuoksi. Voiko väärin säädetyt venttiilit ja yhden hampaan pielessä oleva jako aiheuttaa venttiilivauriot? Männissä ei ole jälkiä venttiileistä.
Tässä olisi pitänyt tarkistaa venttiili välykset ennen purkamista. sekä etteivät olleet jumissa.
-
- Viestit: 3123
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Satasen seppä tehny taas tonnin vahingon.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Sankavitunaikasen työntankomoottorin remontin ryssiminen on kylla aika saavutus. Varsinkin venttiiliajoituksen kannalta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 31 vierailijaa