Alkylaattipensa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juho

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Juho »

Tuohon Manner:n viestiin viitaten; Olisiko kaasari vaan ollut kuiva, kun vanha bensa kelpasi, koneen lähdettyä pyörimään.
Näin sadepäivän ratoksi riuhtaisin Lynx 3900:n tulille. Hyvin lähti vaikka oli pumppupensaa helmikuulta.
Edelleen: En väitä mustaa valkeaksi mutta bensan vanheneminen vaikuttaa uskon asialta. Toisilla vanhenee, toisilla ei. Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

2T ja rixratton-moottorit ei ainakaan oo ranttuja bensan iän suhteen.
Eikä Xantiakaan. Eikä kyllä Kawasakikaan nikotellut ylivuotisesta bensasta.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Onko kukaan huomannut, kuinka helposti vedätettävää yleisö nykyisellään on. Kun mittaribensiiniin tuotiin pakkolisäyksenä bioetanolia, 5% tai 10% , se oli jotakin täysin pöyristyttävää. Autot hajosivat, takuut raukesivat, letkut sulivat, kaasuttimet syöpyivät. Säilyminen lyheni pariin viikkoon, jonka jälkeen vastasi enää huonolaatuista petroolia, tai jotain.

Sitten kun tarjolle tulee ns. pienkonebnesiini, 100% öljy-yhtiöiden petrokemian tuote, parafiininen polttoaine ilman alkoholia, alkaa sama tarina Suomi24:ssa: Pienkonebensa sulattaa letkut, syövyttää kaasuttimet, rikkoo moottorin.

Nyt sitten mittaribensiini sopiikin oikein hyvin, ja alkylaattibensiiniin ovat "pompanneet" kaikki aikaisemmin mittaribensassa olleet kiroukset, perusteet ovat vain ylösalaisin.

-SS-
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja manner »

Juho kirjoitti: To Syys 12, 2019 4:56 pm Tuohon Manner:n viestiin viitaten; Olisiko kaasari vaan ollut kuiva, kun vanha bensa kelpasi, koneen lähdettyä pyörimään.
Näin sadepäivän ratoksi riuhtaisin Lynx 3900:n tulille. Hyvin lähti vaikka oli pumppupensaa helmikuulta.
Edelleen: En väitä mustaa valkeaksi mutta bensan vanheneminen vaikuttaa uskon asialta. Toisilla vanhenee, toisilla ei. Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.
Niin. Rikseissähän on suurimmassa osassa tissi. Eli sehän räkii huikat suoraan kurkkuun ja osassa hetiperään kaulaan. Eli ellei se vanhalla tankki bensalla edes hörähdä ja tuoreella heti niin ei oikein muuta selitystä tule mieleen. Eli kuiva ei kuulu joukkoon.
Jos epäillä haluaa niin voi miettiä pellitankin kondenssiominaisuuksia. Eli jos se talven aikana laittaa vettä joukkoon? Se on mahdollista mutta tekee muovitankilla samaa ja toimii kuitenkin kunhan on lähtenyt käyntiin. Jos ei toimisi vesilisäys olisi looginen epäily.
Mutta tosiaan bensan vanheneminen ei ole uskonasia. Kyllä se on ihan todellisuutta. Kausien välillä sen vaikutuksista voi keskustella mutta vuosikausia seisoneissa koneissa sen haistaa heti kun avaa korkin. Ei kannata edes yrittää.
Juho

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Juho »

OK
Ensinnäkin on hyvä että koneet lähtee käyntiin, tavalla tai toisella. Kun kuitenkin olen äärimmäisen skeptinen henkilö niin teenpä kokeen:
Teen 98 Nesteen bensasta 2% seoksen tänä viikonloppuna 20 litran muovikanisteriin . Vuoden päästä tankkaan tällä seoksella Husqwarnat 242 (vm 86), 272 (vm 2017), 245 (raivuri vm 2003) ja Sthil raivurin(vm 2009) tyyppiä en nyt muista . Katsotaan lähtevätkö käyntiin.
Jos lähtevät niin seuraava tarkistuspiste on syyskuu 2021. 20 litraa noilla laitteilla riittää noin 4 vuoden testijaksoon. Ken elää se näkee.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Juho kirjoitti: To Syys 12, 2019 4:56 pm Näin sadepäivän ratoksi riuhtaisin Lynx 3900:n tulille. Hyvin lähti vaikka oli pumppupensaa helmikuulta.
Edelleen: En väitä mustaa valkeaksi mutta bensan vanheneminen vaikuttaa uskon asialta. Toisilla vanhenee, toisilla ei. Kukin tulkoon uskollaan autuaaksi.
Tervetuloa käynnistämää tuosta pihanreunalta lynksi joskus joulu,tammikuulla, jossa viime keväällä tankattua letkupensaa tankissa! Tosin tais tulla laitettua stapilointia sekaa, että menee käynnistys vähän helpommaks?!
Yli kymmenen vuoden kokemuksella väitän pensassa olevan syyn, jos kone ei käynnisty, etenkin mitä kylmempää keli on.
Eli ei ole mikää uskon asia, mutta pensa menettää syttymisominaisuudet vanhetessaa, etenkin tuollasessa avohuohottimella olevassa tankissa.
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Mikä lie uskon asia,mutta veli venäläisen 92 oktaanisella on lähtenä koneet kevväällä käyntiin.
Muutama jopa parin vuoden "säilytyksen"jälkeen vajan periltä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Vexi
Viestit: 792
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Vexi »

Ei alkylaattibensaa kannata kanistereissa ostaa, sitähän saa paremmilla asemilla ihan mittarikentältä!

Hintakaan ei ole paha suoraan mittarista.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Juho kirjoitti: To Syys 12, 2019 7:13 pm OK
Ensinnäkin on hyvä että koneet lähtee käyntiin, tavalla tai toisella. Kun kuitenkin olen äärimmäisen skeptinen henkilö niin teenpä kokeen:
Teen 98 Nesteen bensasta 2% seoksen tänä viikonloppuna 20 litran muovikanisteriin . Vuoden päästä tankkaan tällä seoksella Husqwarnat 242 (vm 86), 272 (vm 2017), 245 (raivuri vm 2003) ja Sthil raivurin(vm 2009) tyyppiä en nyt muista . Katsotaan lähtevätkö käyntiin.
Jos lähtevät niin seuraava tarkistuspiste on syyskuu 2021. 20 litraa noilla laitteilla riittää noin 4 vuoden testijaksoon. Ken elää se näkee.
Tankkaa nyt ja käytä koneita sen verran, että se nyt tehty pumppubensaseos menee kaasuttimeen ja anna olla siellä vuoden ajan. Siis kone välillä käyttämättä, sama bensa kaasuttimessa. Olosuhteet kaasuttimessa on erilaiset kuin suljetussa kanisterissa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja JKH »

Viime syksynä kävi sama kuin aloittajalle mutta eri suuntaan, eli puutarhatraktorilla on ajettu monta kesää Nesteen mittarialkylaatilla, pelannut moitteetta, ei haise jne. Alkylaatti oli loppu kannusta ja kun jotain piti vielä ajaa niin 98sia tankkiin. Hetken sillä siskonpoika ajoi kunnes sammui ja bensaa alkoi valua maahan. Kohokammion tiiviste alkoi vuotaa, sen korvasin o-renkaalla, ei auttanut, bensaa tuli muualtakin. Bensapumppu oli haljennut, ilmeisesti puoliskojen kumitiiviste oli turvonnut ja pullautti pumpun halki. Pumpun hinnalla olisi saanut varmaan 100l verran alkylaattia ennen kuin 98sia... (hintaero n.60snt/l).
Eli on niissä joku ero, vaihdoksissa voi tulla onkelmia..
Juho

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Juho »

JP_lle
--------------------------
Tankkaa nyt ja käytä koneita sen verran, että se nyt tehty pumppubensaseos menee kaasuttimeen ja anna olla siellä vuoden ajan. Siis kone välillä käyttämättä, sama bensa kaasuttimessa. Olosuhteet kaasuttimessa on erilaiset kuin suljetussa kanisterissa.
----------------------------------------------------
Tuollaiseen järjestelyyn ei resurssini riitä. Kalusto on enemmän tai vähemmän aktiivikäytössä koko ajan, ja pumppuseosta käytetään jatkuvasti. Kuvaamallani testijärjestelyllä selvitetään, huononeeko polttoaine säilytyksessä, ei sitä, mitä sille tapahtuu seisonta-aikana polttoainejärjestelmässä.
valumötti
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Elo 23, 2019 10:23 pm
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja valumötti »

Kardaani kirjoitti: To Syys 12, 2019 12:02 am Maaöljytisle kyllä, ja suurin ero tavalliseen bensiiniin on että alkylaatti valmistetaan maaöljystä tislatuista hiilivetykaasuista mm. propaani, butaani, jotka on niitä parhaita ja laadukkaimpia jakeita mitä maaöljystä saadaan.
Perusbensiini 95E, 98E siis tislataan suoraan siitä maaöljystä joka raaka-aineena on "huonompaa" ja sisältää luonnostaan enemmän aromaatteja yms ei toivottuja aineita.

Ei ole makuasia, älkää maistako kumpaakaan, mutta ite en vaihda pienkoneissa takaisin mittaribensaan jo ihan paremman säilyvyyden takia. Mönkijälläkin tulee ajeltua niin vähän että miettiny sama maksaako 1,5 vai 2€ litra, kun meijän kylältä saa mittarista alkylaattia.
Just näin,ite käytän vain akrylaattia sahoissa ja palaa puhtaasti eikä vaatteet haise päivän päätteeksi 2-tahti öljyltä. Alunperin joskus vuonna puukko ja puusilmä.....bensiini oli jätettä mille ei ollut oineastaan mitään käyttöä,autothan kävi silloin spriillä....eli puhdas etanoli
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia vanhan bensan kanssa -vuodenkin seisonnan jälkeen lähtenyt jotkut koneet käyntiin jopa ekalla nykäisyllä, mutta tiedän kyllä muilla ogelmia oikeasti olleen -kaverikin kerran ruohonleikkurinsa purki atomeiksi pari kuukautta vanhan bensan takia.
Ja mitä näitä juttujakin lukee niin tuntuu olevan täysin sattumanvaraista miten vanhalla bensalla toimii joten onkohan niin että bensan laatu vaihtelee suuresti tämän suhteen.
Jos jotain kokeita bensan säilymisestä aikoo tehdä niin kannattaisi täten ehkä tehdä useamasta paikasta hankituilla koe-erillä
puavo 85
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 3:07 pm
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja puavo 85 »

Nii ja semmonen homma on aika ihme että heti kun tuli 98e5 ja 95e10 bensat myyntiin niin alko ongelmat ja esim. 95e10 bensaa ollu vielä ajettu oikeastaan mihinkään aseman säiliöön
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Aki »

Just tuon pakokaasun hajun takia on aikomus tänä syksynä sahoissa kokeilla alkylaattia. Sahailupäivän jälkeen emäntä sanoo että hengityskin haisee sahalle. :lol:
Mistä tuota saa edullisimmin?
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja EKo »

Aki kirjoitti: To Syys 12, 2019 9:58 pm Mistä tuota saa edullisimmin?
https://www.neste.fi/asemat?orig=&dest= ... lue_5[1]=1
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Tynkäarska
Viestit: 202
Liittynyt: Su Helmi 05, 2017 8:53 pm
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Tynkäarska »

Mulla tuli sahan (stihl ms211) kanssa ongelmia vanhalla bensalla, tankki oli täytetty viime talvena kombikanuun sekoitetulla bensalla, juhannuksen tietämissä sahailin pihalla ja kuten usein käy niin saha jäi siihen missä viimeistä risua olin sahannut. Kolme viikkoa myöhemmin tuli sahan tarvetta ja hain sahan sieltä mihin se oli jäänyt, oli saanut viikon vesisadetta ja kaksi viikkoa aurinkoa, lähti huonosti käymään, booasi kun antoi kaasua, eikä käynyt tyhjäkäyntiä, ruuvasin seokset laidasta laitaan eikä auttanu, lopuksi vaihdoin tuoreet bensat niin johan taas käy hienosti.
Tunturi Hopper 50
Kawasaki KVF400
TGB Blade 550 efi
Lynx Enduro 500
Zetor 5945
Toyota RAV4
Stihl MS211
Stihl MS201C
Dolmar MS-4510x
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Alkylaattipensa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kyllä mun vekottimissa on bensa vanhentunu jopa alle vuodessa. Kohokammio täynnä valkoista muhaa tai sitten sellainen lakkamainen kova pinttymä joka tukkii kaiken.
Mutta tämä lähinnä 2t moottoreissa.

Alkuläöttiä on tullu laitettua moottorisahaan ja trimmeriin.

Ruohonleikkureissa palaa 98E vuodesta toiseen. Noi nelitahdit ei jostain syystä ole niin herkkiä.

-67 vuoden Kadettkin käynnistyy 2-3v vanhoilla bensoilla kunhan bensapumppu saa täytettyä kohokammion.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Jaritapani, Jounie, MasaP ja 59 vierailijaa