Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
tane II kirjoitti: ↑La Loka 12, 2019 9:43 pm
... elektrolyysissä tarvittava sähkö on tuotettava uusiutuvilla energialähteillä ja vety tavallaan vain varastoi sen energian.
Ja vety valmistuu huonolla hyötysuhteella. Ja varastoinissa tavaraa haihtuu vielä lisää heikentäen entisestään
hyötysuhdetta.
Sitten kun kaikki maaliman sähkö tehdään uusiutuvalla, kannattaa alkaa tekemään myös vetyä ylijäämä sähköllä.
tane II kirjoitti: ↑La Loka 12, 2019 9:43 pm
... elektrolyysissä tarvittava sähkö on tuotettava uusiutuvilla energialähteillä ja vety tavallaan vain varastoi sen energian.
Ja vety valmistuu huonolla hyötysuhteella. Ja varastoinissa tavaraa haihtuu vielä lisää heikentäen entisestään
hyötysuhdetta.
Sitten kun kaikki maaliman sähkö tehdään uusiutuvalla, kannattaa alkaa tekemään myös vetyä ylijäämä sähköllä.
Maailmanlaajuisesti merkittävän uusiutuvan energian (tuuli, aurinko) käytettävyys on vaan kovin huono. Suomessa se on tietysti erityisen huono: keskitalvella kulutuksen ollessa suurimmillaan, sekä tuuli- että aurinkoenergian tuotanto saattaa pudota lähes nollaan. Joku energian pitkäaikaisvarastointi on välttämätön. Vetytalous on yksi ratkaisumahdollisuus.
ihmehitsari kirjoitti: ↑La Loka 12, 2019 7:23 am
Sähköautojen määrää tulee rajoittamaan akkujen valmistus. Akkumateriaalien ja sähkön saatavuus. Mikäli kaikki maailman autot olisivat sähköautoja, ja kaikilla oikeus nykyiseen malliin niitä ostaa, emme puhuisi niistä ympäristöystävällisenä tekniikkana. Näin se vaan menee.
Noh, kyllä se tasapainotila vielä löytyy kun aikaa pannaan.
Sähkön saatavuus ei ole ongelma, ei ainakaan kehittyneissä maissa. Tässäkin keskustelussa se on todettu kai moneenkin kertaan, että sähköautojen aiheuttama sähkön kulutuksen lisäys ei ole mitenkään dramaattinen. Se on helppo laskea ihan siitä, paljonko autoilla Suomessa keskimäärin ajetaan (luokkaa 20 000 km/vuosi) ja paljonko sähköä kuluu per 100 km (suuruusluokkaa 20 kWh/100 km) ja verrata sitä sähkön kokonaiskulutukseen.
Akut voivat ollakin isompi ongelma . Erityisesti täyssähköautojen ongelma.
Sähkön saatavuuteen sisältyy myös se mistä sitä saa. Latausinfran rakentamisessa on oma hommansa ja hintansa.
Sitä mä ihmettelen, kun sähköllä lämmitys on kuuleman mukaan pirun kallista, mutta autolla ajaminen suunnilleen ilmaista. Hyötysuhde tietenkin vaikuttaa.
Tuosta vedystä, sitähän vois jauhaa aurinkoenergialla vedestä ja hiilidioksidista metaania. Hyötysuhde nyt on mitä on, toisaalta aurinkoenergiaa tulee maapallolle rajattomasti ja metaani on valmis polttoaine melkein kaikkeen.
Jokaiselle vesitorni pihaan energiavarastoksi. Pysyy energia tallessa ikuisesti kunhan vesi ei haihdu eikä vuoda minnekään. Alhaalta laskee paineen turbiiniin ja ottaa sähköä tarvittaessa. Vuorovesi-ilmiötä ei mielestäni käytetä tarpeeksi energian tekoon. Joissakin paikoissahan tuo on useita, melkein kymmenen metriä veden pinnan korkeuseroa tekevä ilmiö. Tuon avulla voisi pumpata vaikka kuinka paljon vettä korkeuksiin tai upottaa joku poijun tyyppinen ilmasäiliö syvyyksiin ja päästää siitä ilmanpainetta turbiinille.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 13, 2019 11:42 am
Jokaiselle vesitorni pihaan energiavarastoksi. Pysyy energia tallessa ikuisesti kunhan vesi ei haihdu eikä vuoda minnekään. Alhaalta laskee paineen turbiiniin ja ottaa sähköä tarvittaessa. Vuorovesi-ilmiötä ei mielestäni käytetä tarpeeksi energian tekoon. Joissakin paikoissahan tuo on useita, melkein kymmenen metriä veden pinnan korkeuseroa tekevä ilmiö. Tuon avulla voisi pumpata vaikka kuinka paljon vettä korkeuksiin tai upottaa joku poijun tyyppinen ilmasäiliö syvyyksiin ja päästää siitä ilmanpainetta turbiinille.
Talvella voi hyytyä. Mutta sähkövastuksilla varmaan voi kautta jatkaa
Suomestakin löytyy 305 000 km ajettu Amppera ,joka toimii alkuperäisellä akulla, kuin kello konsanaan, normi
remontteja tehty ,iskunvaimentajaa ja jarruja laitettu ,sähköpuoli huollettomin, joten kyllä ne akut vaan kestää
koko auton iän.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 13, 2019 11:42 am
Jokaiselle vesitorni pihaan energiavarastoksi. Pysyy energia tallessa ikuisesti kunhan vesi ei haihdu eikä vuoda minnekään. Alhaalta laskee paineen turbiiniin ja ottaa sähköä tarvittaessa. Vuorovesi-ilmiötä ei mielestäni käytetä tarpeeksi energian tekoon. Joissakin paikoissahan tuo on useita, melkein kymmenen metriä veden pinnan korkeuseroa tekevä ilmiö. Tuon avulla voisi pumpata vaikka kuinka paljon vettä korkeuksiin tai upottaa joku poijun tyyppinen ilmasäiliö syvyyksiin ja päästää siitä ilmanpainetta turbiinille.
Voi ota nyt ne lääkkeet tai aloita joku iltalukio. Tai lopeta toi trollaaminen.
Jos kaikki maapallon asukkaat alkaisivat varastoimaan itselleen energiaa maan uumeniin pumpattuna paineilmana,
niin maapallo saattaisi poksahtaa kuin ilmapallo ikään.
tää ilmastonmuutos ja mielenosoitukset on aika mielenkiintoinen asia..suomessa nostetaan polttoaineveroja, ihmiset ymmärtää asian tai ei, me saastutetaan ja verorahat kipataan jokeen? jolla luontoäitiä lepytetään ettei tuu ilmastonmuutos, vai lähetetäänkö ne fyffet aurinkoon sehä se korventaa ja hiillostaa? no, equadorissa vai miten lie kirjoitetaan, polttoaineen hintoja nostetaan, samantien ihmiset mielenosoituksissa naamarit päässä ja tulikepit käsissä, ilmeisesti heitä ei kettuakaan kiinnosta ilmastonmuutos, tai tää maailman saastuttaminen kustaan vaan omaan pesään, saavutettuja etuja ei saa menettää ja hintoja ei saa nostaa.
Laskekaas joku piruillessaan onko 36 kuutiota vettä 10 metrin korkeudessa A:1kWh, B:10kWh vai C:100kWh.
Siis ehtaa potentiaalienergiaa, tästä toki häviää siirtohyötysuhteet.
En tunne rakennustekniikkaa kauhean hyvin mutta sanoisin että semmoinen henkilöauton akullinen vaatii jo aika hyvät perustukset.
En osaa laskea muutakuin sen, että sieltä tulee valtaisalla kilon paineella 100l/min tuotolla kuusi tuntia. Ei se isoa potkuria pyöritä. Johan tuon muutama ihminen sangolla kantaa.
skuikka kirjoitti: ↑Ma Loka 14, 2019 12:07 pm
Laskekaas joku piruillessaan onko 36 kuutiota vettä 10 metrin korkeudessa A:1kWh, B:10kWh vai C:100kWh.
Siis ehtaa potentiaalienergiaa, tästä toki häviää siirtohyötysuhteet.
En tunne rakennustekniikkaa kauhean hyvin mutta sanoisin että semmoinen henkilöauton akullinen vaatii jo aika hyvät perustukset.
Olisiko A:1kWh, 36000 kg x 10 m x 9,8 m/s² eli vähän alle 3 600 000 Ws, siis n. 1 kWh, vai menikö jossain vikaan?
Mutta lämpöakkuna tuommoinen olisi jo ihan mukava; tosin ainakin yksi nolla pitäisi tilavuuteen vielä lisätä, jos haluaisi kesällä kerättyä lämpöä talveksi varastoida
skuikka kirjoitti: ↑Ma Loka 14, 2019 12:07 pm
Laskekaas joku piruillessaan onko 36 kuutiota vettä 10 metrin korkeudessa A:1kWh, B:10kWh vai C:100kWh.
Siis ehtaa potentiaalienergiaa, tästä toki häviää siirtohyötysuhteet.