JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

2xford4000
Viestit: 5847
Liittynyt: 09.01.2010, 21:33
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 » 13.09.2019, 23:33

päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat

Ferkku
Viestit: 3427
Liittynyt: 22.12.2005, 21:51
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Ferkku » 13.09.2019, 23:57

2xford4000 kirjoitti:
13.09.2019, 23:33
päisteessä käännyttäessä kynnön alkuun ajetaan hiukan ohi vaon kyntämättömälle ja siitä aurat maahan ja lipsautetaan renkaat vakoon, näin ei mutkaa tule, tulee se vaikka olis rajottajat pitkissä reijissäkin, tosin ei niin paljon kun ihan auki, mut mutka siihen karkaa pikkuhiljaa. näin mulle aikanaan opetettiin, tiedä sitten onko muilla käytös tää tyyli.
No tuolla tyylillä on yritetty mutkia oikoa. Vapaasti heiluvat aurat vain tahtoo pudota mihin sattuu. Menee aika hankalaksi homma.

-SS-
Viestit: 10883
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- » 14.09.2019, 05:57

Joissakin traktoreissa sivurajoittajat lukittuvat kun auran nostaa ylös. Sitä sivusuuntaista heilahtelua voi myös rajoittaa vaikka sisäpuolisiin ketjuihin kiinnitetyillä jousilla. Joskus käytettiin sivurajoittimena hydraulisylinteriä, joissa oli mäntä ja varsi yhdistetty neulaventtiilillä. Saatiin hidastetuksi liike, mutta ei estänyt auroja asettautumasta omalle luonnolliselle paikalleen sivusuunnassa.

-SS-

8400
Viestit: 6303
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja 8400 » 14.09.2019, 07:53

Matsikka kirjoitti:
13.09.2019, 18:03
jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.

-SS-
Viestit: 10883
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- » 14.09.2019, 08:10

Jonkinnäköinen kyntöaurojen säätöohje löytyy opinnäytetyöstä (lopussa on Powerpoint-esitys kuvineen) :

KYNTÖAURAT; Oppimateriaalia maatalousalan opetukseen. Opinnäytetyö. Anni Lyyra. Savonia ammattikorkeakoulu 2009

-SS-

-SS-
Viestit: 10883
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- » 14.09.2019, 08:20

jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Ajetaan normaalisyvyisessä vaossa tasamaalla, vetokartun mutkat ylös ja alas. Pysähdytään ja mitataan noin 10 m päästä, kuinka leveä on 1. viilu muihin nähden. Eli mittaus vaon reunasta kiekkoleikkurin viiltämään toiseen reunaan. Jos on kapeampi, karttua liu'utetaan oikealle, jos on leveämpi, karttua liu'utetaan vasemmalle. Muutama kerta tarkistus ja säätö samalla tavalla, niin perussäätö on siinä. Tässä on tietysti jo valmiiksi kiekkoleikkurit säädetyt samalla tavalla joka siipeen, esimerkiksi vaikka peukalon leveys auran maapuolen linjasta vasemmalle. Viilussa näkyy pieni "porras" tällöin.

Se vaaka-asennon säätö vaihtelee eri auroissa. Överumissa on oikeassa päässä kammen tyvi samalla toppari. U-pultilla kiristys. Vasemmassa päässä on pelkkä tattimainen pala, joka pitää myös avata ja naputella runkoon kiinni säädön jälkeen. Eli karttu lukitaan vaakasuunnassa kummaltakin puolelta, siirtäessä pitää kummankin puolen "jarrut" löysätä.

Vanhassa Fiskarissa muistaakseni ovat jarrupalikat rungon oikeanpuoleisen palkin kahden puolen.

-SS-

-SS-
Viestit: 10883
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- » 14.09.2019, 08:25

8400 kirjoitti:
14.09.2019, 07:53
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia.
Tuo ei täydellisesti onnistu, jos on vaikka 650 mm renkaat, vanhat 14 tuumaiset aurat eivät tee riittävän leveää vakoa, jolloin se vakopyörä tallaa osan viilusta lyttyyn, ja se näkyy sitten seuraavalla kerralla. 18.4 34 rengaskin tallaa vanhan Fiskars L siiven takimmaisen viilun. Överumin tekemään vakoon mahtuu aika hyvin, mutta "syö" hiukan siitä tyvestä. 16-18 tuuman viilun leveys on hiukan helpompi.

Paluuauroilla vaikka olisi mestarikyntäjä, niin viilujen kiilto vaihtelee ajosuunnan mukaan. Näkee hyvin auralukumäärän kerrannaiset.

-SS-

Avatar
Matsikka
Viestit: 10281
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 14.09.2019, 08:25

8400 kirjoitti:
14.09.2019, 07:53
Matsikka kirjoitti:
13.09.2019, 18:03
jake55 kirjoitti:
13.09.2019, 17:17
Matsikka kirjoitti:
10.09.2019, 20:29

1. viilun leveys säädetään karttua siirtämällä, se pitää olla sopivan pituinen raideleveyteen nähden.
Mistäs tietää että se on sopiva?
Harmikseni en löytänyt netistä ohjetta, Joku varmaan voi auttaa linkkaamisessa...
Eikö se oo silloin sopiva kun edellisen ja uuden kynnöksen väli on sopiva, toisinsanoen kynnöksestä ei pysty erottamaan mistä on ajettu vaan viilut ja välit on samanlaisia. Hinattavilla kyntäny kohta 15 vuotta, ne on paljon helpommat säätää, tai ne säätyy ihan itsestään sen kun vetää perässä.
Sopivan mittainen vetokarttu ”keskittää” aurat luonnostaan keskelle, jos vetokarttu on väärän mittainen niin keskittämisominaisuus ei toimi ja aurat jäävät helposti vähän luonnollisen kohdan sivuun.
Jossain oon nähnyt jonkin kaavion missä vetovarsista vedettiin suorat linjat eteen, ja ne piti kohdata oikeassa kohdassa.

Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

-SS-
Viestit: 10883
Liittynyt: 18.12.2005, 19:57
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Viesti Kirjoittaja -SS- » 14.09.2019, 08:28

Matsikka kirjoitti:
14.09.2019, 08:25
Ja tietysti sopivan pituisen vetokarttun säätövarat riittää hyvin ensimmäisen kiivun leveyden säätöön.
Isommilla traktoreilla käytetään joo pitkää vetokarttua. Niinkin pitkää, että viistonnisen lyhyet varret eivät tahdo ylettyä riittävän leveälle. Meillä on vanhassa Överumissa sopivan mittainen, kahdessa muussa (käytettynä tulleessa) todella pitkä. Se pitempi oli valinnaisvaruste silloin 1970-luvulla.

-SS-

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: dexta special, hevyvani ja 12 vierailijaa