Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tesla kehittämässä miljoonan mailin akkua perustuen kiinteään sisukseen:
https://www.extremetech.com/extreme/298 ... ttery-tech
Raaka-aineina litiumia, nikkeliä, mangaania ja kobolttia.. näitä kaikkiahan löytyy Suomesta melkeinpä yllin kyllin..
https://www.extremetech.com/extreme/298 ... ttery-tech
Raaka-aineina litiumia, nikkeliä, mangaania ja kobolttia.. näitä kaikkiahan löytyy Suomesta melkeinpä yllin kyllin..
Tekemällä virheistä oppii.
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Toisaalta kannattava, mutta jatkuvaa pitkäjänteistä työtä vaativa projekti voisi myös vakauttaa oloja. Algeria on maa, jolla olisi mahkut vaikka mihin jos rettelöinti saataisiin loppumaan. Se oli poikkeus Ranskan siirtomaiden joukossa.ihmehitsari kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 8:25 amNuo molemmat valtiot kuulostavat eksoottisilta, jos aattelee niiden yhteiskunnallista vakautta. Eipä silti, maailma on monella tapaa murroksessa. Ehkä ihmeitä tapahtuu myös siinä että ihmisten ajattelu muuttuu liittyen valta-aseman käyttöön ja muihin ihmislähtöisiin seikkoihin, jotka nykyisyydessä aiheuttavat suurta epävarmuutta energiasektoriin
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Samalla saisi ehkä rettelöiden lietsomisen asekaupoilla loppumaan.. Ehkä vielä toiveajattelua niin kauan, kuin öljy- ja kaasufirmat kilpailevat asemistaan tappeluttamalla rättipäitä keskenään. Mutta kyllä tuohon Refyn mainitsemaan pitäisi pyrkiä sitkeästi käynnistelemällä vähintään asian tiimoilta EU-projekteja tuonne päin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mielenkiinto heräsi. Motonetissa ei ole kuin pallonivel mutta sehän ei ole ainoa kauppa.vaniljacreme kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 3:36 pm tässä painii vaan toi sähköauton odotettu elinikä ja varaosien saatavuus..kauanko johonkin leaffiin osia jostakin saa? en edes oo löytäny yhtään varaosapuljua josta osia siihen saisi, paitsi tietenki varmaan marmoritiskiltä hyvällä hinnalla..
Esimerkiksi tässä olisi:
https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/leaf-2010/650
Pistokokeena etsin jarrulevyjä. Niillä näyttää olevan useampi valmistaja, joten ihan varmasti osaavassa varaosakaupassa noita on saatavilla. Tuolta ei kuitenkaan löydy pakoputkea, kannentiivistettä tai polttoaineen suodatinta.
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ehkä kestävimmin homma onnistuisi siten että Afrikan alueelta tulisi sikäläinen toimija-toimijoita, ja eurooppalaiset tukisi ostaen mitä myytävänä on. Tähän saakka kyseisen suunnan hyödytämisprojektit ovat paikallisten mielissä olleet ehkäpä " kolonialismin jälkikaikuja" kuin paikallisten todellisia mahdollisuuksia. Tällöin on suurempi vaara epäonnistua
säästellen sippiin
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mitä kulutusosia noihin nyt oikeastaan tarvitsee muita kuin tavanomaisia jousia ja iskareita, valoja, tuulilaseja, puslia, laakereita.. Aika peruskamaa. Jarrulevyt ja palat ei noissa juuri kulu. Elektroniikkaa, sormipariston tyyppisiä akkukomponentteja, ohjelmapäivityksiä..oju kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 9:35 amMielenkiinto heräsi. Motonetissa ei ole kuin pallonivel mutta sehän ei ole ainoa kauppa.vaniljacreme kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 3:36 pm tässä painii vaan toi sähköauton odotettu elinikä ja varaosien saatavuus..kauanko johonkin leaffiin osia jostakin saa? en edes oo löytäny yhtään varaosapuljua josta osia siihen saisi, paitsi tietenki varmaan marmoritiskiltä hyvällä hinnalla..
Esimerkiksi tässä olisi:
https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/leaf-2010/650
Pistokokeena etsin jarrulevyjä. Niillä näyttää olevan useampi valmistaja, joten ihan varmasti osaavassa varaosakaupassa noita on saatavilla. Tuolta ei kuitenkaan löydy pakoputkea, kannentiivistettä tai polttoaineen suodatinta.
Sähkömoottorit ja akut tulevat kestämään noissa paljon uskottua pidempään. 500 tkm on vasta sisäänajettu ellei nyt ihan maastorynkytystä harrasteta ja rallia kaikki kilometrit. Alkaahan se auton korikin tietysti retkuamaan jossain vaiheessa.
Paljonko auton värinät rasittavat tietokonepuolta eli joskus ehkä pitää varautua hankkimaan uudet näytöt ja tietokone. Kuinka kallista elektroniikka ja sen komponentit ovat nykyään? Vai ennemmin ihan pilkkahintaisia?
Tekemällä virheistä oppii.
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Siksipä juuri tämä minun konseptini ei ole pelkästään "sähköä Afrikasta", vaan sen on tarkoitus samalla tasata koko germaanisia kieliä puhuvan Euroopan tuotantoa vastaamaan kulutusta. Samaan linjaan syöttäisivät Tanskan ja Saksan tuulivoimalat, koko Euroopan aurinkovoimalat ja Ruotsin (ml. Suomi) ydinvoimalat. Talvella nettovirta kulkisi tännepäin, kesällä Välimerelle. Saharan aurinkosähkö olisi Afrikalle myyntitilaisuus, ei painostettu velvoite.ihmehitsari kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 9:42 am Ehkä kestävimmin homma onnistuisi siten että Afrikan alueelta tulisi sikäläinen toimija-toimijoita, ja eurooppalaiset tukisi ostaen mitä myytävänä on. Tähän saakka kyseisen suunnan hyödytämisprojektit ovat paikallisten mielissä olleet ehkäpä " kolonialismin jälkikaikuja" kuin paikallisten todellisia mahdollisuuksia. Tällöin on suurempi vaara epäonnistua
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
oju kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 9:35 amMielenkiinto heräsi. Motonetissa ei ole kuin pallonivel mutta sehän ei ole ainoa kauppa.vaniljacreme kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 3:36 pm tässä painii vaan toi sähköauton odotettu elinikä ja varaosien saatavuus..kauanko johonkin leaffiin osia jostakin saa? en edes oo löytäny yhtään varaosapuljua josta osia siihen saisi, paitsi tietenki varmaan marmoritiskiltä hyvällä hinnalla..
Esimerkiksi tässä olisi:
https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/leaf-2010/650
Pistokokeena etsin jarrulevyjä. Niillä näyttää olevan useampi valmistaja, joten ihan varmasti osaavassa varaosakaupassa noita on saatavilla. Tuolta ei kuitenkaan löydy pakoputkea, kannentiivistettä tai polttoaineen suodatinta.
jarrulevyt löysin myös. mutta etippäs tarvikkeena jarrusatulat, jouset ja iskunvaimentimet, ne on kuluvia yleisiä osia. ihan sata varmasti jonkun nissanin osat on yhteensopivia tohon, mutta kuka osaisi kertoa mikä malli. itellä kun lähtökohtaisena oletuksena on että tarvikeosia pitää löytyä ja ite pitää saada vaihdella. fixusnetti ei löydä leaffia ollenkaan. kokeilin monella eri rekisterinumerolla.
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
rockauto.com näkyy myyvän kolmea eri merkkiä iskareita ainakin. Enempää en plärännyt.vaniljacreme kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 11:11 amoju kirjoitti: ↑To Loka 17, 2019 9:35 amMielenkiinto heräsi. Motonetissa ei ole kuin pallonivel mutta sehän ei ole ainoa kauppa.vaniljacreme kirjoitti: ↑Ke Loka 16, 2019 3:36 pm tässä painii vaan toi sähköauton odotettu elinikä ja varaosien saatavuus..kauanko johonkin leaffiin osia jostakin saa? en edes oo löytäny yhtään varaosapuljua josta osia siihen saisi, paitsi tietenki varmaan marmoritiskiltä hyvällä hinnalla..
Esimerkiksi tässä olisi:
https://www.autonvaraosat24.fi/nissan/leaf-2010/650
Pistokokeena etsin jarrulevyjä. Niillä näyttää olevan useampi valmistaja, joten ihan varmasti osaavassa varaosakaupassa noita on saatavilla. Tuolta ei kuitenkaan löydy pakoputkea, kannentiivistettä tai polttoaineen suodatinta.
jarrulevyt löysin myös. mutta etippäs tarvikkeena jarrusatulat, jouset ja iskunvaimentimet, ne on kuluvia yleisiä osia. ihan sata varmasti jonkun nissanin osat on yhteensopivia tohon, mutta kuka osaisi kertoa mikä malli. itellä kun lähtökohtaisena oletuksena on että tarvikeosia pitää löytyä ja ite pitää saada vaihdella. fixusnetti ei löydä leaffia ollenkaan. kokeilin monella eri rekisterinumerolla.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
toi rockauto näyttää olevan monipuolisin varaosiltaan mitä nyt vastaan tullut.
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jarrusatulat:
https://www.carid.com/2012-nissan-leaf-brake-calipers/
En sano että tuolta ostaisin mutta ainakin kunnostettuja on olemassa. Enkä tärkeämpänä tiivisteet, tapit ja jarrumännät.
https://www.carid.com/2012-nissan-leaf-brake-calipers/
En sano että tuolta ostaisin mutta ainakin kunnostettuja on olemassa. Enkä tärkeämpänä tiivisteet, tapit ja jarrumännät.
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
nonni eli niitäkin saa mutta aika hakua on jarruthan näissä on kaikista tarkin että varmasti on männät herkät ja että ei laahaa tippaakaan. se näkyy varmasti heti akun kulutuksessa.
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Latauspistokkeet/liittimet ja johdot? Noiden olettaisi olevan kohtuullisen kovalla koetuksella. Siis kun autolla ruvetaan päivittäin ajamaan.
säästellen sippiin
- Refy
- Viestit: 3838
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
- Paikkakunta: Satakunta
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Miljoona kytkentää ja irrotusta on Voltin latauspistokkeen MTBF, eli parin tuhannen vuoden päästä olisi keskimäärin vaihtotarve edessä. En pidä kovin pahana ongelmana.
Välillä nämä ongelmamaalailut menevät aika hassuiksi.
Välillä nämä ongelmamaalailut menevät aika hassuiksi.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
https://www.thebackupcolony.org
ALStuttu
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Autoteollisuudelle on ollut jo pitkään mahdollista tehdä mahdollisimman vähän kuluva ja pitkään kestävä auto. Kenelle uusia autoja valmistetaan, jos entiset ei kulu tarpeeksi nopeasti romutuskelvollisiksi. Tuokin on yleensä taloudellisessa mielessä arvioitu eikä fyysisen kestävyyden ja käyttökelpoisuuden kannalta. Mallimuotojakaan ei ole mikään pakko joka vuosi vaihtaa. Vertaa kupla ja Citroen DS. Teslalla on vielä ollut laatuongelmia maalipinnassa ja muissa pikkujutuissa mutta nuo alkavat muistuttamaan sitä, mitä auton tarvitsee "vain" olla eikä ulkonäköä ainakaan ole tarvis juuri muuttaa pitkiin aikoihin jos ollenkaan.
Tekemällä virheistä oppii.
- ihmehitsari
- Viestit: 18565
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No parempi kestohan sitten kuin esim pikkurälläkän tai muiden vastaavien härpäkkeiden johdoissa. Ammattikäytössä saa olla joka vuosi kerran pari korjailemassa.
Mitä hassuuteen taas tulee niin mielestäni hassun vähän ongelmia tuntuu kyseisissä kotteroissa olevan. Se lie käyttäjien etu. Toki kaluston lisiessä ja vanhetessa, kuin myös käyttötapojen eroissa se totuus vasta paljastuu.
säästellen sippiin
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
en näe että sähköjohdot tai latausjohdot on näissä se ongelma. onhan sähkövikoja normiautoissakin, jos on. ehkä jopa pahempia näissä perusautoissa sähköviat on kun moottoritila on kuuma.
-
- Viestit: 5516
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Siitä sitten ostamaan sähkö Volvoa, hinnatkin ainoastaan alk. 62593 eur
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tas ... sa/7592110
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tas ... sa/7592110
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1313
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Leafiin käy Juken alustanosat.
Jos tuo ei riitä niin samat haut Ebay.de tai Uk hakukenttään niin ei ole varaosista pulaa.
Varasin Leafille ajan ekaan isoon huoltoon (30tkm) ja vaikka halusin alennusvaihteen öljynvaihdon lisätyönä, jää hinta alle 200 euron. Polttoainekulut n.300€/10tkm.
Jarruihin riittää kertasipaisu kuparitahnaa liukutappeihin ja metallipintoihin kuten tavan katiskoissakin, vaikka renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei tarvi enää herkistellä ja availla. Jarrupalat näissä kestää auton iän kun regen hoitaa jarrutukset lähes joka tilanteessa, joten lämpö ei tuo mukanaan ruostumista kuten perinteisissä jarruissa.
Ajelen koko ajan E-pedalilla jolloin jarrua tarvii käyttää kuin autoa käynnistäessä. Automatiikka putsaillee laikat säännöllisesti ajon aikana niin laikat eivät itseasiassa ruostu sitäkään vähää mitä tavan autossa.
Kulkupuoli on kohdallaan ja kokeilijoitahan täällä etelän motarin ramppikiihdytyksissä riittää jos tykkää provosoitua, mutta kokeiltu on että 250 heppaiset turbodieselit jää kuin tikku paskaan, sankan savun saattelemana. Se on viitisen autonmittaa heti siinä lähdössä. Rajoittavana tekijänä Leafissakin on verraten kapeiden 215-17 renkaiden pito myös kuivalla kelillä. Mutta näin käyttöautossa tuolla ei ole juurikaan merkitystä, kun ei sekään vauhti mitään kaksista haipakkaa ole.
Teslassa se voima ja kiihtyvyys onkin sitten jo merkittävää jos tykkää tiukoilla aikatauluilla elellä ja ajella.
Jos tuo ei riitä niin samat haut Ebay.de tai Uk hakukenttään niin ei ole varaosista pulaa.
Varasin Leafille ajan ekaan isoon huoltoon (30tkm) ja vaikka halusin alennusvaihteen öljynvaihdon lisätyönä, jää hinta alle 200 euron. Polttoainekulut n.300€/10tkm.
Jarruihin riittää kertasipaisu kuparitahnaa liukutappeihin ja metallipintoihin kuten tavan katiskoissakin, vaikka renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei tarvi enää herkistellä ja availla. Jarrupalat näissä kestää auton iän kun regen hoitaa jarrutukset lähes joka tilanteessa, joten lämpö ei tuo mukanaan ruostumista kuten perinteisissä jarruissa.
Ajelen koko ajan E-pedalilla jolloin jarrua tarvii käyttää kuin autoa käynnistäessä. Automatiikka putsaillee laikat säännöllisesti ajon aikana niin laikat eivät itseasiassa ruostu sitäkään vähää mitä tavan autossa.
Kulkupuoli on kohdallaan ja kokeilijoitahan täällä etelän motarin ramppikiihdytyksissä riittää jos tykkää provosoitua, mutta kokeiltu on että 250 heppaiset turbodieselit jää kuin tikku paskaan, sankan savun saattelemana. Se on viitisen autonmittaa heti siinä lähdössä. Rajoittavana tekijänä Leafissakin on verraten kapeiden 215-17 renkaiden pito myös kuivalla kelillä. Mutta näin käyttöautossa tuolla ei ole juurikaan merkitystä, kun ei sekään vauhti mitään kaksista haipakkaa ole.
Teslassa se voima ja kiihtyvyys onkin sitten jo merkittävää jos tykkää tiukoilla aikatauluilla elellä ja ajella.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Onko tuo MG ZS EV:tä tulossa Suomeen?
https://mg.co.uk/mg-zs-electric/
On nimittäin varsin edullinen sähköauto. Onhan siinä ongelmansa mutta perustekniikka lienee kunnossa arvostelujen perusteella. Jossain sanottiin että tehdas tekee 300 000 sähköajoneuvoa vuodessa, joten kai ne jotain sielläkin osaa.
EDIT: Hmm... Saksassa tuo on 30 000€-32 000€ varustetasosta riippuen. Vähän eri kuin tuo brittien hinta mutta eihän nuo muutkaan halpoja ole.
https://mg.co.uk/mg-zs-electric/
On nimittäin varsin edullinen sähköauto. Onhan siinä ongelmansa mutta perustekniikka lienee kunnossa arvostelujen perusteella. Jossain sanottiin että tehdas tekee 300 000 sähköajoneuvoa vuodessa, joten kai ne jotain sielläkin osaa.
EDIT: Hmm... Saksassa tuo on 30 000€-32 000€ varustetasosta riippuen. Vähän eri kuin tuo brittien hinta mutta eihän nuo muutkaan halpoja ole.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa