Valintani on Kitkarengas
- Aakku
- Viestit: 8292
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mulle tulee upouudet Nokian Hakkapeliitta 9 nastarenkaat henkilöautoon ja Nokian Hakkapeliitta C3 renkaat pakuun.
Varovainen ja ennakoiva on pakostakin oltava, kun aina joku roikkuu perseessä, eikä ole edes tietoa, minkälaisilla renkailla ajavat.
Varovainen ja ennakoiva on pakostakin oltava, kun aina joku roikkuu perseessä, eikä ole edes tietoa, minkälaisilla renkailla ajavat.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
On sitä muutaman kerran porukat ihmetelly kuin hyvin auto lähtee peiliksi sutatusta risteyksestä ja alla on kitkat, ei meinanneet uskoo ennenkuin itse katsoivat. Tosin tietysti neliveto siinä lähtemisessä auttaa. Jarrutuksiin ottaa hieman enempi ennakkoo kun mitä kesäkelillä kesärenkailla tarttee.EKo kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 7:38 pmKuurainen asfaltti tai musta jää ei ole kitkoille sen vaikeampi pinta kuin nastoillekaan. Märkä jääpinta on.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Syys 19, 2019 6:17 pm Lumipitoa voi muistella sitten rysäyttäessä kitkoilla johonkin märällä jääpinnalla, kuuraisella asfaltilla, mustalla jäällä jne., jne., jne....
Rohkenen olettaa, että fanaattisiimmat kitkarenkaiden vastustajat eivät ole koskaan kitkoilla ajaneet. Tai ainakaan nykykitkoilla.
Ei kannata kyllä kokeillakaan. On epämiellyttävä tunne huomata olleensa kaikki nämä vuodet väärässä.
Nyky nastarenkaitahan saa melkein silittää naisväen sukkahousuilla, ei niihin kauheesti silmäpakoja tuu...
Ojassa tai toisen perseessä olevan auton pysähtymättömyyteen vaikuttaa huomattavasti enemmän se ratin ja penkin välissä oleva henkilö kuin se, että onko alla nastat vai kitkat. Nykyautojen ajovakautusjärjestelmät on sitä luokkaa, että sitä rajoilla olemista ei kuskit edes tunnu huomaavan vaan ominaisuudet mitataan täysimääräisesti ulos keliolosuhteista välittämättä ja sitte kun mennään rajasta yli, kuski muuttuu käytännössä matkustajaksi....
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 28145
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Mikä tässä nyt on niin vaikeeta että pitää käännyttää jommankumman käyttäjäksi. Eikö se ole ihan oma valinta millä renkailla haluaa ajella?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2273
- Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
- Paikkakunta: Ylämaa
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Juuri postipeku toi uudet nastahankookit virosta, eikä ollu pahan kalliit
Katotaan nyt onko ne nokialaisten veroiset
Katotaan nyt onko ne nokialaisten veroiset
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
http://nuhvi.net
-
- Viestit: 374
- Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
- Paikkakunta: Länsi-Lappi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Viime keväänä kävin ostamassa uusia kesärenkaita puolison kulkineeseen. Liike on Lapissa ja toiminut yli 20 vuotta. Siinä rengastöiden aikana kysyin omistajalta että kuinka nykyisin jakautuu talvirenkaat suhteessa kitka/nasta.
Sanoi että neljät kitkat myi koko talven aikana ja kaikkineen myi yli 400 sarjaa.
Meistä aika moni ostaa ilmeisesti "väärät" renkaat
Tuolla ylä-Lapissa on autojen testiratoja. Kävin viime talvena siellä yhdellä sellaisista vierailulla kun tuttu on siellä töissä. Kuvata ei saa ym. Jokaisessa autossa oli nastarenkaat. Autoja oli kymmeniä.
Aiemmassa elämässä eteläisemmässä Suomessa firman autoissa oli pari talvea kitkarenkaita. Oli...
Muutamia kertoja ajanut pohjoisen teillä tuon naapurin maasturia "sattuneesta syystä" pidempiäkin matkoja. Siinä oli uutena tulleet kitkat ja nykyisin nastat. Ero oli oman tuntemuksen mukaan merkittävä nastojen eduksi.
Melu on ainoa tekijä joka mielestäni puolustaa kitkarenkaiden käyttöä, ainakin näissä tiekeleissä.
Sanoi että neljät kitkat myi koko talven aikana ja kaikkineen myi yli 400 sarjaa.
Meistä aika moni ostaa ilmeisesti "väärät" renkaat
Tuolla ylä-Lapissa on autojen testiratoja. Kävin viime talvena siellä yhdellä sellaisista vierailulla kun tuttu on siellä töissä. Kuvata ei saa ym. Jokaisessa autossa oli nastarenkaat. Autoja oli kymmeniä.
Aiemmassa elämässä eteläisemmässä Suomessa firman autoissa oli pari talvea kitkarenkaita. Oli...
Muutamia kertoja ajanut pohjoisen teillä tuon naapurin maasturia "sattuneesta syystä" pidempiäkin matkoja. Siinä oli uutena tulleet kitkat ja nykyisin nastat. Ero oli oman tuntemuksen mukaan merkittävä nastojen eduksi.
Melu on ainoa tekijä joka mielestäni puolustaa kitkarenkaiden käyttöä, ainakin näissä tiekeleissä.
Masinistin paras ystävä on rakkine
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Lapinmiehet tunnetaankin ennakkoluulottomina uuden kokeilijoinaRexta kirjoitti: ↑La Syys 21, 2019 8:31 am Viime keväänä kävin ostamassa uusia kesärenkaita puolison kulkineeseen. Liike on Lapissa ja toiminut yli 20 vuotta. Siinä rengastöiden aikana kysyin omistajalta että kuinka nykyisin jakautuu talvirenkaat suhteessa kitka/nasta.
Sanoi että neljät kitkat myi koko talven aikana ja kaikkineen myi yli 400 sarjaa.
Meistä aika moni ostaa ilmeisesti "väärät" renkaat
Ainakin minun puolestani kuka tahansa voi ajaa millä tahansa renkaalla.
Se mitä peräänkuulutan on se, että kannattaisi kokeilla kitkoja ennen kuin tuomitsee niitä.
Kitkat sopii Lappiin erityisen hyvin, koska teillä siellä jääkelit ovat varsin harvassa. Joskin lisääntymään päin ilmeisesti.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 374
- Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
- Paikkakunta: Länsi-Lappi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Höpönpöppöö
Täällä kulkee raskasta liikennettä todella paljon suhteessa liikennemääriin. Tiet ovat usein kovaksi kiillottuneita.
Eikä ne autonvalmistajat ihan suotta käytä nastarenkaita testiautoissaan?
Täällä kulkee raskasta liikennettä todella paljon suhteessa liikennemääriin. Tiet ovat usein kovaksi kiillottuneita.
Eikä ne autonvalmistajat ihan suotta käytä nastarenkaita testiautoissaan?
Masinistin paras ystävä on rakkine
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Ajelin edellisen auton kitkat loppuun tänä kesänä ja nyt kun alkoi olla märki äkelejä ne on osoittautuneet melko liukkaiksi sivusuunnassa. Pitäs vielä laittaa kesärenkaat alle hetkeksi niin voisi verrata. Työmatkalla on pari paikkaa missä on menty ihan reippaasti kahva edellä. Toinen paikka tosin on ollut jo monta vuotta liukas, mutta enpä muista onko ollut kesärenkailla. Ja kitkat on nyt siis kaksi talvea ja yhden kesän ajetut.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Tottakai tiet ovat kovaksi kiillottuneita, kun niillä ajetaan. Lapissa on kuitenkin edelleen lämpötila pääsääntöisesti pakkasella. KItkarengas pitää semmoisessa vielä varsin hyvin.
Pohjoisessa vaan ne märän jään kelit ovat varsin harvassa, joita taas etelässä on suurin osa.
Testiautoissa ei ole mitään merkitystä ajomukavuudella. Testirataa ei myöskään voi suoraan verrata liikenneympäristöön.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 374
- Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 8:13 pm
- Paikkakunta: Länsi-Lappi
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Näillä kyseisillä testiautoilla ajettiin päivisin radalla ja kestotestejä kolmessa vuorossa Lapin teillä.
Mutta kannattaa ensin kokea nämä paikalliset olosuhteet ennen kuin tekee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Mutta kannattaa ensin kokea nämä paikalliset olosuhteet ennen kuin tekee kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Masinistin paras ystävä on rakkine
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Omakohtaisen kokemuksen perusteella, kyllä itse haluan alleviivata kaikille kitkarenkaat valitseville noiden petollista puolta olla parissa ratkaisevassa keliolosuhteessa täysin pitämättömät alla. 98% kaikista tienpinta- ja keliolosuhteista nuo toimivat jopa erittäin hyvin ja jopa nastarenkaita paremminkin. Ajoin vuosikausia kitkarenkailla useassa eri autossa ja sukupiirissä muutkin. Sitten tuli noita kyseisten muutamien keliolosuhteiden tilanteita, missä autot menivät romuiksi ja alkoi tulla melkein sivullisillekin henkilövahinkoja. Tuo 98 % toimivuus hyvin ja jopa erittäinkin hyvin luo ajajalle petollisen tunteen siitä, että nämähän toimivat varmasti edes jotenkin niissä parissa viimeistenkin prosentin osuuden tilanteissa. Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Saahan ne kieltää minun puolestani.
Joskin Lahden pohjoispuolella ne toimivat paremmin kuin eteläpuolella.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 1441
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
https://m.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Kyllä Markku tietää ja pahimmillaanhan se keli on tuollainen vaikka toisin väitättekin
Kyllä Markku tietää ja pahimmillaanhan se keli on tuollainen vaikka toisin väitättekin
VALLU ON PARAS!
-
- Viestit: 4542
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Varmasti paikallisena tunnet olosuhteet paremmin kuin minä, en kiistä.
Omien reissujeni pohjalta - asettuen tasaisesti välille joulukuu-huhtikuu - olen itse kuitenkin havainnut Lapin kelit kylmemmiksi ja lumisemmiksi kuin etelän kelit. Toisaalta perstuntumalla kitkoilla ajeltuani siellä - kylläkin harvakseltaan - olen edelleen sitä mieltä, että ne sopivat Lapin olosuhteisiin paremmin kuin Etelä-Suomen.
Viimeksi muokannut EKo, La Syys 21, 2019 11:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Aika hurjia rosentteja, eteenkin kitkan NOLLA!?Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Viimesen päälle erikoista, että kitkat pitäs kieltää just siellä, missä ne toimii parhaiten, eli normaalissa talvikelissä!!?
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Oma valintahan se, mutta kaikki niistä nastojen jyrsimistä tienpinnoista joutuvat kärsimään ja nastattomilla ajavat ilman omaa syytään.
Viimeksi muokannut Antsuko, La Syys 21, 2019 12:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Kyllä taas semmosta juttua jotkut suoltaa että.
Mitä minulla kitkoista kokemusta muutaman vuoden niilläkin ajeltua niin eniten kaupunkiajossa nastoja kaipaili, mitä kauemmaksi maallepäin pääsi sitä paremmin kitkoilla pärjäsi.
Mitä minulla kitkoista kokemusta muutaman vuoden niilläkin ajeltua niin eniten kaupunkiajossa nastoja kaipaili, mitä kauemmaksi maallepäin pääsi sitä paremmin kitkoilla pärjäsi.
-
- Viestit: 4468
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Taitaa tässäkin asiassa olla sillä kuskilla enempi vaikutusta siihen millä renkailla pärjää. Itse olen kaksi sarjaa ajanut kitkoilla ja vuodessa n 60000, josta vajaat puolet kitkoilla. Enpä ole ongelmissa ollut renkaiden takia. Edes jäätävän sateen aikana kun tienpinta oli täysin jäässä ei rengas menettänyt pitoaan täysin. Käsittääkseni sillon autolla ei pääse lainkaan eteenpäin jos kitka on 0 ja pystyin ajamaan mutkaista tietä suistumatta ojaan. Ajoipa millä tahansa niin se ajonopeus pitää sovittaa olosuhteiden mukaan ja ennakoimalla ja keskittymällä selviää ihan hyvin.
Sekin vielä, että ihan kuivalla kesäkelilläkin osalle kuljettajista on ihan normaalin pienehkön pikitien mutkat liian jyrkkiä ajettavaksi omalla kaistalla. Talvella nää on sitten ongelmissa oli alla nastat tai ei. Liekö kyse ihan kuskin taidoista.
Sekin vielä, että ihan kuivalla kesäkelilläkin osalle kuljettajista on ihan normaalin pienehkön pikitien mutkat liian jyrkkiä ajettavaksi omalla kaistalla. Talvella nää on sitten ongelmissa oli alla nastat tai ei. Liekö kyse ihan kuskin taidoista.
-
- Viestit: 977
- Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
- Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
- Viesti:
Re: Valintani on Kitkarengas
Voin sanoa väitteeseen, että nastarenkaassa säilyy pito 100℅ edes jotenkin kaikissa olosuhteissa, on täyttä sitä itteään.. Sulla ei taida nastoista ollakaan paljon kokemusta. Tuo juuri on petollista ajatella näin, että nasta pelastaa ja antaa kaikki ajovirheet anteeksi.Superdextaaja kirjoitti: ↑La Syys 21, 2019 10:50 amOmakohtaisen kokemuksen perusteella, kyllä itse haluan alleviivata kaikille kitkarenkaat valitseville noiden petollista puolta olla parissa ratkaisevassa keliolosuhteessa täysin pitämättömät alla. 98% kaikista tienpinta- ja keliolosuhteista nuo toimivat jopa erittäin hyvin ja jopa nastarenkaita paremminkin. Ajoin vuosikausia kitkarenkailla useassa eri autossa ja sukupiirissä muutkin. Sitten tuli noita kyseisten muutamien keliolosuhteiden tilanteita, missä autot menivät romuiksi ja alkoi tulla melkein sivullisillekin henkilövahinkoja. Tuo 98 % toimivuus hyvin ja jopa erittäinkin hyvin luo ajajalle petollisen tunteen siitä, että nämähän toimivat varmasti edes jotenkin niissä parissa viimeistenkin prosentin osuuden tilanteissa. Sitten niihin ajetaan samalla nopeudella, kuin 98 % muihinkin tilanteisiin huomatakseen, että toimivuus onkin noissa kahden viimeisen prosentin tilanteissa täysi nolla. Nastarenkailla säilyy pito sataprosenttia kaikista tilanteista edes jotenkin. Kitkarenkailla 98 % tilanteista erittäin hyvin ja 2 % ei ollenkaan. Lahtea pohjoisempana kitkat tulisi kieltää.
Ihan omakohtaisella kokemuksella voin sanoa pakun alla olevista uusista nastarenkaista, että iloisesti lähti täysin pito jäällä, missä oli satanut hiukan lunta. Nastoista ei mitään apua..sama jos täysin vesikeli jään päällä, ei se nasta auta juuri mitään. Enemmän on vaikutusta sillä, kuinka uudet renkaat on alla.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], farmeri, Google [Bot], Mika 82, Puavo, Rh-, riude ja 93 vierailijaa