Helsingissä kaaos

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Ferkku kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:15 pm Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Ferkku
Viestit: 5100
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

jiipee kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:26 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:15 pm Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Polttaa sitten rengasta. :wink:
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja C20 »

Ferkku kirjoitti: Pe Loka 18, 2019 10:15 pm Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
Antakaa minulle kiintopiste niin sysään koko maapallon radaltaan "rautakangen" avulla. Totesi jo aikoinaan keskivertoihmistä huomattavasti fiksumpi ihminen. Taisi olla Arkhimedes joka noin tuumasi.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

No johan se traktori ratikkaa liikkeelle kiskoo kun ihminenkin voimillaan 250 tonnia kiskoilla liikuttaa..

http://www.youtube.com/watch?v=ebHLKahLyx4
säästellen sippiin
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Stadin ratikat voi jäädä sutii ylämäessä ihan sadekelillääkin.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne »

Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
oppia ikä kaikki
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 5:40 pm Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja jiipee »

sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 5:40 pm Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Noin ainakin perinteiset junat. Jarruttaessa vaunujen välykset menevät kiinni ja uudestaan liikkelle lähtiessä liikkeelle lähdetään vaunu kerrallaan välyksen antamalla löysällä. On siis tavallaan tukkireen tapainen nytkälaite joka vaunussa.

Noissa junia ja lentokoneita hinaavissa Unimogeissa on momentinmuunnin moottorin ja mekaanisen kytkimen välissä. Muuntimen öljy kiertää omaa piiriään pumpulla jäähdyttimen, säiliön ja suodattimen kautta. Tuollaisessa käytössä ilman ulkoista jäähdytystä tulisi äkkiä öljyn lämpöongelmia. Vaidetta vaihdetaan kytkimellä, mutta liikkelle voi periaatteessa lähteä millä vaan vaihteella.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
insinööri
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 11:23 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja insinööri »

Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

insinööri kirjoitti: La Loka 19, 2019 8:52 pm Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...
Ihan totta! Tuollaine 8WD veturi ei ihan helposti kipanne selälleen?
Vaikka "kettingin" avulla joskus junia vetävätkin.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne »

PuuhaPate kirjoitti: La Loka 19, 2019 5:53 pm
sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 5:40 pm Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
Aivan nykyaika on nykyaikaa. Täytyy ne moottorivaunut hyvin olla synkassa toistensa kanssa, että ei hukata tehoja. Ja saadaahan niitä vetäviä telejä alle vähän enemmän tuolla systeemillä. Samaa juuri joku päivä mietin, kun kaksi DR-veturia kiskoivat happosäiliöitä. Joskus on kolmekin veturia mustaa piipusta pukaten kiskoneet koivupölleillä lastattuja vaunuja. Taisi olla yli 30 vaunua. Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
oppia ikä kaikki
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:31 pm Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne »

PuuhaPate kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:43 pm
sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:31 pm Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
oppia ikä kaikki
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja imppu »

PuuhaPate kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:43 pm
sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:31 pm Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Droopattu?

Samat parametrit ja sama ohje molemmille ja molemmilla sama jousto-ohje. Tasan menee kuormanjako.
Mones paikas saanu tätäkin selittää.
Mut eiku.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
hth
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja hth »

Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne »

hth kirjoitti: La Loka 19, 2019 11:31 pm Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
Niinpä jos laakerit ja muut vierintäpinnat on kunnossa, niin ei kai se lepokitkakaan kovin raskaaksi muodostu. Vr:n järjestelypihalla, joissa vaunujonoja järjestellään "heittämällä" vaunuja on radan kaltevuus luokkaa 1% tai alle.
oppia ikä kaikki
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 10:22 pm
PuuhaPate kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:43 pm
sköne kirjoitti: La Loka 19, 2019 9:31 pm Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Kyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne »

Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.
oppia ikä kaikki
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

sköne kirjoitti: Su Loka 20, 2019 12:52 am Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.
Onko tässä jompi kumpi jossakin vaiheessa vedettävänä, jos molemmista laitetaan veto päälle?
Kumpi jarruttaa menoa?
https://youtu.be/9DsK0SH0h9s?t=68

Joten, miksi Transiitti on muka muiden vedettävänä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Google [Bot], Jupu2, Petrilei, povk ja 36 vierailijaa