Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Tervehdys. Neuvoja kaivataan. Kohteena isäukon entinen maatalous traktori kotitilalta. Isäukko ajoi traktorin parkkiin 2007 ja kuoli pois. Kone jäi rehusiiloon seisomaan. Jotain vuosia vieri ja rakkinetta kopastiin käymään. Yritykseksi jäi, jumissa oli ja into lopahti.2018 kesällä innostuin ja purkasin kannen irti kun kone ei muuten lähtenyt liikkeelle. Vaikka traktori oli katosalla niin silti lunta tai vettä oli päässyt pakoputkesta sisään korkeiden siilin ovien vuoksi. Lopputulema oli,että takapään puoleinen pytty oli vettä täynnä. Muut näytti säilyneen kunnossa. Ei muuta kun vesi pois, kuivaus ja liotusta ja vähän koputtelua perään niin mäntä lähti liikkeelle. Putsauksen jälkeen tuloksena oli syöpymää sylinteriputkessa. Mäntä oli ehjä, ainakin päällepäin. Lohkossa oli hyvät pakkasnesteet sisällä. Kansi oli suht siisti, putsauksen jälkeen jopa siisti. Pakosarja aika ryönäinen.
Tarkoitus olisi saada kone käymään. Riittääkö kun syöpymää vähän tasoittaa esim hiekkapaperilla ja iskee m otin kasaan. Tarkoitus olisi saada laite edes pihatraktori kuntoon ,raskaiden töihin ei enää joudu. Kuvia olisi tarjolla mutta liittää en niitä osaa.. katkaistua en laitetta nyt saa,joten öljypohja jää irrottamatta.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja masankp »

Öljyt vaihtoon heti ja kun kansi on irti öljyn kans pyörittelee vaikka startilla jonkun aikaa, puhdistaen välillä sylintereitä. Ei kannata hiomapaperia käyttää. Syöttöpumpun sivuluukku kannattas avata,( kun on noin kauan seisonut) ja kokeilla että osat liikkuu kevyesti, ettei jää syöttökara täysille, (crc.llä tai vastaavalla voidella) uudet öljyt pumppuun .
Jos syöpymät on pieniä, niin kansi paikalle ja kone käyntiin.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Minä pyyhkäisin karkealla hiomapaperilla (120 tai sinnepäin) jumittuneen majorin sylintereistä suurimmat moskat pois. Toki vaikka pallohoonilla voi pyöräyttää, jos moinen löytyy.

Öljyt vaihtoon, suuttimet irti, kansi paikoilleen. Sitten suuttimet putkiin kiinni, starttaa ja katsoo millainen sumu tulee. Jos suuttimet vaatii huoltoa, niin huoltaa tai huollattaa.
Sitten voikin pistää suuttimet paikoilleen ja traktorin käymään.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

]Joo, pitää kurkistaa syöttöpumpun luukun taakse ja vaihtaa siihen ne öljyt. Sammutin ja kaasuvaijerit näyttää ainakin päällepäin pelaavan takertelematta. Suuttimien kärjet oli aika karstaiset, yksi männistä oli myös karstaisempi ja mustempi kuin muut. Suuttimet likos kärjistään EGR-puhdistusaineessa tovin ja kirkastuivat merkittävästi. Jopa ne pienet reijät tulivat näkyviin. Kokeilen myös hinkuttaa öljyllä ja startilla noita sylinteriputkia. Lähtivät kyllä puhtaiksi porakoneen messinkiharjalla.
Kuva
Kuva
Kuva
No nyt onnistuu kuvat!?
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Aika hurjalle näyttää...
Ainakin ohivuoto on aivan varmaa,mikä taas sitten aiheuttaa muita ongelmia.
Siis edellyttäen,että männänrenkaat/mäntä edes kestävät sen ohivuodon katkeamatta/sulamatta.

Koneistamollahan voidaan putkittaa yks sylinteri ja laittaa se kuntoon.
Samalla sitten (ehken) kevyt hoonaus muillekin; se ei enää lisää sitä hintaa/vaivaa paljoakaan.
Mut kysehän olikin kevyestä käytöstä/kustannuksista?
Muun voi jättää tekemättä,mut jollei tuolle yhdelle tee mitään,ni jossain vaiheessa siitä tulee sellainen ongelma,et asia maksaa paljon ja/tai kulut kasvavat tai lopputuloksena tulee romurautaa.

Asia selviää varmimmin kun näyttää nuo kuvat jossain koneistamolla.
Mieluiten kustannuskaton/koneen käyttötarkoituksen vuoksi sellaisella missä on muutenkin kiire ja ei ole tarvetta haalia töitä pelkästään sen vuoks et sais laskutusta/työstökoneille käyttötunteja...
Sellainen em. koneistamo saattaa neuvoa sellaisia tapoja selvitä asiasta mahd. pienillä kuluilla ja heille pienimmällä vaivalla mitkä eivät välttämättä ole ihan "virallisia tai suotavia".

Mut asia pitää sitten kysyä niin ja lopputuloksen kannalta silloin tietenkin omalla vastuulla.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Saattaaha kyllä jonkinverran huohottaa. Itellä ei käynyt ihan heti sillä jumittuneella sylinterilla, luultavasti männänrenkaat jumissa. Mutta aika äkkiä se sieltä heräsi. Tästä taitaa olla nyt 4 vuotta aikaa ja ihan ok on moottori pelannut. Ei kyllä noin syviä kuoppia ollut.

Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa. Itse kasaisin noin ja katsoisin, miten käyttäytyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Yhden tutun 5000 fordiin putkitettiin yksi sylinteri ja maksoi kuulemma jokusen satasen koneistamolla.
Itsellä jos olisi kone tuossa vaiheessa niin käyttäisin sen koneistamolla niin tulisi kerralla kuntoon vuosikymmeniksi, nuo syöpymät on sen verran syvän näköisiä.
Nythän pahimmillaan syö oikein kunnolla öljyä yms. jos noin alkaa käyttämään ja joskus voi se öljy päästä niin vähiin että tulee koko koneelle remontti eteen tms.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Joo, onhan tuo aika hirveän näköinen, erityisesti tuo männänrenkaan suuntainen vekki. Toinen mitä mietin on se, että mitä löytyy öljypohjan pohjalta mikä ei lähde pois kun öljyt vaihtaa. Riskinä se, että lueju lähtee liikkeelle ja rikkoo paikat?
Jos männän saa irti niin onnistuuko sylnteriputken vaihto kampiakseli paikoillaan "kotikonstein"? Putki itsellään ei ole kovin arvokas, jotain 40 euroa. Tai voiko tuota vaan hoonata reilusti? Syöpymät kun eivät ole ihan mahdottoman syviä, aavistuksen ehkä kamera pahentaa.
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tane II »

Eihän tuo nyt ainakaan märkäputkikone ole, ei onnistu putken laitto kotikonstein!
Okohan tuossa putkia lainkaan? Toki siihen silti voi putken laittaa..
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

tane II kirjoitti: La Loka 12, 2019 10:23 pm Eihän tuo nyt ainakaan märkäputkikone ole, ei onnistu putken laitto kotikonstein!
Okohan tuossa putkia lainkaan? Toki siihen silti voi putken laittaa..
No riippuu hieman kodista :)
Kaveri putkitti mf165 ja ainoa erikoistyökaluksi mieltämäni työkalu oli sorvi, jolla tehtiin ulosvetotyökalu. Ja senkin varmaan saa teetettyä muutamalla kympillä jossain.

Edit: niin tämä traktorimalla vaatii siis katkaisun, jos mielii öljypohjan pois?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuossa koneessa ei välttämättä ole mitää putkea tehtaalla laitettu, joten ei auta koti eikä ulosvetäjä!
Massikan putkenvaihtokin on koneistamon hommia, jos ei halua mahollista öljysyöppöä remontoidusta koneesta :wink:
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tane II »

Mika 82 kirjoitti: La Loka 12, 2019 10:30 pm
tane II kirjoitti: La Loka 12, 2019 10:23 pm Eihän tuo nyt ainakaan märkäputkikone ole, ei onnistu putken laitto kotikonstein!
Okohan tuossa putkia lainkaan? Toki siihen silti voi putken laittaa..
No riippuu hieman kodista :)
Kaveri putkitti mf165 ja ainoa erikoistyökaluksi mieltämäni työkalu oli sorvi, jolla tehtiin ulosvetotyökalu. Ja senkin varmaan saa teetettyä muutamalla kympillä jossain.

Edit: niin tämä traktorimalla vaatii siis katkaisun, jos mielii öljypohjan pois?
Kuivat putket on tiukalla sovitteella, vaatii vahvan puristimen.
Ja jos putkia ei alunperin ole, pitää niille porata tila lohkoon.

No jos kotona on koneistamo, mikä ettei 'kotikonstein' :lol:
MikaT
Viestit: 8
Liittynyt: To Loka 10, 2019 10:18 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Ei asuta koneistamossa! :D
Velipoika muisteli että öljypohjan irrotukseen piti vetää vähä keulaa erilleen.. Tarviikin tarkastaa!
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Nii no minä tietenkin tarkoitin sillä "putkittamisella" sitä koneistamon tarkoittamaa halvempaa korjauskeinoa yhdelle sylinterille koko koneremontin sijasta.
Asialla ei ole mitään tekemistä "märkäkoneen putkien" kanssa.
Tässä tapauksessa ainakaan missä asian näkee ongelman kärsijän antamista harvinaisen selkeistä kuvista.

Eli ne "sorvaavat" yhden sylinterin osalta lohkoa ja laittavat sinne uuden "putken" yksinkertaistettuna vähän samaan tyyliin kuin uusien kierteiden laitto...
En tiedä asiasta sen kummemmin,mutta sen verran,että niin voi tehdä.
Ja ei kai siitä tekniikasta tarvikaan tietää muuta kuin koneistamon lista -tai muuhinta asialle ja se.että kestää ja toimii :wink:

Ei ne varmaan anna asiasta listahintoja jollei ne tee nimenomaan niitä koneistuksia...
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

lohko irti ja kampiakselit ym pois ja koneistamoon. eipä siinä oikotietä ole onneen. näissä ei mitään vaihtoputkia ole vaan lohkoon porataan putkelle tila johon putki asennetaan ja hoonataan /porataan sopivaks.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

2xford4000 kirjoitti: La Loka 12, 2019 11:52 pm lohko irti ja kampiakselit ym pois ja koneistamoon. eipä siinä oikotietä ole onneen. näissä ei mitään vaihtoputkia ole vaan lohkoon porataan putkelle tila johon putki asennetaan ja hoonataan /porataan sopivaks.
Semmosen jälkeen saa ihan vapaasti valita,että laittaako ne kaikki vanhat osat takaisin ja vaiks männänrenkaita myöten.
Mut asiassa kannattaa/on syytä muistaa/huomioida jo alunperin se mikä pitää muistaa suurimmalta osin koneremontissa muutenkin: kaikki osat merkattuna ja sinne/niinpäin mistä ne on otettukin.
Jos laittaa vanhat laakeritkin takaisin,ni nekin pitää olla oikeinpäin em. tavalla.
Muuten menee watuiks...

En ole sellaista koskaan tehnyt,niin,et kaikki on vanhaa,mutta kai se onnistuu budjetti-remonttina/pihakoneeks (ja miksei raskaampaankin käyttöön) niinkin,et kunnostaa vaan sen yhden sylinterin.
Eikä mitään muuta.
Ja miksi ei onnistuisi?
Lista mitä "kannattaa tehdä samalla vaivalla" on/olisi aika pitkä...
Ja sekin mitä saa "melkein" samaan hintaan : )

Kampiakselin stefat on varmaan se minimi uusille osille?
Kun on melkein varmaa,et sitä asiaa joutuu katumaan ja asiasta tulee todella iso ongelma/harmitus parin kympin takia.
Eihän ne nyt vuoda,mutta irtiotettuna ja uudelleen asennettuna aikas isolla todennäköisyydellä niin.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jos tuo olis minun raktori, niin ottasin moottorin irti, purkaisin lohkon osiksi ja veisin koneistamoon. Laitettas putki siihen viimeseen pyttyyn ja hoonattas muut. Jos se viimenen mäntä (rengasurat) käyttökelpoinen, niin uudet männän renkaat kaikkiin mäntiin, laakerit ja tiivisteet se tarvii. Kansikin kannattaa käyttää koneistamossa, sillä vesi tahtoo syödä ventiilin lautasen reunan ja istukan kannesta ruvelle eikä se tahdo sitten pitää. Jos purkuhomman ja kokoamisen saa tehtyä itse, niin puhutaan ehkä tonnin laskusta + öljyt + nesteet+ letkut + hihna ja jotakin pikkusälää.
Tällä remontilla moottorilla käyttöikää tuhanisia tunteja ja sillä voi tehdä isojakin hommia. Voimakonehan tuo on.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kun kuvan näin, niin koneistamoon vain ja uus raakaputken sovitus vain tuohon reikään jos muut on hyviä.
Mahdollisesti joutuu myös männän uusimaan syöpymien takia.
Oli niin suuri poikittainen syöpymä, että katkaisee kyllä kohta renkaat ja sitten voi tulla kalliimpaa jälkeä.
jiba

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja jiba »

ei muutakun 6 pyttynen pata tilalle.
Herra65
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 8:50 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Ford 6700 moottorijumin jatkohoito

Viesti Kirjoittaja Herra65 »

Kasaan vaan ja käymään. Siitenhän sen näkee miten toimii, todennäkösesti nurkka-ajossa pelaa lopun ikää.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 49 vierailijaa