Helsingissä kaaos

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

Ferkku
Viestit: 3522
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 18.10.2019, 22:15

Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.

jiipee
Viestit: 6663
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja jiipee » 18.10.2019, 22:26

Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Lahjoita tietokoneesi ylimääräinen teho sairauksien tutkimiseen: http://attbot.org

Ferkku
Viestit: 3522
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 18.10.2019, 22:31

jiipee kirjoitti:
18.10.2019, 22:26
Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia.
Kunhan pääsee liikkeelle kytkintä polttamatta.
Polttaa sitten rengasta. :wink:

C20
Viestit: 1362
Liittynyt: 02.02.2013, 11:30
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja C20 » 19.10.2019, 00:27

Ferkku kirjoitti:
18.10.2019, 22:15
Kyllähän nyt tasamaalla pystyy kevyellä laitteella siirtämään suuriakin kuormia. Varmasti Majori riittää raitsikan liikutteluun jos ei suuria mäkiä ole. Pystyyhän sitä tasaisella betonilla olevaa tonnien painoista traktoriakin liikuttamaan ihan lihasvoimin.
Antakaa minulle kiintopiste niin sysään koko maapallon radaltaan "rautakangen" avulla. Totesi jo aikoinaan keskivertoihmistä huomattavasti fiksumpi ihminen. Taisi olla Arkhimedes joka noin tuumasi.

Avatar
ihmehitsari
Viestit: 15437
Liittynyt: 26.12.2006, 20:56
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari » 19.10.2019, 07:31

No johan se traktori ratikkaa liikkeelle kiskoo kun ihminenkin voimillaan 250 tonnia kiskoilla liikuttaa..

http://www.youtube.com/watch?v=ebHLKahLyx4
säästellen sippiin

traktori754
Viestit: 726
Liittynyt: 26.06.2007, 20:26
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja traktori754 » 19.10.2019, 09:29

Stadin ratikat voi jäädä sutii ylämäessä ihan sadekelillääkin.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 19.10.2019, 17:40

Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8144
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 19.10.2019, 17:53

sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3

jiipee
Viestit: 6663
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja jiipee » 19.10.2019, 18:27

sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Noin ainakin perinteiset junat. Jarruttaessa vaunujen välykset menevät kiinni ja uudestaan liikkelle lähtiessä liikkeelle lähdetään vaunu kerrallaan välyksen antamalla löysällä. On siis tavallaan tukkireen tapainen nytkälaite joka vaunussa.

Noissa junia ja lentokoneita hinaavissa Unimogeissa on momentinmuunnin moottorin ja mekaanisen kytkimen välissä. Muuntimen öljy kiertää omaa piiriään pumpulla jäähdyttimen, säiliön ja suodattimen kautta. Tuollaisessa käytössä ilman ulkoista jäähdytystä tulisi äkkiä öljyn lämpöongelmia. Vaidetta vaihdetaan kytkimellä, mutta liikkelle voi periaatteessa lähteä millä vaan vaihteella.
Lahjoita tietokoneesi ylimääräinen teho sairauksien tutkimiseen: http://attbot.org

insinööri
Viestit: 820
Liittynyt: 23.12.2005, 11:23
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja insinööri » 19.10.2019, 20:52

Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...

PuuhaPate
Viestit: 8144
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 19.10.2019, 21:17

insinööri kirjoitti:
19.10.2019, 20:52
Traktorilla vedettäessä on oltava tarkkana kettingin kiinnityspisteen kanssa,
ettei traktori kippaa selälleen...
Ihan totta! Tuollaine 8WD veturi ei ihan helposti kipanne selälleen?
Vaikka "kettingin" avulla joskus junia vetävätkin.

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 19.10.2019, 21:31

PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 17:53
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 17:40
Eikös junan liikkeelle saaminen perustu vaunu kerrallaan liikkeellelähtöön. Ainakin ennen vaunujen välissä oli reilu välys, jolloin koko jonoa ei tarvitse kerralla saada liikkeelle. Luulen, että sama idea on nykypendolinoissakin, vaikka se ei päälle näy.
Pendolino on erilainen.
"Sm3 koostuu kuudesta vaunusta, jotka ovat etummaisesta alkaen tyypeiltään IM1, CM, TTC, TT, CM ja IM2. IM-vaunut junan päissä ovat moottoroituja ja niissä on ohjaamo, CM on moottoroitu matkustajavaunu, TTC on moottoroimaton ravintolavaunu jossa on virroitin ja TT-vaunu on moottoroimaton matkustajavaunu jossa on virroitin."
Eli keulasta kaksi ja perästä kaksi vaunua vetävät/työntävät, välissä kaksi vetämätöntä.
Näin kertoo Wikipedia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm3
Aivan nykyaika on nykyaikaa. Täytyy ne moottorivaunut hyvin olla synkassa toistensa kanssa, että ei hukata tehoja. Ja saadaahan niitä vetäviä telejä alle vähän enemmän tuolla systeemillä. Samaa juuri joku päivä mietin, kun kaksi DR-veturia kiskoivat happosäiliöitä. Joskus on kolmekin veturia mustaa piipusta pukaten kiskoneet koivupölleillä lastattuja vaunuja. Taisi olla yli 30 vaunua. Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8144
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 19.10.2019, 21:43

sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 19.10.2019, 22:22

PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
oppia ikä kaikki

imppu
Viestit: 6911
Liittynyt: 17.05.2006, 16:15
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja imppu » 19.10.2019, 23:16

PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Droopattu?

Samat parametrit ja sama ohje molemmille ja molemmilla sama jousto-ohje. Tasan menee kuormanjako.
Mones paikas saanu tätäkin selittää.
Mut eiku.
...eihä siinä sitten mitään, ajattelin....

hth
Viestit: 381
Liittynyt: 12.08.2011, 11:05
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja hth » 19.10.2019, 23:31

Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 20.10.2019, 00:35

hth kirjoitti:
19.10.2019, 23:31
Ootteko ikinä lykkinyt junanvaunuja? Ne muuten liikkuu yllättävän herkästi tasamaalla... Laitetaan letkaan vaikka 4 kpl vaunuja joissa on lastia 24 tonnia per vaunu, niin kevyesti liikkuu 8 tonnin trukilla, ei tarttee edes kierroksia juurikaan nostaa koneesta...
Niinpä jos laakerit ja muut vierintäpinnat on kunnossa, niin ei kai se lepokitkakaan kovin raskaaksi muodostu. Vr:n järjestelypihalla, joissa vaunujonoja järjestellään "heittämällä" vaunuja on radan kaltevuus luokkaa 1% tai alle.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8144
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 20.10.2019, 00:46

sköne kirjoitti:
19.10.2019, 22:22
PuuhaPate kirjoitti:
19.10.2019, 21:43
sköne kirjoitti:
19.10.2019, 21:31
Että mitenkähän on tehot jaettu eri veturelle?
Mitä jakamista siinä on?
Jokainen tekee oman osansa, kuten ihmiset köydenvedossa.
Tämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Kyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.

sköne
Viestit: 225
Liittynyt: 25.09.2007, 21:56
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja sköne » 20.10.2019, 00:52

Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.
oppia ikä kaikki

PuuhaPate
Viestit: 8144
Liittynyt: 04.09.2014, 18:34
Viesti:

Re: Helsingissä kaaos

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate » 20.10.2019, 00:55

sköne kirjoitti:
20.10.2019, 00:52
Kyllä se Transiitti siellä on muiden vedettävänä.
Onko tässä jompi kumpi jossakin vaiheessa vedettävänä, jos molemmista laitetaan veto päälle?
Kumpi jarruttaa menoa?
https://youtu.be/9DsK0SH0h9s?t=68

Joten, miksi Transiitti on muka muiden vedettävänä?

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa