Helsingissä kaaos
-
- Viestit: 5142
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5142
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Antakaa minulle kiintopiste niin sysään koko maapallon radaltaan "rautakangen" avulla. Totesi jo aikoinaan keskivertoihmistä huomattavasti fiksumpi ihminen. Taisi olla Arkhimedes joka noin tuumasi.Ferkku kirjoitti: ↑Pe Loka 18, 2019 10:15 pm Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
- ihmehitsari
- Viestit: 18651
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
No johan se traktori ratikkaa liikkeelle kiskoo kun ihminenkin voimillaan 250 tonnia kiskoilla liikuttaa..
http://www.youtube.com/watch?v=ebHLKahLyx4
http://www.youtube.com/watch?v=ebHLKahLyx4
säästellen sippiin
-
- Viestit: 1822
- Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Stadin ratikat voi jäädä sutii ylämäessä ihan sadekelillääkin.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Noin ainakin perinteiset junat. Jarruttaessa vaunujen välykset menevät kiinni ja uudestaan liikkelle lähtiessä liikkeelle lähdetään vaunu kerrallaan välyksen antamalla löysällä. On siis tavallaan tukkireen tapainen nytkälaite joka vaunussa.
Noissa junia ja lentokoneita hinaavissa Unimogeissa on momentinmuunnin moottorin ja mekaanisen kytkimen välissä. Muuntimen öljy kiertää omaa piiriään pumpulla jäähdyttimen, säiliön ja suodattimen kautta. Tuollaisessa käytössä ilman ulkoista jäähdytystä tulisi äkkiä öljyn lämpöongelmia. Vaidetta vaihdetaan kytkimellä, mutta liikkelle voi periaatteessa lähteä millä vaan vaihteella.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 916
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...
ettei traktori kippaa selälleen...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Aivan nykyaika on nykyaikaa. Täytyy ne moottorivaunut hyvin olla synkassa toistensa kanssa, että ei hukata tehoja. Ja saadaahan niitä vetäviä telejä alle vähän enemmän tuolla systeemillä. Samaa juuri joku päivä mietin, kun kaksi DR-veturia kiskoivat happosäiliöitä. Joskus on kolmekin veturia mustaa piipusta pukaten kiskoneet koivupölleillä lastattuja vaunuja. Taisi olla yli 30 vaunua. Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?PuuhaPate kirjoitti: ↑La Loka 19, 2019 5:53 pmPendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Droopattu?
Samat parametrit ja sama ohje molemmille ja molemmilla sama jousto-ohje. Tasan menee kuormanjako.
Mones paikas saanu tätäkin selittää.
Mut eiku.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
- Paikkakunta: Suomenniemi
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Niinpä jos laakerit ja muut vierintäpinnat on kunnossa, niin ei kai se lepokitkakaan kovin raskaaksi muodostu. Vr:n järjestelypihalla, joissa vaunujonoja järjestellään "heittämällä" vaunuja on radan kaltevuus luokkaa 1% tai alle.hth kirjoitti: ↑La Loka 19, 2019 11:31 pm Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Kyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.sköne kirjoitti: ↑La Loka 19, 2019 10:22 pmTämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Onko tässä jompi kumpi jossakin vaiheessa vedettävänä, jos molemmista laitetaan veto päälle?
Kumpi jarruttaa menoa?
https://youtu.be/9DsK0SH0h9s?t=68
Joten, miksi Transiitti on muka muiden vedettävänä?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: akkli, boxer2000, ihmehitsari, Semrush [Bot] ja 57 vierailijaa