ei minkäänlaista pitoa tuollaisella Suomen teillä hyvin tyypillisellä pinnalla.
Tuossa tilaanteessa ehkä huomaa miks raskas liikenne tykkää, että pikkutiet on hiekotettu talvella!
Tuossakin tilanteessa hiekotuksella olis vältytty parin tunnin taivastelusta, ja nastarenkaalla kun sutasee paikaallaa kerran, nii se on sen jälkee ihan oikea kesärengas.
Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkailla tuo olisi pysynyt tiellä ja vaikka ei olisi päässyt ylämäkeä, olisi Volvo riittänyt vetoavuksi. Nyt piti taas traktorilla vedellä.
Ei kannattaisi huudella tällaisia asioita varmoina. Tuo on sinun arvauksesi asiasta, jotka tuot 'faktoina' esille.
Osaatko selittää sen asian, että täällä moni muu liikennöi ilman vaikeuksia kitkarenkailla sivuteilläkin?
Olisiko asenteessa tai taidoissa syy, vai missä lienee?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Superdextaaja kirjoitti:Nastarenkailla tuo olisi pysynyt tiellä ja vaikka ei olisi päässyt ylämäkeä, olisi Volvo riittänyt vetoavuksi. Nyt piti taas traktorilla vedellä.
Ei kannattaisi huudella tällaisia asioita varmoina. Tuo on sinun arvauksesi asiasta, jotka tuot 'faktoina' esille.
Osaatko selittää sen asian, että täällä moni muu liikennöi ilman vaikeuksia kitkarenkailla sivuteilläkin?
Olisiko asenteessa tai taidoissa syy, vai missä lienee?
Taidosta tai sen puutteesta lähinnä se on ainakin omalta osalta syy siihen että nastarenkaat ajokin alla on. Kun en osaa riittävästi ennakoida mm. noita jalankulkijoiden "poukkailuja" enkä kenenkään päälle haluaisi ajaa, siksi se metriäkin lyhyempi jarrutusmatka on minulle tärkeä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Kaveri jäi vitolla minun pihaan kiinni vaikka oli nastarenkaat. Yritti jauhattaa pois mutta ei päässyt,minä kun kokeilin niin hyvin lähti pois eikä tarvinnut edes kaasuun koskea. Tuliko renkaille ihmeparantuminen vai voiko olla että jotkut vaan ei pärjää edes nastarenkailla siinä missä rattimies pärjää nastattomilla?
Aakku kirjoitti:Se on ihan hyvä ratkaisu ja aivan laillinen. Pidä siitä kiinni.
Itse valitsen nastarenkaat ihan itsekkäistä syistä.
En tiedä ymmärsitkö vahingossa vai tahallasi väärin.
Kyse oli siitä, että pari nastamiestä vakuuttivat panostavansa maksimaaliseen pitoon. Nastarengas ei ole siihen paras vaihtoehto, koska ketjut pitävät vieläkin paremmin.
Tämä oli esimerkkinä siitä, että asiat ovat aina kompromisseja, joissa toiset painottavat tiettyjä asioita ja toiset jotain muuta.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
thames kirjoitti:Kaveri jäi vitolla minun pihaan kiinni vaikka oli nastarenkaat. Yritti jauhattaa pois mutta ei päässyt,minä kun kokeilin niin hyvin lähti pois eikä tarvinnut edes kaasuun koskea. Tuliko renkaille ihmeparantuminen vai voiko olla että jotkut vaan ei pärjää edes nastarenkailla siinä missä rattimies pärjää nastattomilla?
Hienoa että on ajotaidot olemassa, kaikilla ei näin onnelisesti ole, näin ei valitettavasti ole laita omalla kohdalla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Ei tunnu auttavan vaikka on kuinka nastarenkaat. Ei tunnu pitoa olevan kun taas on jääkelit. Missä se pito on kun täältä saa käsityksen että nastarenkaat pitää varmasti.
dunlop kirjoitti: Miten halutaan ymmärtää käsite "kitkarengas" ?
Toisen kitkarengas on toisen kesärengas.
Liian usein kun joku puhuu kitkarenkaista kysymyksessä on jenkki m+s tai maasturin m+s joilla ei ole mitään tekemistä sellaisen talvirenkaan kanssa mitä Suomen talvessa tarvitaan.Itselläkin museoautossa Cooperin valkosivut täysin kesäpinnalla ja kyljessä komeilee m+s merkintä. Ei kyllä tulis mieleenkään kokeilla talvella.
Aiheeseen liittyen katselin viikolla viereiselle paikalle parkkeeraaneen uudenkarhean Hiluxin rengastusta.
Ensiasennus Bridgestone Desert Dueler M+S renkaat täysin kesäpinnalla mutta hyvin näytti rohkeus riittävän liikkua helmikuisella "pääkallokelillä"
Onneksi kohdattiin parkkipaikalla eikä jäisellä tiellä,täysin edesvastuutonta touhua.
Mulla molemmissa koslissa alla kitkat, eli M+S merkinnöillä olevat renkaat. Toinen kottero uinuu talvet ja toisella kuljetaan vuodet läpeensä. Kuvassa toisen kotteron M+S renkaat
Lienee selvää kuinka soveltuu talvisiin olosuhteisiin.
Viimeksi muokannut ihmehitsari, Su Helmi 24, 2019 12:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nastarenkaat ajokin alla on. Kun en osaa riittävästi ennakoida mm. noita jalankulkijoiden "poukkailuja" enkä kenenkään päälle haluaisi ajaa, siksi se metriäkin lyhyempi jarrutusmatka on minulle tärkeä!
Tokihan kaikki haluaa ja ostaa ne pitävimmät renkaat, ja tietysti myös aina kesärenkaat on samoilla säännöillä omassa kulkineessa, että ei millää puolikuluneilla renkailla ajella vesikelillä, vai kuinka!?
Kun siinä vain nastat olisi olleet, niin ei olisi ollut mitään ongelmaa.
Varmaa tekstiä taas kerran!?
Miun piti eilen hieroa etuvetoauolla yhtä mäkeä nastarenkailla monta kertaa, kun mäen alla lumipolanne jossa ei pyörä pitäny kunnolla, että ei saanu vauhtia, ja mäen päällä jäätikkö, johon meno tyssäs nastoista huolimatta.
Kyllä. Ihan varmaa, kun vierestä sai sen kaksi tuntia ihailla kitkarenkaan ominaisuuksia taas jälleen kerran oikein perusteellisesti. Eli ei minkäänlaista pitoa tuollaisella Suomen teillä hyvin tyypillisellä pinnalla. Nastarenkailla tuo olisi pysynyt tiellä ja vaikka ei olisi päässyt ylämäkeä, olisi Volvo riittänyt vetoavuksi. Nyt piti taas traktorilla vedellä.
Väärä vastaus jälleen kerran. Oikea vastaus on, että lumiketjuja käyttäen ei olisi tarvinnut vetoapuja miettiä, oli alla hyvät tai huonot talvirenkaat. Biltema myy lumiketjuja 24,90 € pari. Pitoa on paljon enemmän kuin missään tieliikennekelpoisessa nastarenkaassa.
nastarenkaat ajokin alla on. Kun en osaa riittävästi ennakoida mm. noita jalankulkijoiden "poukkailuja" enkä kenenkään päälle haluaisi ajaa, siksi se metriäkin lyhyempi jarrutusmatka on minulle tärkeä!
Tokihan kaikki haluaa ja ostaa ne pitävimmät renkaat, ja tietysti myös aina kesärenkaat on samoilla säännöillä omassa kulkineessa, että ei millää puolikuluneilla renkailla ajella vesikelillä, vai kuinka!?
Vesikeleillä pudotetaan vauhtia, eikä luoteta renkaisiin, mutta harvemmin niissä paikoissa joissa nuo jalankulkijat liikkuu sitä vauhtia paljoa on, mutta liukasta voi kyllä olla.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
dunlop kirjoitti: Miten halutaan ymmärtää käsite "kitkarengas" ?
Toisen kitkarengas on toisen kesärengas.
Liian usein kun joku puhuu kitkarenkaista kysymyksessä on jenkki m+s tai maasturin m+s joilla ei ole mitään tekemistä sellaisen talvirenkaan kanssa mitä Suomen talvessa tarvitaan.Itselläkin museoautossa Cooperin valkosivut täysin kesäpinnalla ja kyljessä komeilee m+s merkintä. Ei kyllä tulis mieleenkään kokeilla talvella.
Aiheeseen liittyen katselin viikolla viereiselle paikalle parkkeeraaneen uudenkarhean Hiluxin rengastusta.
Ensiasennus Bridgestone Desert Dueler M+S renkaat täysin kesäpinnalla mutta hyvin näytti rohkeus riittävän liikkua helmikuisella "pääkallokelillä"
Onneksi kohdattiin parkkipaikalla eikä jäisellä tiellä,täysin edesvastuutonta touhua.
Mulla molemmissa koslissa alla kitkat, eli M+S merkinnöillä olevat renkaat. Toinen kottero uinuu talvet ja toisella kuljetaan vuodet läpeensä. Kuvassa toisen kotteron M+S renkaat
Lienee selvää kuinka soveltuu talvisiin olosuhteisiin.
Juuri tuollaisia "kitkoja" tarkoitin. Monelle kuvan mukainen rengas on se paljon parjattu kitkarengas vaikka sokeakin näkee ettei tuon näköistä rengasta ole tarkoitettu meikäläiseen talveen. Oikeassa kitkarenkaassa on karkea runsaalla lamellilla varustettu pinta.
Se on selvä ettei hyväkään kitkarengas pärjää peilijäällä hyvälle nastarenkaalle,mutta jos käsitys kitkarenkaan pidosta on saatu näillä kesä m+s renkailla on helppo ymmärtämän jyrkkä "ei nillä mitään tee" asenne.
Edellä mainittu asuntoauton hinaus tuo mieleen paikallisen kokeneen rengasmyyjän kommentin kun olin talvirengaskaupoilla nelivetoiseen pakuun ja kysyin kitkoja. Vastaus oli että älä osta,kun C luokitellut renkaat on kantavuuden takia niin kovia ja vähillä lamellilla ettei ne vastaa pidoltaan lähellekään henkilöauton kitkoja. Eli nastoilla mennään sen auton kohdalla edelleen.
Eipä löydy raskaamman kaluston renkaista useinkaan lamelleja, eikä sitä pintaakaan näin lopputalvena, kun syksyllä alle laitetuilla on menty helposti yli 50 000 km.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Valintani on kitkarengas sitten, kun löytyy se ensimmäinen, mikä jossain autolehden rengastestissä todetaan jääpidoltaan paremmaksi kuin testissä parhaan jääpidon saavuttanut nastarengas.
Vm -61 kirjoitti:Valintani on kitkarengas sitten, kun löytyy se ensimmäinen, mikä jossain autolehden rengastestissä todetaan jääpidoltaan paremmaksi kuin testissä parhaan jääpidon saavuttanut nastarengas.
Ja vielä että se rengas kestää sitten myös ajaa niitä kilometrejä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Sitä täytyy näillä nastarengas-fanaatikoilla jäädä pirusti nurkkiin vähän käytettyjä nastarenkaita, että pystyvät todellisuudessa ajaa kuten väittävät...eli parhaalla mahdollisella pidolla. 5-10tkm maks ajomäärä renkailla ja vuoden vanhempiahan ei kukaan täyspäinen laita alle
No eihän ne nastarenkaat nastattomiksi muutu ajokilometrien myötä.
Puolikuntoinen nastarengas on liukkaalla juuri niiden nastojensa verran pitävämpi kuin saman verran ajettu kitkarengas.
Paras mahdollinen pito on toki jo menetetty, molemmilla rengastypeillä.
korsteeni kirjoitti:Sitä täytyy näillä nastarengas-fanaatikoilla jäädä pirusti nurkkiin vähän käytettyjä nastarenkaita, että pystyvät todellisuudessa ajaa kuten väittävät...eli parhaalla mahdollisella pidolla. 5-10tkm maks ajomäärä renkailla ja vuoden vanhempiahan ei kukaan täyspäinen laita alle
Juuri ostin pari vuotta vanhojen tilalle uudet testivoittajat, kyllä se 2 talvea on sopiva vaihtoväli, kilometrejä luokkaa 25tkm. Joku ois varmaan ajanu vielä saman verran lisää Ja mihin nurkkiin ne jää, rengasliikkeeseen hävitettäväksi. 499e parin vuoden välein ei oo mielestäni paljon kunnon renkaista.
Mitäs se tuo ketjuista jauhaminen on, ei ne ole lailliset tiellä niin ei edes vaihtoehto. Kompromisseja tehdessä vertaillaan yleensä ominaisuuksia ja luotettavuutta käytettävissä olevaan rahamäärään, hinta kun on sama niin nastat vie voiton
dunlop kirjoitti: .Itselläkin museoautossa Cooperin valkosivut täysin kesäpinnalla ja kyljessä komeilee m+s merkintä. Ei kyllä tulis mieleenkään kokeilla talvella.
Minulla oli aikanaan farkku-buickissa jotkut halvat jenkki m+s:t, ajoin niillä yhden talven, jäi kiinni tasaiselle mutta yllättävästi kuitenkin nuorena kuljettajana niillä pärjäsin ja ei tullut edes läheltä piti tilanteita jarrutuksissa yms.
No sitten tuli alle cooperin lifeliner II:t ja nehän oli hurjat renkaat, pitoa oli talvellakin järjettömästi niihin toisiin verrattuna. Voisi sanoa, että todella hyvät. Niillä coopereilla ajoin 5 vuotta ympäri vuoden, ~100 000km.
Noissa isoissa farkuissa ei koskaan ollut nastarenkaita, viimeisimmässä ihan oikeat kitkat.
Ne jenkki m+s:t voi siis olla ihan kelvolliset talvellakin mutta toisaalta ne voi olla ihan mitään tekemättömät jopa kesällä.