Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Ite kun ajan 83-84 kmh, niin melko paljon on muita rekkamiehiä kenen on ohi päästävä, vaikka sitten huonossakin paikassa.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

nuhvi46063 kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 6:19 pm Ite kun ajan 83-84 kmh, niin melko paljon on muita rekkamiehiä kenen on ohi päästävä, vaikka sitten huonossakin paikassa.
Ja ohituskaistalla ainakin, ja saa hyvin torpattua muiden kiireisten ohittelut. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

8400 kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 3:27 pm Miksi minä en oo vielä tähänpäivään mennessä törmännyt tuollaisiin 90 ja lujempaa ajaviin yhdistelmiin? Sunnuntaisuharit jollain vaihtolavanupilla nyt ajelee rajoitinta vasten mutta itse oon kyllä tehny havainnon että yhdistelmät ajaa säntillisesti kahdeksaakymppiä. Ja miksei ajais, kulutus kasvaa rajusti kun mennään 80kmh yli eikä se 60t -> ole mitenkään kiva ajaa rajoitinta vasten edes tyhjänä. Että onko tässä nyt pikkuautokuskit alemmuuskompleksissaan kattoneet sitä 6kmh liikaa näyttävää mittariansa ja todenneet että joo o rajoitinta vasten tullaan kun todellinen nopeus on se 82?
Jos niihin törmäisit, et olisi kertomassa edes. Eli aika vakavaa varsinainen törmääminen olisi tietenkin, mutta se ei kerro, etteikö jossakin päin olisi "rajoitinta vasten ajaminen" yleistä. Jotkut muut tielläkulkijat joutuvat tosin ajamaan "rajoitusta vasten", siinä tulee syyllistämistä helposti, kun yhteisymmärrystä raskaan liikenteen kanssa ei tule siitä, että kevyt autoliikenne heistä poiketen joutuu maksumieheksi, jos ylittää tie- tai ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen.

Ainoa mahdollisuus tuohon, että luulee havainneensa 90 km/h:n tavara-auton, on on se, että kuluttajile myydyt navigaattorit tai Google Mapsit näyttävät 10 km/h liikaa sitten. Niin kuin jo epäilin. Aika helppoa tuossa moottoritiellä on rullailla riittävä matka rajoittimen perässä, että näkee ruudulta, mitä nopeutta moduuulirekat painavat menemään.

Toki on kuorma-autoyhdistelmiä, joiden voidaan havaita pitäytyvän melko tarkasti 80 km/h nopeudessa, esimerkiksi täyteen lastatut Nesteen säiliöautot. Ehkä myös AGA:n väreillä liikkuvat vetykaasulastiautot.

-SS-
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

-SS- kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 7:21 pm Toki on kuorma-autoyhdistelmiä, joiden voidaan havaita pitäytyvän melko tarkasti 80 km/h nopeudessa, esimerkiksi täyteen lastatut Nesteen säiliöautot. Ehkä myös AGA:n väreillä liikkuvat vetykaasulastiautot.

-SS-
Lähiseudulta useasti tien päällä näkyvistä ainakin Tarkkalan yhdistelmät kulkevat hyvinkin tarkasti rajoitusten, ei rajoitinten mukaan. Peukut heille asenteella toimimisesta. Tarkkalan yhdistelmä ei tule rajoituksen mukaan ajavan takaluukkuun huohottamaan ja kyttäämään ohituspaikkaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja masankp »

SS kirjoitti. " Myös yksityiskäyttöön myydyt GPS-laitteet nähtävästi näyttävät karkeasti väärin". En usko!

En ole huomannut navikaattoreiden näytössä kovin paljon virhettä nopeudessa, mulla on ollut kolme navikaattoria yhtäaikaa testissä ja eroja oli 1km/h, välillä toisinpäin ja välillä taas toisinpäin.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

masankp kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 7:42 pm SS kirjoitti. " Myös yksityiskäyttöön myydyt GPS-laitteet nähtävästi näyttävät karkeasti väärin". En usko!

En ole huomannut navikaattoreiden näytössä kovin paljon virhettä nopeudessa, mulla on ollut kolme navikaattoria yhtäaikaa testissä ja eroja oli 1km/h, välillä toisinpäin ja välillä taas toisinpäin.
Niin minäkin luulin, mutta kun esimerkiksi ajaa säännöllisesti Turku-Helsinki moottoritietä öisen raskaanliikenteen seurassa, nin jopa Kivihovin jälkeisessä ylämäessä ahtopaineilla menevät 91 km/h meikäläisen seuraaman navigaattorin mukaan. Päättelin, että ajavat 81 km/h silloin.

-SS-
steami

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja steami »

Minun mielestä tämä nopeusrajoitussääntö pitäisi miettiä kokonaan uudestaan. Jossain on tosi pahasti vialla, etten saa millään esim. tätä parempaa puoliskoani ymmärtämään, että 80 km kyltti tarkoittaa, että pitää ajaa nopeudella 85 vähintään. Hän ajaa täsmälleen auton mittarin näyttämää 80. Mittarivirheen takia hänen todellinen nopeus on jotain 74. Voi taivas sitä ohituksien määrää.. :-(
Ei auta, vaikka kuinka yritän selittää, että 80 -alueella pitää pitää auton nopeusmittarin näyttämää 95. Tällöin mennään sitä oikeaa nopeutta, eikä kukaan tarpeettomasti lähde ohittelemaan..
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

steami kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 8:53 pm eikä kukaan tarpeettomasti lähde ohittelemaan..
Eikait kukaan tarpeettomasti ohita? :?
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

steami kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 8:53 pm Minun mielestä tämä nopeusrajoitussääntö pitäisi miettiä kokonaan uudestaan. Jossain on tosi pahasti vialla, etten saa millään esim. tätä parempaa puoliskoani ymmärtämään, että 80 km kyltti tarkoittaa, että pitää ajaa nopeudella 85 vähintään. Hän ajaa täsmälleen auton mittarin näyttämää 80. Mittarivirheen takia hänen todellinen nopeus on jotain 74. Voi taivas sitä ohituksien määrää.. :-(
Ei auta, vaikka kuinka yritän selittää, että 80 -alueella pitää pitää auton nopeusmittarin näyttämää 95. Tällöin mennään sitä oikeaa nopeutta, eikä kukaan tarpeettomasti lähde ohittelemaan..
Laita siihen mittariin todellisen nopeuden kohdalle selvät merkit, niin jos sitten menisi perille? :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Arpe
Viestit: 1525
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ajomies kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 12:38 pm Kuljetusala on niin villiä meininkiä, tuntuu että mitä enemmän tulee lakeja ja säädöksiä sen enempi tapahtuu näitä rikkomuksia. Se kun on niin helppoa tehdä paperilla reitti- ja aikataulusuunnitelmat, mutta käytännössä ne ei toimi alkuunkaan. Kilpailu on ankaraa ja vekselit pyörii monilla yrittäjillä samaan tahtiin kuin valtion velkakello, niin sitä koitetaan sitten tehdä tulosta ja pykälät on sivuseikka. Eihän näin tietenkään ole kaikkien kohdalla, mutta haastavaa on pystyä pitämään ajonsa jos joku toinen ajaa halvemmalla, vaikka sitten #kepulikonsteja" käyttämällä. Valvontaa pitäisi suorittaa enemmän noiden yritysten konttoreissa ja selvittää autojen ajot ja kuljettajien ajo- ja lepoaikojen toimivuus. Kun ei ne näihin maantieratsijoihin tartu, "langat" laulaa viestejä heti kun jossain partio niitä toppuuttelee, ja silloin poiketaan kahville tai koukataan toista reittiä! Täällä suomessa vaan nuo turvallisuus höpinät on jonkun sulankerjäämistä hattuunsa, ilman että mitään konkreettista tapahtuu! Raha se sielläkin taustalla sanelee ne pelisäännöt ja keinot, ikävä kyllä. :(
Näinpä juuri. Maksuperuste on yleensä saman suuntainen kuin Kimi Räikkösellä, mitä kovempaa ajat sitä enemmän hankit.
Samoin monessa hommassa kuorman koko, mitä enmpi kärsit ottaa kyytiin, taas hankit paremmin.
Nykyvalvonnalla riski kärähtää konnuuksista on melko pieni. Kyllähän nää uutisiin nousevat jutut on pieni raapaisu pintaa..
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

steami kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 8:53 pm Minun mielestä tämä nopeusrajoitussääntö pitäisi miettiä kokonaan uudestaan. Jossain on tosi pahasti vialla, etten saa millään esim. tätä parempaa puoliskoani ymmärtämään, että 80 km kyltti tarkoittaa, että pitää ajaa nopeudella 85 vähintään. Hän ajaa täsmälleen auton mittarin näyttämää 80. Mittarivirheen takia hänen todellinen nopeus on jotain 74. Voi taivas sitä ohituksien määrää.. :-(
Niin, missä vika on, rajoitussäännöissä, vai miten niitä tulkitaan ja noudatetaan? Muuttuuko tulkinta sääntöjä muuttamalla? Jos 80 rajoitus muutetaan 90:ksi, niin ajaako parempi puolisko sitten "oikeaa" nopeutta 90, vai edelleen mittarivirheen mukaan saman mittarivirheen verran alle?

Kun ajaa gps:n kertomalla nopeudella rajoituksen mukaan (+5 km/t auton mittarin mukaan) niin on sekä hidastetta edessä että takaluukkuun huohottajia takana. Enemmän on silloin kuitenkin selvästi "tukkona".
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
traktori754
Viestit: 1802
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Eikö kukaan aja Volvon i see vakinopeidesäädöllä? Tai ei se ole vakinopeidesäätö, vaan optimoja. Ne kun antaa "periksi" ylämäessä jopa -20kmh ja alamäessä vissiin vapaalla +15. Audikuskit menettää hermot niihin. Par keikkaa semmoisella ajannu, tunne kun olis alitehoinen kun mäki tulee, ja se kun aika aikaisin se heittää vapaalle ja menee reilusti yli 90 alamäessä. Säästää kuulema hurjasti kun se helittää ylämäessä.

Ja kun hyppää ka rattiin, hlö autot hölmöilee ihan eri tavoin edessä ku mitä näet henkilöautosta
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

traktori754 kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 10:21 pm Eikö kukaan aja Volvon i see vakinopeidesäädöllä? Tai ei se ole vakinopeidesäätö, vaan optimoja. Ne kun antaa "periksi" ylämäessä jopa -20kmh ja alamäessä vissiin vapaalla +15. Audikuskit menettää hermot niihin. Par keikkaa semmoisella ajannu, tunne kun olis alitehoinen kun mäki tulee, ja se kun aika aikaisin se heittää vapaalle ja menee reilusti yli 90 alamäessä. Säästää kuulema hurjasti kun se helittää ylämäessä.

Ja kun hyppää ka rattiin, hlö autot hölmöilee ihan eri tavoin edessä ku mitä näet henkilöautosta
Jonkun reissun heittäny ölvöllä jossa on tuo Isee. Pakko on painaa ite kaasua mäen alla, muuten nauraa naurismaan aidatkin :mrgreen:
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

jiipee kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 7:40 pm
-SS- kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 7:21 pm Toki on kuorma-autoyhdistelmiä, joiden voidaan havaita pitäytyvän melko tarkasti 80 km/h nopeudessa, esimerkiksi täyteen lastatut Nesteen säiliöautot. Ehkä myös AGA:n väreillä liikkuvat vetykaasulastiautot.

-SS-
Lähiseudulta useasti tien päällä näkyvistä ainakin Tarkkalan yhdistelmät kulkevat hyvinkin tarkasti rajoitusten, ei rajoitinten mukaan. Peukut heille asenteella toimimisesta. Tarkkalan yhdistelmä ei tule rajoituksen mukaan ajavan takaluukkuun huohottamaan ja kyttäämään ohituspaikkaa.
Tämän paikallisen liikkeen autojen rajoittimet on myös säädetty 80km/h.
http://www.trusi.fi/
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Tuollainen on kunnioitettavaa selkärangan osoittamista ja vastuullisuutta. Periaatteessa satunnaisen holtittomuuden tai yksityisajoissa toilailun voi laittaa tunaroinnin piikkiin. Mutta toista on näillä täysin tahallaan reilua ylinopeutta ajavilla raskaan kuljetuksen sankareilla. Mikä on sellainen, joka oikein päätyössään ja ammattitoiminnassaan pääasiallisena ammattityötapanaan toimii tarkoituksellisesti ja tahallaan lakia rikkomalla? Eikö se ole ammattirikollinen?
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Superdextaaja kirjoitti: To Syys 12, 2019 12:40 am Tuollainen on kunnioitettavaa selkärangan osoittamista ja vastuullisuutta. Periaatteessa satunnaisen holtittomuuden tai yksityisajoissa toilailun voi laittaa tunaroinnin piikkiin. Mutta toista on näillä täysin tahallaan reilua ylinopeutta ajavilla raskaan kuljetuksen sankareilla. Mikä on sellainen, joka oikein päätyössään ja ammattitoiminnassaan pääasiallisena ammattityötapanaan toimii tarkoituksellisesti ja tahallaan lakia rikkomalla? Eikö se ole ammattirikollinen?
Mutta onko monta muuta ammattia joka on noin kovien pykälien ja säädösten rajoittama? Melkoinen läjä erilaisia kortteja oltava jos mielii työtään tehdä, sitten vielä lisäksi paineet ajon järjestäjän suunnalta, kuin myös tilaajan taholta. Lehmän hermoja vaatii jos meinaa ikänsä kumipyörien päällä leipänsä hankkia. Sellaiset päivät harvassa että kaikki menee kohdalleen, ilman ettei jostakin päin jotain kitinää kuulu. Varmaan kuljettajan ammatti joskus oli haave ammatti ja sellaista vapaata touhua, mutta nyt seuranta pelaa joka sekunti.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Metsämies
Viestit: 189
Liittynyt: To Tammi 24, 2019 8:33 am
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Metsämies »

No, niin kauan kuin tällaisia idiootteja sompailee menemään ei siihen mikään kurssitus auta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006235764.html
Nyt puhutaan suoraan, kestääkö kyökkipiian hermot ?
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Ajomies kirjoitti: To Syys 12, 2019 2:46 am Mutta onko monta muuta ammattia joka on noin kovien pykälien ja säädösten rajoittama? Melkoinen läjä erilaisia kortteja oltava jos mielii työtään tehdä, sitten vielä lisäksi paineet ajon järjestäjän suunnalta, kuin myös tilaajan taholta.
Eiköhän näitä palveluammatteja ole hurumycket jossa on puun ja kuoren välissä. Kaikille pitää olla mieliksi ja hommat mennä hyvin, mutta se tahtoo olla että jos yhdelle kumartaa toiselle pyllistää. Vaikka kuin yrittäisi. Kultainen keskitie olisi kova sana. Kortti-ilmiökin on yleistymässä joka alalle. Kohta pitää vessassa käyntiin olla jo väh. vesi- ja hygieniapassi. :lol:

Kuuluisia ammatin valinta kysymyksiä nämä.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11063
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja rattori »

Metsämies kirjoitti: To Syys 12, 2019 7:25 am No, niin kauan kuin tällaisia idiootteja sompailee menemään ei siihen mikään kurssitus auta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006235764.html
Kuin voi olla huomaamatta? :roll:
------------
tractors
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aika paljon havaitsee erilaisia juttuja mitä tuonne teiden varsille kuormista on pudonnut. Taitaa olla ylivoimainen tehtävä seurata mitä siellä takana tapahtuu, tai katolla! Joku aika sitten ihmettelin outoja jälkiä asvaltilla 4- tiellä, ensin oli keskiviivan tuntumassa sellaista vipottelevan renkaan jälkeä, sitten muutaman kilometrin päästä tuli sitten ojan puolelle vastaavaa jälkeä. Siitä sitten muutamia kilometrejä eteen päin seisoi pysäkillä parkissa kevytperävaunu, renkaat tyhjinä ja lokasuojat repaleina. Ei ihan heti ollut "kellot" kilisseet, että jotain voisi olla vialla? Edesvastuuttomalta tällainen meno tuntuu, missä ne syyt sitten onkin, kuka tietää?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari, sköne ja 47 vierailijaa