Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja pela »

Ainakin noissa muutamissa autoissa, mitä kipannut, ei päälle tulemisen vaaraa käytännössä ole, koska hytin painopiste on saranan etupuolella. Mutta jos sitä ei kipata loppuun saakka, jää hytti hydrauliikan varaan.
Siinä säästää muutaman kymmentä pumppausta ja ehkä minuutin aikaa.
[/quote]

Ja jos/kun tämä on mahdollista riskinottajia löytyy...
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Riski on niin pieni, että tuntuu kannattavan ottaa mutta johtuuko se asentajan matikkapäästä vai mistä, en ota kantaa.

Mutta ainahan se on niin, että jos todennäköisyys poikkeaa nollasta, tulee se joskus tapahtumaan ja jos joku puhuu nollatoleranssista kertoo se jotain puhujan älykkyydestä( tai populismista).
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mika 82 kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 8:57 am
Joordis kirjoitti: Ma Loka 07, 2019 8:19 am Eikö noihin hyttien sylintereihin saisi jotain mekaanista lukitus systeemiä, joka estäisi yhtäkkisen laskeutumisen - vähän niinkuin noissa korjaamojen autonostimissa.
Lukitussalvan vapautus jossain semmoissa paikassa, jossa ei mahdollisuutta alla olemiseen; ns. kahden käden varmistus. Toisella kädellä lasketaan ja toisella vapautetaan lukitus salpa.
Ainakin noissa muutamissa autoissa, mitä kipannut, ei päälle tulemisen vaaraa käytännössä ole, koska hytin painopiste on saranan etupuolella. Mutta jos sitä ei kipata loppuun saakka, jää hytti hydrauliikan varaan.
Siinä säästää muutaman kymmentä pumppausta ja ehkä minuutin aikaa.
Usein "säästetään" siinä kopin "siivoamisessa" kun ei kipata hyttiä kokonaan, ei tarvitse poistaa sitä irtorojua pois joka täyden kippauksessa sinkoilisi mm. tuulilasille! Tämä on se yleisin selitys kun näitä turvallisuuden laiminlyöntejä on kyselty. :( Ihminen on sellainen "otus" että usein valitaan se helpoin vaihtoehto ja jätetään miettimättä se riski ja se kuinka pahimmillaan saattaa käydä. Se on tosiasia että jos sen kopin kippaa yli sen pisteen josta se "valuu" alas, riski että tulee päälle on olematon ilman erillistä tukea, vaikka niissä usein sekin löytyy. On tullut nähtyä että on tehty sellainen irtotuki joka tukee hytin sitä täysi kippausasentoa alemmaksi. Näin tehdään kun on jokin helposti "korjattava" vika vaikka vaihteen siirrossa, jonka saa asennettua pienemmästäkin raosta. Kun taas tullaan säästämiseen siinä ettei korjata kuntoon kun on liian helppo "korjata" ilman että uusitaan jotakin "kallista". Harvoin on niin että tietämättömyyttään näin toimitaan, vaan se että kun se on onnistunut aikaisemminkin, niin ei kai se nytkään alas tule. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Niittikoppisisussa ainakin on sellainen mekaaninen varmistin.Silti tuloo viälä laitettua kakkosnelonen hytin ja rungon väliin lisäksi :roll:
Fordson Super Major -60
jpeltoma

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

b
Viimeksi muokannut jpeltoma, Ke Tammi 13, 2021 7:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
meijerikkö
Viestit: 1127
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 8:56 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Lakimiehet revittelee kunnolla, kun on valtion piikki auki. Pitääkö
sen varusmiehen elämäkin pilata. Tuossa ei kaiketi mitään tahallisuutta
ollut.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Eiköhän ne nuo lehtimiehet revittele, eikä lakimiehet?
On tapahtunut kolari ja on lakimiesten asia löytää siihen syyllinen.
Edellisen syyttäjän syyttämättä jättämispäätös perustui lähinnä syytetyn saamaan julkiseen huomioon.
Tieliikennelakiahan tuossa on rikottu ihan selvästi.
Jos kuljettaja on PAKOTETTU ajamaan väsyneenä, on myös esimies asetettava syytteeseen.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

PuuhaPate kirjoitti: Ti Loka 08, 2019 2:45 pm Eiköhän ne nuo lehtimiehet revittele, eikä lakimiehet?
On tapahtunut kolari ja on lakimiesten asia löytää siihen syyllinen.
Edellisen syyttäjän syyttämättä jättämispäätös perustui lähinnä syytetyn saamaan julkiseen huomioon.
Tieliikennelakiahan tuossa on rikottu ihan selvästi.
Jos kuljettaja on PAKOTETTU ajamaan väsyneenä, on myös esimies asetettava syytteeseen.
Nykyistä armeijan touhua en tiedä mutta omana palvelusaikana ei ajamaan pakotettu mutta mikäli olisit sitä käynyt parkumassa että väsyttää niin joitain epävirallisia seuraamuksia siitä olisi seurannut.

Itselleni tämä konkretisoitui palvelustehtävissä rattiin nukahtamisella pitkän valvomisen jälkeen. Maasto Sisun lavalla oli porukkaa ja tavaraa eikä silloin ollut mitään penkkejä/ turvakaaria. Luojan kiitos, kenelläkään ei käynyt kovin pahasti.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Taitaa suurempi ongelma olla tai ainakin oli jossain vaiheessa nuo varusmiesten lomamatkat. Jonkun metsäleirin jälkeen vielä vähillä unilla ilta myöhään lomille meno oli usein se missä "väsy tuli simmuun". Jotain muutoksia siihen tehtiin ei vaan ole tarkkaa tietoa mitä, mutta jotain piti muuttua. Kyllä aika vähillä unilla nykyään nuoret menee, hyvä jos 4 h vuorokaudessa yhtämittaista unta tulee. Ne päivä torkut ei kuitenkaan vastaa kunnon yöunia! Itse kuorma-autonkuljettajana armeijassa ollessani, toki yhdellä ainoalla sotaharjoituksella selvinneenä, niin kyllä joukkueen johtajana toiminut vänrikki kysyi, pitkänkö lepoajan tarvitsen, ja sanoin että 8 h ja niin sain sen pitää. Toiset kuljettajat sitten kyselivät että miksen ollut yöllä ajossa, niin sanoin että minulla oli "virallinen" lepoaika. Tämä oli 70 - lukua ja olettaisin että enempi näihin on kiinnitetty huomiota. Tuo syyllisen etsiminen ei muuta mitään jatkaa vain nuoren miehen piinaa, ja saattaa johtaa vain lisä hankaluuksiin ja kustannuksiin lopulta. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Nykyään ei mettäreissun jälkeen päästetä suoraan lomille.
Ensin levätään yön yli, tai ainakin muka levätään.
Viikko mettässä ja kasarmille levähtämään yöksi,
paitsi että pitää yöllä olla päivystäjänä.
Sitten aamupalan jälkeen lomille levähtäneenä. :?
Kimmo1
Viestit: 307
Liittynyt: Ma Maalis 23, 2009 1:27 am
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Kimmo1 »

Vuonna 2006 meidän loppusodassa Niinisalossa sotilaspoliisikuski nukahti harjoituksesta kasarmille lähtiessä rattiin. Ei päässyt montaa kilometriä ennen kuin uni tuli. Masi meni ojaan ja katon kautta ympäri. Onneksi lavalla ei ollut ihmisiä eikä kuskikaan kai telonut itseään pahasti.

Me käytiin yöllä siivoamassa rojua ojasta ja katseltiin sitä Masia. Lavan pressukehikosta ei ollut mitään jäljellä eli vainajia olisi tullut varmaan kymmeniä jos olisi ollut henkilökuljetus.

Sisäisessä tutkinnassa kai todettiin että lepoaikaa oli ollut nimellisesti riittävästi mutta olisiko käytäntö ollut toista.... SPOLeilla nuo leirit oli hivenen tiukempia kun meillä E-kuskeilla!
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kimmo1 kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 11:54 am Vuonna 2006 meidän loppusodassa Niinisalossa sotilaspoliisikuski nukahti harjoituksesta kasarmille lähtiessä rattiin. Ei päässyt montaa kilometriä ennen kuin uni tuli. Masi meni ojaan ja katon kautta ympäri. Onneksi lavalla ei ollut ihmisiä eikä kuskikaan kai telonut itseään pahasti.

Me käytiin yöllä siivoamassa rojua ojasta ja katseltiin sitä Masia. Lavan pressukehikosta ei ollut mitään jäljellä eli vainajia olisi tullut varmaan kymmeniä jos olisi ollut henkilökuljetus.

Sisäisessä tutkinnassa kai todettiin että lepoaikaa oli ollut nimellisesti riittävästi mutta olisiko käytäntö ollut toista.... SPOLeilla nuo leirit oli hivenen tiukempia kun meillä E-kuskeilla!
Jos sotakoira oli kuitenkin haistanut luun ja ajoi siksi ojaan...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ja vielä maastosutolla moinen rakki liikeellä.
Ei ihme että metsä houkuttaa. :mrgreen:
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tuo nyt oli jo itse aiheutettu tapaturma, ikävä kuitenkin. Olisiko ollut muiden mahdollista estää tämä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Ajomies kirjoitti: Su Loka 13, 2019 1:32 pm
Tuo nyt oli jo itse aiheutettu tapaturma, ikävä kuitenkin. Olisiko ollut muiden mahdollista estää tämä?
Tässä sitä on nyt,aihetta monenlaiseen spekulointiin mutta,siinä on vaan se hankala puoli että,se ei poista jo tapahtunutta onnettomuutta,jotain siellä mainittiin alkoholinkin läsnä olosta ja toiset ne saa itsensä tapettua traktorin kanssa ihan selvin päinkin.

Joskus kauan sitten,yhdessä kyläpaikassa kertoivat,mitenkä isäntä oli humalassa pudonnnut harmaan fergun kyydistä ja jäänyt pyörän alle.
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jiipee »

361 kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 12:44 pm
Kimmo1 kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 11:54 am Vuonna 2006 meidän loppusodassa Niinisalossa sotilaspoliisikuski nukahti harjoituksesta kasarmille lähtiessä rattiin. Ei päässyt montaa kilometriä ennen kuin uni tuli. Masi meni ojaan ja katon kautta ympäri. Onneksi lavalla ei ollut ihmisiä eikä kuskikaan kai telonut itseään pahasti.

Me käytiin yöllä siivoamassa rojua ojasta ja katseltiin sitä Masia. Lavan pressukehikosta ei ollut mitään jäljellä eli vainajia olisi tullut varmaan kymmeniä jos olisi ollut henkilökuljetus.

Sisäisessä tutkinnassa kai todettiin että lepoaikaa oli ollut nimellisesti riittävästi mutta olisiko käytäntö ollut toista.... SPOLeilla nuo leirit oli hivenen tiukempia kun meillä E-kuskeilla!
Jos sotakoira oli kuitenkin haistanut luun ja ajoi siksi ojaan...
PuuhaPate kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 12:49 pm Ja vielä maastosutolla moinen rakki liikeellä.
Ei ihme että metsä houkuttaa. :mrgreen:
En ymmärrä. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että hän muka tahallaan ajoi ojaan tai pyrki huvikseen ajamaan offroadia metsän puolelle aiheuttaen siinä sivussa sitten onnettomuuden?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja 361 »

jiipee kirjoitti: Su Loka 13, 2019 3:58 pm
361 kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 12:44 pm
Kimmo1 kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 11:54 am Vuonna 2006 meidän loppusodassa Niinisalossa sotilaspoliisikuski nukahti harjoituksesta kasarmille lähtiessä rattiin. Ei päässyt montaa kilometriä ennen kuin uni tuli. Masi meni ojaan ja katon kautta ympäri. Onneksi lavalla ei ollut ihmisiä eikä kuskikaan kai telonut itseään pahasti.

Me käytiin yöllä siivoamassa rojua ojasta ja katseltiin sitä Masia. Lavan pressukehikosta ei ollut mitään jäljellä eli vainajia olisi tullut varmaan kymmeniä jos olisi ollut henkilökuljetus.

Sisäisessä tutkinnassa kai todettiin että lepoaikaa oli ollut nimellisesti riittävästi mutta olisiko käytäntö ollut toista.... SPOLeilla nuo leirit oli hivenen tiukempia kun meillä E-kuskeilla!
Jos sotakoira oli kuitenkin haistanut luun ja ajoi siksi ojaan...
PuuhaPate kirjoitti: Ke Loka 09, 2019 12:49 pm Ja vielä maastosutolla moinen rakki liikeellä.
Ei ihme että metsä houkuttaa. :mrgreen:
En ymmärrä. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että hän muka tahallaan ajoi ojaan tai pyrki huvikseen ajamaan offroadia metsän puolelle aiheuttaen siinä sivussa sitten onnettomuuden?
Ei mutta minkäpä koira vietilleen voi...
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja jiipee »

361 kirjoitti: Su Loka 13, 2019 4:01 pm
jiipee kirjoitti: Su Loka 13, 2019 3:58 pm En ymmärrä. Oletteko oikeasti sitä mieltä, että hän muka tahallaan ajoi ojaan tai pyrki huvikseen ajamaan offroadia metsän puolelle aiheuttaen siinä sivussa sitten onnettomuuden?
Ei mutta minkäpä koira vietilleen voi...
Alkaa jo mennä aiheen ohi, mutta en vieläkään ymmärrä. Onko sotilaspoliisikoulutuksen saanut varusmies jotenkin hylkiö, jota voi pilkata ja epäillä tahallisesta vahingontuottamuksesta? Omat kokemukset SP:ta on ainakin samaa luokkaa kuin mistä tahansa muun koulutushaaran varusmiehistä. Oletteko kenties joskus joutuneet ns. napit vastakkain SP-partion kanssa tai putkaan, jos on tuollaiset antipatiat sotilaspoliiseja kohtaan?
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

jiipee kirjoitti: Su Loka 13, 2019 4:24 pm Onko sotilaspoliisikoulutuksen saanut varusmies jotenkin hylkiö, jota voi pilkata ja epäillä tahallisesta vahingontuottamuksesta?
On. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Depa, korsteeni, nuc-64, povk, rokkimatti, seppo1 ja 43 vierailijaa