Kierreongelma moottorilohkossa
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
- Viesti:
Kierreongelma moottorilohkossa
Nyt tuli ongelma kaverille. Opel 1.3ohc lohkosta lähti kierteet kannenpultin reijästä.
Pultit ovat M10 hienokierre M10x1 tai M10x1.25.
Mihin kokoon voi siirtyä että voi tehdä kestävät kierteet onko tuumanen unf 7/16-20 jotain mitä voisi ajatella vai opelin diesel tai 1.6-? M11 pultit ja jos mistä löytää kierretapin ja mielellään niin pitkä että yltää läpi ettei tarvii avata kansi.
Kansi kiinni ei nesteitä ei ajettu ja kiristysvaiheessa korkkasi.
Eka kerran avattu oli alkuperäiset pultit ym. eikä ollut kiinniruostuneet pultit
Pultit ovat M10 hienokierre M10x1 tai M10x1.25.
Mihin kokoon voi siirtyä että voi tehdä kestävät kierteet onko tuumanen unf 7/16-20 jotain mitä voisi ajatella vai opelin diesel tai 1.6-? M11 pultit ja jos mistä löytää kierretapin ja mielellään niin pitkä että yltää läpi ettei tarvii avata kansi.
Kansi kiinni ei nesteitä ei ajettu ja kiristysvaiheessa korkkasi.
Eka kerran avattu oli alkuperäiset pultit ym. eikä ollut kiinniruostuneet pultit
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Suosittelen helicoil korjauskierrettä.
Vaikka tälläinen:
https://www.ikh.fi/fi/kierrekorjaus-sar ... -1-0-pc024
Vaikka tälläinen:
https://www.ikh.fi/fi/kierrekorjaus-sar ... -1-0-pc024
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
TIME-SERT olisi ilmeisesti vielä parempi ratkaisu. Würth myy. Tosin ei taida myydä yksityishenkilöille, mutta kai se jotenkin järjestyy..
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Miten on helicoil-recoil ja muut kierrekorjaus sarjat onko kierre tarpeeksi pitkä että kestää kansipultti momentin??
Onko kokemuuksia??
Onko kokemuuksia??
-
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ke Marras 07, 2007 5:31 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Kyllä meidän kylän Wyrth myy yksityiselle, pitää vain maksaa kortilla.
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Nuo irtokierteet on liian lyhyitä kansipulteille alumiinireikään, hädin tuskin kestävät valurautalohkossa. Ebay.ssa on myynnissä joihinkin autoihin korjauspultteja kannen kiinitykseen. Homma toimii siten, että lohkoon tulee ylikokoiset pinnapultit. Ne asennetaan sarjan mukana tulevalla poralla/kierretapilla. Sarjassa tulee myös kierreliimaa, millä varmistetaan pinnapultin paikallapysyminen. Tämän jälkeen kansi kiinni muttereilla. Toyota verson bensakoneessa nuo ovat toimineet kolme vuotta ja reilu satatuhatta kilsaa. Idea on siinä, että pinnapultti on originaalin paksuinen, mutta lohkoon tuleva kierreosa on ylipaksu.
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
ääni tuolle pinnapulttiratkaisulle. ylivoimaisesti paras korjausmetodi ja onnistuu!
TT
TT
-
- Viestit: 369
- Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Aika haasteellista on Helicoil/Recoil asentaa kantta irrottamatta. Kierre-elementti (10x1) on ulkomitaltaan n.11,5mm eli ainakin tuon kokoinen reikä pitäisi kannessa olla. Todennäköisesti pitäisi nuo työkalut jatkaa. Valmiina tuskin löytyy riittävän pitkiä. Jos näistä selviää ja onnistuu reiän kierteittämään sopivaksi, niin kannattaa tuon elementin asennusta harjoitella johonkin irtokappaleeseen, jossa on läpireikä, niin saa hyvän näppituntuman. Tuo hieno kierre hyppää tosi helposti yhden kierteen yli jos vähänkään painaa sitä asentaessa. Jos näin pääsee käymään on elementti poistettava reiästä, mutta se on lähes mahdoton tehtävä syvästä reiästä.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Tuosta moottorista on niin helppo ja nopea ottaa kansi pois että hirveästi ei kannata patentteja miettiä. Pinnapultti on hyvä ja kestävä ratkaisu.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Maalis 07, 2014 1:46 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Eikö mielestänne helicoil ja muut coilit kestä siinä.
Niiden pituushan on 1.5x halkaisija ja kävin mittaamassa kaverin osat ja kun ynnää nokkaakselikansi -kansi-tiiviste -prikka pultin alla ja se 6-7mm ennen kierteitä isompi reikä lohkossa niin kierteen pituus pultissa on 15-16mm mikä kiertyy kanteen eli saman verran kuin coil kierteessä.
Sen kun liinaa laakerilukitteella vielä lohkoon niin eiköhän se on saman vahvuihin kun alkuperäinen.
Niiden pituushan on 1.5x halkaisija ja kävin mittaamassa kaverin osat ja kun ynnää nokkaakselikansi -kansi-tiiviste -prikka pultin alla ja se 6-7mm ennen kierteitä isompi reikä lohkossa niin kierteen pituus pultissa on 15-16mm mikä kiertyy kanteen eli saman verran kuin coil kierteessä.
Sen kun liinaa laakerilukitteella vielä lohkoon niin eiköhän se on saman vahvuihin kun alkuperäinen.
-
- Viestit: 28157
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Yhden suuttimen korkanneen kierteen kanssa painitiin, ja kun on pitkä 6 mm ruuvi ja kierre kannessa siellä pohjalla niin ei onnistunut helocolin laitto, tuli ylös kiristettäessä. Sitten piti tehdä 8,5 mm reikä ja siihen 10 mm pultti johon tein reiän ja 6 mm kierteen. Sen pultin kun ruuvasi paikalleen kierrelukitteen kanssa niin onnistui. No tuo projekti ei kyllä onnistu tuossa ilman kannen irrotusta, mutta on yksi mahdollisuus kuitenkin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Ihan satavarmasti kestää.lumivalmetti kirjoitti: ↑Ke Loka 09, 2019 3:55 pm Eikö mielestänne helicoil ja muut coilit kestä siinä.
Niiden pituushan on 1.5x halkaisija ja kävin mittaamassa kaverin osat ja kun ynnää nokkaakselikansi -kansi-tiiviste -prikka pultin alla ja se 6-7mm ennen kierteitä isompi reikä lohkossa niin kierteen pituus pultissa on 15-16mm mikä kiertyy kanteen eli saman verran kuin coil kierteessä.
Sen kun liinaa laakerilukitteella vielä lohkoon niin eiköhän se on saman vahvuihin kun alkuperäinen.
Toki elementti pitää olla tarpeeksi pitkä , tässä taulukko:
https://www.masino.fi/wp-content/upload ... Repair.pdf
Olen korjannut kansipulttien kierteitä alumiinilohkoihin eikä ole ikinä ollut mitään ongelmaa.
Myös monessa kalliimmassa sovelluksessa kuin autoissa on helicoilit kierteinä jo tehtaalta lähtiessä, on paljon vahvempi kuin kierre suoraan perusaineessa.
Tarvitset kierre elementin lisäksi työkalut eli helicoil kierretapin oikean kokoisen poranterän sekä asennustyökalun , se hännän katkaisu tappi ei ole välttämätön sen voi lyödä millä tahansa tuurnalla , mutta on lyötävä poikki ennen pultin asennusta.
-
- Viestit: 1541
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Samalla periaatteella olen korjannut vuosien mittaan autoon, traktoriin, kaivuriin, moottorisahaan, perämoottoriin, kymmeniä kierteitä, eli pultista tai jos ei ole ollut sopivaa pulttia, niin sorvannut holkin ja ulkopintaan ja sisäreikään sopivat kierteet tapauskohtaisesti. Alumiinista ropanneen kierteen saa tuolla tavalla paljon kestävämmän kuin alkuperäinen kierre.Ajomies kirjoitti: ↑Ke Loka 09, 2019 4:58 pm Yhden suuttimen korkanneen kierteen kanssa painitiin, ja kun on pitkä 6 mm ruuvi ja kierre kannessa siellä pohjalla niin ei onnistunut helocolin laitto, tuli ylös kiristettäessä. Sitten piti tehdä 8,5 mm reikä ja siihen 10 mm pultti johon tein reiän ja 6 mm kierteen. Sen pultin kun ruuvasi paikalleen kierrelukitteen kanssa niin onnistui. No tuo projekti ei kyllä onnistu tuossa ilman kannen irrotusta, mutta on yksi mahdollisuus kuitenkin.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Alumiinihan ei tähän liity mitenkään, sillä opelin lohko on valurautaa.
Wurth time-sert pitää varmasti. M10 venyvässä kun on aika olematon momentti. Ja eikä niitä pultteja saa käyttä kahta kertaa. Ne pitää uusia kun ovat ekassa kiristyksesaä venähtäneet.
Ongelma time-sertissä on se että sitä ei taida saada kuin vakiikierteellä. Eli M10x1,5.
Ja sama minkä korjausholkin tai pinnapultinnsinne laittaa niin kansihan pitää irroittaa.
Wurth time-sert pitää varmasti. M10 venyvässä kun on aika olematon momentti. Ja eikä niitä pultteja saa käyttä kahta kertaa. Ne pitää uusia kun ovat ekassa kiristyksesaä venähtäneet.
Ongelma time-sertissä on se että sitä ei taida saada kuin vakiikierteellä. Eli M10x1,5.
Ja sama minkä korjausholkin tai pinnapultinnsinne laittaa niin kansihan pitää irroittaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Onko noissa eri kierrekorjaussarjoissa keskenään jotain merkittäväksi tulkittavia eroja jonkin asian suhteen?
Mulla on völker coileja ihan vaan käytännön syistä kun paikallinen joppaa niitä. Ekaa kertaa kun noita irtokierteitä katseli niin mietitytti miten nämä voi kestää kiristämistä. Nehän on tosi lyhyitä mutta eihän tavallinen mutterikaan pitkä ole ja kiristää silti.
Kyllä nuo irtokierteet on tuntuneet toimivan ihan hyvin myös alumiinissa ja magnesiumissa. Ainoa ongelma että lähtee pyörimään. Pitää lukita tai olla tarkka reiän syvyyden kanssa.
Mulla on völker coileja ihan vaan käytännön syistä kun paikallinen joppaa niitä. Ekaa kertaa kun noita irtokierteitä katseli niin mietitytti miten nämä voi kestää kiristämistä. Nehän on tosi lyhyitä mutta eihän tavallinen mutterikaan pitkä ole ja kiristää silti.
Kyllä nuo irtokierteet on tuntuneet toimivan ihan hyvin myös alumiinissa ja magnesiumissa. Ainoa ongelma että lähtee pyörimään. Pitää lukita tai olla tarkka reiän syvyyden kanssa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Wurth Time-Sert saa kahta eri pituutta.
Time-sert asennus:
Porataan aloitusporalla vanhat kierteet pois
Senkataan mukana tulevalla senkkiterällä
Tehdään uusi kierre mukana tulevalla tapilla
Laitetaan time-sert holkki valssaavan kierretapin nokkaan.
Kierretään holkki kappaleeseen ja holkin kaulukset pohjatessa senkkaukseen, jatketaan pyörittämistä kunnes valssaava tappi on mennyt läpi kierreholkista.
Eli tuo valssaava tappi ”mankeloi” holkin kappaleeseen. Holkin ulkokierre on myös karhennettu ja puraisee siten hyvin kiinni. Lisäksi voi käyttää lukkoliimaa jos haluaa.
Time-sert asennus:
Porataan aloitusporalla vanhat kierteet pois
Senkataan mukana tulevalla senkkiterällä
Tehdään uusi kierre mukana tulevalla tapilla
Laitetaan time-sert holkki valssaavan kierretapin nokkaan.
Kierretään holkki kappaleeseen ja holkin kaulukset pohjatessa senkkaukseen, jatketaan pyörittämistä kunnes valssaava tappi on mennyt läpi kierreholkista.
Eli tuo valssaava tappi ”mankeloi” holkin kappaleeseen. Holkin ulkokierre on myös karhennettu ja puraisee siten hyvin kiinni. Lisäksi voi käyttää lukkoliimaa jos haluaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Time-sert huono puoli on hinta. Joudut hankkimaan holkkieb lisäksi asennustyökalut eli aloitusporan, senkkaustyökalun, ylikokokierretapin ja valssaavan kierretapin.
Itse holkithan on halpoja. Mutta nuo kalut maksaa 100-200€ per kierrekoko. Koko sarja m5-m12 maksaa 400-600€
Itse holkithan on halpoja. Mutta nuo kalut maksaa 100-200€ per kierrekoko. Koko sarja m5-m12 maksaa 400-600€
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Onkos lumivalmetti saanut mieleisensä vastauksen?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 579
- Liittynyt: To Elo 30, 2012 6:25 am
- Viesti:
Re: Kierreongelma moottorilohkossa
Jos on lohkossa tilaa kierteen ympärillä niin näillä vois koittaa:
https://aircooled.fi/tuote/220/case-sav ... eille-m142
Onnistuu ihan perustyökaluilla.
https://aircooled.fi/tuote/220/case-sav ... eille-m142
Onnistuu ihan perustyökaluilla.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], maukku, tuusaaja, ylioyja ja 65 vierailijaa