Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Viesti Kirjoittaja ch »

Hyvällä lattaviilalla on itse tullut teriä teroitettua silloin kun viitsii. Onnistuu myös terää irrottamatta, joten suurin vaiva on hyvän viilan löytäminen pajan tarjokkaista.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Olipa myönteinen yllätys itselle, että muinaiseen sorminiittokoneeseen löytyi paikalliselta Hankkijalta terälaput ja niitit suoraan hyllystä. Oli sileää ja hammastettua, valitsin hammastetun, koska sen voisi kuvitella tehoavan pajukolle ja varvikolle paremmin.

Myyjä naureskeli, että kuluneena kesänä on ilmeisesti kaivettu sormikoneita enemmänkin esille, terälappuja on mennyt paljon. Wärtsilään kuuleman löytyy varaosiakin yhä, ramppaa lukuun ottamatta. Noo, minulla on puolapuita vielä.
The idea is to die young as late as possible
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Mä tein ramppan 40mm vanerista, jota sattui löytymään ylisiltä. Tänäkesänä terä osui johinkin ja sormi vääntyi, että terä jäi jumiin. Sillä kerralla remmit luistivat eikä isompaa vahinkoa syntynyt.

Saakohan ruotoja vielä jostain. Minun koneen mukana on tullut kolme terää, joista kaikista on ruoto poikki. Hitsasin kaksi, mutta jostain lueskelin ettei välttämättä tule kestämään.

Millaisia on muuten lautasniittokoneet, joita kaupitellaan uutena noin tonnilla? Eikös se soveltuis huomattavasti paremmin tienvarsien niittoon? Ilmeisesti kovin paksusta tavarasta ei tykkää, mutta sitähän ei olekkaan, kun vuosittain niittää.
Eepee
Viestit: 6351
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Hankkijan tietävän oloinen myyjä väitti tosiaan Wärtsilään yhä löytyvän hyvin osia, siksi kysyisin ekana Hankkijalta?
Millaisia lautaskoneita kaupitellaan tonnilla, Kellfriitä?
The idea is to die young as late as possible
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Sorminiittokone tienvarsien niittoon

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Anteeksi hömpläys, piti kirjoittaa lieriöniittokone.

Tosin en kyllä tiedä, mitä eroa on lautas- ja lieriöniittokoneilla. Joku viisaampi vois valistaa tällaista viljatilan poikaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Hsippe, rölli ja 39 vierailijaa