JD6200 ja yhtä vihreä kuski - kyntöö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Deippa
Viestit: 1192
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Deippa » 11.07.2019, 21:28

tono kirjoitti:
11.07.2019, 13:51
Deippa kirjoitti:
11.07.2019, 13:05
Sitten minkälainen kauha tähän quickeen (vm 2002) passaa?
Euro sovitteelta tuo näyttää.
Kiitos tästä, itsekin aloin olemaan sitä mieltä kun kuvia kattelin eri sovipalikoista.
EKo kirjoitti:
11.07.2019, 15:14
Ilmeisesti et ole ennen kyntänyt, jos ymmärsin oikein?
Vanha nurmi on haastavin mahdollinen aloittaa kynnönopiskelu, koska kaikki virheet näkyvät paljon helpommin kuin sänkimaalla.
Aurojen säätö pitää olla kohdallaan just eikä melkein ja pikkuisen ymmärrystä kyntöhommista myös.
Jos vaan saat jonkun kyntäjän opastamaan alkuun, niin auttaa asiaa rajusti.
Aivan oikein ymmärretty, metriäkään en oo kyntäny tahi nähny etes vierestä :shock: eli onnstumisen mahollisuudet lähellä nollaa, mutta jospa työn tekijäänsä neuvoo :D Ja nää maat kerkiää kääntää vaikka yks siipisellä vältillä, ei paluuauroja tarvi. En aio koko kylän peltoja kerralla kääntää ja joka syksy. Jos hehtaarinkaan sais tälle vuotta uusittua, niin hyvä. Nuo pari esimerkkiä oli se hintaluokka millä vehkeet tästä eteenpäin katellaan.
8400 kirjoitti:
11.07.2019, 14:58
Joo mutta jos ohjelmassa on ketokon kyntöä niin melkein pakollinen on se pyörivä. Aivan hirveää jälkeä kun semmosta alkaa s-piikillä repiä.
Matsikka kirjoitti:
11.07.2019, 15:30
Tietysti jos pelkästänsä ensimmäistä ketokon kynnön äestystä varten äkeen ostaa...niin sitten pyörivä.
S-piikilläkin sen saa kun hetken kiertelee.
Hirveä jälki? Ja S piikilläkö tulee pareen kunhan ajelee useemmin? Ei mulla sinänsä kiire ole, ettei sillä niin väliä..

Ja kiitpksia ch lle lehtijutusta, näyttää olevan niin asiapitoista että melkeen pitää koittaa painettu lehti ettiä käsiin, vaikka saahan tuostakin kyllä selvää ainakin suurimmasta osasta.
2xford4000 kirjoitti:
11.07.2019, 21:18
unohda 2 siipiset. tuskin saa edes kunnol säädettyä ison traktorin perään. 3 siipiset hyvät harraste kyntöön. hyvin minä sain potilan äkeellä heinämaan muokattua joka oli 20v ollu heinällä ja joskus niitetty. potilan äes mulla missä edessä ja takana varpajyrät. kyntöhän sen ratkasee kuinka jälkitoimet onnistuu.. puhalla paineilmalla hyttiä. muista raitisilma suodattimet uusia. penkin takaa sulakerasia kattoa et olis suht puhdas. hyvä hytti pysyy puhtaana jos ei pöllyttele luukut auki. öljyjä kattoisin ja mieluummin vaihtaisin myös etuakselista ja navoista. ei edes paljon öljyä mene. usein kun kone ollut vain kevyessä ajossa on myös huolto ollut kevyttä tai lähes olematonta. jäähdytin nesteet esim hyvä nyt kesällä vaihdella niin voi vedellä huuhdella kunnol yms. velipojal tollai oli vm tais olla 98. pitäiskin kattoo et jäikö siitä suodattimia hyllyyn. joutais pois edullisesti. saatto kyllä olla 6210.
Juu löysin "raitis"ilmasuodattimet tänään, ihan pikkasen tukossa. Muuten tän piti kyllä olla vuosittain huollettu ja nytkin kirkkaat öljyt ja nesteet. No toki moottoriöljy mustaa muttei pikeä. Kattotiilien vaihto rojekti menosa lentsun lisäksi ( vissiin melko kylmä kesä ku lentsunki saanu) niin ei han hirveesti ole vielä kerenny tota ruveta roplaamaan. Jos ylimääräsiä tarvikkeita hyllyssä niin saap toki tarjota.

Sen huomasin kans tossa että maavara ei tässä ole muuten kovin iso, joku mainittikin siitä. Mutta jospa se nyt ei mahasta kuitenkaan kiinni jäis ihan heti
Viimeksi muokannut Deippa, 11.07.2019, 21:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

SamiT
Viestit: 5046
Liittynyt: 17.12.2005, 12:50
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja SamiT » 11.07.2019, 21:43

Jos et ole yhtään kyntänyt niin hommaa joku kohtuullisen nykyaikainen 3-siipinen sarka-aura ja ota joku kyntöauran säätöön edes hiukan perehtynyt kaveriksi alkuun niin alkaa sujua aika pian hommat. 2- ja 4-siipiset mielestäni jotenkin hankalampia saada säädettyä kuin 3-siipinen, 2-siipinen ei oikein kerro että mikä pielessä ja 4-siipisessä pienikin virhe vaikuttaa aika paljon.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra T170.

DexMasZet
Viestit: 6935
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 11.07.2019, 21:59

Kannattaa ennemmin varoa sitä muovista tankkia, kuin pohjasta kiinni jääntiä. Kohtuu hyvällä hollilla se muovitankki metsässä kannoille ja kiville. Ja vaihda syksyllä aikanaan talvilaatua tankkiin, se siirtopumpun imuputken sihti tankissa osaa herkästi tukkeutua ja siitä alkaa melkoset ilimaus talakoot, ja tympeä purkaa pakkasilla kylmän löpön seasta auki. Joskus jäänyt jopa tienpäälle kun ajoviima vissiin pikku pakkasilla hyydyttänyt kesälaadun. Tosi herkkä vehje tuolle...

ch
Viestit: 1105
Liittynyt: 19.12.2005, 21:54
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja ch » 11.07.2019, 22:37

Niistä auroista on varmaan monta mielipuolta, mutta sulle paras vaihtoehto taitaa olla 3-siipiset sarka-aurat. Tietty neljäskin tuolla perässä tulee, jos sattuu sopivat kohdalle. Se oma mielipide on, että paras hinta-laatusuhde automaattilaukaisimilla varustetuista löytyy Överumin 80-luvun auroista, joita saa 500€ molemmin puolin. Kvernelandeja et alle tonnin hevillä löydä ja Fiskarseja tuntuvat enemmän haukkuvan kun kehuvan. Toki niilläkin nyt laitumet kyntää, jos sopivat eteen tulee ettei kannata turhaan hyljeksiä. Niitä saa 300€ nurkille.

Se hyvä puoli kolmisiipisissä on, etteivät enää kelpaa aktiivitiloille, kun ovat mukamas liian pienet. Edukkaammat sitten hankkia, kun markkina on vaan tämmöisiä kasvimaan kyntäjiä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin

ih684
Viestit: 370
Liittynyt: 22.09.2010, 11:21
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja ih684 » 11.07.2019, 22:54

https://www.nettikone.com/kverneland/4x14/1827702
Tuosta auraa perään ja jos ei jaksa vetää niin tiputtaa viimeisen siiven pois niin siitä tulee varaosa kamppeet hallin nurkkaan. Kuorimet auttaa jonkun verran piilottamaan vanhaa ja myös uutta nurmea viilun pohjalle.

klapikalle
Viestit: 110
Liittynyt: 19.01.2010, 16:42
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja klapikalle » 11.07.2019, 22:54

826610 kirjoitti:
11.07.2019, 15:06
MP-Lift / Ylistaron koneliike on omat kauhat hommattu.

Mieti ennen hankintaa, että mitä käyttöä kauhalla pääasiallisesti on jos vain yhden hommaat.
Lumikauhaksi leveä ja sora-/maakauhaksi kapea. Onko se kuuluisa yleiskauha sitten tuolta väliltä (1800mm???).
Mul on 6210 jd:ssä 2,5 metrin kauha ainoana. Mt tukun 'lumikauha' ja hyvin on menny 9 vuotta ja melkein 3000 tuntia.eikä ollut kovin kalliskaan olisiko ollut 700€ verollinen hinta silloin. Sillä sujuu kevyet materiaalit, sora ja kivetkin kun ei väkisin runno. Täyteen sepeliä ei passaa ottaa kun takapyörät ei pysy maassa.

Kapeampiakin kauhoja olen päässy kokeilemaan vuosien varrella, mutta sanoisin että mitä leveämpi kauha sitä parempi, oli homma mikä tahansa.

Avatar
Matsikka
Viestit: 10437
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 11.07.2019, 23:05

Mulla on Quiken 500 litran sorakauha. On näppärä pitää kiinni kaikenaikaa eikä oo liian iso ahtaissa pyörityksissä.
Kiviä kaakertaa kummasti.
Parasta tuossa on se, että kuskin pukilta näkee kauhan terän kulman kun se levenee eteenpäin. On hyvä juttu tarkoissa paikoissa, ei tarvitse ajaa korvakuulolta arviolta.
Lumikauha on sitten erikseen, iso ja hyvä siihen hommaan eikä mikään keskikokoinen lelu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

porhaltaja
Viestit: 203
Liittynyt: 01.12.2018, 13:41
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja porhaltaja » 12.07.2019, 00:00

Noihin kyntöihin kolmiteräinen olisi varmasti passeli. Neliteräinenkin kulkisi, mutta kun tarve on pieni niin ei kannata ahnehtia. Saapahan ajaa kauemmin. :D

fiat-agri
Viestit: 215
Liittynyt: 25.02.2017, 17:33
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja fiat-agri » 12.07.2019, 07:05

Matsikka kirjoitti:
11.07.2019, 23:05
Mulla on Quiken 500 litran sorakauha. On näppärä pitää kiinni kaikenaikaa eikä oo liian iso ahtaissa pyörityksissä.
Kiviä kaakertaa kummasti.
Parasta tuossa on se, että kuskin pukilta näkee kauhan terän kulman kun se levenee eteenpäin. On hyvä juttu tarkoissa paikoissa, ei tarvitse ajaa korvakuulolta arviolta.
Lumikauha on sitten erikseen, iso ja hyvä siihen hommaan eikä mikään keskikokoinen lelu.
Samaa mieltä, maa ja lumikauhat erikseen. Lumikauha saisi olla hiukan leveämpi kuin kone, silloin on mukava kiertää rakennusten reunuksia.

cimo
Viestit: 2188
Liittynyt: 18.01.2006, 22:56
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja cimo » 12.07.2019, 10:58

Ja jos ei ole kiire saada kauhaa, kannattaa niitäkin kytätä käytettyinä.
Itse löysin 400 eurolla (yhteishinta) hyväkuntoiset ja vankat Huhkin kauhat. Sekä lumi, että maakauha. Kiinnikkeet piti tosin vaihtaa, kun omassa kuormaajassa on Vila.
Myös trukkipiikit ovat kätevät monessa paikassa.

Express Van
Viestit: 343
Liittynyt: 09.03.2010, 18:08
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Express Van » 12.07.2019, 11:27

https://www.trukkipiikki.fi/traktorit/m ... tohaarukat
Täältä minusta edukkaasti uusia. Puoli vuotta kyttäilin käytettyjä trukkipiikkejä, mutta ei ollu ku kalliimpia samoilla ominaisuuksilla olevia käytettyinä ni tuolta tilasin.

Fred Scuttle
Viestit: 1455
Liittynyt: 31.03.2006, 19:41
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle » 12.07.2019, 13:33

Jos ei ole ennen kyntänyt, niin ei kannata ainakaan Fiskarsin Agrostaan, eikä Agromatiin rahojaan tuhlata, vaikka halvalla saisi; ainakin minun kokemukset on huonoja. Kvernelandin neliöpalkkirunkoisella Hydreinillä tumpelokin saa siistiä jälkeä.
Viimeksi muokannut Fred Scuttle, 12.07.2019, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jagr
Viestit: 993
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja jagr » 12.07.2019, 13:56

Totta, Fiskarssilla olen aikoineen opetellut ja myöhemmin Kvernelandeilla kyntänyt. On kyllä ero kuin yöllä ja päivällä Kvernelandin hyväksi. Kyllä Fiskarssillakin hyvää jälkeä saa mutta pitää tietää just mitä tekee kun niitä alkaa säätämään. Varsinkin turvemailla ne oli tosi köpelöt.
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

EKo
Viestit: 1295
Liittynyt: 05.09.2015, 14:26
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja EKo » 12.07.2019, 14:01

''En ole gynekologi, mutta voinhan vilkaista''

Fred Scuttle
Viestit: 1455
Liittynyt: 31.03.2006, 19:41
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle » 12.07.2019, 14:05

jagr kirjoitti:
12.07.2019, 13:56
Totta, Fiskarssilla olen aikoineen opetellut ja myöhemmin Kvernelandeilla kyntänyt. On kyllä ero kuin yöllä ja päivällä Kvernelandin hyväksi. Kyllä Fiskarssillakin hyvää jälkeä saa mutta pitää tietää just mitä tekee kun niitä alkaa säätämään. Varsinkin turvemailla ne oli tosi köpelöt.
Käytettyinä ostamallani Agrostallani en saanut kunnon jälkeä, eikä isäni, joka nuorena kynti monen kylän pellot diesel-harmaalla.

2xford4000
Viestit: 5877
Liittynyt: 09.01.2010, 21:33
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 » 12.07.2019, 14:53

hyvin onnistuu fiskarssilla heinämaa. agrosta 3 siipiset itellä. minusta ne on helppo säätää ja hyvän kynnön tekee. toki perus säädöt olis tehtävä ensin traktoriin sopiviksi..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat

Avatar
Matsikka
Viestit: 10437
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - auraa ja äestä perään

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 12.07.2019, 17:20

fiat-agri kirjoitti:
12.07.2019, 07:05
Matsikka kirjoitti:
11.07.2019, 23:05
Mulla on Quiken 500 litran sorakauha. On näppärä pitää kiinni kaikenaikaa eikä oo liian iso ahtaissa pyörityksissä.
Kiviä kaakertaa kummasti.
Parasta tuossa on se, että kuskin pukilta näkee kauhan terän kulman kun se levenee eteenpäin. On hyvä juttu tarkoissa paikoissa, ei tarvitse ajaa korvakuulolta arviolta.
Lumikauha on sitten erikseen, iso ja hyvä siihen hommaan eikä mikään keskikokoinen lelu.
Samaa mieltä, maa ja lumikauhat erikseen. Lumikauha saisi olla hiukan leveämpi kuin kone, silloin on mukava kiertää rakennusten reunuksia.
Aikoinaan kun tuon etukuormaajan ja kauhan ostin, oli koneena 705 vallu. Kun tuon pikkukauhan ottaa sepeliä täyteen niin etuvanteet oli melkein maassa ja renkaan painuksis tai lintallansa. Tyhjä lumikauha sai jo perän uhkaavasti kevenemään.....
399:menis kyllä isoompikin sorakauha.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

Deippa
Viestit: 1192
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Deippa » 12.07.2019, 18:10

Vältistähän on tullut kovasti asiaa. Katotaan mitä kohalle sattuu. 3 siivellä koitetaan kuitenki katella. Ja iltalukemisto pitänee kans katella isommalta näytöltä :D

Mutta siis se perän huohotin arveluttaa kun en löydä. Ja tämmöisen t letkuliittimen löysin irtaallaan. Letku tulee ylhäältä hudr.liittimestä ja toinen lletku jatkaa oikealle puolen irtaalle nostosylinterin viereen. Puuttuuko tuosta ny jotain ja mistä toinen pää irti? Ku eikai tuo ny huohotin ole?
https://drive.google.com/file/d/1-5zkjO ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1-7BMby ... p=drivesdk
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

jagr
Viestit: 993
Liittynyt: 17.12.2005, 14:40
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja jagr » 12.07.2019, 18:37

Eipä anna kuukkeli katsella kuvia
--JaGr
Ford 4610
Fordson Dexta vm. 1961
Mercedes Benz 508 1975

Deippa
Viestit: 1192
Liittynyt: 11.03.2008, 07:24
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: JD6200 ja yhtä vihreä kuski - ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Deippa » 12.07.2019, 18:49

Onnistuskos ny?
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 10/60 TenSpeed, ETS, Google [Bot], hth, kkuula, MasaP, Rustaaja, Smirkelimies ja 32 vierailijaa