GMC rungon käsittely

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Varmaan löytyy jostakin hakemalla konstia jos monia, mutta täältä saanut yleensä hyviä neuvoja. 71 GMC pickup josta irrottelin lavan. Runko on täysin ehjä eli ei hitsausta kaipaa ollenkaan, mutta pintaruostetta tietysti on. Mikä olisi paras konsti edetä tuossa. Onko hiekkapuhalluksessa järkeä tuossa vai ihan rälläkkä hionta? Hyvä pohjamaali ja pintamaali myös kokemuspohjaisesti voisi ehdottaa.
Ohjaamossa pari reikää ja siitäkin maalin poisto.
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Eikö pelkkä pesu jollakin hapolla, vaikka sitruunahapolla olisi tuossa tapauksessa riittävä tai kevyt soodapuhallus, jos on vaan pintaruostetta niin mielestäni hiekkapuhallus tuollaiseen on turhan raju toimenpide.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja karir »

Offroad kuskit taitaa käyttää HJ61 rungot sinkityksessä.
ookkonen
Viestit: 1141
Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja ookkonen »

Hiekkapuhallus ja pohjamaali päälle ruiskulla,sitten pintaväri jos tahtoo 2k. Hyvä tuli ja viis vuotta on pysyny hyvänä.Takapyörien heittämät kivet ja hiekat syö äkkiä maalit pois. Lokarit kannattaa laittaa :|
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Pelkään hieman hiekkapuhallusta että onko se hiekka riesana sitten joka paikassa. Aika on tehdä käsityönäkin joten olisiko siihen konstia ? Melkoinen ylläri kun sika säkissä jenkeistä tuon tilasi.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

korjailija kirjoitti: Pe Kesä 14, 2019 9:48 pm Eikö pelkkä pesu jollakin hapolla, vaikka sitruunahapolla olisi tuossa tapauksessa riittävä tai kevyt soodapuhallus, jos on vaan pintaruostetta niin mielestäni hiekkapuhallus tuollaiseen on turhan raju toimenpide.
Sitruunahapolla käsiteltyyn pintaan tulee heti kevyt ruosteharso kun sen pesee ja kuivaa. Sooda ei irrota ruostetta, ja jättää pintaan emäksisen kalvon joka pitää pestä jollain pois. Hiekkapuhallus on ainut oikea vaihtoehto tuollaiseen, suojaa vaan hyvin ne mihin sitä hiekkaa ei halua menevän. Pohjalle epoksi ja pintaan polyuretaani.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Onko epoksimaalista merkkiä mainita ja tuosta polyuretaanista? Oon vaan huomannut että melkoiset erot maaleissa. Pitänee tuota hiekkapuhallusta harkita. Ei oo vaan ihan lähiseudulla tarjolla.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Melkein nää pitäis itte tehdä, pirun kallista ja vaivalloista ruveta kuskaamaan puhallettavaksi. Usein tulee myös mutkia matkaan jolloin puhallus ei onnistukaan kerralla, vaan pitää tehdä jotain ja jatkaa myöhemmin.

Maaleista ainakin tikkurilan ja teknoksen tuotteet varma valinta, epoksina oon käyttäny inerta primer-5 ja temacoat gpl-s primeria. Aikalailla identtiset tuotteet kyseessä. Polyuretaanina on ollut teknodur. Kalliitahan nämä on, toisaalta kyllähän tuolla 3 litran epoksipöntöllisellä maalaa vaikka kuinka paljon.
JURO
Viestit: 3442
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja JURO »

Sitten kun on pinta kunnossa ei pidä unohtaa kotelon sisäpuolta vai onko U-palkki, koteloon kunnon kotelosuoja-aine, ensin painepesurilla kaikki moska pois ja kunnon kuivaus.
cvan
Viestit: 196
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 11:57 pm
Paikkakunta: oulun seutu
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja cvan »

Avohammas rasva ja kompuraöljy sekoitus tällä säilyy vuosia sitten vois ajella hiekkatietä
fiat80-90 zetor 5511
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Mirkelillä jos meinaa hioskella, ei pelkkä teräsharjalaikalla rapsuttelu riitä. Täytyisi hioa kivellä ja sekään ei ole paras tartunta pohja maalille.
Pikkunen hiekkapuhalluspannu ei maltaita maksa ja hiekkakin on mielestäni halpaa, mutta kunnon kompura tarviisi olla. Myös ruostevaurioiden korjaamisessa hiekkapuhaltamalla selkiää hyvin vaurion laajuus ja puhalletusta pinnasta on mukava lähteä hitsaamaan.

Maalaamisessakaan ei kannata fuskata, varsinkin jos on tehnyt pohjatyöt oikein.

Temadurin voi maalata suoraan raudalle, mutta jos hiukan haluaa säästää voi pohjalle vetää epoksia pari kalvoa ja pintaan vasta uretaani.

Hyvin kun tekee kerran ei vastaisuudessa vaadi kun satunnaista paikkoomista, niihin kohtiin missä kulutus on kovin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Hiekkapuhallus, epoksipohjamaali + polyuretaanimaali riittävällä kalvonpaksuudella.
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Onko hyviä kokemuksia jostakin hiekkapuhalluslaitteesta ?
Taidan sellaisen hommailla. Kompura jo melkoisen hyvä mutta pitää katsoa riittääkö tehot.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Itse olen käsitellyt jo monet umpiruostuneet peräkärrien vanteet teräsharjalla ja noilla rust stop https://www.google.com/search?source=hp ... tfWZOKhMTg litkuilla ja maalannut tinneriohenteisella ruosteenestopohjamaalilla päälle ihan vain pensselillä.
Ainakin tuo: https://www.car-rep.fi/fi/component/mas ... gory_2=230 on vesiohenteinen ja sudin voi pestä vedellä. Ei ole vielä yhdetkään vanteet kesineet uudestaan. Mustaksi muuttuva pinta luo kai itsekin jonkinlaisen suojakerroksen. Parempi lopputulos tulee, kun ei levitä liian lämpimässä eikä auringossa lämmenneeseen metalliin. Tuntuu, että silloin litku kuivaa heti levittäessä liian äkkiä ja on hankala levittääkin, kun pinta muuttuu nihkeäksi. Sopivan viileä pinta niin litku kerkiää imeytyä ja on mahdollista survoa sudilla pikkurakosetkin täyteen. Varmaan kotelon sisälle saisi hyvin leviämään samalla tavalla kuin noihin ruiskautetaan sisään spray putelista kotelonsuoja-ainekin ohuen muoviputken päässä olevan suuttimen kautta.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, La Kesä 15, 2019 12:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tekemällä virheistä oppii.
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Ikh.sta saa noin 80%sta fosforihappoa, se jättää pintaan ruosteelta suojaavan fosfaattikerroksen. Sillä on käsitelty appiukon motorikelkan runko sun muuta ja toimii.

Ensin hiomalla kaikki ruoste mitä saat pois. Sitte happoa raakana pintaan lämpimällä kelillä, voi joutua harjaamaan teräsharjalla pahimpia paikkoja että happo pääsee puremaan, se ei pintasivelynä pysty kovin paksuun kerrokseen. Välillä voi pestä painepesurilla harjailun ohella. Hapossa on se hyvä puoli että se menee vaikka kahden pellin väliin ruostetta syömään.

Kato myös uusin amerikan rauta lehti siinä on esitelty uusi aine joka on täysin myrkytön.

Overdrive sivustolla on ollut keskustelua por 15 maalista joka kokemusten mukaan pysyy jopa ruosteen päällä, mutta parempi tieteskin jos saa ruosteen pois.

Struunahappo varmaan ihan hyvä mutta siitä ei jää fosfaattipintaa. Voishan sitä vaikka alotella sitruunahapolla ja viimeistely fosforihapolla.

Oli mr-jawankin lokarin sisäpinta ihan hyvä näkönen mutta niin vaan se happo etti alkavaa ruostetta maalin altakin, hyviä aineita, ja helppoja.
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

...ai niin, unohtu mainita että biltemasta saa evullista epoksipohjamaalia venepuolelta eikä tartte ostaa heti monen litran sankkoa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Jos ymmärsin oikein, on ajokki vuosimallia -71. Jos sen rungossa on vain pintaruostetta, kannattaako ja tarviiko sille tehdä mitään?
Oma -72 Lantikka myös kestänyt ajanhammasta vastaan vastaavanlaisesti, enkä todellakaan aio millään hiekkapuhalluksella poistaa tuota umpirautaa suojaavaa oksidi-kerrosta. 8)
Lantikassa on tosin alunperin oivallinen ruosteenesto-järjestelmä. Jotkut kutsuvat sitä öljyvuodoksi. :D
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Rautaoksidi ei ole suojaava kerros
Suomi kuuluu länsimaihin
Justus
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 10:20 am
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Justus »

Juu ihan pintaruostetta on. Ei ole umpipalkkinen joten sisuskaan ei ole ongelma. Saa siis ruosteet puhallettua pois helposti avoimesta palkista. Voisi mennä tietysti tuollaisenakin - tuskin tulee tuolla V8:lla talvella ajeltua. Mutta arvelin, että jos tekisi hieman omalle että katsatusmiehen silmälle sopivaksi. Tuo happokäsittely olisi houkutteleva.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: GMC rungon käsittely

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.youtube.com/watch?v=Nuu0TLYlYQQ
Tuolla videolla kaveri esittelee vastaavan ruosteen muunninlitkun toimintaa, kuten mainitsemani Rust stop. Näitähän myydään Rust converter nimellä myös mutta taitaa pohjana olla aina yksi ja sama neste ja kemiallinen reaktio. Videolla tyyppi puhuu magnetiitista eli ruoste muuttuu litkun kuivaessa tuoksi mustaksi magnetiitiksi, https://fi.wikipedia.org/wiki/Magnetiitti jota videolla väittää voitavan myös hitsata. Meinaan itse tuota Rust stoppia tai vastaavaa survoa Ford Explorerin pohjaan ja palkkien sisään ja koteloihin ja maalata/massata mustan pinnan päälle.
Tekemällä virheistä oppii.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korsteeni ja 52 vierailijaa