Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Oleellisinta kuitenkin tiedostaa kelit ja oman ajokin rengastus, ja suhteuttaa vauhtinsa niiden mukaan. Ei sellaisia renkaita ole eikä tule, jotka tekee talvikelistä kesäkelin! Ja aina on syytä jättää sitä "pelivaraa" eikä mennä koko aikaa pidon äärirajoilla. Nämä on asioita joita kokemusten myötä opitaan, eikä ne enemmän ajaneille ole mikään ongelma. Mutta se tilanne missä itse kaipaan pitoa on nuo jäätikkö kelit ja sitten tuo keväällä upottavissa polanteissa. Muissa olosuhteissa kyllä selviää, kun asennoituu tilanteeseen. Ja kyllähän sitä voisi kitkarenkaitakin kokeilla, mutta kun ne eurot vaan on vähissä, ja jos ne ei sitten osoittaudu soveltuviksi omiin tarpeisiin, niin hukkaan menee rahat. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Ajomiehen kanssa samoilla ajatuksilla!

Noista joidenkin "piikkipyörämiesten" kertomuksista tulee vain tunne, että ajetaan kuin lontoon sumuun suurinta sallittua nopeutta kelissä kuin kelissä luottaen nastarenkaan pelastavan kaikesta ja odotetaan (tai luullaan) että niillä parhailla nastoilla pysähtyy kuin kesällä...jos ei, niin silti se on renkaan, auton, muiden tielläliikkujan vika, eikä omassa toiminnassa voi olla tarkastelun varaa :roll:
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Aiemminkin vissii kirjottanu, mut menköö vielä. Kuluneet nastarenkaat, josta loput nastat nypitty keväällä pois, ja ajettu kesä jokunen tonni, joten syksyn ensilumilla pintaa renkaissa n3-4 mm. Joutu vielä peräkärrillä kaverin mönkkäriä kuskaamaa remonttii naapurikaupunkii.
Vähän jänskätti meno, kun alkumatka n15km mutkasta ja melko mäkistä soratietä, mut täysin lumipintanen. Ei ollu mitää vaikeuksia, mut tietysti piti ajatus edellä mennä, että ei tullu suurempaa paniikkia, vaikka peräkärri tulikin välillä mutkissa kylkimyyryä.
Kaupungissakin ne kiillotetut risteykset selvittii, ja takasin kotikylille ilman mitää ihmeitä!

Talvi eteni, ja viimein rengaskaupasta uudet vastaavat piikkipyörät alle. Sillon tietysti ajatus helpotti, että nyt sitten mennää kun juna kiskoilla niillä NASTArenkailla. Totuus oli kyllä ihan jotain muuta!
Monta risteystä ja kiertoliittymää nastat kyllä ilmotti olemassaolostaa, mut pitoa ei kyllä kovin paljoa enempää ollu vanhoihin kuluneisii verrattuna, kun alla oli pehmeä lumipolanne, tai seitin ohut jäähuntu asvaltilla!
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kitkamiehet sanoo että se on vaan penkin ja ratin välis se vika. Ne onkin niin saamarin huippumiehiä.

Itte oon senverta huono kuski, että tykkään nastarenkaista. Ei tosin yli 40 vuoteen vielä tullut mitään pahempaa, mutta empä ajelekkaan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuoressa.

Monesti kun pitää mennä, niin pitää mennä kelistä riippumatta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Matsikka kirjoitti: La Syys 21, 2019 4:32 pm Kitkamiehet sanoo että se on vaan penkin ja ratin välis se vika. Ne onkin niin saamarin huippumiehiä.

Itte oon senverta huono kuski, että tykkään nastarenkaista. Ei tosin yli 40 vuoteen vielä tullut mitään pahempaa, mutta empä ajelekkaan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuoressa.

Monesti kun pitää mennä, niin pitää mennä kelistä riippumatta.
Itse olen tarkoittanut sitä, että kitkarenkaita käyttävät osaavat enemmän varautua renkaan eri käyttäytymiseen eri olosuhteissa. Nastoilla ajavat luottavat renkaisiin sokeasti periaatteella että nasta pelastaa kaikesta. Ja itsellä siis pakussa viime vuosina ollut nastarenkaat. Mutta kokemusta on useasta talvesta kitkoillakin sekä etuveto että takavetoisilla autoilla. Yhtään reissua ei jäänyt renkaiden vuoksi ajamatta.
Kitkat kestää monta vuotta hyvänä, kun taas nasta menettää parhaan pitonsa nopeammin.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

LasseE kirjoitti: La Syys 21, 2019 4:44 pm
Matsikka kirjoitti: La Syys 21, 2019 4:32 pm Kitkamiehet sanoo että se on vaan penkin ja ratin välis se vika. Ne onkin niin saamarin huippumiehiä.

Itte oon senverta huono kuski, että tykkään nastarenkaista. Ei tosin yli 40 vuoteen vielä tullut mitään pahempaa, mutta empä ajelekkaan kymmeniä tuhansia kilometrejä vuoressa.

Monesti kun pitää mennä, niin pitää mennä kelistä riippumatta.
Itse olen tarkoittanut sitä, että kitkarenkaita käyttävät osaavat enemmän varautua renkaan eri käyttäytymiseen eri olosuhteissa. Nastoilla ajavat luottavat renkaisiin sokeasti periaatteella että nasta pelastaa kaikesta. Ja itsellä siis pakussa viime vuosina ollut nastarenkaat. Mutta kokemusta on useasta talvesta kitkoillakin sekä etuveto että takavetoisilla autoilla. Yhtään reissua ei jäänyt renkaiden vuoksi ajamatta.
Kitkat kestää monta vuotta hyvänä, kun taas nasta menettää parhaan pitonsa nopeammin.
Eli nastarenkailla ajavat ovat jotenkin tyhmempiä kun ne kaikki vain luottavat nastoihinsa?

Itse ainakin koitan ajaa kelin mukaan nastarenkailla ja lähden ajoissa matkaan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
korsteeni
Viestit: 3569
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Niin...ihan yhtälailla aina oon menny kelillä kuin kelillä myös kitkarenkailla (kitkarenkailua talvikelillä vähän päälle 200tkm takana ja sitä ennen aina nastoilla), enkä ole kertaakaan kelin/renkaiden vuoksi myöhästynyt mistään, vaikka kelloavasten joutuu ajamaan...MUTTA, minulla on kolme autoa kokoajan liikenteessä ja niistä kahdessa onkin NASTAT :wink:

Niin että älkää olko noin mustavalkoisia, että "kitkamiehet" ei muusta tiedä...toista nastallista ajaa vaimo ja hän haluaa nastat, ja se on ok. Kolmas auto on alativaihtuva romu (paku) ja niissä on ollut molempia ja viimeisimpänä nastat, jotka oli helvetin huonot jotkut kiinalaiset, enkä ole koskaan ajanut niin liukkailla muovipyörillä (tuli auton mukana) ja silti niilläkin reissut heitetty. Seuraavia en ole vielä päättänyt...voi olla kummat tahansa 8)
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Eilen vaihdoin alle suvikumit, joissa on juuri se vaadittava 1,6mm jäljellä. Paremmat renkaat vein talliin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Aakku kirjoitti: La Syys 21, 2019 6:35 pm Eilen vaihdoin alle suvikumit, joissa on juuri se vaadittava 1,6mm jäljellä. Paremmat renkaat vein talliin.
Jotenkin uskomatonta että porukka laittaa tuollasia alle, mulla vaihtuu uusiin viimeistään 3mm kohdilla ja silloinkin jo hirvittää sateella, talvirenkaat vaihtuu uusiin 2-3 vuoden välein. Nyt onneksi ei tartte enää itse ees maksaa omaan autoon kun työsuhdeauto niin vaihtuu samalla koko auto :D
VALLU ON PARAS!
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Nuffield kirjoitti: La Syys 21, 2019 10:13 pm
Aakku kirjoitti: La Syys 21, 2019 6:35 pm Eilen vaihdoin alle suvikumit, joissa on juuri se vaadittava 1,6mm jäljellä. Paremmat renkaat vein talliin.
Jotenkin uskomatonta että porukka laittaa tuollasia alle, mulla vaihtuu uusiin viimeistään 3mm kohdilla ja silloinkin jo hirvittää sateella, talvirenkaat vaihtuu uusiin 2-3 vuoden välein. Nyt onneksi ei tartte enää itse ees maksaa omaan autoon kun työsuhdeauto niin vaihtuu samalla koko auto :D
Viimeiselle matkalle on tämä yksilö lähdössä. Ei viitsi parhaita kummeja laittaa matkaan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Itse pidän ehkä pahimpana kelinä, tuollaista hieman plussan puolella olevaa keliä, jolloin satanut lunta pari senttiä lunta ja tie suolattu.
On se semmoista soppaa tiellä silloin, jotta ei auta mihin ohjaa, niin fysiikan lait vain vie sinne minne ei välttämättä toivoisi.
Ajonopeus tietenkin vaikuttaa tähän oleellisesti, mutta tuskin paljon merkitystä onko nasta vai kitka alla - vai onko raati eri mieltä..
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Paksussa sohjossa ei pidä mikään rengas, kun ei se sohjo ole "kiinni" missään. Se vaan siirtyy renkaan alla, mutta mitään pitävää otetta siihen ei saa, oli sitten minkälainen rengas tahansa. Ja mitä leveämpi rengas ja kevyempi paino sillä renkaalla on sen varmemmin se sohjon päällä "liirtää". Hankalaa on myöskin jos ajaa ajourissa, niin niistä päästä pois. Yksi asia mitä en nyt ole huomannut mainituksi ja joka vaikuttaa renkaan pitävyyteen on se, että se pinta on puhdas. Pikeentynyt, kova "suolalima" hukkaa sen kumin pitävyyden todella tehokkaasti. Kunnon liuottimen kun suihkuttaa renkaan pintaan niin näkee kuinka siitä lähtee sitä pikeentymää pois, ja sen jälkeen renkaan pito paranee huomattavasti. Taksimiehet harrastivat tätä renkaiden pesemistä jo 60 - luvulla ja vielä kun itse noita pajahommia tein niin usein huolloissa pyysivät taksimiehet renkaiden pesun samalla. Sitten kun itse siirryin ajohommiin, niin kyllä monesti pesin ennen ajoon lähtöä renkaat ainakin niiden "lipoisempien" kelien aikana.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja aarne »

Joordis kirjoitti: Su Syys 22, 2019 10:26 am Itse pidän ehkä pahimpana kelinä, tuollaista hieman plussan puolella olevaa keliä, jolloin satanut lunta pari senttiä lunta ja tie suolattu.
On se semmoista soppaa tiellä silloin, jotta ei auta mihin ohjaa, niin fysiikan lait vain vie sinne minne ei välttämättä toivoisi.
Ajonopeus tietenkin vaikuttaa tähän oleellisesti, mutta tuskin paljon merkitystä onko nasta vai kitka alla - vai onko raati eri mieltä..
Juurikin näin. Älytöntä on tuo suolan kanssa lotraus..
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

On ja vieläpä nastarenkaiden luvatussa maassa. Kesällä laittoivat tuohon valtatien pätkälle taas uuden pinnan, edellinen laitettiin muistaakseni 2011, ja se oli nyt aivan hirveässä kunnossa. Vesisateella näki kuinka hirveät ne urat oli, ja yks yhteen hlöauton renkaiden ja raideleveyden kanssa eli raskas liikenne ei asfalttia kulutua juuri yhtään. Pari talvea ja se on ihan vituillaan taas. Ei tarvi olla viherä hihhuli tai linkola, vaan tervettä maalaisjärkeä tajutakseen että tätä menoa ei enää montaa vuosikymmentä kestä. Ei sitä asfalttia piisaa mistään kun sitä ajetaan suomenkin teille ties kuinka monta miljoonaa tonnia joka vuosi, ja pitäis ajaa varmaan 5 kertaa enemmän että tiestö säilyis sellaisessa kunnossa että sitä voidaan nastarenkailla jyrsiä paskaksi kasettilavallinen per 15 metriä ja ihmiset olis tyytyväisiä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Niin mutta kun VR:tä ei lopu mahdolliset junien kuljettajat, kun joka autonkuljettaja osaa ajaa " kiskoilla". Osa syy ainakin kaupunki alueilla on kun pakotetaan ajamaan samaa uraa, kun tehdään kapeita kohtia, jolloin ei ole edes mahdollista ajaa urien ulkopuolella. Itse pyrin "nuukana" säästämään niitä nastoja ajamalla siellä missä sitä lunta ja jäätä on ja välttää sitä urissa ajamista. Mutta osoittaa se kuitenkin sen että ne nastat myös "syö" sitä jäätä jolloin nastattomilla ajavat sitten saavat paremman pidon. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Joordis kirjoitti: Su Syys 22, 2019 10:26 am Itse pidän ehkä pahimpana kelinä, tuollaista hieman plussan puolella olevaa keliä, jolloin satanut lunta pari senttiä lunta ja tie suolattu.
On se semmoista soppaa tiellä silloin, jotta ei auta mihin ohjaa, niin fysiikan lait vain vie sinne minne ei välttämättä toivoisi.
Ajonopeus tietenkin vaikuttaa tähän oleellisesti, mutta tuskin paljon merkitystä onko nasta vai kitka alla - vai onko raati eri mieltä..
Joo siis on merkitystä. Nykyisen kiesin mukana tuli Contin kitkat ja yllätys oli, kuinka huonot ne oli just sohjossa. Vaikka pintaa oli kuin uusissa niin nousivat liirtoon todella herkästi. Ilmiön syyn ymmärsi kun katsoi kuviota jossa pääurat on selvästi ahtaammat kuin nastarenkailla tai ns keskieuroopan kitkoilla. Syynä lienee pintakumin pehmeys ja voimakas lamellointi mistä syystä urien leveyttä on pitänyt rajoittaa jottei renkaasta tule liian levoton ajettavaksi. Samaa ilmiötä on jonkun verran muissakin merkeissä muttei ehkä niin selvästi.
Itse asiassa parhaiten sohjossa toimii monet ns keskieuroopan kitkat. Toisaalta sitten jäällä ne on sitten melko mitättömät.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Valintani on kitkarengas... Ollu jo monta kesää. Talvella sit nastagummit.
Aina pitää kaikki tehdä hieman toisin. :lol:
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tuli jostakin tämän biisin sanat mieleen.

"pitääks sun aina olla niin helvetin hankala ja olen niin onneton ei autossani ole edes nastoja talvella"
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Arpe kirjoitti: Su Syys 22, 2019 9:51 pm Valintani on kitkarengas... Ollu jo monta kesää. Talvella sit nastagummit.
Aina pitää kaikki tehdä hieman toisin. :lol:
Minä ajoin vanhat nastakumit loppuun kesällä elokuun puoliväliin asti. Sitten polliisit huomauttivat Motonetin parkkipaikalla. Olivat tutkimassa jotakin kolarikolhua siinä parkkialueen toisella laidalla, kun kurvasin jäljellä olevat nastat ropisten omaan ruutuun. Kassalta tullessa tuli sitten konstaapeli viereen ihmettelemään :shock: :roll: Noo meni ihan vain huomautuksella, kun oli niin vähän enää metallia jäljellä kumeissa mutta vaihtaahan ne piti kesäkumeihin.. Nyt pitää taas kohta uudet nastakiekot alle ruuvata.
Kyllä vanha nastarengas on parempi kesäkumina kuin kitkarengas nykyisillä kesälämpötikoilla. (Nastat nypittynä tietysti :oops: ) Nastarenkaassa on astetta tukevampi kumiseos kumminkin, että nastat yleensä pysyy kiinni kumissa ja tuollainen kumi kestää kesäajoa näin paremmin pehmeämpään kitkakumiin verrattuna.
Tekemällä virheistä oppii.
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

Alkaa tääkin aihe saavuttaa yhtä suuren vakavuuden kuin legendaarinen kesä talvilaatu polttis keskustelu, puhumattakaan 2t sekaan :)
Jos joku ei saa autoonsa kesäksi kesärenkaita alle eli nastat ropisee, ollaan jo selkeen tarveharkinnan piirissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa