Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Paljonko startille tulee jännitettä?
Tälläistäkin voisi tutkia:
- akun maakaapeli kunnolla kiinni (sähköäjohtavasti) akunnavassa ja auton/moottorin rungossa
- startin runko myös hyvin moottorin rungossa kiinni
- plussakaapeli menee solenoidille, sen liitokset myös kunnossa
- solenoidin toisesta (isosta navasta) menee varsinaiselle startille lyhyt johdonnysä (oletan, en tunne japanilaisten autojen sähköjä, paitsi että monet on toisin kuin euroopassa), onko sen liitokset ja itse johto kunnossa

Nuo liitokset voi päältäkatsoen näyttää hyviltä, mutta jos ne on kymmeniä vuosia vanhoja niin liitospinnoissa voi olla ohut hapettumakerros jota ei näe ennen avaamista, aina ei avatustakaan. On myöskin sattunut että johdon päässä oleva puristettu kaapelikenkä näyttää hyvältä, mutta johtimen ja kengän välillä on huomattava ylimenovastus, näin varsinkin vanhoissa.

Tuossa oli suunnilleen startin päävirtapiiri. Vaikuttaisi että johonkin sitä akun sinänsä riittävää jännitettä häviää, siis virtapiirissä on jossain huono liitos.
Käymällä järjestelmällisesti volttimittarilla läpi eri kohdista näet missä välissä on jännitehäviötä liikaa, sitten vaan rapsutat liitoksen kuntoon.
Jos startti ja solenoidit on alkuperäiset niin niissäkin voi olla vikaa. Hiilet loppu tai kanittaa, solenoidin kärjet huonot. Jos solenoidi kuitenkin naksuu niin saanee kuitenkin herätevirtaa, mutta kuinka paljon?

Voit kokeilla antaa akun plussalta suoraan (irtojohdolla) sähköä startin napaan, jos lähtee pyörittämään niin startti on kunnossa, se ei vaan saa alkuperäisen kytkennän kautta tarpeeksi sähköä.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Pyöriihän itse päämoottori... :D

Voi kokeilla yhdistää meisselillä startin päässä olevat paksut navat ettei vika ole pelkästään solenoidissa. Eli tuolloin startin moottori pitäisi pyöriä.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

cmro85 kirjoitti: To Touko 16, 2019 11:10 am Pyöriihän itse päämoottori... :D

Voi kokeilla yhdistää meisselillä startin päässä olevat paksut navat ettei vika ole pelkästään solenoidissa. Eli tuolloin startin moottori pitäisi pyöriä.
Tarkoittanet solenoidin päässä olevia paksuja napoja?
Tuntematta japanilaisia startteja, oletan kuitenkin että starttimoottorin päällä on solenoidipötkylä jonka navat pitää yhdistää.
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Juuri tätä tarkoitin... :D
Andy
Viestit: 177
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2018 12:43 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Andy »

Osmo_ kirjoitti: Ke Touko 15, 2019 11:48 pm uusi 330CCA akku ja 10mm2 johdot. Ei yritäkkään pyörähtää. Mistä hakee vikaa? Järki loppuu kesken.
Onko tuo 10mm2 johto startin heräte virralle?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Ei, heräte on alkuperänen johtosarjassa ollut. Akkukaapelit on 10mm2 ja johtosarjaan menee nelonen.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Lynexi
Viestit: 391
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 8:12 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Lynexi »

Kai nyt vähintään 25 mm2 päävirta kaapelit?
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

:wink: Nyt täytyy olla kyse laskuvirheestä. 10mm² johto kun ei ole kuin ø 3,6mm.Tietysti kuoret vielä lisäksi.
https://www.laskurini.fi/matematiikka/ympyran-pinta-ala
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kyllä nuo Osmon 10 mm2 Cu-kaapelit on ihan riittäviä bensa-autoon jossa on vaikka 1000 cm3 moottori. Ei se käynnistymättömyys ainakaan noista kaapeleista johdu.

Katsoin juuri erään saksalaisvalmisteisen kansanauton (moottorit max 2000 cm3 bensiini tai 1900 cm3 diesel) kytkentäkaaviota. Paksuimmat johdot oli merkitty vain 6,0 mm2, nämä oli akulta startille, laturille ja sulakerasialle. Tietysti toivoisi että tuo 6 olisikin AWG 6 joka tarkoittaisi 13,3 mm2, mutta kun on saksalaisperäinen.

Kyllä ne ohuilta tuntuu jos vaikka vertaa vahvavirta-asennuksien pokkipintoihin vastaavilla virroilla, mutta autotehtaan insinöörit käyttää mahdollisimman vähän kuparia, kas kun firman ekonomisteiltä on tullut ohje jossa määräävimpiä ovat € ja $.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

10 hp ruohonleikkurin moottori ei käynnistynyt jollain halpis 16mm2 kaapeleilla. Kunnon kaapeleilla lähti käyntiin. Koitappa kytkeä apukaapeli akun ja startin välille (olettaen, että maadoitus ok. Voihan sinnekin pistää kaapelin -navan ja startin rungon välille)
Aivan liian ohuelta kuulostaa piuhat.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Laskekaa nyt hyvät ihmiset jos ette muuten usko.
Esimerkki:
10 mm2 Cu johtimen resistanssi on noin 1,7 milliohmia/metri
Kaksi metriä tekee 3,4 milliohmia
1 kW ottoteho 10 V jännitteellä tekee 100 A, tuskin ko autossa suurempaa starttia on
Jännitehäviöksi tulee siis 0,34 V
Okei, Okei virta onkin 200 A, nyt jännitehäviö on noin 0,7 V, ei paljon tahtia haittaa.

Ei tuosta johtimen jännitehäviöstä millään järkevällä poikkipinnalla paljon voi pienentää, eikä ole tarpeenkaan, koska todellinen vika on muualla.
Kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin tuplaten isommatkin moottorit käynnistyvät oikein hyvin jopa 6 mm2 johdotuksella. Osmo on ihailtavasti käyttänyt peräti 10 mm2 johtoa, ei se siitä vahventamalla mitään merkittävää hyötyä anna.

Olisi hyvä ymmärtää että ne todella merkitsevät jännitehäviöt tässä tapauksessa tai apukaapelien kanssa tuhertaessa tulevat ylimenovastuksista, ne pitää vaan löytää.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mutta uskooko se startti, jos sille näyttää nuo laskelmat, että kyllä pitää piisata? Että alapas pyörimään.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Mika 82 kirjoitti: To Touko 16, 2019 8:00 pm Mutta uskooko se startti, jos sille näyttää nuo laskelmat, että kyllä pitää piisata? Että alapas pyörimään.
Kyllä uskoo kun kertoo sille että johdoista se ei ole kiinni, vaan ylimenovastuksista joihin voi hukkaantua kymmenkertainenkin jännite.
Voi se vika olla myös solenoidissa tai itse startissa. Mielenkiinnolla odotan kun Osmo mittaa ja kertoo paljonko startin napohin tulee jännitettä käynnistysyrityksessä ja myös sen mihin sitä jännitettä häviää. Kahteen metrin mittaiseen 10 mm2 Cu johdon pätkään sitä ei voi niin paljon hävitä että sillä olisi merkitystä.

Muutama asia joka pitäisi tietää.
Missä tilanteessa se akun jännite on mitattu?
Onko se kuormittamaton napajännite?
Mitä se on kun yrittää käynnistää?
Siinä akussa merkitty CCA luku, mutta paljonko se oikeasti antaa. Ei olisi essimmäinen kerta kun uusi tai "oikein hyvä" akku onkin käytännössä vainaa. Jos ensin vähän yrittää ja sitten vaan naksuu voisi viitata siihen. Jos akun lepojännite on 12,4 V niin ei se täydessä iskussa tai varauksessa ole.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Aika vaikeeksi tuntuu menevän. Lyöt ne (toimivan) akun kengät kiinni, katot saako se maata, laitat vaikka käynnistys kaapelin akun miinukselta startin runkoon varmistamaan tämän. Plussalle sama homma, akulta solenoidiin.. Joko pyörii? Heräte toki tarvitaan ja eli siihen virtaa myös.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Kuva


Vedin käyvän traktorin akusta apuvirtaa ja ruuvaria solenoidiin. Ei mitään muutosta. Sitten avasin hiilipäätyn. Startmotor kaputt. Hiilet jumissa, hapettumaa ja paskainen ankkuri. Sais ton ehjättyä jos viittis, mutta mulla on kolme starttia ylimääräsenä. Pitää avata hiilipäätyt ja kattoa saaks kalua. Kumminkin uus on 69€ :roll: Tän ankkurista saa paattiin ankkurin :mrgreen:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

mauri kirjoitti: To Touko 16, 2019 12:24 am ...Jos startti ja solenoidit on alkuperäiset niin niissäkin voi olla vikaa. Hiilet loppu tai kanittaa, solenoidin kärjet huonot. Jos solenoidi kuitenkin naksuu niin saanee kuitenkin herätevirtaa, mutta kuinka paljon?

Voit kokeilla antaa akun plussalta suoraan (irtojohdolla) sähköä startin napaan, jos lähtee pyörittämään niin startti on kunnossa, se ei vaan saa alkuperäisen kytkennän kautta tarpeeksi sähköä.
Tuossa lainaus osasta ensimmäisestä viestistäni tähän ketjuun.

Hienoa Osmo että ryhdyit tutkimaan asiaa oikeasta kohteesta, etkä käynyt tekemään turhaa työtä vahvistamalla starttipiirin johdotusta. Nuo 10 mm2 johdot kun ovat tuossa kytkennässä varmasti parhaimmat ja riittävimmin mitoitetut osat.

Mitoituksissa on syytä huomioida että komponenttien valinta kannattaa tehdä suhteutettuna kokonaisuuteen. On aivan eri asia kytkeä sähköt litraiselle bensakoneelle metrin johdolla 50 Ah/12 V akulta, kuin 12 litraiselle dieselille 180 Ah/24 V akuilta, tai 50 litraiselle 3 x (180 Ah/24 V akustolta) kun johdon pituuskin on useita metrejä, silloin on esimerkiksi 50 mm2 kaapeli/180 Ah aivan paikallaan.
Näitä on joutunut asentamaan, mutta silloin käynnistysmoottorien tehot ovat olleetkin luokkaa 6 kW tai 2 x 9 kW.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja 361 »

mauri kirjoitti: Pe Touko 17, 2019 11:47 am
mauri kirjoitti: To Touko 16, 2019 12:24 am ...Jos startti ja solenoidit on alkuperäiset niin niissäkin voi olla vikaa. Hiilet loppu tai kanittaa, solenoidin kärjet huonot. Jos solenoidi kuitenkin naksuu niin saanee kuitenkin herätevirtaa, mutta kuinka paljon?

Voit kokeilla antaa akun plussalta suoraan (irtojohdolla) sähköä startin napaan, jos lähtee pyörittämään niin startti on kunnossa, se ei vaan saa alkuperäisen kytkennän kautta tarpeeksi sähköä.
Tuossa lainaus osasta ensimmäisestä viestistäni tähän ketjuun.

Hienoa Osmo että ryhdyit tutkimaan asiaa oikeasta kohteesta, etkä käynyt tekemään turhaa työtä vahvistamalla starttipiirin johdotusta. Nuo 10 mm2 johdot kun ovat tuossa kytkennässä varmasti parhaimmat ja riittävimmin mitoitetut osat.

Mitoituksissa on syytä huomioida että komponenttien valinta kannattaa tehdä suhteutettuna kokonaisuuteen. On aivan eri asia kytkeä sähköt litraiselle bensakoneelle metrin johdolla 50 Ah/12 V akulta, kuin 12 litraiselle dieselille 180 Ah/24 V akuilta, tai 50 litraiselle 3 x (180 Ah/24 V akustolta) kun johdon pituuskin on useita metrejä, silloin on esimerkiksi 50 mm2 kaapeli/180 Ah aivan paikallaan.
Näitä on joutunut asentamaan, mutta silloin käynnistysmoottorien tehot ovat olleetkin luokkaa 6 kW tai 2 x 9 kW.
Mitäs siinä olisi hävinnyt jos olisi käyttänyt mainitsemaan "taktiikkaa"?
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Vastaan 361 nimimerkille.

Ei olisi hävinnyt, eikä hävinnyt mitään. Samaa siinä aiemmassa viestissäkin yhtenä vaihtoehtona ehdotin. Nämä olivat niitä (harvoja) neuvoja joista oli hyötyäkin. Onneksi Osmo aloitti vian haun helpoimmasta ja vikakohteena todennköisemmästä päästä.
Täytyy vilpittömästi kehua että hän viime vuosina kehittynyt kovasti, nyt myös näköjään sähkölaitteiden kanssa askartelussa!

Sen sijaan nämä "taivaita hipovat" ehdotukset että pienen bensamoottorin pienitehoista käynnistysmoottoria syötettäisiin muutamankymmenen Ah akusta kymmenien mm2 johtimella ja vika sillä muka poistuisi, ovat täyttä huu - haata.

Vielä kerran, tuo Osmon valitsema 10 mm2 poikkipintainen johdin on kyseiseen tarkoitukseen vähintäänkin riittävä. Jos ja kun autotehdas tuon kokoiseen kohteeseen johtimen laittaa niin se taloudellisesta syystä on korkeintaan 6 mm2.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Eikös siinä kaapelin resistanssin kaavassa ollut lopussa l/A. Eli pituus vaikuttaa yhtä paljon kuin paksuus? Katselin joskus starttiboosterin piuhoja epäilevänä mutta muistelen laskeneeni että reilusti piisaavat kun pituutta oli reilu 20cm
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Let the kokoominen begin)

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Tuntuu 10 mm2 aika ohuelta auton starttaamiseen kyllä. Kävin mittaamassa 16 hv moottorilla ja 24 Ah akulla varustetun ajoleikkurin piuhan ja kyllä siinäkin on johdossa 5 mm paksusti kuparia eli aika tarkkaan 20mm2. Pituutta johdoilla on puolisen metriä. Monisäikeisessä on tietysti vähän ilmaa säikeiden välissä, mutta kumminkin. Kaikissa autoissani on selvästi paksummat piuhat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Ahrefs [Bot] ja 20 vierailijaa